Minkälaista oli sinun teiniaikasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leni"

Vieras
Koska olit teini ja minkälaista aikaa tuo oli sinulle? Muutuit varmaan paljon, mutta miten? Miten alkoholi, bileet ja pojat tuli kuvioihin ja miten meni työt ja opiskelut.

Itse olen syntynyt -73, joten olin teini suunnilleen 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun.

80-luvun puolivälissä 13-14v tuli limudiskot tutuiksi. Siellä soi Modern Talkingit, Mel ja Kimit sun muut. Välillä tuli "heviäki": Twisted Sistersiä ja Scorpionsia ja tietysti Scorpionsin legendaariset balladit. Hiuslakka oli kova sana ja diskoissa sitten ihailtiin kaukaa jotain poikia. Jollain saattoi olla alkoholiakin mukana, mutta itse en niihin koskenut.

Lukiossa sitten pidettiin bileitä usein omissa porukoissa, joskus koko luokankin kesken. Alkoholi tuli mukaan kuvioihin, mutta harvoin tuli ylilyöntejä. Joskus jotkut pojat tappeli, mutta nekin oli yleensä semmosia kun oli ulkopuolisia tullut bileisiin.

Festareilla olikin sitten hurja meno ja täytyy olla iloinen, että neitsyys säilyi. Ei sillä etteikö se joissain oloissa olisi saanut mennäkkin, mutta itsellä ne läheltä-piti-tilanteet olis kyllä kaduttaneet.

90-luvun alussa iski sitten lama, mutta ei tuntunut mun 18-19v elämässä. Kesätöitä sain aina helposti ja rahaa oli aina niin paljon, ettei tarvinnut miettiä. Kesätienistit sain pitää ite, vanhemmat osti ajokortin ja lukiokirjat, joten tienistit meni matkoihin, festareihin, vaatteisiin, meikkeihin ja pikkasen säästöönkin.

Hassu juttu oli muuten, että ostin muutamaa osakketta joskus 1000 markalla (1992-1994) ja kun myin ne vuonna 2000, sain niistä 40 000 markkaa (verojen jälkeen).

Mä olin teini vielä kolme vuotta sitten :D Olin kiltti kuin mikä, en juonut, en polttanut. Ensimmäinen poikaystävä oli vasta 18-vuotiaana. Koulut hoidin hyvin, työt tosin aloitin vasta 17-vuotiaana. Yläasteen jälkeen lukioon ja 18-vuotiaana muutin omilleni ja tein töitä koulun oheella.

En uskaltanu mennä minnekkään sen enempää ku lapsenakaa.
En tehdä mitään, sen enempää kun lapsenakaan
Mua kiusas kaikki.
Aikuisena muutin heti kotoa pois muualle suomeen....

Olin niin tyhmä-idiootti

Se oli helvettiä. Huono itsetunto, ei yhtään kaveria. Kouluun joka jumalan aamu, koulussa en puhunut kenenkään kanssa, sitten kotiin ja odottamaan iltaa ja yötä, jolloin talo hiljeni ja sain uppotua kirjojen maailmaan. Aamulla 5-6 h yöunien jälkeen kouluun nuokkumaan. Nuo aamut olivat kaikista pahimpia, silloin olisin toivonut olevani kuollut. Kotona ei ollut telkkaria, eikä ollut kuin yksi radio, josta kuunneltiin uutisia ja ajankohtaisohjelmia, ei musiikkia. En käynyt elokuvissa enkä diskoissa, enkä tiennyt nuorikulttuurista tai yleisesti mistään ajankohtaisesta mitään. Ei ollut rahaa uusiin vaatteisiin huvin päiten, uusia sai kun entisissä oli reikä tai olivat pieniä, sama koski esim. koululaukkua/reppua ja kenkiä. Luokkakaverit saivat joka kevät ja syksy uudet vaatteet ja laukun. Kesätyörahat menivät lukiokirjoihin, niin kauan niillä ostettiin kirjoja kunnes rahat loppuivat, sitten vanhemmat maksoivat loput. Ei ollut tietenkään poikaystäviä kun ei ollut ystäviä ylipäänsä. Mitäs muuta...

En todellakaan kaipaa lapsuus- tai nuoruusaikoja, en näe niissä mitään hyvää.

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Kyllä se meni tyhmyyttä tehdessä. Liikaa alkoholia, sekakäyttöä, angstia, vihaa, katkeruutta, raivoa. Seksiä ventovieraitten kanssa, itsetuhoisuutta, järjettömiä ihmissuhteita, poliisit ja sosiaalihuolto tuli tutuksi. Niitä vuosia ei ole ikävä yhtään. Olen ennemmin se ihminen, kuka nyt olen.

Olen 90-luvun teini. Teiniyttäni leimaavat brittipop, kesäfestarit, itsetunto-ongelmat, haaveilu, H&M:n tulo Suomeen (:D), Music Television, runojen kirjoittaminen, nyyhkyily, perheen vähävaraisuus, kärkkäät keskustelut lukion opettajien kanssa, hyvä tyttöporukka joka kantoi aikuisuuteen.

[QUOTE="Leni";26372520]
Hassu juttu oli muuten, että ostin muutamaa osakketta joskus 1000 markalla (1992-1994) ja kun myin ne vuonna 2000, sain niistä 40 000 markkaa (verojen jälkeen).[/QUOTE]

Sullahan on ollut täydellinen ajoitus niin osto- kuin myyntihetken suhteen. Olisinpa minäkin yhtä taitava tai onnekas kuin sinä. Oletko myöhemmin sijoittanut osakkeisiin?

Yhteistyössä