Minkälainen paikka Tampere on asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Erityisesti Hervanta? Noin niinkuin lapsiperheen näkökulmasta (noin 1,5-4v lapset)? Minkälaista toimintaa, leikkipuistoja, avointa päiväkotia jne. löytyy joko Hervannasta tai lähialueilta? Ja tietty mitä tekemistä mammalle :D

Hervannan hyviä puolia: julkinen liikenne toimii, oleelliset palvelut (posti, kela, pankit) löytyvät, monta (suurehkoa) ruokakauppaa, asuntojen hintataso edullinen. Päiväkoteja taitaa olla ainakin puolen tusinaa.

Siinä ja siinä: ei erikoiskauppoja, vaatekaupat mallia Seppälä.

Huonompia puolia: kerrostaloalueet ankeita, tietyt alueet
ongelmallisia, keskustaan on kuitenkin noin 10 km. Ravintolat käytännössä vain linjaa kiinalainen-kebap-pizza.

Vaikka hervanta on kerrostalojen valtakuntaa, niin hyvät ja viihtyisät lenkkipolut sieltä löytyvät, kaikki palvelut läheltä, hyvät kulkuyhteydet, paljon päiväkoteja ja leikkipuistoja. Ja onhan siellä rivitaloasutustakin, jos ei kerrostalot kiinnosta. Itse pidän ainoana huonona puolena, että siellä on mun mielestä liikaa eri kansallisuuksia yhdellä alueella. En ole mikään varsinainen rasisti, mutta ei kai kaikesta tarvitse tykätä...

Leikkipuistoja on vaikka muille jakaa, varmasti kymmeniä leikkipuistoja. Ainakin meidän suunnallemme ne ovat vielä hyvässä kunnossa ja leikkivälineitä on hyvin. Me ei edes talon omassa pihassa viitsitä usein olla, kun on kivempi aina lähteä jonnekin suuntaan puistoon.

Avoimista päiväkerhoista en tiedä, kun en tarvitse, mutta MLL:n kahviloita on kaksi (auki molemmat kerran viikossa), lisäksi on ainakin Hervantatupa. Seurakunnalla lienee myös jotain toimintaa. Varmaan jotain muutakin.

Seurakunnalla on ainakin muskareita, varmaan muitakin kerhoja. Hervannan uimahallissa on vauvauintia, jos sellaista vielä kaipaat.

Minä olen ollut oikein tyytyväinen lenkkipolkuihin. Uimarantojakin löytyy kolme.

Linja-autoyhteydet toimivat keskustaan erinomaisesti. Ruuhka-aikoina jopa parin kolmen minuutin välein menee joku bussi. Riippuu tietenkin missä päin asut, kuinka hyvin juuri siitä menee linjoja. Kuten joku mainitsikin, keskustaan on n. 7 kilometriä, eli sitä ei ihan kävellen ainakaan kovin usein viitsi taittaa.

Täällä on myös kirjasto, neuvola, terveysasema, posti, apteekki, pankkeja eli ns. peruspalvelut.

Erikoisliikkeitä on aika huonosti, joka on harmi. Jonkin verran niitä on alkanut ilmestymään, mutta lisää kaipaisi. Ruokakauppoja on monta, jotka ovat mielestäni melko hyviä. Lisäksi Seppälä, Vapaa Valinta, Tiimari, joku etninen kauppa, kenkäkauppa, kukkakauppoja, kahviloita, lemmikkieläinliike, pieni urheiluvälinekauppa, kangaskauppa, videovuokraamo jne.

Ravintoloita löytyy parempiakin kuin perus kebab-kiinalainen, mutta vain muutama ja niitäkin olen kaivannut lisää. (Tai onhan täällä Hese ja Subway, mutten niitä laske ravintoloiksi.)

Kaupallisia kuntosaleja on kaksi, kummastakaan ei ole kokemusta, mutta eivät ole kai kovin isoja. Toinen on ainakin aika uusi. Lisäksi uimahallilla on kaupungin melko vaatimaton kuntosali, mahdollisesti jossain muuallakin. Teknillisellä yliopistolla on myös oma kuntosalinsa (taitaa olla yhä kaksikin), mutta niihin ei taida päästä ulkopuoliset. Työväenopiston toimintaa on myös Hervannassa.

