Minkäkokoinen päiväkotiryhmä on iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa

Vieras
Lapsia yli 5 vai yli 15, mielipiteitä siis..täällä kovasti puhutaan isoista ryhmistä mutta minkäkokoinen kenenkin mielestä on se iso :)

Ja ajatellaans että 1 hoitaja/ max. 4 lasta

Jakohan on alle 3-vuotiaat ja 3-5 -vuotiaat. Pienempien ryhmä voisi olla 9 lasta kolmella hoitajalla ja isompien määrä 15 lasta. Tai jos isojen ryhmään saataisiin 4 hoitajaa, lapsia voisi olla max 20. Se olisi laadukasta päivähoitoa.

Koska noin ei ole, voi päätellä, että me koulutetuimmat emme todellakaan ole tyytyväisiä.

Meidän lapsen päiväkodissa on 18 lasta (siis koko paikassa) ja 1lto + 3 lastenhoitajaa sekä päiväkotiapulainen. Lapsia ei ole jaoteltu ryhmiin vaan kaikki 1-5v ovat samoissa touhuissa. Ihana paikka!

Älkää vanhemmat ihmetelkö jos hoitajille tulee lasittunut katse silmiin, jos alatte kauhistelemaan päivän päätteeksi kun joku sukka on kadoksissa tai vaatteita on kastunut eikä ole saatu kuivumaan ym.

Älkää vanhemmat ihmetelkö jos hoitajille tulee lasittunut katse silmiin, jos alatte kauhistelemaan päivän päätteeksi kun joku sukka on kadoksissa tai vaatteita on kastunut eikä ole saatu kuivumaan ym.

Kuka tuommoisesta kauhistelee?? Varavaatetta mukaan sen verran että tarvittaessa voi vaihtaa ja kotona pestään ja kuivataan. Leikki on lapsen työtä ja päiväkotivaatteet lapsen työvaatteita.

Normaalisti yli 3-vuotiaiden ryhmässä on 21 lasta ja 3 kasvatushenkilöä. Yli tuo 21 lasta on siis iso ryhmä.

Pienten puolella yli 12 lasta ryhmässä on iso ryhmä.

[QUOTE="darling";24679616]Normaalisti yli 3-vuotiaiden ryhmässä on 21 lasta ja 3 kasvatushenkilöä. Yli tuo 21 lasta on siis iso ryhmä.

Pienten puolella yli 12 lasta ryhmässä on iso ryhmä.[/QUOTE]

Ja siis kirjoillahan näissä ryhmissä voi olla enemmän kuin tuo. Jos on esim. kaks puolipäivästä isoa lasta, lapsia voi olla 22. Ja sillon tosiaan on välillä se 22 lasta paikalla. Ja sit välillä sinne tulee perhepäivähoidosta varalapsia. Ja joissain päiväkodeissa on syyrryhmiä, joissa 4 tai 5 hoitajaa ja lapsia sit sen mukaan. Ne on mun mielestä kamalia....

minun työpaikallani vuorohoitoryhmässä 34 lasta! ikäjakauma 10kk-5v. Eihän ne kaikki tietenkään yleensä yhtä aikaa paikalla ole, mutta tänäänkin oli lounaalla ja välipalalla 24. Siellä ne 1-vuotiaat pyörii näin isossa ryhmässä..

Alkuperäinen kirjoittaja ai iso ryhmä;24679702:
minun työpaikallani vuorohoitoryhmässä 34 lasta! ikäjakauma 10kk-5v. Eihän ne kaikki tietenkään yleensä yhtä aikaa paikalla ole, mutta tänäänkin oli lounaalla ja välipalalla 24. Siellä ne 1-vuotiaat pyörii näin isossa ryhmässä..

Todella kamalaa!

Jos ryhmässä on enemmän kuin 21 niin mä tulkitsen sen isoksi .
Ideaali ryhmän koko on 3-6v 14 lasta ja kaksi hoitajaa silloin homma toimii ja kaikki nauttii. Sosiaalisia taitoja on helpompi opetella jos ryhmä ei ole liian suuri.
Isommankin ryhmän saa kyllä toimimaan mutta kompromissejä joutuu tekemään mun mielestä liikaa.

ryhmiä valitettavasti on paljon. Esim 1 - 5v lapsia ryhmässä 18 enin osa alle 3v ja parhaimmillaan kaikki paikalla. 3 hoitajaa ryhmässä. Osa-aikaisia on, mutta useilla viikolla voi tosiaan olla kaikki nuo 18 paikalla. Siinä oppii kuulkaas 1 v lapset syömään nopeesti ite kun ei ehdi kaikkia auttelemaan. Isossa ryhmässä on taisteltava olemassa olostaan ja pienet jää helposti nurkkaan leikkimään itsekseen. Hoitajat tekevät parhaansa kyllä, mutta kaikkeen ei vain aika riitä. Minä sanoin EI tällaiselle ja vaihdoin työpaikkaa.

Yhteistyössä