Minkälaisia numeroita tein 9v pojat tuo koulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Meillä poika tuntuu olevan hyvä, mutta LAISKA. Yhteenkään kokeeseen ei ole lukenut, pari sivua vaan selannut. Silti huonoin numero äikästä 7½ (ollut lukihäiriötä, joka nyt jo aika "hyvällä mallilla"). Mulla tuo oli koko peruskouluaikani parhammistoa :D

Matikasta tulee aina 9 alkava ja tänään sai ekan enkun kokeen. 8+

Aika kivasti minusta lukematta, mitäköhän saisi kun lukisi...

Siis miksi toteat vain että kun vain kokeisiin lukisi? Etkö voisi kannustaa poikaa lukemaan kokeisiin, lukea yhdessä hänen kanssaan tai tentata häntä yhdessäolona, ei pakkona? En tarkoita että nuo huonoja numeroita olisi, vaan jäin miettimään miksi vain kohautat olkaasi että poika ei lue kokeisiin?

Niin, samanikäisen pojan äitinä totean vain, että minun mielestäni meidän vanhempien tehtävänä on olla kokeisiinvalmitautumisprosessissa mukana. Hyvin harva lapsi on aidosti omatoimisen kiinnostunut valmistautumaan tulevaan kokeeseen. He ovat vielä niin pieniä koululaisia, jotka tarvitsevat ja ennen kaikkea haluavat että vanhemmat ovat läsnä ja kiinnostuneita heistä ja heidän koulumenestyksestään.

Jos oma lapsi ei lue kokeisiin, miettisimme yhdessä miksi ei ja mika muu kanava auttaa lasta valmistautumaan tulevaan kokeeseen. Tarkoitus kai kuitenkin on, että ne opitut asiat opitaan ja eikä opetella ulkoa vain sitä 45 min koetta varten, jonka jälkeen se opeteltu asia autuaasti unohtuu mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Niin, samanikäisen pojan äitinä totean vain, että minun mielestäni meidän vanhempien tehtävänä on olla kokeisiinvalmitautumisprosessissa mukana. Hyvin harva lapsi on aidosti omatoimisen kiinnostunut valmistautumaan tulevaan kokeeseen. He ovat vielä niin pieniä koululaisia, jotka tarvitsevat ja ennen kaikkea haluavat että vanhemmat ovat läsnä ja kiinnostuneita heistä ja heidän koulumenestyksestään.

Jos oma lapsi ei lue kokeisiin, miettisimme yhdessä miksi ei ja mika muu kanava auttaa lasta valmistautumaan tulevaan kokeeseen. Tarkoitus kai kuitenkin on, että ne opitut asiat opitaan ja eikä opetella ulkoa vain sitä 45 min koetta varten, jonka jälkeen se opeteltu asia autuaasti unohtuu mielestä.

Milläs saat lapsen pakolla lukemaan? Toki selailee, muttei pänttää kunnolla. Osaa kuulemma jo niin hyvin. Luulen, että tuo lukihäiriö haittaa. Lukeminen vielä takkuaa hieman, kirjoittaminen jopa enempi.

Miksi minusta tuntuu, että nykyään kaikki lapset saavat vain ysejä ja kymppejä? Onko arvostelu jotenkin liian lepsua? (vai eikö ne huonompien numeroiden saajat vaan kerro asiasta missään)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi minusta tuntuu, että nykyään kaikki lapset saavat vain ysejä ja kymppejä? Onko arvostelu jotenkin liian lepsua? (vai eikö ne huonompien numeroiden saajat vaan kerro asiasta missään)

minä en kerro muille ulkopuolisille paitsi isoäidille.

ehkä se on tuo jälkimmäisin, en tiedä. Mitä olen seurannut kokeita ja niiden arvosteluja, minusta on aikas "tiukkoja" joka suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
En kommentoi numeroita. Meillä siis panostetaan tuntiosaamiseen, joten kokeisiin ei tarvitse kuin kerrata.

Meinkin poika on tunnilla kuulemma tosi aktiivinen ja aina ollut hyvin kiinnostunut kaikesta mahdollisesta.. Hyvä muisti kaikenlisäksi. Itseni vastakohta siis :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
En kommentoi numeroita. Meillä siis panostetaan tuntiosaamiseen, joten kokeisiin ei tarvitse kuin kerrata.

Meinkin poika on tunnilla kuulemma tosi aktiivinen ja aina ollut hyvin kiinnostunut kaikesta mahdollisesta.. Hyvä muisti kaikenlisäksi. Itseni vastakohta siis :D

:D

Voi olla arvostelu vielä tuossa ikä luokassa lepsua, ainakin itse olen sen huomannut kun vanhin poika ylä-asteella ja siellä pisteet ja numerot eri tavalla. Toki voi olla tuokin että ketkä saa huonompia numeroita niin ne ei sitä tuo julki.

meidän 9vee tytöllä on tosi tiukka viiskymppinen täti opettajana, ja antaa tosi nihkeästi arvosanoja :D ihan hyvä niin, niin on sitten paranneltavaa..
esim todistuksessa kun on neljä rastiluokkaa, niin se eka on vain täydelliselle, ja koska täydellistä ei juurikaan meissä ihmisissä ole,niin hyvä jos siellä on 1-2 rastia.. ja likka sai keväällä stipendin hienosta koulusuorituksestaan, joten ei siinä mitään, olemme tyytyväisiä =) kasia-ysiä on koenumerot olleet..

meillä ei tule numeroita lainkaan.. On van xx/xx tehtävistä.. Ja sitten ope kirjoittanut esim. Hienoa Xxx!
Miksi turhaan luoda paineita numeroinneilla?

