Minkälainen valitus ärsyttää?

Slummien miljoonitär

Aktiivinen jäsen
18.12.2010
1 375
0
36
PK-seutu
Välillä kun lukee näitä keskusteluja tulee mieleen yksi kysymys; onko jotain asiaa mistä joku ei saisi ongelmaa ja valittaisi? Eli tehdäänpäs valitusketju valituksista! Ja tästä voisi tehdä myös semmoisen "minä lupaan etten enää valita..."-ketjun, jos itsekin kokee että valittaa turhasta.
Ensinnäkin mua ärsyttää ihmiset jotka kadehtivat ja valittavat muiden ihmisten ulkonäöstä, pirteydestä tai "hyvästä elämästä". Oma elämä kun on kuulemma paskaa verrattuna naapurin elämään ja siitä sitten nuristaan ja naristaan. Eikö olisi kaikista parasta käyttää energia sen oman elämän laadun parantamiseen ja siitä huolehtimiseen? Katkeruutta ja kateutta en vaan voi ymmärtää; miten toisen menestyminen tai vaikka hyvä ulkonäkö on minulta pois? Ei mitenkään!
Sitten minä lupaan etten valita enää säästä! En sitä kyllä ole paljoa tehnytkään mutta nyt lupaan lopettaa sen vähänkin valittamisen. Suomessa on upea ilmasto kun vertaa esim tuonne Japaniin jossa sää ja olosuhteet voivat oikeasti tuhota kaiken. Viime kesän myrskyt kuitenkaan onneksi eivät vieneet ihmishenkiä vaan aiheuttivat vain aineellisia vahinkoja. Niinhän sitä sanotaan että se on halpaa jos siitä rahalla selviää, eli halvalla päästiin kun meni "vain" taloja ja autoja. :wave:

Jokaisella on omat valituksen kohteet. Eiköhän tää palsta oo sitä varten , että saa omia tunteitaan purkaa . Antaa kaikkien kukkien kukkia ja älä lue jos häirittee =)

Ei nyt välttämättä palstalla, vaan ihan yleensäkin ärsyttää sellainen turha valitus. Siis asioista, jotka on ihan täysin omasta itsestä riippuvaisia, mutta mitään ei viitsitä asian hyväksi tehdä. Ollaan vaan ja valitetaan, vaikka asian saisi ihan omalla toiminnallaan muutettua.

Jokaisella on omat valituksen kohteet. Eiköhän tää palsta oo sitä varten , että saa omia tunteitaan purkaa . Antaa kaikkien kukkien kukkia ja älä lue jos häirittee =)

Enhän mä nyt sitä sanonutkaan vaan kysyin "millainen valitus ärsyttää"? Ei mua mikään asia saa suuttumaan että täällä raivoaisin muiden juttujen takia, lähinnä ihmetyttää/huvittaa/ärsyttääkin joidenkin mitäänsanomattomien asioiden valitus. Eräs esimerkki että hermoillaan maailman pahimpana ongelmana kuinka eskarista voi hakea esikoisen kun vauva nukkuu. Ei sillä etteikö jokaisella ois joskus elämässä pieniä ja isoja ongelmia mutta se että luullaan ettei kenelläkään muulla ole vastaavaa tilannetta. Ja tuossakin tapauksessa äiti ihan tosissaan mietti esikoisen eskarin lopettamista!

Ei nyt välttämättä palstalla, vaan ihan yleensäkin ärsyttää sellainen turha valitus. Siis asioista, jotka on ihan täysin omasta itsestä riippuvaisia, mutta mitään ei viitsitä asian hyväksi tehdä. Ollaan vaan ja valitetaan, vaikka asian saisi ihan omalla toiminnallaan muutettua.

Joo, tosielämän valituksia mä tarkoitinkin! Mut tätä palstaa lukiessa joskus alkaa tuntumaan että onko jotain asiaa josta joku ei keksis valittaa. Kuinkahan moni ois valmis tarttumaan haasteeseen "Valita vähemmän"?

