Minkäverran hamstraan vaatetta vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SprMama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SprMama

Vieras
Montako bodya, monetko sukkikset, ym ym ym aina kokoluokkaansa??
Äitiyspakkaukset tulossa (kaksosille siis) ja tyttö/poika-kaksoset. Menee tyhmemmällä pasmat sekasi ku ennestään ei oo mittää ja kahelle täytyy hommata.. :D Vaikka mukavaahan tää on...

Kyl sitä vaatetta sai olla reilusti kun kokoaika tuli pyykkiä etenkin pikkuvauvan kanssa. Niitä pienimpiä kokoja piti olla eniten. En mää määrällisesti muista mut läjä oli housua, bodya ja pukua. Mieti yhden vauvan kohdalle ja tuplaa se. Yhet kaksosvauvat oon hoitanu ja sitä likapyykin määrää...Puklua, vaippavuotoja jne....

MIksi niitä tarttee kamalat määrät etukäteen hamstrata? Mä olen aina tätä ihmetellyt. Tietysti jos asuu satojen kilometrien päässä lähimmistä kaupoista niin ymmärrän. Mutta noin muutoi - ostetaan tarpeeseen. Ei etukäteen.

Meillä ei ole koskaan ollut paljoa vaatetta. Esikoisella oli 10 bodya, muutamat potkarit ja puolipotkarit. Joka toinen päivä pyöri pyykkikone ja aina oli kaapissa puhdasta.

Parempi olla sisävaatetta vähän enemmän kuin liian vähän, ettei lopu kesken. Oletko katsonut näitä vaatepaketteja Huutiksesta? Saisit sieltä aika edullisesti ja vaatteethan ovat vielä aivan hyväkuntoisia, kun pienet ei niitä kuluta. Tarvitset runsaasti harsoja, vuodevaatteita (muovifroteita, lakanoita, varapeite...) ja sisävaatteina bodeja ja potkareita. Näin pienet ei tarvite mekkoja eikä kauluspaitoja, vaikka söpösiä ovatkin.

Mä hamstrasin aivan liikaa..
Housuja tarvii huomattavasti vähemmän. Bodyt ovatkin sitten eri asia. Mulla yksi lapsi ja olisin pärjännyt ekat 3kk 5:kin bodylla kun meillä ei pulauteltu. Eri juttu onkin sitten vauvasi ovat kovia pulauttelemaan. Kietaisubodyt olivat tosi mukavia 56cm kokoon asti mutta isommassa koossa ei meillä enää käytetty.
Yöllä oli meillä käytössä sellainen kokohaalari ja niitä on 2kpl. Nyt kun vauva 5kk niin samassa koossa yöasuja 3kpl. Bodeja meillä on varmaan 30 mutta käytössä niistä ehkä 5-10. Eli osta vain sellaisia mistä oikeasti tykkäät. :)
Tutan 50cm vaatteet mahtuvat vauvalle todella kauan, ovat reilua kokoa. Mun vauvani oli 51cm kun syntyi ja tutan 50cm vaatteet mahtuivat kuukauden verran. (muista vaatteista samat koot eivät menneet edes päällä. Hihoja saa aina käännettyä tarvittaessa, kaksosethan syntyvät kuitenkin pienempinä..

MIksi niitä tarttee kamalat määrät etukäteen hamstrata? Mä olen aina tätä ihmetellyt. Tietysti jos asuu satojen kilometrien päässä lähimmistä kaupoista niin ymmärrän. Mutta noin muutoi - ostetaan tarpeeseen. Ei etukäteen.

No en ole koskaan tätä ymmärtänyt taas, koska jos ei varaudu niin sitten lähdetään kauppaan hädässä, ja joutuu ostaan sitä mitä on jäljellä/tarjolla mikä yleensä maksaa, ja näillä hätäreissuilla tulee vielä yleensä jotain muita ongelmia tai joku jääkaappi hajoaa samalla niin sitä rahareikää olis muuhunkin...

En käsitä miksi pitää järjestää lapsentulon kustannuksella kauheat kulutusjuhlat kun voi maltillisesti vähän etukäteen jakaa kustannuksia ja tehdä myös vaatehankintoja - tehdä löytyjä kirpputoreilta ja alennusmyynneistä esim. Sillä lopulla rahalla saa sitten nostettua muuten elämänlaatua, kyllä rahankäytölle pitää jotain järkeä olla.

