Minkälaisista tuoksuista saatte flash backejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkä tylsää :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkä tylsää :)

Vieras
Tuli vain mieleen aloittaa tälläinen keskustelu/galluppi koska tänään huomasin että miksi ihmeessä lämmitetyn jyväpussin tuoksu saa minut melankoliseksi ja itkuherkäksi... Tajusin että synnärillä osastolla maitohuoneessa oli täysin sama tuoksu, kun juoksin neljänä yönä käytävää pitkin lämmittämään kaurapussia vauvalle lämmikkeeksi :)

mulla tekee mielen herkäksi aina kaalilaatikon/keiton tuoksu. Mummoni teki maailman parasta kaalilaatikkoa. Menehtyi jo ajat sitten. Koskaan en itse tee kyseistä ruokaa koska en osaa tehdä siitä niin hyvää, mutta monesti vieraspaikoissa tuohon tuttuun ja turvalliseen tuoksuun törmään.

Minulla oli kerran valtava nallekarhu, jonka kaulassa olevaan rusettiin oli pirskotettu partavettä. Nallea ei minulla enää ole, mutta sen tuoksun muistan yhä.

eräistä karkeista tulee mieleen lapsuus, kun isä palasi Turkin reissustaan ja toi tuliaiskarkkeja meille. Ne oli pahoja silloin, nyt aikuisena ostan kaupasta joskus ihan vahingossa irtokarkkipuolelta, koska se maku on monissa eri karkeissa. Ja hyvältä maistuu, oikeen nostalgiselta :P

miesten deodorantti. se axe inka vai mikä lie.... siitä tulee mieleen silloinen ihastukseni ja olihan jän myös eka "poikaystäväni" sen aikaa kun oli... hihihihiii!
joskus silloin tällöin esim kaupassa tulee tämä tuoksu vastaan jonkun pojan koltiaisen jäljessä =)

Mulla on joku lasten pilttiruoka, en nyt just muista mikä niistä, mut on ihan hirveän tuttu ja jotenkin tuoksuu "turvalliselle" ja hyvälle.

Toinen on "leppäkertun tuoksu". Siis joskus kadulla vaan tulee nenään tuoksu ja yhdistän sen leppäkerttuun (??)

yhdestä hajuvedestä tulee mieleen ensisuudelma. tv-mix karkkipussin keltasista karkeista (sekä maku että haju) tulee mieleen lapsuuden automatkat mökille ja mummolaan. kesäkeitosta tulee mieleen mummo, se teki sitä aina ison kattilallisen. kesän ensimmäisistä tuoreista valkosipuleista tulee mieleen äitin kasvimaa.

Kaikki tutut tuoksut. Mulla on semmonen hajumuisti. Yhdenlaisen desinfiointiaineen haju saa mulle sairaan olon, kun se oli samaa, mitä synnärillä käytettiin siivoamiseen.

Tommy Hilfigerin Tommy Girl hajuvedestä tulee mieleen vuosi 2000, erityisesti kyseisen vuoden kesä. Asuin tuohon aikaan Ruotsissa ja käytiin paljon Falsterbon lähistöllä bilettämässä. Tuolloin todella monella tytöllä oli kyseistä hajuvettä. Mulle tulee mieleen lämmin kesäyö ja Etelä-Ruotsin hiekkadyynit.

Savun/nuotion tuoksu on ihan yliveto.. Olen viettänyt lapsuudessa ja nuoruudessa lukemattomia ikimuistoisia hetkiä nuotion äärellä. Osa muistoista on suloisia,osa haikeita ja osa todella surullisia,koska nuotion äärellä on koettu lähes koko elämän kirjo (onneksi ei kuolemaa,mutta läheltä piti-tilanne koettu ja jälkeenpäin läpikäyty tulen loimussa..)

Niitä on monia!

Ihan tosi varhaisesta lapsuudesta muistan tiettyjen vahavärien tuoksun ja oli tosi hämmentävää noin 10 vuotta sitten bongata se uusiksi jostain.

Myös tietyt teinien mieshajut tuo mieleen teinimuistoja :) Ja eka poikaystäväni tuoksui aina moporasvalle ja mopon pakokaasulle, niistäkin tulee oma fiilis!

