Minkälainen pelikonsoli(?) 5 veelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24870421]no sinäpä se vasta ystävälline oletkin. enää en ihmettele mihin lapses sitä pelikonetta tarvitsee: sähän ostat sillä vaan aikaa ja rauhaa itselles. onneksi olkoon.[/QUOTE]

Miten te jaksatte? Selvännäkijä? Psykologi? :)

kun mä kattelen tota omaa 5-vuotiastani, miten se touhuaa pihalla, rakentelee legolinnoja ja keksii toinen toistaan huikeampia mielikuvitusleikkejä siskonsa kanssa niin mulle ei kyllä tulis mieleenkään tökätä sille minkäänsortin pelikonsolia käteen. kauheeta ois latistaa toi ihana luovuus parin nappulan paineluun. hyvin sujuu meiltä auto-, juna- ja lentomatkat ihan ilman laitteita, saadaan me aikamme muutenkin kulumaan.

5-vuotiaalle muuten minun mielestäni vielä ihan ns. lasten läppäri olisi sopiva:

NetAnttila - Alga Alga-läppäri | Lelut

Kiitos vinkistä. Vastaavan sai kolmevuotiaana, mutta ei koskaan ole siitä innostunut. Samanikäisen kaverin käsikonsolia kokeili kesällä, mutta ei ihan suunnattomasti viehättyny ainakaan silloin vielä. Siksi ja siitä huolimatta olen ajatellut konsolin hankkia. Mutta eihän nuo kaapissa happane jos ei sit kiinnostakkaan vielä. :)

Vastaajat jotka tulee tyrkyttämään idioottimaisia näkemyksiään on vaan niin rasittavia. Ei ollut tarkoitus loukata vaan ystävällisesti kehottaa siirtymään toisaalle moralisoimaan. Anteeksi jos loukkasin sinua tai jotakuta muuta. :(

Ihan vaan näin sivuhuomautuksena... Sinusta on "idioottimaista" olla ostamatta 5-vuotiaalle pelikonsolia? Ja ihan vilpittömän ystävällisesti toivoit tiettyjen vastaajien painuvan vittuun? Tämä ei ollut mielestäsi mitenkään loukkaavaksi tarkoitettu kommentti? Kunhan halusin varmistaa...

[QUOTE="vieras";24870462]kun mä kattelen tota omaa 5-vuotiastani, miten se touhuaa pihalla, rakentelee legolinnoja ja keksii toinen toistaan huikeampia mielikuvitusleikkejä siskonsa kanssa niin mulle ei kyllä tulis mieleenkään tökätä sille minkäänsortin pelikonsolia käteen. kauheeta ois latistaa toi ihana luovuus parin nappulan paineluun. hyvin sujuu meiltä auto-, juna- ja lentomatkat ihan ilman laitteita, saadaan me aikamme muutenkin kulumaan.[/QUOTE]

Te olette te ja me olemme me. Minä haluan välillä uppoutua vaikka kirjaan matkoilla ja silloin on hyvä kun lapsella on jotain omaa puuhaa. Minä en ole mikään täydellisyyteen kaikkeni antava muumimamma. Lähempänä kai sit sitä kusipäätä. :)

Me ostettiin 5 vuotiaalle synttäri lahjaksi nintendo dsi xl ja siihen zhu zhu pets peli. Ollaan oltu tyytyväisiä.

Meillä on myös super mario peli ko nintendoon, se on liian vaikea 5v:lle, mutta äitille ihan sopiva.

Mä saan nyt varmaan lokaa niskaan ja paljon, mutta:

Mun mielestä kohtuullisesti, silloin tällöin ja säännösteltynä, pelikonsolilla tai tietokoneella pelaaminen ei tee lapsille pahaa. Lasten pelit on usein kehittäviä. Esim. Alkupolku-sarjan tietokonepelit sekä monet lasten läppärit opettavat lapsille kirjaimia yms. Samalla oppii hieman sorminäppäryyttä ja tulee tietokoneenkäytön perusteet tutuiksi.

