Minkälaista vankilassa on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leontine.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leontine.

Vieras
Näyttää siltä, että tällainen kysymys olis nyt ajankohtainen. Olen 22-vuotias nainen, ei mitään tietoa tai kokemusta siitä, millaista sisällä voisi olla eikä lähipiirissäkään ketään, jolta voisin kysyä.

Kaikki paikat on varmaan erilaisia, mutta olis kiva tietää vähän, mihin varautua ja miten kannattaa käyttäytyä. En kuitenkaan haluais minkäänlaisia ongelmia, haluan vaan istua tuomion kunnialla loppuun ja palata normaaliin elämääni.

Harrastetaanko Suomen vankiloissa kuinka paljon mitään vittuilua/kiusaamista/pahoinpitelyitä?

Mitä vankilassa yleisesti ottaen tehdään? Millainen on normaali päivä? Voiko aikaa tappaa esim. opiskelemalla, lukemalla, nukkumalla..?

Entäs miten vierailut? Kuinka usein vierailumahdollisuuksia on, ja miten tilanne toimii? Onko mahdollisuutta soittaa joskus ulkopuolelle?

Millaista omaa tavaraa saa tuoda mukana?

Kaikennäköiset omakohtaiset tai kavereiden/tuttujen/kumminkaimojen kokemukset kiinnostaa.

Lasteni isä suoritti tuomionsa avovankilassa muutama vuosi sitten.
Siellä oli aika rento meininki. Tietysti oli tietyt aikataulut joita tuli noudattaa, mutta muuten aika vapaata. Lenkkeillä sai siinä vankilan lähellä.
Oli tapaamisviikonloppuja jolloin perhe sai tulla koko viikonlopuksi vankilan "perhetaloihin". ok-taloja siinä vankilan tontilla.
Näihin piti anoa lupa.
Tapaamassa muuten sai muistaakseni käydä la ja su ja neljän tunnin ajan. Ja vangin piti etukäteen ilmoittaa keitä tapaamiseen tulossa. Nämä tapaamiset oli isossa ok-talossa jossa siis samaan aikaan muitakin vankeja tapaamassa omia vieraitaan.

Omia tavaroita sai jotain ottaa mukaan, mutta ne piti hyväksyttää henkilökunnalla. Ja ne kaikki tutkittiin.

Mutta käytännöt taitaa vaihdella paikan mukaan.

No kuin olisit täysihoidossa jossain, ainut ero, että vapaus puuttuu

Aika pitkälti näin.

Aikaa voi kuluttaa erilaisissa töissä (keittiössä avustaminen jne), kuntosalilla, ym. Lukea ja opiskella saa tottakai, ja se kannattaakin. Mukaan saa ottaa käyttöesineitä, esim. pelikonsoleita, kahvinkeittimiä.. kaikki tosin puretaan ja syynätään läpi, jottei osastolle kulkeutuisi mitään laitonta. Puhelimessa saa puhua päivittäin puhelinaikoina, tätä varten täytyy ostaa puhelinkortteja. Tapaamisaikoja on viikonloppuisin ja ne kestävät noin tunnin ajan.

Itse en ole vankilassa ollut, mies oli.

Googleta kyseinen vankila. Sivuilta löytynee ohjeita vangeiksi menevillekin. Varmaan sieltä tulee henkilökohtaiset ohjeetkin kirjallisesti ennen kuin kakku alkaa.

Iloista lusimista.

Tuomiota ei ole vielä annettu, joten ei toistaiseks ole mitään hajua siitä, missä sitä kakkua pääsee sitten ajallaan maistamaan.

Kiitos muille vastauksista. Portti Vapauteen ei ollut ennestään tuttu, mutta näyttää kyllä hyödylliseltä.

Tietäisköhän kukaan noista tappeluista/simputuksesta/vittuilusta sen enempää? Onko nuo lähinnä vain median/elokuvien luomaa harhakuvaa, Suomessa nyt tuskin ihan niin paha tilanne on kuin Jenkkilässä ainakaan?

Kyllähän vankeja joskus kohdellaan ihan kuin pahantekijöitä.

No kyllähän ne vangit "pahantekijöitä" ovatkin. Kaikki ovat jotain tehneet että ovat tiilenpäitä laskemaan menneet. Ei sinne linnaan ihan tosta vaan mennä.

Yks narkkarijuoppo joutu linnaan, 1kk tuomio tuli. Mutta ku oli ekakertalainen ni istu 2viikkoo ja senkin jossain täyshoitolassa avovankilassa. Olis saanut pysyä poissa kauemminkin!

Pahinta siellä on se, että joutuu tekemisiin muiden vankien kanssa. Suurin osa niistä on ihme hiippareita. Huumeet ovat syöneet aivot. Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt vaatia päästä eristyksiin. Ei kannata suostua yhtään mihinkään mitä joku ehdottaa tai pian on vaikeuksissa. Jos kohtaa väkivaltaa tai uhkailua, kannattaa pyytää siirtoa tai pääsyä eristyksiin. Itse en kuitenkaan kokenut väkivallan uhkaa suurena.

Terveydenhuolto toimii jotenkin tai joskus ei toimi. Itse olin ilman tärkeitä lääkkeitä 2 kk., ennen kuin päästettiin lääkäriin. Sitten sanottiin että lääkkeet oli loppu. Paskat oli. Leikaukseen vietiin siten, että ennalta lääkäriä näkemättä kärrättiin suoraan laikkaussalin ovesta sisään, lääkäri sanoi moi ja leikkasi vatsan auki. Seuraavana päivänä pakotettiin pois sairaalasta ja kävelemään itse selliin. Ja kyseessä ei ollut äkillistä hoitoa vaativa leikkaus. Noin toimitaan Raision sairaalassa.