No minua itseasiassa ärsyttää just se säästä mariseminen. Talvella on liian kylmää, ja kesällä liian kuumaa. Syksylläkin sataa, ja vali vali vali :D Mun mielestä on ihanaa, kun saadaan nauttia eri vuodenajoista.
Ja taas tuo katkeruus ja toisten onnesta valittaminen, josta ap mainitsi:
En sitä itsekään ennen oikein ymmärtänyt, mutta nyt kun oma elämä heitti häränpyllyä itsestään riippumattomista syistä, olen huomannut kokevani asian toisin. Koska kaikki omat haaveet ja suunnitelmat meni täysin uusiksi, ja tällä hetkellä tulevaisuus näyttää onnettomammalta kuin olin kuvitellut, koen katkeruutta, ja ehkä jopa kadehsin niitä, jotka saavat elää sitä normaalia elämäänsä.
Toivon, että tämä menee ohi, kun sopeudun asiaan, mutta silti nyt tuntuu pahalta.

Kyllähän sellainen turhasta valittaminen ärsyttää, siis ihmisellä ei ole elämässään mitään todellisia suuria ongelmia, mutta silti on keksittävä aihe valitukseen. Me suomalaiset tunnumme olevan oikein mestareita tässä asiassa, koskaan ei voi olla mikään hyvin, aina pitää valittaa ihan periaatteesta.
Palstallakin tämän huomaa että monet valittavat aivan tyhjästä.

Äitini esimerkiksi on tällainen jatkuva narisija. Vaikka olisimme missä ja tekisimme mitä, aina on joku huonosti. Lisäksi hän on vielä niin kovin dramaattinen, kynsi katkeaa (hatusta heitetty esimerkki) niin hänen toteamuksensa on "voi luoja kun KAIKKI AINA vastustaa" Tätä hän tekee jatkuvasti, kun KAIKKI AINA ja EI KOSKAAN MIKÄÄN.

Voisin heittää tähän tämän vanhan lausahduksen:
Itkin kun minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin miehen jolla ei ollut jalkoja.

[QUOTE="essi";23384156]No minua itseasiassa ärsyttää just se säästä mariseminen. Talvella on liian kylmää, ja kesällä liian kuumaa. Syksylläkin sataa, ja vali vali vali :D Mun mielestä on ihanaa, kun saadaan nauttia eri vuodenajoista.
Ja taas tuo katkeruus ja toisten onnesta valittaminen, josta ap mainitsi:
En sitä itsekään ennen oikein ymmärtänyt, mutta nyt kun oma elämä heitti häränpyllyä itsestään riippumattomista syistä, olen huomannut kokevani asian toisin. Koska kaikki omat haaveet ja suunnitelmat meni täysin uusiksi, ja tällä hetkellä tulevaisuus näyttää onnettomammalta kuin olin kuvitellut, koen katkeruutta, ja ehkä jopa kadehsin niitä, jotka saavat elää sitä normaalia elämäänsä.
Toivon, että tämä menee ohi, kun sopeudun asiaan, mutta silti nyt tuntuu pahalta.[/QUOTE]

No voi, ikävää tuollainen. Mulla on kans ollut tilanteita joissa elämä on kyntänyt pohjamutia mut en mä silloinkaan osannut muita alkaa kadehtimaan. Sieltä vaan piti räpiköidä ylös. Vaikka tiedän että silloin kun on "pohjalla" alkaa ajattelemaan helposti synkästi mutta koita ohittaa itsesääli ja räpiköidä itsesi "elävien kirjoihin". Mua ainakin auttaa ilahduttaa kun tulee valoisampaa ja päivä pitenee, huomaa että mieliala kohoaa oikein kohisten! Koita sinäkin saada nautittua aurinkoisista kevätpäivistä ja jaksaa jatkaa eteenpäin, sanoisin että UP-kohti korkeuksia! :)
Parempaa kevättä sulle! :)

Mua ärsyttää suunnattomasti se, kun oletetaan että kaikki kritiikki tai ylipäätään muunlainen suhtautuminen kuin vuolas kehuminen on aina KATEUTTA. Ja se hemmetin vakiovalitus ja vastaus kaikkeen "kun suomalaiset on niin kamalan kateellisia", jolla torpataan kaikki keskustelu ja samalla asetetaan itsensä muiden yläpuolelle. Äärimmäisen raivostuttava nettikeskusteluilmiö, livenähän kukaan täyspäinen ei tuollaisia puhu kun kyse yleensä on asioista ja ihmisistä joita kukaan ei varmasti kadehdi?!?

