Minkälainen ruokavalio: raskaana ja ylipainoa reilusti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Eli olen viikolla 22 raskaana ja mietin että mikä olisi minulle, ja eteenkin lapselle paras ruokavalio? Kalorimäärä?

Nyt käytän tuota kiloklubin laskuri juttua, ja sen suositus on 1880 kaloria, mutta sinne ei saa tätä raskautta merkittyä, joten sitä ei olla otettu huomioon. Olen noudattanut sitä, ja joka päivä tullut 1500-2000 kaloria. Kuullostaako tämä hyvältä?

EN halua raskauden aikana painon nousevan, kun kerran painoa on jo 100kg. Mielummin niin (niinkuin edellisessä raskaudessa) että synnärillä lähtee sitten niitä kiloja. Neuvola mukaan ihan terveellistä, kunhan pitää ravinnon terveellisenä. Tämän painoisena ei siis tarvitse enää tulla kiloja raskaana.

Nyt syön 5 kertaa päivässä, hedelmiä, salaattia, vihanneksia, ruisleipää, rahkaa, puuroa ja sitten yksi lämmin ruoka päivässä, joskus 2.

Liikun jonkin verran. Hyötyliikuntaa ja sillai, mutta ei hirveän raskasta kuitenkaan.

Toivottavasti ei kuulosta ihan uunolta mutta miltä tuntuisi seurata diabeetikon ruokavaliota? Pieniä annoksia säännöllisin väliajoin ettei edes yllätä "kamala nälkä" - säännölliset ruoka-ajat ja olen ymmärtänyt, että kahvin kanssa voi ottaa sen palan pullapitkosta makeannälkään. Tsemppiä sinulle, onnellista odotusta ja hyvät voinnit teille molemmille!

No musta tuntuu että syön juuri nyt noin, pieniä annoksia usein. 5 kertaa päivässä on jo aika paljon mielestäni, syön about klo 09.00-12.00-15.00-18.00-21.00

Saatko tarpeeksi vitamiineja ym noiden kaloreiden lisäksi? Syötkö rahkan lisäks muita proteiininlähteitä päivittäin?

Mulla ei ole asiasta kokemusta,mutta näin mutuna ihan hyvältä näyttäis sun ruokavalio. Vitamiinilisästä (esim ladyvita mama) tuskin olis haittaa?

Neuvolasta,joko terkalta tai lääkäriltä saat varmaan kans apua ruokavalio-asiassa jos kysyt. (Hyöty)liikuntaa kannattaa harrastaa "niin paljon kun ehtii ja jaksaa" eli vaikkei hirveen raskasta olis niin jokapäivä mahd paljon. Esim jäät bussista yks pysäkki liian aikasin (tai myöhään) ja kävelet loppumatkan,liukuportaiden tai hissin sijaan valitset portaat (jos kiivettävää paljon niin vaikka vaan osan matkasta) jne..

Just aika hiljattain luin jostain että niukassakin ruokavaliossa vauva kyllä ottaa tarvitsemansa,että äiti se on joka helpommin kärsii esim anemiasta tms.

Yhteistyössä