Parasta tekemistä oli lukeminen. Kirjastoon pääsi yleensä kerran viikossa. Jos on sosiaalinen ihminen, voi saada jotain myös kosketuksesta muihin vankeihin, jos osastolla sattuu olemaan joku toinen selväpäinen ihminen.

Omia vaatteita voi ottaa mukaan, mutta jos käyttää vankilan vaatteita, ei joudu pesemään niitä. Kynsileikkurit ja hygieniatarvikkeita kantsii ottaa. Telkun voi ottaa jos siellä ei ole. Vierailut noin kerran viikossa. Joissakin vankiloissa jutellaan lasin läpi. Muutaman kuukauden kuluttua voi perhetapaamisetkin onistua.

Terveydenhuolto toimii jotenkin tai joskus ei toimi. Itse olin ilman tärkeitä lääkkeitä 2 kk., ennen kuin päästettiin lääkäriin. Sitten sanottiin että lääkkeet oli loppu. Paskat oli. Leikaukseen vietiin siten, että ennalta lääkäriä näkemättä kärrättiin suoraan laikkaussalin ovesta sisään, lääkäri sanoi moi ja leikkasi vatsan auki. Seuraavana päivänä pakotettiin pois sairaalasta ja kävelemään itse selliin. Ja kyseessä ei ollut äkillistä hoitoa vaativa leikkaus. Noin toimitaan Raision sairaalassa.

Parasta tekemistä oli lukeminen. Kirjastoon pääsi yleensä kerran viikossa. Jos on sosiaalinen ihminen, voi saada jotain myös kosketuksesta muihin vankeihin, jos osastolla sattuu olemaan joku toinen selväpäinen ihminen.

Onks muilla vastaavanlaisia kokemuksia terveydenhuollosta? Mulla on itsellänikin lääkitys, jonka odotin kyllä pelaavan vankilassakin.. Sen verran oon kuullut, että joku tuttu oli linnaan saapuessa vieroitettu bentsoista, mutta se nyt on asia erikseen.

Hygieniatarvikkeet tietty on välttämättömyys, mitenköhän niiden hankkiminen onnistuu vankilasta käsin? Ilmeisesti niissä on usein (aina?) sisällä joku kanttiini, josta voi ostaa asioita. Osaiskohan kukaan sanoa, minkälaista tavaraa niissä on myynnissä (onko esim. hygieniajuttuja) ja millanen on hintataso? Mies on luvannut kyllä laittaa vankitilille rahaa, mutta minkäköhänlaisista summista puhutaan, jos ehkä haluais jotain ostaakin?

Häppäri taas besserwisseroi ilman mitään tietoa koko asiasta...

Ei voi olla tietoinen asiasta ellei ole omaa henk.koht kokemusta?
Tiedän ja voin pääni pantiksi pistää, että siellä on sänky, ruokaa, juomaa, suihkut, kuntosali ja mahdollisuudet ulkoilla ja nähdä omaisia joten todellakin siellä on hyvät oltavat. Paljon paremmat mitä tarvitsisi/kannattaisi minun mielestä.

Tiedän ja voin pääni pantiksi pistää, että siellä on sänky, ruokaa, juomaa, suihkut, kuntosali ja mahdollisuudet ulkoilla ja nähdä omaisia joten todellakin siellä on hyvät oltavat. Paljon paremmat mitä tarvitsisi/kannattaisi minun mielestä.

"en usko, että mistään huumausainerikoksesta tulee kiusaamista/simputusta mitä mainitsit"

Sä olet häppäri ihan pihalla tästäkin asiasta. Oli henk.koht. kokemusta tai ei.

Pikkutyttö ei kauaa kestäisi. Sä joutuisi hankkimaan suojelua. Sä et selviäisi edes tietyillä alueilla ikinä koska jossain vaiheessa sun olis pakko tulla asunnosta ulos.

Suomessa ei naisille hirveän montaa paikkaa ole, jonne sijoitellaan. Kun tuomio tulee, tehdään yks-toimistossa haastattelu, jonka perusteella sijoittelu tehdään.

Suljetut talot ovat melko karuja paikkoja vastoin yleistä luuloa. Kuntouttavaa toimintaa ei juuri ole ja työtoimintaankin voi olla hankalaa päästä. Ainakin mielekästä toimintaa lyhyttuomioiselle on hankala löytää. Kanttiini on kallis (kahvipkt n. 6€ jne), puhelun todella kalliita, netinkäytön ja omien asioiden hoitamisen mahdollisuudet ovat tosi pienet. Jos ei oo töitä maksetaan vankirahaa 0,30€/tunti (8h/pvä). Töissä ollessa täytyy maksaa omasta ylöspidosta.

Vankiloissa ihmiset yleensä huolehtii omasta itsestään. Hurjia tappeluita on harvemmin, toki riidankylväjistä kantsii pysyä erossa. Ystävyyssuhteitakin rakennetaan, toiset kestää yli tuomionkin.

Käytännössä sieltä saa ostaa hygieniatarvikkeita, karkkia ja pientä purtavaa. Rahankäyttöä on rajoitettu, mutta vankilasta saatu käyttörahakin riittää jos ei tupakoi.

Yhteistyössä