Ja kyllä ollaan ihan töissäkäyviä ihmisiä, eikä edes pihejä sellaisia. En itseänikään jätä tilanteeseen missä minulla ei ole vaatteita ja joudun ostamaan kalleinta uutena kun hätä on - miksi lapsen pitäis olla samassa asemassa? Omatkin vaatteet metsästän esim kirpputoreilta ja olen tyytyväinen kun saan itselleni rahalla muutakin kun löysin tämänkin vaatteen näin edullisesti - miksi lapselleni en niitä metsästäisi? Puhutaan siis käyttövaateista, alusvaatteet ja erikoisemmat erikseen.

Sitä kutsutaan kuvitellun/varatun budjetin alittamiseksi eli rahaa jää muuhunkin. Tietysti jos on porho niin be my guest ja mene stockmannille ostamaan kaikki samalla kertaa uutena :D

Minä ostan mieluummin vastasyntyneelle sitten vaippoja todennäköisen hädän hetkellä kuin potkupuvun sen puutteessa ja itken että pikavippi piti ottaa vaipoille.

No jos ostaa etukäteen, saa usein tarjouksista halvemmalla. Ja ainakin oma lapsi kasvoi 7kk aikana läpi 6 vaatekokoa ja olisi kyllä ollut aikamoista kaupassa juoksemista, jos olisi tarpeeseen ostanut. Kaikki ei myöskään nauti vauvan kanssa shoppailusta.

[QUOTE="hohhoijaaa";26378051]No en ole koskaan tätä ymmärtänyt taas, koska jos ei varaudu niin sitten lähdetään kauppaan hädässä, ja joutuu ostaan sitä mitä on jäljellä/tarjolla mikä yleensä maksaa, ja näillä hätäreissuilla tulee vielä yleensä jotain muita ongelmia tai joku jääkaappi hajoaa samalla niin sitä rahareikää olis muuhunkin...

En käsitä miksi pitää järjestää lapsentulon kustannuksella kauheat kulutusjuhlat kun voi maltillisesti vähän etukäteen jakaa kustannuksia ja tehdä myös vaatehankintoja - tehdä löytyjä kirpputoreilta ja alennusmyynneistä esim. Sillä lopulla rahalla saa sitten nostettua muuten elämänlaatua, kyllä rahankäytölle pitää jotain järkeä olla.

Ja kyllä ollaan ihan töissäkäyviä ihmisiä, eikä edes pihejä sellaisia. En itseänikään jätä tilanteeseen missä minulla ei ole vaatteita ja joudun ostamaan kalleinta uutena kun hätä on - miksi lapsen pitäis olla samassa asemassa? Omatkin vaatteet metsästän esim kirpputoreilta ja olen tyytyväinen kun saan itselleni rahalla muutakin kun löysin tämänkin vaatteen näin edullisesti - miksi lapselleni en niitä metsästäisi? Puhutaan siis käyttövaateista, alusvaatteet ja erikoisemmat erikseen.

Sitä kutsutaan kuvitellun/varatun budjetin alittamiseksi eli rahaa jää muuhunkin. Tietysti jos on porho niin be my guest ja mene stockmannille ostamaan kaikki samalla kertaa uutena :D

Minä ostan mieluummin vastasyntyneelle sitten vaippoja todennäköisen hädän hetkellä kuin potkupuvun sen puutteessa ja itken että pikavippi piti ottaa vaipoille.[/QUOTE]

Näin juuri! Itse olen myös alkanut pikku hiljaa ostelemaan vaatteita kirppikseltä, huutonetistä, saanut ystäviltä, joitakin olen ostanut uutenakin. Eipä tule sterssi sitten kun vauva on talossa, että mistä nuttua päälle, ja samalla kun säästän rahaa, niin olen saanut vain kaikkea tosi kivaa vauvalle kun on ollut aikaa ajatella. Vielä tässä vaiheessa niitä vaatehankintoja on vielä tosi kiva tehdä kun ei ole muutakaan vauvamaista talossa vielä :D.

Ja puolessa välissä raskautta ollaan.