[QUOTE="Mia";23384172]Kyllähän sellainen turhasta valittaminen ärsyttää, siis ihmisellä ei ole elämässään mitään todellisia suuria ongelmia, mutta silti on keksittävä aihe valitukseen. Me suomalaiset tunnumme olevan oikein mestareita tässä asiassa, koskaan ei voi olla mikään hyvin, aina pitää valittaa ihan periaatteesta.
Palstallakin tämän huomaa että monet valittavat aivan tyhjästä.

Äitini esimerkiksi on tällainen jatkuva narisija. Vaikka olisimme missä ja tekisimme mitä, aina on joku huonosti. Lisäksi hän on vielä niin kovin dramaattinen, kynsi katkeaa (hatusta heitetty esimerkki) niin hänen toteamuksensa on "voi luoja kun KAIKKI AINA vastustaa" Tätä hän tekee jatkuvasti, kun KAIKKI AINA ja EI KOSKAAN MIKÄÄN.

Voisin heittää tähän tämän vanhan lausahduksen:
Itkin kun minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin miehen jolla ei ollut jalkoja.[/QUOTE]

Tuo viimeinen lausahdus oli kyllä niin osuva! Ja juuri tuo turhasta valittaminen mistä mainitsit eli valitetaan vaikka oikeasti asiat ovat hyvin. Itse törmäsin siihen yhdessä työpaikassa; tulin työpaikasta jossa itseasiassa viihdyin mutta siellä oli kaikki säästösyistä haastavaa, eli resursseja ei ollut juuri mihinkään ja henkilökuntaa vähän,työtilat puutteelliset, asiakkaat haastavia. Sitten menin työpaikkaan joka oli puitteiltaan unelma. Ei ollut rahaongelmia, työtilat olivat tilavat ja henkilökuntaa riittävästi, asiakkaat olivat edellisen työpaikan vastakohtia. Mutta se valitus siellä töissä! Siis ei herranjestas mä en kestänyt kuunnella sitä pomolle mussutusta milloin mistäkin! Ja kun oikeasti kaikki oli hyvin, loistavasti oikeastaan jos vertasi työoloja missä olin edellisessä paikassa. Erotuksena oli se että vaikka edellinen paikka oli työoloiltaan haastava, siellä oli todella hyvä ilmapiiri työkavereiden kesken! Vaihdoin sitten äkkiä takaisin kun vakituinen virka tuli hakuun, enää en haikaile muualle, vois sanoo että "mun koti on täällä" :)

Mua ärsyttää suunnattomasti se, kun oletetaan että kaikki kritiikki tai ylipäätään muunlainen suhtautuminen kuin vuolas kehuminen on aina KATEUTTA. Ja se hemmetin vakiovalitus ja vastaus kaikkeen "kun suomalaiset on niin kamalan kateellisia", jolla torpataan kaikki keskustelu ja samalla asetetaan itsensä muiden yläpuolelle. Äärimmäisen raivostuttava nettikeskusteluilmiö, livenähän kukaan täyspäinen ei tuollaisia puhu kun kyse yleensä on asioista ja ihmisistä joita kukaan ei varmasti kadehdi?!?

No ei kaikki tietenkään ole kateutta. Mutta esim täällä palstalla ihan suoraan kirjoitetaan että on esim kateellinen naapurin yh-äidille joka saa sossusta niin paljon rahaa. Mut tuli tuosta kritiikistä mieleen että sekin on kumma juttu miten huonosti moni osaa ottaa vastaan kritiikkiä. Odotetaan kehuja ja ruusuja mutta sitten rakentavasta kritiikistä suututaan. Kuka nyt pelkistä kehuista kehittyy, ei kukaan! Kyllä ihmisen pitäis aina välillä koittaa kehittyä ja mennä elämässä eteenpäin eikä junnata siinä tutussa ja turvallisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;23384283:
No ei kaikki tietenkään ole kateutta. Mutta esim täällä palstalla ihan suoraan kirjoitetaan että on esim kateellinen naapurin yh-äidille joka saa sossusta niin paljon rahaa.

Nojoo. Luin sen ketjun sillon, enkä jaksa enää uudestaan tarkastaa, mutta mielestäni siinä pointtina oli kuitenkin se että kirjoittajaa ärsytti ja vitutti että joku patalaiska vapaamatkustaja maksattaa menonsa veronmaksajilla, mikä on vääryys, eikä niinkään se että kadehtisi kys. yh-äidin tuloja sinänsä.