Tietysti, pärjäähän sitä ilmankin, mutta joskus ihmetyttää suuri älämölö mikä aiheen ympärillä pyörii. Siis kuin jotain kovinkin vaarallista lapselle tarjoaisi...

Se onkin sitten jo ihan eri asia jos lapsi aamusta iltaa pelin äärellä istua naputtaa (mikä pelko monella tuntuu olevan), mutta jos on vanhemmuus hallussa, niin mun mielestä pitää pystyä pistämään lapselle rajat eli esim. parina päivänä viikossa tunti kerrallaan on peliaikaa... Ei mun mielestä tee kovin pahaa. Ja varsinkin monet pojat riemusta kiljahtelevat kun saavat välillä pelata...

Kaikella ystävyydellä :)

[QUOTE="Jepa";24870485]Ihan vaan näin sivuhuomautuksena... Sinusta on "idioottimaista" olla ostamatta 5-vuotiaalle pelikonsolia? Ja ihan vilpittömän ystävällisesti toivoit tiettyjen vastaajien painuvan vittuun? Tämä ei ollut mielestäsi mitenkään loukkaavaksi tarkoitettu kommentti? Kunhan halusin varmistaa...[/QUOTE]

Ihan vilpittömästi. Minun näkökulmastani on siis idioottimaista ja ärsyttävää tulla kauppaamaan näkemystä sen puolesta, että jättäisin pelin hankkimatta kun olen sen päättänyt hankkia. En suinkaan väitä, että on idioottimaista olla ostamatta. Minusta on jopa parempi pysyä jämäkkänä ja olla ostamatta. Mutta mukavuudenhalu voittaa täällä nyt. :) Ja aloituksessa kerroin asiaan miettineeni ettei ehkä 5v tarvi, mutta aion hankkia.
Ja en konkreettisesti kehota painumaan v- alkuiseen paikkaan. Ehkä se oli turhan voimallinen ja sivistymätönkin ilmaisu, mutta kun ärsytti. =/

Meilläkin 10v tytöllä on Nintendo 3DS (siihen saa myös normaaleja, ei 3D-pelejä), mutta mielestäni se on 5-vuotiaalle vielä vähän haastava ja pieni.

Meillä 5v pelailee enemmänkin Pleikkaria värinäppäin-ohjainten kanssa :) Silloin harvoin kun pelaa...

Ei DS kyllä ole 5-vuotiaalle mitenkään haastava. Se on vaan todettava, että nuo pienet osaavat käyttää laitteita paljon paremmin kuin me aikuiset. Oma poika on 6-vuotias ja on aika haka ollut käyttämään erilaisia pelilaitteita ja iPodia jne ihan intuitiivisesti, vaikka on niitä aika vähän aikaa vasta käyttänyt.

Ei DS kyllä ole 5-vuotiaalle mitenkään haastava. Se on vaan todettava, että nuo pienet osaavat käyttää laitteita paljon paremmin kuin me aikuiset. Oma poika on 6-vuotias ja on aika haka ollut käyttämään erilaisia pelilaitteita ja iPodia jne ihan intuitiivisesti, vaikka on niitä aika vähän aikaa vasta käyttänyt.

Ok, lapset on yksilöitä. Meidän 5v vähän kokeili 10v:n konsolia, mutta ei innostunut. Tuntui hänestä hankalalta. Varmaan joo sekin, että onko innostusta oppia vaikuttaa :) Ei meillä kumpikaan lapsi paljoaa pelaile, nuorempi ehkä kerran kuussa vähän ja silloin sillä Pleikkarilla.

5-vuotiaalle muuten minun mielestäni vielä ihan ns. lasten läppäri olisi sopiva:

NetAnttila - Alga Alga-läppäri | Lelut

Minä taas en ole koskaan keksinyt lapselle suurempaa turhaketta kuin nämä lasten läppärit joihin kiinnostus kestää pari kk jos sitäkään. En tiedä ketään lasta, jolla tällainen olisi, joka olisi sitä käyttänyt ihan aidosti lukemisen opetteluun ja alkuinnostusta pidempään.

