Minkälaisessa taloudellisessa tilanteessa 250 000€:n talo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MyyMuikkunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";22977223]ja teidän laina-aikaanne on mikä? Kaikki kun eivät pitä järkevänä maksella sitä taloa 25-30vuotta. Että eipä kannata aina kovin kärkkäisesti toisten menoja arvostella?[/QUOTE]

Olen juuri se jolle tämä dfdf vastasi tuon...mä kanssa olen sitä mieltä että en kävisi arvostelemaan saati pitämään itseäni talouden sankarina jos maksuaika on luokkaa 30 vuotta. Siinä ajassa menettää äkkiä pienen omaisuuden koroissa, mutta kukapa niitä laskee... Itselläni ei ole kenttärohkeutta ottaa moista lainaa. 25-30 on ihan liian pitkä aika suunnitella etukäteen, ei sikseen niin on tuo 12 vuottakin millä meidän laina on hoidettu...vaan onhan se kuitenkin aika paljon vähemmän. Ja kuten kirjoitin, kun ei vedä lainoja kaakkoon, eli ota maksimilainaa, maksimi ajalla, on siinä silloin "säädön" varaa. Jos elämäntilanne muuttuu radikaalisti voi kuukausieriä sitten pienentää ja laina-aikaa tietenkin silloin pidentää. Jos mennää maksimissa ei ole enää mitään mistä joustaa.

[QUOTE="vieras";22977292]Minä taas en ymmärrä ollenkaan tuota ajattelutapaa, että pitäisi ensin ostaa joku hikinen kerrostalokämppä ja siitä pikkuhiljaa aina vaihtaa isompaan ja parempaan!

Meillä tuon 200000e lainanlyhennys on jotain reipas 800e ja sillä ei saisi vuokrattua ede kunnollista kolmiota neliöstä puhumattakaan! Toki omakotitalosta on paljon muitakin kuluja, mutta mielelläni tarjoan itselleni ja lapsilleni heti vauvasta ihanan oman talon ja ison pihan missä voi leikkia huoletta[/QUOTE]
Toiset kato aloittaa tuon jo silloin kun niitä lapsia ei vielä ole...Mutta nykyään on niin kiire saada heti kuu ja tähdet taivaalta. Henkilökohtaisten konkurssien määrä kertoo sen karusti.

Ja kuka puhuu vuokraamisesta, sehän on ihan pöhköä. Mutta esmes ystäväni osti kerrostalo kolmion, lyhensi juurikin tuon 800€/kk. Asui siinä 3 vuotta ja hommasi talon miehensä kanssa. Myydessä talon asunnon arvo oli 45000€ korkeampi kuin ostettaessa, joten tuo raha oli suoraan pois omakotitalon lainasta. Kolme vuotta hikisessä (?) kerrostalossa tuotti heille 45000€, ei paha korko rahalle, tuota et säästämällä kovin nopsaan saa aikaiseksi.

[QUOTE="vieras";22977292]Minä taas en ymmärrä ollenkaan tuota ajattelutapaa, että pitäisi ensin ostaa joku hikinen kerrostalokämppä ja siitä pikkuhiljaa aina vaihtaa isompaan ja parempaan!

Meillä tuon 200000e lainanlyhennys on jotain reipas 800e ja sillä ei saisi vuokrattua ede kunnollista kolmiota neliöstä puhumattakaan! Toki omakotitalosta on paljon muitakin kuluja, mutta mielelläni tarjoan itselleni ja lapsilleni heti vauvasta ihanan oman talon ja ison pihan missä voi leikkia huoletta[/QUOTE]

Voi kulta pieni, toivottavasti teidän talous ei ole kovin tiukkaan laskettu. Sitten KUN korot nousee 5% tasolle, niin teidän minimilyhennys on melkein 1200€, että saatte lainan pidettyä pankin ja valtiontakauksen ehdoissa vaaditussa 25 vuodessa tai alle. Todella tyhmää laskea nykyisen korkotason mukaan.

Voi kulta pieni, toivottavasti teidän talous ei ole kovin tiukkaan laskettu. Sitten KUN korot nousee 5% tasolle, niin teidän minimilyhennys on melkein 1200€, että saatte lainan pidettyä pankin ja valtiontakauksen ehdoissa vaaditussa 25 vuodessa tai alle. Todella tyhmää laskea nykyisen korkotason mukaan.