Nojoo. Luin sen ketjun sillon, enkä jaksa enää uudestaan tarkastaa, mutta mielestäni siinä pointtina oli kuitenkin se että kirjoittajaa ärsytti ja vitutti että joku patalaiska vapaamatkustaja maksattaa menonsa veronmaksajilla, mikä on vääryys, eikä niinkään se että kadehtisi kys. yh-äidin tuloja sinänsä.

Aiheesta on varmaan useampiakin keskusteluja, tuntuu että naapurien ja tuttujen asioista on paljonkin valituskeskusteluja. Tässä mikä mulle tuli mieleen aloittaja kyllä sanoi suoraan olevansa kateellinen ja katkera. Kuulemma kahden aikuisen taloudessa on vaikeampaa kuin yksinhuoltajalla.

Toisaalta, mikä tahansa ärsytys (eli valitus) voi olla hyvä purkaa, vaikka sitten täällä. En siis kieltäisi ketään valittamasta, edes niistä asioista jotka mun mielestä on itsestäänselvyyksiä tai helposti muutettavissa.

Mutta silti ärsyttää :D

Mua ärsyttää täällä, että lapsettomat valittaa lapsettomuudestaan niin kuin me lapselliset sille jotain voitaisiin. Samoin kuin se, että valitetaan kaikkien muiden olevan sitä, tätä tai tota. Yleensä läskejä, rumia tai köyhiä.

Toisaalta, mikä tahansa ärsytys (eli valitus) voi olla hyvä purkaa, vaikka sitten täällä. En siis kieltäisi ketään valittamasta, edes niistä asioista jotka mun mielestä on itsestäänselvyyksiä tai helposti muutettavissa.

Mutta silti ärsyttää :D

Mua ärsyttää täällä, että lapsettomat valittaa lapsettomuudestaan niin kuin me lapselliset sille jotain voitaisiin. Samoin kuin se, että valitetaan kaikkien muiden olevan sitä, tätä tai tota. Yleensä läskejä, rumia tai köyhiä.

Just näin, että se on suuri vääryys että onnellinen äiti valittaa vaikka kuinka on nukkunut viime yön huonosti, sit joku kuittaa sen "Älä sinä valita kun sinulla on lapsi, minä en pysty edes saamaan lasta..." Tottakai lapsettomuus on kipeä asia mutta äideille kiukuttelu ei asiaa miksikään muuta.

Sellainen "olen niin köyhä ja elämä on pelkkää paskaa"-valitus sellaiseiselta ihmiseltä, joka istuu mukavasti neljän seinän sisällä ja kirjoittaa tämän kaiken internettiin ja jolla on jääkaappi, vesijohdot, lämmintä, yms.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23387491:
Sellainen "olen niin köyhä ja elämä on pelkkää paskaa"-valitus sellaiseiselta ihmiseltä, joka istuu mukavasti neljän seinän sisällä ja kirjoittaa tämän kaiken internettiin ja jolla on jääkaappi, vesijohdot, lämmintä, yms.

Näin.

Lisäksi ärsyttää alipainoiset/normaalipainon alarajoilla olevat jotka valittaa "läskeistään", ja ärsyttää myös lihavat jotka valittaa läskesitään tekemättä asialle mitään.

Sellainen
"Mää mää, aina on niin kylmää ja palelee" - sellaiselta joka ei tietenkään käytä pitkiä kalsareita eikä pipoa.

"Vali vali, rahat ei riitä, Suomi on paska maa" - sellaiselta jonka rahat menee ylimääräiseen kulutukseen.

"Väy väy, Kela on perseestä" - sellaiselta joka elää kelan tuilla mukavasti.

Sellainen todella turhanpäiväinen ja pikkumainen valittaminen, että kun joku on tehnyt aloituksen, jossa pyytää tietoa XX:n tuotteista, hetken päästä joku valittaja tekee aloituksen otsikolla "Miksi aina pitää ostaa XX:n tuotteita?"
Tätä näkee täällä päivittäin.
Jos asia häiritsee näin paljon, miksei sitä kysymystä voi esittää siinä samaisessa ketjussa, vaan pitää oikein avata uusi ketju näin turhasta asiasta määkimiselle?
Rant over. Kiitos.

Yhteistyössä