minkäikäinen lapsi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5 v sai olla kotosalla yksin hetken aikaa (vartin, tms). 6 v iässä esikoinen oli ekaa kertaa yksin kotona noin tunnin ajan, pari tuntia on ollut vain muutaman kerran ja on nyt 7-vuotias (eilen täytti :D) ekaluokkalainen.

Eskarilaisen kanssa aloitettiin pikku kauppakäynneistä. Eskarin lopulla sitten saattoi olla yksin jo isompien ostosten ajan esim. reilu tunti. Puhelin oli kotona, jotta sai soittaa ja puhelimen käyttö opeteltu hyvissä ajoin.

Itse en jättäisi maaliskuussa 7 vuotta täyttävää poikaamme yksin kotiin. Valittiin yksityinen eska ja koulu sen takia että saa olla ip-kerhossa vaikka 6-luokkaan asti niin halutessaan.

Melkein 6v. sai omasta halusta olla yksin kotona, kun vein pikkusiskon kerhoon.
Oli kännykkä, että pystyi soittamaan jos hätä tulee.
Nyt eskarilaisena ei halua jäädä yksin kotiin vaikka mitään ei ole koskaan sattunut.

Meillä ekaluokkalainen, 7 vee, joutuu joskus olemaan yksin kolme tuntiakin. Hyvin pärjää. Tosin se on ääripäätapaus, jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Joka viikko ei edes ole tuntiakaan yksin, mut joskus tulee näitä päiviä että joutuu olemaan ton kolmekin tuntia.

Poika täyttää parin kuukauden päästä 5 ja silloin ajattelin alkaa jättämään vähäksi aikaa yksin kotiin, esim. lähikaupassa käyntiä varten jne. Poika on itse toivonut saada jäädä yksin kotiin ja on pärjännyt hyvin jo tuntejakin mun ollessa pihahommissa. Lisäksi poika sai juuri puhelimen ja pystyy nyt soittamaan, jos jotain tulee.

Minun lapsillani on ollut sentyyppinen elämäntarina, etteivät ole juurikaan olleet pieninä yksin - eivätkä osaa sitä suuremmin myöhemminkään kaivata.
Mies sen sijaan on vanhempiensa ainokainen ja muistaa onnellisena vaiheita 6-9 v jolloin oli eskarin ja alakoulun jälkeen iltapäivät klo 19 asti yksin kotona.

Ekaluokkalainen ei ole vielä koskaan ollut yksin kotona. Itse koin hyvin ahdistavana sen että jouduin tulemaan ekaluokkalaisen yksin kotiin koulusta ja olemaan 4-6 tuntia yksin; äiti oli jättänyt ruokatermariin ruokaa jota söin kun tuli nälkä. Isä pääsi neljältä duunista mut yleensä meni kuppilaan, äiti pääs kuudelta ja sit kun pyörällä vinttaroi kotiin niin kello oli puol seittemänkin. Isä saatto hyvällä tsägällä käydä kotona hetken aikaan ennen radalle lähtöä.

Mulla ei ole kiire totuttaa lasta yksinoloon eikä tuo ole sellaisen perään kysellytkään.

Varmaan tosi tosi yksilöllinen juttu. Esikoinen oli 5 vuotiaana kotona yksin kun kävin vaikka kaupassa, ei halunnut mukaan.. Kun taas tyttö keskimmäinen vieläkään ole mielellään yksin, vaikka ikää on 13v :)

[QUOTE="miksi";22716360]teillä on niin kiire saada lapsi viihtymään YKSINÄÄN kotona?[/QUOTE]

Mulla ei ole kiire. Kyse ei ole siitä, että haluaisin tai olisi tarve jättää lapsi yksin. Hän haluaa jäädä yksin ja toki saa sitä alkaa kokeilla pian.

Meillä 5 v saa olla 5-10 minuutin koiralenkityksen ajan kotona yksin katsomassa pikkukakkosta. Kauppareissun ajaksi en todellakaan jätä vielä pariin vuoteen, vaikka varmasti siihen pystyisikin.
Minusta se on jo melkein heitteillejättö jättää 5 v yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Aivan liian pieni.

meillä on lapset 4v, 6v ja 9v keskenään kotona sen puoli tuntia-45 minuuttia kun käydään miehen kanssa lenkillä. meillä puhelin ja isoimmalla lapsella puhelin tottakai emmekä ole kaukana. esikoinen sai olla ihan itsekseen tuossa 6-vuotiaana jonkun lyhyen kauppareissun ajan. nuorempien ei tarvitse olla koskaan itsekseen kun vanhin lapsi on aina kotona jos lapset jää keskenään. aika harvoin noita tulee kuitenkaan.

Ekaluokkalainen ei ole vielä koskaan ollut yksin kotona. Itse koin hyvin ahdistavana sen että jouduin tulemaan ekaluokkalaisen yksin kotiin koulusta ja olemaan 4-6 tuntia yksin; äiti oli jättänyt ruokatermariin ruokaa jota söin kun tuli nälkä. Isä pääsi neljältä duunista mut yleensä meni kuppilaan, äiti pääs kuudelta ja sit kun pyörällä vinttaroi kotiin niin kello oli puol seittemänkin. Isä saatto hyvällä tsägällä käydä kotona hetken aikaan ennen radalle lähtöä.

Mulla ei ole kiire totuttaa lasta yksinoloon eikä tuo ole sellaisen perään kysellytkään.

Oliskohan sun ahdistus voinut johtua ennemmin isäs ryypiskelystä kuin varsinaisesti yksinolosta? Tarkoitan sitä että sulla on varmaan muutenkin ollut turvatonta.

Kyllä _normaali_ lapsi pärjää kouluikäisenä yksin muutaman tunnin, jos siis muut puitteetkin on kunnossa. Nykyaikana vielä kun on kännykät, apua saa heti jos tarvitsee. Mutta nykyään kun on ennemminkin suuntaus, että lapsista ei saa kasvattaa itsenäisiä ihmisiä vaan "napanuoran" täytyy olla kiinni vielä teininäkin.....

meillä eskari-ikäinen joutui välilä olee vartin yksin jos en ehtiny töistä ennen ku tyttö oli kotona.
nyt tokaluokkalaisena on ollut max.2h yksin, mutta ne on ollut semmosia että mulla/veljillään on ollut aika sairaalaan niin ettei tyttö oo ehtiny mukaan. ja hyvin pärjää, osaa tehdä mikrossa puuron, paistaa munan ja keittää nuudeleita.

Meidän 7v ekaluokkalainen on ollut kotona maks 1,5h välillä ja hyvin menee. Aika harvakseltaan tosin on ollut. Pääasiassa ne pätkät on sellaisia 15-20min mitä on yksin. Kännykkää ei ole kotona ollut, poika saa sen nyt joululahjaksi.

5v on ollut välillä isoveljen kanssa kaksin, jos olen vaikkapa ulkoiluttanut koiran tms mutta siinä ei ole mitään ihmeempää... ovat he keskenään ulkonakin j aminä sisällä niin miksei toisinkin päin.

meillä pojat 6v ja 3v6kk on yksin tai keskenään et käyn naapurissa(anopilla)kahvilla tmv ja viivyn max.15min ja osaavat tulla perässä jos niikseen käy ja juu ihan tietä pitkin tulee ja selvennykseks se tie on meidän yksityiskäytös et kulkee tasan lasten isä autolla ei kukaan muu ja se osaa varoa!!!

Yhteistyössä