Opiskelijoita on paljon, heistä suurin osa asuu enemmän tai vähemmän lähellä Teknillistä yliopistoa, jossa on opiskelija-asuntoa. Sekä tietenkin poliisikoululaiset, joista suurin osa asuu poliisikoulun alueella.

Ulkomaalaisia Hervannassa on paljon. Opiskelijoita, yliopiston ja Nokian työntekijöitä, pakolaisia. Monenlaisista syistä ja eri maista tänne päätyneitä.

Mitenkäs Tampereen busseissa pääsee tuplilla kulkemaan? Ei ole tarvinnut lasten aikana julkista liikennettä käyttää ja Tampereella olen ollut bussissa joskus 20v sitten viimeksi :)

Kiitos kovasti ihmisille kokemuksista, varsinkin 'hervantalainen' :)

Vähän vastaukset viipyvät.

Ei ole kokemusta tuplilla kulkemisista, mutta jos en nyt väärin muista, yleensä busseihin pääsee helposti tuplilla. Lähes kaikki ovat matalalattiabusseja eikä niissä ole yleensä keskiovella mitään kaidetta tai muuta estettä, joten oviaukko on leveä.

Hervannan suunnasta taitaa kulkea busseja niin tiuhaan että jos ei yhteen tuplien kanssa mahdu niin seuraava kaartaa jo kohta pysäkille.

Ite en asu Hervannassa, sukulaiset ja tuttavat jotka siellä asuu niin viihtyvät kyllä.

Bussiin mahtuu vain kahdet vaunut kerrallaan, ja jos tuplilla menet, ei mahdu muita vaunuja. Toisaalta hervannasta menee tosi usein busseja, että varmasti johonkin aina mahtuu. Mut täytyy varautua, ettei mahdu aina just siihen ekana tulevaan bussiin.

Tampere on kaupunkina ihana, en muuttaisi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja tre:
Bussiin mahtuu vain kahdet vaunut kerrallaan, ja jos tuplilla menet, ei mahdu muita vaunuja. Toisaalta hervannasta menee tosi usein busseja, että varmasti johonkin aina mahtuu. Mut täytyy varautua, ettei mahdu aina just siihen ekana tulevaan bussiin.

Lisään vielä sen, että Hervanta on oikeasti mainettaan parempi asuinpaikka. Meillä ei ollut vielä silloin lapsia, kun asuimme siellä, joten en osaa sanoa millainen se on lapsiperheelle. Mutta muuten ei valittamista ollut, vaikka mullakin omat epäluuloni oli. :)

Lisään vielä sen, että Hervanta on oikeasti mainettaan parempi asuinpaikka. Meillä ei ollut vielä silloin lapsia, kun asuimme siellä, joten en osaa sanoa millainen se on lapsiperheelle. Mutta muuten ei valittamista ollut, vaikka mullakin omat epäluuloni oli. :)

Ja sen verran lisään vielä ;) että Tampereella on kyllä julkiset terveyspalvelut aika huonot, krooninen resurssipula. Ja jos synnyttämään joskus menet, niin taysista on netti pullollaan kauhukertomuksia. Itse synnytin siellä, ja kaikki meni hyvin, mutta jos esim. ruuhkaisella viikolla satut sinne päätymään, voi olla aika kamalaa. Toisaalta Vammalan aluesairaala on myös lähellä ja sinne voi mennä, vaikkei se periaatteessa tamperelaisille kuulukaan.

Ja sen verran lisään vielä ;) että Tampereella on kyllä julkiset terveyspalvelut aika huonot, krooninen resurssipula. .

Sellaista paikkaa ei taida ollakaan, jossa tilanne olisi näiden suhteen hyvä :/

Tampereella on käytössä myös useita busseja joissa on enemän vaunutilaa, niihin mahtuu kolmet vaunut. Noita busseja kulkee aika usein Hervannan linjoilla.