Minä taas en ole koskaan keksinyt lapselle suurempaa turhaketta kuin nämä lasten läppärit joihin kiinnostus kestää pari kk jos sitäkään. En tiedä ketään lasta, jolla tällainen olisi, joka olisi sitä käyttänyt ihan aidosti lukemisen opetteluun ja alkuinnostusta pidempään.

No meillä on, se muumiläppäri :) Poika sai 4v lahjaksi (ei meiltä, vaan tuli muualta lahjaksi, itsekin pidin turhakkeena joten en olisi ostanut itse). On todellakin ylittänyt kaikki odotukset eli sillä edelleen välillä pelaillaan. Tosin poika osaa kaikki pelit jo ulkoa, joten hyötyä siitä ei hirveästi enää ole. :) On kyllä oppinut sen avulla numeroita ja kirjaimia :) On kyllä niitä ihan paperillakin tahtonut harjoitella.

Mä suosittelen myös Nintendo DS:ää- meillä lite ja on ollut erittäin toimiva, pelejäkin saa suhteelliseen hintaan =)

Pelikoneiden vastustajille: kyllä niissä on hyvääkin. Oppivat vähän enkkua, ongelmanratkaisua sekä saavat yhteistä tekemistä. Esim. autopelillä ( pleikarilla ) kisaa ajaminen on aika mukavaa, samoin esim. Lego pelien ( harry potter, jne. ) pelaaminen kaksinpelinä.
Kuka sitä sanoo että se on lapsen ainoa tekeminen? Ei se sitä tarkoita että pelejä pelaava lapsi ei tekisi mitään muuta..

Esim. junassa matkustaessani toivoisin että ( muillakin ) lapsilla olisi joku pelikone, tms. ettei ihan vaan "keskusteltaisi ja pelattaisi matka- afrikan tähteä lapsen kanssa" ( = lapsi juoksee pitkin käytävää ja hyppii penkeillä kun äiti lukee MeNaisia kuunnellen kuulokkeilla musiikkia :snotty: )

[QUOTE="Nuuh";24870507]Me ostettiin 5 vuotiaalle synttäri lahjaksi nintendo dsi xl ja siihen zhu zhu pets peli. Ollaan oltu tyytyväisiä.

Meillä on myös super mario peli ko nintendoon, se on liian vaikea 5v:lle, mutta äitille ihan sopiva.[/QUOTE]
Meillä on sama vehje ja peli ja kohta nelivuotiaalle tytölle kyllä kelpaa. DS ostettiin alunperin kyllä äidille eikä tytölle ;). Kokeillaan noita tasohyppelypelejäkin varmaan kohta, mutta tuo Zhu Zhu Pets on tosiaan ollut helppo ja kiva peli pienellekin.

[QUOTE="vieras";24871198]Ennen lapsille lykättiin kirja käteen tai paperia ja kyniä ja pysyivät hiljaa.[/QUOTE]

se on muuten jännä, kun meillä se toimii kolmen lapsen kanssa edelleen. lapset ikähaarukalla 5-10 ja esimerkiksi viikon mökkireissulle (telkkarin ja tietskarin ulottumattomiin) ei kyllä muuta viihdykettä tartte ottaa kun noi. mutta me ollaankin varmaan niitä jälkeenjääneitä.

se on muuten jännä, kun meillä se toimii kolmen lapsen kanssa edelleen. lapset ikähaarukalla 5-10 ja esimerkiksi viikon mökkireissulle (telkkarin ja tietskarin ulottumattomiin) ei kyllä muuta viihdykettä tartte ottaa kun noi. mutta me ollaankin varmaan niitä jälkeenjääneitä.

Tai jospa te olette vain köyhiä joilla ei ole varaa konsoleihin? Tai niitä hysteerisiä hihhuliluomumuumimammoja joiden lapset saa leikkiä vain käpylehmillä, syödä itse tehtyjä luomusoseita ja tehdä tarpeensa kestovaippaan? Ja itsekin käytät kestositeitä tai kuukuppia?

Yhteistyössä