Ei sitä vaatetta niin paljon tarvii, teidän tilanteessa ehlä 15 bodya ja samanverran potkareita per koko. Sukkahousuja en oo koskaan käyttäny ihan pienillä. Kauheesti ei kannata etukäteen ostaa kun vasta käytännössä oppii minkä tyyppiset vaatteet teidän lapsille sopii, meillä esim esikoinen Ei voinu koskaankäyttää puolipotkareita kun oli niin hoikka että ne tippu päältä, piti ola olkaimelliset potkuhousut. Toisekseen saatte varmasti paljon vaatetta lahjaksi kun vauvat syntyy. Ja jos joskus loppuu puhtaat vaatteet kaapista niin ei ne vauvat siihen kuole että niille laittaa sitten seuraavan koon bodyn ja pöksyt sinä päivänä

Tätä varmaan kannattaa kysyä kaksosten vanhemmilta, mutta yhden lapsen kanssa mulla oli noin 10 kpl bodeja ja saman verran joko potkareita tai housuja ja yökkäreitä noin 6kpl. Niitten kanssa pärjäsi, vaikka osa oli pyykissä tai kuivumassa. Kahdelle lapselle varmaan tuplaisin määrän?

Entäpä kesävauvalle?

Ostitteko lyhyt- vai pitkähihaisia? Ja kuinka monta kumpaakin? Hellekesän pamahtaessa juuri lapsen synnytttyähän saattaa kaikki pitkähihaiset jäädä käyttämättä...

Kukin tavallaan: mulla on yhdelle parin viikon sisällä syntyvälle vauvalle varattuna alle 10 50-senttistä bodyä, ehkä parisenkymmentä 56-senttistä, ja sitten lähempänä pariakymmentä kutakin kokoa siitä eteenpäin. Housuja on ehkä kolmasosa tästä määrästä, terällisiä ja terättömiä puolihousuja sekä sekalaisen kokoisia potkareita, joita voinee tarvittaessa käyttää ihan pienestä isommaksi asti, ehkä joku parikymmentä myös. Kaikki vaatteet ovat joko kirpparilta ostettuja, kaverilta saatuja tai esikoisen jäljiltä. Ja miksi näin?

Koska esikoiselle olin hankkinut hirvittävän määrän vaatteita joka laatua. Käytännössä ensimmäiset puoli vuotta käytettiin kuitenkin pelkästään bodeja, ja sitten villavaippahousuja kestovaipan päällä. Kaikki kokoa 74 pienemmät housut jakokohaalarit jäivät käytännössä ihan käyttämättä. Kituuttelin alkuun melkein kuukauden niillä kolmella 50-senttisellä bodylla jotka olin hankkinut, kun uskoin niitä jotka sanoivat että lapsi kasvaa parissa päivässä niistä pienimmistä vaatteista ulos, ettei kannata hamstrata. Lapsi vielä puklasi paljon, joten pesin niitä kolme bodya käsin, ja välillä melkein hiustenkuivaajalla kuivattelin, että olis päällepantavaa -meillä ei tosiaankaan pestä pyykkiä joka päivä, kun ei saada edes pientä konetta täyteen.

Nyt olen siis hamstrannut niitä vaatteita, mitä ton esikoisen kanssa tarvitsin eniten. Sukkia on kanssa hirveät määrät muuten, koska niistä oli aina pula. Voi olla että silti menee pieleen, ja että tämän tulevan lapsen puenkin ihan toisin. Sen näkee oikeastaan vasta sitten kun lapsi syntyy ja elää sen kanssa. Mä suosin kirpputoreilta hamstraamista, sitä voi harrastaa sekä ennen että jälkeen lapsen syntymän ;) Olen enimmäkseen ostanut pitkähihaisia vaatteita kumminkin, sitten jos kova helle tulee, voi olla että joudun etsimään hellevaatteita vielä erikseen. Ihan vastasyntyneellä kuitenkin suunnittelen pitäväni vaaleita pitkähihaisia helteelläkin, kun ei sitä vauvaa välttämättä voi koko ajan pitää varjossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26378661:
Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä, kun vauva syntyy heinäkuun lopussa, että riittääkö hellepäivänä pelkkä vaippa vai onko parempi olla kevyet vaatteet siinä päällä?

Ihan vastasyntyneellä pitäisin vaatetta päällä. Aika äkkiä saattaa tulla vilu noin pienellä. Tosin sittepähän sen näkee =)
Meillä poika syntyi kesäkuun lopulla ja kyllä välillä pärjäs pelkällä hellepuvulla, kun oli tosi kuuma.. niska oli ihan hikinen jos oli liikaa vaatetta.

Yhteistyössä