minkälainen on kohdunkaulan puudutus?

24.03.2007
125
0
16
eli minne se laitetaan ja missä vaiheessa?kauanko auttaa?onko ollu hyvä keino?

itse tässä mietin ku kolmatta odotan ja eka kerralla oli epiduraali,toisella kerralla en ehtiny saada mitään ja ilokaasusta ei ollu mitään apua ni mahtaako ne ehtiä laittaa kohdunkaulan puudutustakaan jos tää kolmaskin tulee yhtä vauhdilla.

Kohdunkaulanpuudutteen laittaa synnytyslääkäri, kun taas epiduraalin ja spinaalin anestesialääkäri. Sikäli siis nopeampi laittaa kun ei tarvi odotella anestesialääkäriä. Puudute laitetaan kohdunkaulan mol. puolille, eli voi periaatteessa laittaa niin kauan kun kohdunkaulaa on jonkinverran jäljellä. Vaikutus yksilöllistä, n. pari tuntia. Sairaalasta ja lääkäristä riippuu kuinka paljon ko puudutusta käytetään. Käsitykseni mukaan ainakin joissain sairaaloissa aika harvoin käytössä.

Pojasta laitettiin. Auttoi reilun tunnin. Apu oli ihan ok, eli ei poistanut kipuja mutta lievensi selvästi.
Laitetaan pitkän asettimen kera kohdunkaulan kummallekkin puolelle ja asettimessa on päässä pieni neula.
Eipä kummosesti sattunut sillä kyllä siinä vaiheessa ne supparit oli jo niin kovia etten pikku pistoa aatellu :D

Ekassa synnytyksessä sain kohdunkaulanpuudutuksen ja sain sen just oikeaan aikaan kun en tuntenu avautumisen loppuvaiheessa mitään vaan oisin voinu vaik alkaa nukkumaan :whistle:
Mut toisessa sain tai siis pyysin sen luultavasti liian aikasin koska ei ollu oikeastaan mitään hyötyä :ashamed:
Mietinkin minkä ottaisin kun odotan kolmatta syntyväksi elokuussa...

Minä en ole kokenut muuta kuin kohdunkaulanpuudutteen.
Useampi synnytys takana.
Huippu juttu,jos puudutteen antaminen onnistuu,riippuu todellakin mm.lääkärin taidoista laittaa se.
Minulla on yleensä kivut olleet poissa puudutteen laittamisesta syntymiseen saakka,eli n,1h-1,5h.Syöksysynnyttäjä olen.

Viime kesänä sain pudendaali ja paracervikaali puudutteet viime tipassa.Laittaminen ei tuntunut enää siinä vaiheessa millekään kun olin avautunut melkein auki ilman mitään kivunlievitystä. Mutta sitten kun puudute oli saatu laitettu niin ah mikä ihanuus koitti.Kaikki kipu hävisi. Jos vielä joskus sen kolmannen lapsen saan niin samat puudutteet haluan ehdottomasti.Suositteluni! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 19:06 äiti kirjoitti:
Viime kesänä sain pudendaali ja paracervikaali puudutteet viime tipassa.Laittaminen ei tuntunut enää siinä vaiheessa millekään kun olin avautunut melkein auki ilman mitään kivunlievitystä. Mutta sitten kun puudute oli saatu laitettu niin ah mikä ihanuus koitti.Kaikki kipu hävisi. Jos vielä joskus sen kolmannen lapsen saan niin samat puudutteet haluan ehdottomasti.Suositteluni! =)

mikä on pudendaali?

Mulla kohdunkaulanpuudutus ei auttanut yhtään, annettiin kun olin 4 cm auki, mutta ei ollu vaikutusta. Lääkäri sanoi vähän kierrellen, ettei saanut laitettua puudutusta kunnolla, kun kohdunkaula oli jotenkin takana ja hankalassa paikassa. Eli riippuu varmaan synnyttäjän anatomiasta ja lääkärin taidosta kuinka auttaa.

Pudendaalipuudutus on pudendaalihermon puudutus, laitetaan minun tietämyksen mukaan emättimen seinämään, olen kuullut, että ponnistusvaiheen kipuihin olis hyvä, en tiedä. Ei ole omakohtaista kokemusta enkä kyllä taida seuraavalla kerralla sitä ottaakaan niin kuin en kohdunkaulanpuudutustakaan.

Pudendaali on hyvä (ainakin mulle) minkäänlaista ponnistuskipua ei ollut, ainoastaan supistukset tunsin ja niillä ponnistelin.
En tuntenut että pojan pää oli ulkona enkä sitäkään kun se sieltä tulla plumpsahti. Rääkäisystä kuulin että jaahas taitaa kamu olla jo maailmassa.

Yhteistyössä