Ja vaikka Hervannasta menee paljon busseja, niin ne ei kulje samoja reittejä kaikki, eli yhdeltä pysäkiltä ei välttämättä mene bussi tuon 2-3 min välein.

Me asutaan Hervannan naapurissa, mutta mä en ole jäänyt kaipaamaan Hervantaan mitään erikois liikkeitä. Keskustaan pääsee kuitenkin niin näppärästi eikä sinne mene edes kauaa niin olen mielelläni käynyt erikois liikkeissä keskustassa.
Ja me käydään aika usein Hervannassa puistoissa ja näin kesällä uimarannalla.

Terveyspalveluista täytyy sanoa, että sen mitä ollaan julkista käytetty se on meidän kohdalla toiminut erittäin hyvin. Omalääkäri vaihtuu jatkuvasti, mutta ovat olleet ihan ok lääkäreitä ja sinne on saanut yllättävän helposti aikoja. (Osa asioista ollaan menty suoraan yksityiselle, joten en tiedä toimisiko kaikki asiat yhtä hyvin.)

Hammaslääkäriin pääsy sitten onkin oma lukunsa.

Mulla on käynyt muutaman kerran niin, etten ole mahtunut bussiin vaunuilla, täällä kun on aika paljon vaunuilla liikkuvaa porukkaa. Onneksi harvemmin tarvitsee odotella kauaa seuraavaa.

Ja sen verran lisään vielä ;) että Tampereella on kyllä julkiset terveyspalvelut aika huonot, krooninen resurssipula. Ja jos synnyttämään joskus menet, niin taysista on netti pullollaan kauhukertomuksia. Itse synnytin siellä, ja kaikki meni hyvin, mutta jos esim. ruuhkaisella viikolla satut sinne päätymään, voi olla aika kamalaa. Toisaalta Vammalan aluesairaala on myös lähellä ja sinne voi mennä, vaikkei se periaatteessa tamperelaisille kuulukaan.

Mä olen kyllä kokenut että julkinen terveydenhuolto toimii moitteettomasti jos jätetään laskuista hammashuolto (se kusee ja pahasti). ainakin me ollaan saatu nopeasti lääkäriaikaa tarvittaessa ja päästy jatkotutkimuksiin jne ripeässä tahdissa.

Mutta siis, varmasti paremminkin voisivat toimia.

Enpä ole vielä yhdessäkään tähän astisista asuinkunnista voinut kovinkaan paljon julkista terveydenhuoltoa, saati sitten hammashuoltoa kehua, joten eipä mitään uutta jos ei kannata edes harkita arvauskeskukseen menoa :)

Kuulostaa hyvältä tuo bussien kulku. Auto tulee luonnollisesti olemaan mutta kaupungissa toivoisi pääsevänsä kulkemaan ilman, varsinkin kun lasten kanssa on paljon helpompi liikkua vaunuilla, ei autoon pakkaamista ja purkamista.

Mitkään erikoiskaupat tai hienommat ravintolat on niin harvoin itsellä käytössä ja nykyään monen kymmenen kilometrin päässä, joten niihinkään ei olla totuttu. Päihdeongelmaiset (ikävä kyllä ) ja maahanmuuttajat ovat myöskin Espoon ajoilta tuttuja naapureita, että ehkä niiden kanssa pärjää lapsiperheellisenäkin. On meillä vahtikoira sitä varten ettei liian lähelle lenkillä tule :D

Kuulostaa kyllä mukavalta paikalta asua tuo Hervanta, Tampere kaupunkina kiehtoo muutenkin, sukulaisia löytyy ja käynyt paljon olen mutta en ole koskaan siellä päin asunut. Saa nähdä tuleeko muutto eteen, toiveissa on ;)

Moi! Me ollaan joskus asuttu Hervannassa. Ei oikein tykätty. Liian rauhatonta.
Muutettiin Pirkkalaan. Täältä on jopa lyhyempi Tampereen keskustaan kuin Hervannasta. Ihmiset on mukavia ja täällä on rauhallista (puuttuu esim. humalaiset opiskelijat).

Yhteistyössä