Peesi. Muistaen myös sekin että asuntojen hinnat voivat romahtaa, jollei nyt ihan niin rajusti kuin 90-luvulla, mutta kuitenkin paljon. Kun korkotaso nousee yli kipurajan ja tullaan tilanteeseen että se unelma talo onkin myytävä -> kappas, unelmatalosta ei enää saakkaan edes sitä summaa mitä on velkaa. Näin sitten jäädää tilanteeseen jossa ei ole asuntoa, mutta siitä on edelleen velkaa. Ja turha sanoa että näin ei voi käydä. Niin voi käydä, ja on käynnytkin monelle.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrys;22977360:
Toiset kato aloittaa tuon jo silloin kun niitä lapsia ei vielä ole...Mutta nykyään on niin kiire saada heti kuu ja tähdet taivaalta. Henkilökohtaisten konkurssien määrä kertoo sen karusti.

Ja kuka puhuu vuokraamisesta, sehän on ihan pöhköä. Mutta esmes ystäväni osti kerrostalo kolmion, lyhensi juurikin tuon 800€/kk. Asui siinä 3 vuotta ja hommasi talon miehensä kanssa. Myydessä talon asunnon arvo oli 45000€ korkeampi kuin ostettaessa, joten tuo raha oli suoraan pois omakotitalon lainasta. Kolme vuotta hikisessä (?) kerrostalossa tuotti heille 45000€, ei paha korko rahalle, tuota et säästämällä kovin nopsaan saa aikaiseksi.

Kaikilla ei ole mahdollista ostaa ennen lapsia kerrostaloasuntoa. Moni saa vakituisemman työpaikan vasta reilusti yli kaksikymppisenä, kenties joskus 25-28-vuotiaana opiskelujen jälkeen ja jos lapsia haluaa suhteellisen nuorena saada niin ei ole tuossa varaa alkaa odotella. Minun mielestäni on parempi ostaa heti se isompi asunto/talo kuin ensin asua siinä pienessä ja sitten muuttaa isompaan kun lapset on jo yli 10-vuotiaita. Näistäkin on kokemusta. Eräs perhe asui kerrostalokolmiossa siihen asti kun lapset oli 14 ja 12, lapset olivat samassa huoneessa. Sitten muuttivat omakotitaloon ja eipä kauaa mennyt, kun lapset muutti kotoa jo pois. Mielestäni omakotitalo on ihanteellisin juuri pienille lapsille, jotka siellä pihalla viettää paljon aikaa ja vanhemmillekin on helpompaa kun lapsi pääsee paljon helpommin ulos ja voi omalla pihalla olla yksinkin jne.

Niin no. Tässä yksi käpysen kämpän asukki. tai entinen sellainen.

Ostettiin 6 vuotta sitten kerrostalo kaksio, iso 70m2. Tuohon aikaan syntyi esikoinen. Kun esikoinen täytti 2,5 v muutimme omakotitaloon. Tuona aikana olimme "kurppaista kaksiota ei niin suositulla alueella" maksaneet yli puolet, lähtöhintakaan kun ei päätä huimannut. No rakensimme siis omakotitalon ja lainaa yhteensä on nyt 160t€ (omin voimin tehtiin,eikä mikään lukaali). Nyt lyhennämme lainaa 1600€/kk ja tadaa, siitä kolmanneksen maksaa vuokralaiset. Emme siis myynneet pois kurppaista asuntoamme, vaan laitoimme sen tuottamaan ja maksamaan itse itseään pois. Laina lyhenee vauhdilla ja tiukan paikan tulle tuo asunto on ensimmäinen jonka myymme pois. Siitä saa varmasti sen mitä silloin maksoimme, huomioiden sen että asuntojen hinnat voi notkahtaakkin vielä tuntuvasti.

Niin, mitä järkeä? Musta se on ainakin ihan järkevää että vuokralainen kuittaa osan meidän kodin veloista ;)

[QUOTE="juu";22977540]Niin no. Tässä yksi käpysen kämpän asukki. tai entinen sellainen.

