Minkälainen on autistinen lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Mulle sanottiin, että pojallani on autistisia piirteitä. Kävin jollain autismi sivuilla, enkä tunnistanut poikaani autismin , enkä asbergerin syndrooman kuvauksista.

Mutta sitten luin kuvausta siitä, millainen on ADD ja se kuulosti jo tutummalta. Sellainen se on, ei keskity, on tosi hiljainen. Aina kovin kiltti ja vetäytyvä. Paitsi tietysti, kunnes suuttuu ja voin sanoa, että suuttuu helposti. Löysin myös itseni siitä kuvauksesta.

Sukulaispojalla on diagnosoitu adhd ja epäilen vahvasti, että isälläni on myös jotain, kun on niin hajamielinen ja muissa maailmoissa aina. Tiedä nyt sitten, että kuvittelenko ihan, mutta koulussa on ongelmia. Vaikka poika on ihan viksu, niin ei luista matikka, eikä mikään muukaan, mikä ei kiinnosta. Sanoo aivojensa menevän aina välillä "pois päältä" :(

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Minkä ikäinen poika? Millaisia kaverisuhteita, onko edes?Ja kuka tämän väitteen sanoi?

Poika on 8 vuotta. Sillä on kavereita tästä pihasta ja koulusta. Se leikkii mielellään toisten lasten kanssa vaikka on aika ujo, eikä ihan heti tutustu vieraisiin. Tulee ihan hyvin toimeen muiden kanssa ja ottaa toiset huomioon mun mielestä tosi hienosti.

Väitteen sanoi sisareni. Tai paremminkin sanoi, että pojallani saattaa olla autistisia piirteitä. Kun pienenpänä ei aina reagoinut puheeseen. Toisaalta pojalla oli korvatulehduksia enkä minä tiennyt niistä silloin. Toisessa korvassa oli kuulon alenema, veimme lääkäriin, koska aloimme epäillä, ettei poika ehkä oikeasti kuule. Todettiin liimakorva. Nyt kuulee jo ihan hyvin. Vierasti pienenä myös paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minkä ikäinen poika? Millaisia kaverisuhteita, onko edes?Ja kuka tämän väitteen sanoi?

Poika on 8 vuotta. Sillä on kavereita tästä pihasta ja koulusta. Se leikkii mielellään toisten lasten kanssa vaikka on aika ujo, eikä ihan heti tutustu vieraisiin. Tulee ihan hyvin toimeen muiden kanssa ja ottaa toiset huomioon mun mielestä tosi hienosti.

Väitteen sanoi sisareni. Tai paremminkin sanoi, että pojallani saattaa olla autistisia piirteitä. Kun pienenpänä ei aina reagoinut puheeseen. Toisaalta pojalla oli korvatulehduksia enkä minä tiennyt niistä silloin. Toisessa korvassa oli kuulon alenema, veimme lääkäriin, koska aloimme epäillä, ettei poika ehkä oikeasti kuule. Todettiin liimakorva. Nyt kuulee jo ihan hyvin. Vierasti pienenä myös paljon.

No ei varmasti ole autistinen poika :D Ois kyllä diagnosoitu aiemmin. ADD toki voi olla, tai sitten on vaan ihan persoonaltaan rauhallinen ja hiljainen ja hyvä niin. Ihmiset on erilaisia, sano siskolles että haistaa huilu :D Miks pitää hakemalla hakea toisesta vikaa.

Hm no yhden asian tunnistin tuolta sivuilta ja se on aistiyliherkkyys. Lähinnä äänille.

Mustakin kyllä joskus tuntuu, kun kaikki pyuhuu, et oisin kirkonkellon sisällä ja sitä hakattas lekoilla.

Ei tuo toisten huomioiminen ainakaan kovin autistiselta kuulosta... Tuttavallani on autistinen poika, joka joko vetäytyy omaan maailmaansa tai on hyvinkin pitelemätön, mutta kyllä kai tuokin ilmenee erilailla eri ihmisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

No ei varmasti ole autistinen poika :D Ois kyllä diagnosoitu aiemmin. ADD toki voi olla, tai sitten on vaan ihan persoonaltaan rauhallinen ja hiljainen ja hyvä niin. Ihmiset on erilaisia, sano siskolles että haistaa huilu :D Miks pitää hakemalla hakea toisesta vikaa.

Ei se pahalla sanonut, mutta jäin miettimään asiaa. koulussa on ollut ongelmia, ei aina saa esimerkiksi tehtyä matikan koetta edes loppuun (mulla oli sama ongelma). Mielestäni se on kuitenkin ihan terävä kaveri, kieltämättä erikoinen persoona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuo toisten huomioiminen ainakaan kovin autistiselta kuulosta... Tuttavallani on autistinen poika, joka joko vetäytyy omaan maailmaansa tai on hyvinkin pitelemätön, mutta kyllä kai tuokin ilmenee erilailla eri ihmisillä.

Niin siis se leikkii usein 3 vuotiaan pikkusiskonsa kanssa. osaa puhaltaa, kun toista sattuu, puolustaa siskoa, jos me ollaan sille vihasia. On kyllä ärhäkkä hermostumaan, varsikin jos häntä neuvoo.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mutta voihan lapsella mennä aivot pois päältä, jos se on haaveilija. Itse olin sellainen lapsi. Mutta soita kouluun terkkarille jos mietityttää, ne osaa auttaa.

Erityisopettaja on sopinut meidän kanssa tapaamisen. Meinaan ottaa tämän ADD asian siellä puheeksi. Olen itse aina ihmetellyt sitä, miksi oppiminen oli minulle niin vaikeaa, kun muut pärjäsivät helposti. epäilen samaa itselläni. Olin aina niin kiltti ja joissain asioissa lahjakas, että en saanut mitään tukea, kun en aiheuttanut ongelmia koulussa.

Onneksi nykyään saa hiljaisetkin lapset tukea koulunkäyntiin.

Yhteistyössä