Tärkeinhän on kuitenkin tuon ikäisellä että käy koulua ja pärjää, kyllähän ope kertoo jos ei pärjää.. ;)

Meilläkin toi 11v on saanut kaikkien näitten kouluvuosiensa parempia numeroita kuin minä. Itse olin sellainen 7 oppilas (seiskaan oltiinj o tosi tyytyväisä ), poika on 9. jos poika saa 7 (mitä ei ole tainut tpahtua kuin yhden ainoan kerran ) niin se tuntuu tosi huonolle numerolle, vaikka siis itselle se olisi ollut ihan hyvä numero. Jännä juttu! :D
Olen kans miettinyt et onko arvostelu lepsumpaa, mutta kyllä olen sit kuiteskin tullut siihen tulokseen, että poika on vaan parempi muistinen ja viisaampi kun minä tuossa iässä. ;)

Meilläkään ei lueta juurikaan kokeeseen. Ei lue, ni ei lue... minkäs teet.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Milläs saat lapsen pakolla lukemaan? Toki selailee, muttei pänttää kunnolla. Osaa kuulemma jo niin hyvin. Luulen, että tuo lukihäiriö haittaa. Lukeminen vielä takkuaa hieman, kirjoittaminen jopa enempi.

Pakolla? Kuka tässä on pakosta kirjoittanut? Ei varmaan kenenkään koulumenestystä edistä pakottaminen. Luepas ajatuksen kans aiempi kirjoitukseni....on olemasa muitakin kanavia kuin lukeminen tai ylipäätään visuaalinen.

meillä kolmannella luokalla oleva tyttö. ei todellakaan saa noin hyviä numeroita! :( noilla on tosin pisteet vielä käytössä, mutta jos ajattelis olevan numeroita niin varmaan kutosta tai seiskaa...lukihäiriötä ja muita löytyy. luokka on todella rauhaton ja aika loppuu joskus kesken kun on kokeita. että huoh... :(

Miksi ei kannustaa poikaa lukemaan ja siihen että koulu on kuitenkin se, jolla taataan oma tulevaisuus. Hyvin pärjäävälle lapselle ovet ova eri tavoin auki. Jossain kohtaa on kuitenkin pakko alkaa lukemaan, vaikka olisi älykäs ja hyvämuistinen.

Itse olin koulussa kympin oppilas, koko koulu- ja yliopistoaikani, kiitos hyvällä tavalla kannustavan äitini. Minun lukemisiani ei tarvinnut yli kymmenen vanhana vahtia, nautin oppimisesta ja siitä että olin luokan paras. (olen myös kilpailuhenkinen). Omalta lapseltani odotan myös panostusta jollain tasolla koulutyöhön, koulu on lapsen työtä. Mikään diktaattori natsi en silti halua olla. Ei ole vielä koulujutut kuitenkaan pariin vuoteen ajankohtaiset, mutta mietimme miehen kanssa näitä jo nyt.

Siskolla kymmenen-vuotias poika. Lukee ja kuuntelee ja on luokan paras. Perinyt isänsä matemaattiset aivot :)

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa..:
meillä ei tule numeroita lainkaan.. On van xx/xx tehtävistä.. Ja sitten ope kirjoittanut esim. Hienoa Xxx!
Miksi turhaan luoda paineita numeroinneilla?

Tärkeinhän on kuitenkin tuon ikäisellä että käy koulua ja pärjää, kyllähän ope kertoo jos ei pärjää.. ;)

näin myös mun tytöllä..vaikka kysely olikin pojista :whistle:

Noi koulunumerot on ouikeasti ihan yhtä tyhjän kanssa. Lasta joko kiinnostaa koulu tai sitten ei kuten mua ei aikanaan kiinnostanut. Ne hyvät numerot ei takaa hyvää loppuelämää ja tällainen huonompikin oppilas voi menestyä ja olla melko hyväpalkkaisessa hommassa. Oon aina ollut käytännön ihminen, lukupäätä mulla ei ole. Mun omat lapset ei ole koulussa vielä mut oon todella huono koulun käynnin kannustaja koska mun mielestä puolet peruskoulun oppiaineista oli maailman turhimpia ja on maailman turhimpia..

Alkuperäinen kirjoittaja Ai numerot:
kolmannella?
meidän kolmasluokkalaisella on vaan pisteet käytössä, yleensä maks 30/30.

kun luin tän viestini niin jäi kuva että meidän lapsella yleensä pisteet 30/30 :D tarkoitin että yleensä kokeiden maksimipistemäärät 30.
ja meidän lapsen pisteet vaihdellut 22-28.

Yhteistyössä