Ostettiin 6 vuotta sitten kerrostalo kaksio, iso 70m2. Tuohon aikaan syntyi esikoinen. Kun esikoinen täytti 2,5 v muutimme omakotitaloon. Tuona aikana olimme "kurppaista kaksiota ei niin suositulla alueella" maksaneet yli puolet, lähtöhintakaan kun ei päätä huimannut. No rakensimme siis omakotitalon ja lainaa yhteensä on nyt 160t€ (omin voimin tehtiin,eikä mikään lukaali). Nyt lyhennämme lainaa 1600€/kk ja tadaa, siitä kolmanneksen maksaa vuokralaiset. Emme siis myynneet pois kurppaista asuntoamme, vaan laitoimme sen tuottamaan ja maksamaan itse itseään pois. Laina lyhenee vauhdilla ja tiukan paikan tulle tuo asunto on ensimmäinen jonka myymme pois. Siitä saa varmasti sen mitä silloin maksoimme, huomioiden sen että asuntojen hinnat voi notkahtaakkin vielä tuntuvasti.

Niin, mitä järkeä? Musta se on ainakin ihan järkevää että vuokralainen kuittaa osan meidän kodin veloista ;)[/QUOTE]
Niin, siis täytyy toki lisätä tähän se että hoidimme elämän siinä järjestyksessä että molemmilla oli ammatti ja vakkari työ ennen lapsia. Ja säästääkin ehdimme. Mielestäni en nyt niin vanha synnyttäjä kuitenkaan ollut kun esikko syntyi ollessani 26v. Mutta voihan se joillekin olla liikaa

Mutta teillä on kuitenkin kaksion velka + talovelka. Ei kaikilla ole varaa maksaa kahta lainaa samaan aikaan.

Kaksiosta jäljellä oli 30000€ ja uutta taloa varten otettiin se 130t€. Nuo lainat yhdistettiin niin että kaksio on ns. maksettu ja talolaina on sen 160t€. Näin ollen kaksion arvo (arvioitiin 70t€) toimi vakuutena omakotitalolainalle.

Ollaan ihan keskitulosia duunareita, ammattikoulu pohjalta. Totta se että saatiin talo halvalla koska taitoa tehdä itse löytyy. Ja ei rakennettu "neliöpalatsia" vaan järkevällä pohjalla 125 neliöinen koti- mahdutaan kaikki viisi tähän hyvin. Laajennus tehdään joskus jos siltä tuntuu ja varat sallii.

[QUOTE="juu";22978110]Kaksiosta jäljellä oli 30000€ ja uutta taloa varten otettiin se 130t€. Nuo lainat yhdistettiin niin että kaksio on ns. maksettu ja talolaina on sen 160t€. Näin ollen kaksion arvo (arvioitiin 70t€) toimi vakuutena omakotitalolainalle.

Ollaan ihan keskitulosia duunareita, ammattikoulu pohjalta. Totta se että saatiin talo halvalla koska taitoa tehdä itse löytyy. Ja ei rakennettu "neliöpalatsia" vaan järkevällä pohjalla 125 neliöinen koti- mahdutaan kaikki viisi tähän hyvin. Laajennus tehdään joskus jos siltä tuntuu ja varat sallii.[/QUOTE]

Niin siis meillä tosiaan ei ole missään vaiheessa ollut 200000€ velkaa; silti meillä on jo tavallaan yksi omistusasunto ja sitten tämä missä nyt asutaan. Paljon pienemmillä tuloilla täällä moni ottaa 200t€ ensilainaa, ja mitään realisoitavaa ei ole, muuta kuin se talo mihin laina otettiin

[QUOTE="mie";22977223]ja teidän laina-aikaanne on mikä? Kaikki kun eivät pitä järkevänä maksella sitä taloa 25-30vuotta. Että eipä kannata aina kovin kärkkäisesti toisten menoja arvostella?[/QUOTE]

Usko pois. Kyllä se vaan on järkevämpää maksaa omaa taloa 25 vuotta kuin maksaa vuokraa 25 vuotta.

Meillä nettotulot molempien ollessä töissä n 4000-5000 euroa, kuusta riippuen. Mulla ei ole vakipalkka vaan siihen tulee lisiä yms. Otettiin juurikin tuo 250 000 lainaa. Säästöjä oli n 16 000 ennestään. Takaajat on. Lainanlyhennys 1600 €/kk. Mitotettiin tarkoituksella tuo lainanlyhennys tuollaiseksi koska nyt ei tarvitse tinkiä elintasosta, ja mulla on varaa olla kotona kht:ll jonkin aikaa.

Asian voi ajatella kahdella eri tavalla, mikä kannattaa ja mikä on kivaa.

Kk-menoja tuijottamalla voi vuokra- ja omistusasumisen vertailussa omistusasuminen näyttää tosi kannattavalta. 'Kun on velka maksettu niin on edes asunto omaa, vuokralla ei olisi mitään'. 'Lainan lyhennys on sama tai pienempi kuin vastaava vuokra-asunto'.

