Minne lapsi hoitoon synnytyksen tapahtuessa ja muita ajtuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhonen80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

perhonen80

Uusi jäsen
15.08.2007
2
0
1
Heips!
Itsellä ero erittäin todennäköisesti tulossa ja samoiten yh:n arki edessä. Olen raskaana 4:llä kuulla ja ennestään yksi, alle 2-vuotias lapsi miehen kanssa. Onko kenelläkään tietoa että kuinka lapsenhoito onnistuu kun tuleva synnytys tulee ajankohtaiseksi ja kenestäkään sukulaisesta ei oikeasti ole lapsen hoitajaksi useaksi päiväksi???? Kovasti pelottaa että kuinka selviän tästä kaikesta kun ei ole isovanhempien yms tukea ja kukaan läheinen ei voi ottaa lasta hoitoon. Tiedän että päiväkodissa lapsi voisi olla päivät mutta missä yöt? Saakohan lasta ottaa tällaisessa tilanteessa sairaalan mukaan ja saisikohan perhehuonetta tällaisilla perusteilla vai onko tilanne oikeasti se että lapsi joutuu esim lastenkotiin tms siksi aikaa ????? :'(

Miehen kanssa ero tulossa alkoholin käytön vuoksi ja en voi enää katsoa sivusta kun lapsi kärsii miehen alkoholin käytön vuoksi. Ja itsekin olen ihan rikki. Nyt alkaa olla sen lupauksen lunastuksen paikka kun lupasin että lasteni ei tarvitse koskaan katsoa tällaista. Mies juo yleensä "vain" viikonloppuisin ja käy viikolla töissä mutta viikonloput sitten meneekin juodessa. Itseni kontolle jää lapsen hoito viikolla kun mies väsynyt töiden vuoksi ja viikonloput mies juo ja makaa krapulassa. Tuota synnytystä mietin että jos jätän lapsen miehen vastuulle niin kyllä hän lapsen hoitaa mutta voi tehdä sen kännissä enkä sitä salli. Mies on jäänyt kiinni sellaisestakin että kun olen ollut pari tuntia asioilla ja palannut kotiin niin hän on ollut selvästi jo humalassa eikä ole malttanut siis olla selvinpäin :o

Olen itse ihan sekaisin vielä kaikesta ja tekstikin voi sitä olla mutta neuvoja otetaan vastaan jos jollain sellaisia on :) Tiedän että sosiaalitoimi myös voi varmaan osaltaan auttaa ja auttaakin.

Tiedän että selviän yksin lasten kanssa koska ovat muutkin selvinneet ja yksinhuoltajana minulla ainakin yksi hoidettava (mies) vähemmän. Ja tämä nykyinen elämä miehen kanssa tuntuu liian raskaalta. Haluan myös että lapset saavat elää mahdollisimman onnellisesti eikä niin että joutuvat jatkuvasti seuraamaan isin ja äidin riitelyä. Itse olen väsynyt ja huomaan että tulee lapselle tiuskittua nykyään usein ihan vaan sen takia että ärsyttää ukko ja sen juominen. Millainen äiti nyt lapseensa purkaa kiukkuaan joka ei edes tollekaan lapsesta johdu :'(

Synnytyksestä vielä että isovanhempien hoiva ei ole käytössä eikä läheisistä löydy ketään kuka voisi katsoa lasta. Tiedän että joku saattaisi katsoa lasta jonkun tunnin mutta kukaan ei voi katsoa useita päiviä. Eikös sitä synnytyssairaalastakin pääse melko pian kotiin jos synnytys menee hyvin mutta itse en uskaltaisi heti lähteä ja edelleinkin synnytys oli hätäsektio ja vaati pitkää sairaalasaoloa.

Pyydän vielä kerran anteeksi tätä sekamelska tekstiä mutta jään katsoman että osaisiko joku antaa vinkkejä.. Kiitos jo etukäteen :)

Voisit jutella asiasta neuvolassa. He varmasti osannevat auttaa ja tietävät kenen puoleen kääntyä. Ja toki voit soittaa sairaalaankin ja tiedustella perhehuoneasiaa jo nyt. Ja mieti ihmeessä vielä kaikki ystävät, sukulaiset, tuttavat, naapurit ym. läpi ja uusiakin ihmisiä ehdit elämääsi löytää ennen synnytystä. Tuki ja apu olisi varmasti tarpeen.

Hyvää raskautta ja voimia eteenpäin. Ihan varmasti pärjäät yksinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja perhonen80:
kiitos vastauksista... Olen savosta Itä-Suomesta. Pää ihan sekaisin vieläkin ja ero vielä todennäköisempää...

Mistäpäin savoa? Mä itse kyllä asun tääl keski-suomessa, mut kotosin savosta. Jos voisin vaikka auttaa sua. Itellä on kanssa synnytys edessä, mut mun exä, joka kans juopottelee, osaa kuitenkin olla selvinpäin lasten kanssa, joten ei ihan sama tilanne. Mun h-hetki koittaa piakkoin. Jos olisit vaikka läheltä mun kotipaikkakuntaa niin voisin suositella lastenvahteja tms. toinen vaihtoehto on, että soitat vaikka kotipalveluun ja kysyt, että saisiko sieltä apua...

Heips! Ota rohkeasti yhteyttä lastensuojeluun. Avohuollon tukitoimena lapsesi voidaan sijoittaa esim.tukiperheeseen synnytyksesi ajaksi. Avopalveluita käyttäessäsi et anna lastasi huostaan. Avopalvelut on räätälöity nimenomaan hetkellistä tuen tarvetta varten. Esim.helsingin ensikodissa toimivat Babyblues(synnytyksen jälkeinen masennus) ja Rytmiblues(unihäiriöisille lapsille tarkoitettu unikoulu) toimivat lastensuojelun avihuollon tukitoimenpiteenä. Sana kuulostaa isolta möröltä, mutta apu on korvaamatonta. Samalla systeemillä toimii tukiperhepuolikin. Lastenkoditkin ovat nykyisin kodinomaisia ja hyviä väliaikaispaikkoja joihin pääsee etukäteen tutustumaan. Yhteydenotto lastensuojeluun ei vaadi vielä tekemään lopullista päätöstä. Neuvolan ja sosiaalitoimiston perhetyöntekijät voivat synnytyksen jälkeen käydä luonasi muutaman tunnun kerrallaan, muutamana kertana viikossa, jolloin saat aikaa käydä kaupassa ja suihkussa. He voivat myös viedä isomman lapsesi puistoon ulkoilemaan. Pyydä rohkeasti apua ja hyvissä ajoin, tukipalveluissakin on ruuhkaa ja tukiperheeseen(jos sellaisen saisitte) on hyvä käydä tutustumassa etukäteen. Toivottavasti sosiaalityöntekijäsi on hyvä tyyppi. Älä anna kenenkään pelotella huostaanotolla, synnytys ei ole syy sellaiseen. Muista että avun pyytäminen on rohkeutta, ei epäonnistumista! Avohuollontukitoimia on saatavilla...

Yhteistyössä