Minkälainen äiti ei anna lapsensa osallistua Halloween - juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mäkään en ymmärrä, että tälläinen 'trick or treat'-tapa koitetaan tänne istuttaa.
Eikö ne trullit nyt riitä, jotka suht samaa asiaa tekee.
Enkä nyt tosiaan usko, että kukaan luulee lastenjuhlissa henkiä manattavan.
Eiköhän tuolla pelottelulla tarkoteta just niitä luuranko-viikatemies-verinaamari-asuja, joita tosiaan on lapsillekin (täysin käsittämätöntä )! Ja sitä, jos esim päiväkodissa on sitten himmeät valot, ja tälläisiä pukutyyppejä hyppimissä. Voi olla todella pelottaa (itekin varmaan pelkäisin ;D )

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22323234:
Väärin. Halloween ei ole jenkkiläinen juhla vaan kelttiläinen juhla, joka on rantautunut Yhdisvaltoihin eurooppalaisten siirtolaisten mukana. Halloween on perusteeltaan varsin samanlainen kuin vanha suomalainen kekri... itse asiassa halloweenilla on enemmän yhtäläisyyttä meidän suomalaisten juhlaan kuin muilla juhlilla.

Tiedän kyllä Halloweenin historian mihin perustuu, mutta tarkoitinkin ettei tuossa muodossa. Siis pukeutumiset, mörköjutut yms yms. kurpitsat.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22323234:
Väärin. Halloween ei ole jenkkiläinen juhla vaan kelttiläinen juhla, joka on rantautunut Yhdisvaltoihin eurooppalaisten siirtolaisten mukana. Halloween on perusteeltaan varsin samanlainen kuin vanha suomalainen kekri... itse asiassa halloweenilla on enemmän yhtäläisyyttä meidän suomalaisten juhlaan kuin muilla juhlilla.

Ja juuri tästä syystä olisi perustellumpaa juhlia aitosuomalaista kekriä kuin Amerikkojen kautta kierrätettyjä halloveeneja.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;22323013:
Tai vaihtoehtoisesti kieltää koko päiväkotiryhmää viettämästä halloween naamiaisia, koska hänen lapsensa ei voi olla pois hoidosta sitä päivää, niin että ryhmä on ainoa koko päiväkodista, jolla ei ole naamiaisia? Tai vaihtoehtoisesti vaatii lapselleen muuta tekemistä sellaiseksi koulupäiväksi, jolloin lapset askartelevat halloween arkasteluja ja saavat pukeutua naamiaisasuihin?

Kertokaa nyt mulle, onko tämä ihan tavallista?! :o

Millainen äiti kieltää lastaan osallistumasta kristilliseen toimintaan päiväkodissa tai kieltää koko päiväkotiryhmää harrastamasta kristillisiä juttuja? Ihan sama asia: vanhempien vakaumus ja ajattelutapa vaikuttaa. Meidän lapset ei ainakaan osallistu mihinkään halloween hömpötyksiin eikä pääsiäisenä mihinkään noitajuhliin. Siihen en puutu osallistuuko muut ja järjestetäänkö sellaisia päiväkodissa ylipäätään. Mutta jos järjestetään niin meidän lapset on sieltä poissa.

Mä en kanssa ymmärrä miksi Suomessa vieteään halloweenia? Mitä siinä siis juhlitaan tai vietetään? Eihän meillä juhlita Haitin itsenäisyyspäivääkään, yhtä tärkeä juhla mulle... Lapseni on 5 v., ja juuri tässä itse surkuttelen kun noi halloveenit tulee koulun myötä kohta meidänkin eteen. En tohdi lapselta kieltää niitä, mutta tämän äidin ajatusmaailmaa vastaan ne sotii. Ehkä me nimeämme ne sitten syksyn naamiaisiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22323130:
mun mielestä koko halloweenia ei tarvita. mutta koska se on tullut suomeen ja myös jää tänne, niin ei siinä auta muu kuin hyväksyä. ja mielestä yksi lapsi ei voi estää koko ryhmää pitämästä tätä juhlaa tai askartelemasta näitä juttuja

Näin. Jos en haluis että lapseni osallistuu niin ei sitä voi kaikilta kieltää.

jos ei halua että lapsi osallistuu niin sitten lapsi on sen päivän pois tarhasta/koulusta..
se että itsellä on joku vakaumus ei tarkoita sitä että olisi oikeus pilata muilta se ilo
ihan samalla tavalla mun alpsi menee joulukirkkoon ym juttuihin jos sellainen on tarhapäiväksi järjestetty, vaikka lapsi ei kuulu kirkkoon enkä mä halua että lapsi osallistuu uskonnon opetukseen.
mun on vain valittava että joko olen töistä pois tai lapsi osallistuu muiden mukana.

Kun rehtori vaihtui muutama vuosi sitten, niin eivät ole enää onneksi koulussakaan pitäneet mitään Halloween-juhlia. Ei niissä mitään järkeä ollutkaan.
Eli jos minulta olisi kysytty, olisin kieltänyt. Ei vaan kukaan koskaan kysynyt päiväkodissa eikä koulussa.

teitä nipottajia! Halloween on yksi parhaimmista juhlista, menee reilusti ennen pääsiäistä tai jotain juhannusta. Millä oikeudella kiellätte lapsilta sen ilon, kun saa pukeutua ja leikkiä muiden kanssa? Ja mitä pahaa on esim. jos pukeutuu noidaksi?EI MITÄÄN. Omakaan äiti ei pitänyt Halloweenista, mutta antoi aina pitää juhlat ja pukeutuakin.

T: 16 vuotias Haloweenfani.

[QUOTE="Kaisa";22323055]yleensäkki mikä juhla se on et lapsia pelotellaan?[/QUOTE]

Hymmm....kutsuuko ne sitä pääsiäiseksi kun lapsia pelotellaan ristiinnaulitsemistarinoilla ja ylösnousemuksella?
Ja kutsutaanko sitä jouluksi kun tiernapojat kulkee kertomassa kuinka kaikki poikalapset piti tappaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22323125:
Siitä huolimatta Halloweenin vietto on Raamatun vastaista. Vaikka pukeutuisi Nalle Puhiksi ja Nasuksi. Pakanajuhla mikä pakanajuhla. Tosin pakanallinen on myös joulupukki, mutta se ei tunnu uskovaisia haittaavan :)

Uskovaisena voin sanoa ettei meillä mitään pukkihommiakaan harrasteta. Tai pääsiäisnoitia. Mut muista en sano mitään.

Mun äiti oli ja on juuri tuollainen. Eikä ole uskovainen. Joku sen päässä kirraa ja lähes kaikki kiva on sen maailmassa kiellettyä, käpylehmät on ok. Todella uuvuttava ihminen.

Halloweeniin pätee minusta sama asia kuin jouluun, pääsiäiseen....

Eli vanhempi voi halutessaan kieltää oman lapsensa osallistumisen, muttei voi kieltää juhlimista/askarteluja/tms koko ryhmän lapsilta.

Yhteistyössä