Minkälaisia muistoja omista ala-asteen opettajista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnsku

Aktiivinen jäsen
12.01.2007
7 767
0
36
Meillä oli ala-asteen johtajana sellainen tosi vanhanaikainen naisopettaja. Olin ala-asteella joskus 80-luvun alussa.. Tästä naisesta on jäänyt traumoja tosi monelle. On jo edesmennyt täti.
Tällaisia sääntöjä oli:
- ei koruja
-tytöt ja pojat eivät saaneet olla MISSÄÄN tekemisissä keskenään
-ei hameita
-keinut lukkoon välitunnin ajaksi
-soppalautasta kallistetaan itseensä päin
-AINA seisomaan, kun vastataan
- luokkaretket koulun omassa pihassa
-karttakepistä näpeille

Ja henk. koht. pahin muisto on se, kun neljännellä luokalla otin jonku pehmennyksen tmv. hiuksiin. Opettaja käski luokan eteen seisomaan ja huusi mulle pää punaisena PITKÄÄN :/
Soitti myös kotiin asiasta ja piinasi mua loppuvuoden tämän takia. :headwall:

nöyryyttäminen ja kepillä sormille hakkaaminen päivittäistä.
Olen vasenkätinen ja ope yritti kouluttaa normaaliksi yksilöksi.Pelkäsin kouluunmenoa ja tämä tapahtui 70-luvun lopulla

Samoihin aikoihin koulun käynyt myös täällä;)
Opettaja otti minut silmätikuksi,jos minulla uusi paita kun äitini oli ompelija sain kuulla kunniani :( jopa soitti kotiinkin kuinka voisin edes viikon kulkea joskus samoissa vaatteissa,kun muuten toiset on kateellisia.
Olin huono matikassa ja sekös oli tämän opettajan mieleen,hän kyllä nöyryytti koko luokan edessä jos mahdollista:(
Oli mm. matikan kokeet ja en minä niitä laskuja osannut,olinkoha 4laskua tehnyt mutta muut oli ihan hepreaa niin tunnin loputtua opettaja oikein nosti minun kokeeni kaikille esille ja nauroi että toivottavasti muut on saaneet sinne paperiin enemmän kuin minä ja ainakin oli jo huonoin numero jaettu.
Minulla oli korvatulehdus kierre ja opettaja ei uskonut,soitti jopa kotiinkin ja haukkui vanhempani kuinka antavat ala-aste ikäisen pinnata

Koulun rehtori, oma opettajani
- puhallutti ilmapalloa luokan edessä rangaistukseksi niin pitkään, kunnes ilmapallo räjähti naamalle
- nosti rangaistukseksi poikia ilmaan vain vyöstä kiinni pidellen
- heitti poikia ikkunasta ulos kesken tunnin ( ensimmäinen kerros...)
Muut ala-asteen opettajani ovat olleet mukavia.

En voi koskaan unohtaa, mitä meidän luokanvalvoja mulle sanoi (minä 9v ja ope noin 50v mies), kun äitini kuolemasta oli kulunut pari viikkoa: "Ai, sun isä on oppinut käyttämään pesukonetta!"

Mä häpesin niin paljon... Olin ilmeisesti pitänyt parin viikon ajan samaa puseroa ja näkyihän siinä jo ruokalistaa yms. Meidän perheellä oli ollut muutakin ajateltavaa kuin "pesukoneen käytön opettelu" Otin kyllä opikseni, enkä enää tullut nuhjuisilla vaatteilla kouluun.

Ai niin ja ykdestä miesopettajasta muistan, kun hän nipotti mulle, kun iin piste meni aina vähän sivuun. Tuijotti usein, että onko mulla karsastusta :D

Samainen mies opetti englantia ja vakiovitsi oli se: tuu tii tu töötituu
two tea to 32..

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Koulun rehtori, oma opettajani
- puhallutti ilmapalloa luokan edessä rangaistukseksi niin pitkään, kunnes ilmapallo räjähti naamalle
- nosti rangaistukseksi poikia ilmaan vain vyöstä kiinni pidellen
- heitti poikia ikkunasta ulos kesken tunnin ( ensimmäinen kerros...)
Muut ala-asteen opettajani ovat olleet mukavia.

