Minkälainen velka ensiasunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ostan(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ostan(ko)

Vieras
Minkä suuruisen velan sait(te) pankin takaamana? Yhden vaiko kahden aikuisen taloudessa? Minkälaisia takausvaatimuksia oli? Oletko vuokrannut osaa asunnosta jollekin.

Juu tiedän, että on pankkikohtaista ja asia selkiää kysymällä / vertaamalla, mutta haluaisin kuulla konkreettisia kokemuksia. Itselläni on se tilanne, että olisin ostamassa taloa, josta osan vuokraisin serkulleni 2-3 vuodeksi.

Ihan tarkkoja summia en muista.. Asuntolainaa otettiin 73 tuhatta, ei henkilötakaajia. Sen sijaan remonttilaina 15t€ (kylppäriä varten) vaati yhden takaajan. Meillä oli ns. pakkorako asunnon ostoon, sellainen ei ollut suunnitelmissa joten meillä ei ollut säästettynä lainanottokuluja, joten ne ympättiin tuohon remonttilainaan, mikä siis myös kulkee asuntolainan nimellä.

Ja meitä on siis kaksi työssäkäyvää, lainanottohetkellä ei ollut kummallakaan vakituista työpaikkaa, eikä meillä ollut vielä lapsia. Ja tästä on nyt 4v aikaa (nykyään on vakkaripaikat ja se lapsikin).

2006 otettiin ensiasunto, johon vain minä otin velkaa, jotta miehen ensiasunnon etuudet säilyisivät seuraavaan asuntoon. Lainan suuruus oli reilu 200 000€. Nyt kun muutettiin toiseen asuntoon (2010), otettiin lainaa 260 000€ puoliksi. Tällä hetkellä kaikki pankit ovat nihkeitä myöntämään isoja lainoja ja ehdot ovat tiukempia maailman taloustilanteen takia.

Tällä hetkellä kaikki pankit ovat nihkeitä myöntämään isoja lainoja ja ehdot ovat tiukempia maailman taloustilanteen takia.

Tätä mietinkin, että paljonko mahtaisi saada. Omalla alallani on töitä, kun vaan viitsii tehdä. Tämä asunto, jota olen katsonut maksaisi rapiat 100 tuhatta. Yksin ottaisin velan, olen kahden lapsen yh ja äiti oli aikanaan alkoholisti, isää ei voisi vähempää kiinnostaa.

[QUOTE="alkup.";25897493]Tätä mietinkin, että paljonko mahtaisi saada. Omalla alallani on töitä, kun vaan viitsii tehdä. Tämä asunto, jota olen katsonut maksaisi rapiat 100 tuhatta. Yksin ottaisin velan, olen kahden lapsen yh ja äiti oli aikanaan alkoholisti, isää ei voisi vähempää kiinnostaa.[/QUOTE]
Kuulostaa ihan kohtuulliselta, jos ei ole isoja remontteja tulossa.

[QUOTE="vieras";25897563]Kuulostaa ihan kohtuulliselta, jos ei ole isoja remontteja tulossa.[/QUOTE]

Ei tällä tietoa ainakaan. Saunassa tarvitsisi hioa lauteet ja petsata, mut sellanen nyt ei paljoa kustanna =)

Maanantaina suuntaan pankkiin varaamaan neuvotteluajan. Muutamaankin varmaan :D

Yhteistyössä