Eräs rakas sukulaiseni oli alkoholisti, sellainen perämökin vanhapoika maalta. Hänen kaapit ja huoneet tuoksui aina tietylle ja kun mentiin sinne, tuli turvallinen (!) olo. Tajusin vasta teininä nääs hänen alkoholiongelmansa ja lapsia hän kohteli joka tilassa tosi hyvin, joten lapsuudesta on turvallinen olo hänestä. Mutta häkellyttävää oli, että vasta nyt aikuisena oon hokannut mistä ne tuoksut tuli... Yksi tuoksu niissä laatikoissa on tupakkatuotteet, samaan törmää joskus kaupassa tupakkien lähellä. Siis ei savu vaan se tuoksu, kun ne tupakat makaa odottamassa vasta käyttöä. Ja toinen... Lähikaupan pulsujen se haju, kun ne ei oo peseytynyt moneen päivään eikä vaihtanut vaatteitaan.... Lapsena rakastuin siihenkin hajuun, koska tää sukulainen tuoksui aina sille. Ihan oikeasti vasta pari vuotta sitten tajusin mikä se on! Ihmettelin kun kaikki landepulsut aina tuoksuu samalle, ehkä siihen vielä sekottui leivinuunin savut ja traktorin käryt siihen hikeen ja likaisiin vaatteisiin.

Molemmilla entisillä poikaystävilläni oli samaa partavettä (tai mitä ikinä miesten käyttämä keinotekoinen hajustelitku sitten oikeaoppisesti onkaan nimeltään), ja joskus kaupungilla sama tuoksu tarttuu nenään, kun ohi kävelee joku kyseistä tuoksua käyttävä mies. Silloin tulee tilanteesta riippuen joko haikea tai toisinaan ihanan nostalginen ja lämmin olo.

Mieleen palaa yleensä jokin yhteinen hetki tai tunnelma.

Myös jotkin paikat tuoksuvat omanlaisiltaan, ja sitten jossakin ihan odottamattomassa paikassa törmää tuttuun tuoksuun, ja voi kestää hetken ennen kuin sen osaa yhdistää oikeaan paikkaan.

mansikkasiideristä tulee mieleen vuosien takaiset nuoruuskesät, ja ensimmäiset festarit joissa kävin. Joskus kartan tuota siideriä koska muistikuvat palaavat niin vahvoina mieleen että ihan itkettää.. tuo oli siis niin onnellista viattomuuden aikaa :)

Ai niin ja ekan lapsen synntytyksen jälkeen mulla oli tietty suihkusaippua sairaalassa, ostin samaa toisenkin lapsen syntymää varten ja se on tosi vahvasti leimautunut siihen vastasyntyneen kanssa oloon.. Samoin tietystä ihovoiteesta tulee mieleen ekat ajat vauvan kanssa.

Pikkusikarin hajusta tulee mieleeni Kööpenhaminan tivoli, jossa olin 9-vuotiaana. Kesällä hellejakson jälkeen sateen kastelemasta asfaltista tulee mieleen elämäni suuri rakkaus.

mä muistan my little pony parfyymisalongin tuoksun. Sisuista tulee pappa mieleen, patsulista ja tupakasta äiti. Mun isä haisi aina likaiselle tukalle ja vanhoille vaatteille ja nahalle. Eka poikaystävä haisi acnexille (hyi), mutta lisäks hänessä oli joku ihana ominaistuoksu. Se tulvahti tässä joku aika sitten kaupassa nenään, mutten yhtään tiiä mistä se tuli. Mutta hyvin selkee flashback tuli, huudahdin yhtäkkiä Aki! Mies vähän ihmetteli :D
Mitäköhän muuta... Vauvat nyt tuoksuu aina vauvoille ja se tuoksu on mitä ihanin :heart:

Yks maku minkä mä muistan lapsuudesta tosi selkeesti on se mansikan makuinen lääke, oliko se penisilliini? Joskus tulee vastaan sen makuisia karkkeja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22104098:
Pikkusikarin hajusta tulee mieleeni Kööpenhaminan tivoli, jossa olin 9-vuotiaana. Kesällä hellejakson jälkeen sateen kastelemasta asfaltista tulee mieleen elämäni suuri rakkaus.
Kun tietaisin osoitteesi ,voisin lahettaa Sulle hienoja pikkusikaareja taalta. Planeetan parhaita.

Yhteistyössä