:o

:| Aika karut koulumuistot, Onnenkantamoinen.

Ei mullakaan kyllä paljon paremmat ole. Kävin 2 ensimmäistä luokkaa suuressa kaupungissa mutta pienessä koulussa, koulussa oli luokkia 1-4. Opettaja oli ihana, tykkäsin hänestä hirmuisesti ja itkin aidosti surua kevätjuhlissa kun jouduin eroon opettajasta. En muista, että kavareista erominen olisi tuntunut niin pahalta. Me muutettiin "maalle" ja aloitin 3.luokan pienessä maalaiskoulussa jossa oppilaita oli varmaan max 30 yhteensä :whistle:
3.-4. luokat oli yhdistetty samaan luokkahuoneeseen, pulpetit oli "vanhanaikaisia" ja kulttuurishokki melkoinen, mä olin tottunut niiiiiiin eri meininkiin kaupungissa :o :xmas:
Opettajana oli vanhoillinen ja uskonnollinen kääkkä, mä olin ihan kauhuissani kun muija itki ekana koulupäivänä pesispelin aikana vuolaasti sitä kun "Te ootte niin ihania, by-hyyyyy...!" :o Opettaja oli tosi tiukka ja erityisen hyvin muistan liikuntatunnit jotka eivät kyllä olleet liikuntatunteja vaan rytmistä naisvoimistelua. Luokkahuoneesta raivattiin pulpetit sivuun (jumppasalia ei ollut) ja opettaja paukutti tamburiinilla tahtia kun me kaikki 6 liikuntatunnilla osallistunutta tyttöä juostiin sinisissä jumppapuvuissa ja valkoisissa kippuratossuissa kaaressa luokkaa ympäri, vaihtoaskel-hyppy-hyppy... :ashamed:
Koska olin tietysti kiltti tyttö niin teeskentelin suurimman osan aikaa pitäväni opettajasta mutta olin pelkästään helpottunut kun 5.luokalla opettaja vaihtui isälliseen, vanhempaan mieheen :D

*muoks* Aloitin siis kouluni -79

Alkuperäinen kirjoittaja Vanhan opettajan silmätikku:
Samoihin aikoihin koulun käynyt myös täällä;)
Opettaja otti minut silmätikuksi,jos minulla uusi paita kun äitini oli ompelija sain kuulla kunniani :( jopa soitti kotiinkin kuinka voisin edes viikon kulkea joskus samoissa vaatteissa,kun muuten toiset on kateellisia.
Olin huono matikassa ja sekös oli tämän opettajan mieleen,hän kyllä nöyryytti koko luokan edessä jos mahdollista:(
Oli mm. matikan kokeet ja en minä niitä laskuja osannut,olinkoha 4laskua tehnyt mutta muut oli ihan hepreaa niin tunnin loputtua opettaja oikein nosti minun kokeeni kaikille esille ja nauroi että toivottavasti muut on saaneet sinne paperiin enemmän kuin minä ja ainakin oli jo huonoin numero jaettu.
Minulla oli korvatulehdus kierre ja opettaja ei uskonut,soitti jopa kotiinkin ja haukkui vanhempani kuinka antavat ala-aste ikäisen pinnata

Unohdin mainita myös yhden vuoden kunka tämä opettaja haukkui minua kaikkien kuullen. Minulla oli munuasissa vähän vikaa ja jatkuva virtsatietulehdus siis risanakin:( Minulle saattui tulla vahinkoja ja tämä opettaja sen kyllä mainosti koko luokalle

...taas tuo on kussut housuihin... Kiva siinä itkien lähteä vaihtamaan housuja vessaan:( Vaikka sairauteen tuli helpotus vuoden kokeilujen ym jälkeen niin tuo kusihousun maine oli ja pysyi kiitos opettajan muistuttamisellakin

Yhteistyössä