Jooh, mutta millä hinnalla :) Pienet kk-lyhennykset ja iso laina vaan kertovat, että lainaa maksetaan hitaasti ja hyvin kalliisti takaisin. Sillä ei ole mitään tekemistä kannattavuuden kanssa kun lainaa maksetaan takaisin 25-30 vuotta vaan asunnon todellinen hinta on huikea remppakuluineen, asumismenoineen ja korkoineen.

Hikiset kerrostaloasunnot ovat muuten viimeiset 15 vuotta tuottaneet mahtavasti esim. pk-seudulla. Minulle ensimmäinen oma asunto kerrostalossa oli luksusta ja ainoa oikea tapa päästä kiinni isompaan asuntoon ilman takaajia, hyvällä omarahoituksella.

Juuri näin.

Me kuulumme siihen porukkaan, jotka opiskelivat ja tekivät valmistumisen jälkeen pätkätöitä, jolloin oman asunnon ostamisesta oli turha haaveilla. Sitten kun elämä oli kunnossa eli työpaikat vakituisia ja lapsi tulossa, niin olimme jo yli kolmekymppisiä. Eipä ole mitään järkeä siinä vaiheessa ostaa ensiasunnnoksi mitään pikkuluukkua. Varsinkin kun tiesimme, että lapsia tehdään pian lisää.

Ostimme ensiasunnoksi omakotitalon ja siinä on tarkoitus asua loppuelämämme tai ainakin niin kauan kuin lapset asuvat kotona. Säästyimme isolta summalta (varainsiirtoverolta), kun ostimme heti oikean kokoisen asunnon perheellemme.

Elämäntilanteet ovat erilaisia. Jos rahkeet riittävät jo nuorempana, niin ilman muuta kannattaa osta se ensiasunto jo silloin ja jos perhe ei kovin suuri ole, niin pienempikin voi riittää.

Meillä lainaa 215 000, lyhennetään 900€ kuussa. Minä äitiyslomalla, mies töissä, netto tulot n.4000e. Maksettais vuokraa vähintään saman verran kuussa. Miksi ihmeessä ei omaa pois? :D:D

Nyt mä alan hiljalleen ymmärtää miksi kaikki pelkäävät hometaloja. Suurin osa ihmisistä ei suunnittele hoitavansa omaisuuttaan, kun sen hankkii. Miten edes sitä voisi hoitaa, kun jo lainan maksaminen vaatii tiukkaa taloudenpitoa. Asenne on, että jos ongelmia tulee, myydään koko roska ja muutetaan pois :)

Eli alkaa huolletut kämpät kohta olla harvinaisuus markkinoilla... Ja uskon vakaasti että vuokra-asumisen ja "unelmien kämpän" välillä on se järkeväkin vaihtoehto (öö, taloudellisesti).

Viimeksi muokattu:
Tarvitsetko lainaa MUUTTAA sellaista liiketoimintaa tai aloittaa joitakin BUSINESS, minun on kerrottava teille Olemme valmiita auttamaan kaikin tavoin auttaa, jos todella tarvitset LAINA yhteyttä tähän EMIAL OSOITE sara_loan@live.com

Guardian Finance Company tarjoaa tällä hetkellä yksityiset, kaupalliset, yritys-ja henkilökohtaisia ??lainoja, joilla on hyvin vähän etua korko niinkin alhainen kuin 3% vuoden kuluessa ja 30 vuoden takaisinmaksu kestoisia tahansa päin maailmaa. Annamme lainat vähimmäisalaan € 5,000.00 on enintään € 500,000,000.00

Ethän meille seuraavat tiedot jos kiinnostaa.

1) Täydellinen nimi:
2) Maa:
3) Lainamäärä tarvitaan:
4) Laina Kesto:
5) Puhelinnumero:
6) Ammatti:

Tarjoamme nopean päätöksen ja voi järjestää ehdollisen tarjouksen 48 tunnin kuluessa. Kaikki vastaukset olisi toimitettava yhtiömme sähköpostit osoitteeseen: loan@guardianfinance.h-jamil.com tai sinä voimme tarjota teille sivusto, jossa voit ottaa yhteyttä meihin. Heti kun saamme tämän yksityiskohdan: n, Käsittelemme lainaa hyväksyttäväksi.

Ystävällisin terveisin,
Dr. Daniel Dylan
Guardian Finance Company.

Yhteistyössä