Minua harmittaa kaverini vauvan puolesta... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä jos kaverin vauvalle on sattunut jotain? En ole sitä kertaakaan synnärin jälkeen nähnyt, facebookissa ei ole kuvia (vaikka kaveri sitä muuten käyttää), eivät kertaakaan ole olleet vaunuilemassa (vaikka kelit olleet loistavat), eikä hän toisaan päästä minua asuntoon sisään... :/

Nuo asiat pelkästäänhän nyt eivät mitään tarkota, mutta tilanne huomioon ottaen... :(

no kamala! onko kaverisi yksin lapsen kanssa vai onko hällä mies?

On mies kuulemma, koskaan en ole nähnyt. En silti usko, että olisi siitä valehdellut. Jonkun kanssahan se lapsikin on tehty ja olen kyllä muistaakseni kuullut yhteisen tuttavamme nähneen miehen joskus.

Minua huolestuttaa tosi paljon! :(

Terve!

Ihan ekaks ihmettelen näitä provon huutajia. En ymmärrä miksi huudellaan provoiksi, vaikka on ihan yks lysti onko joku provo vai ei...

Toiseksi, teit tosi fiksusti minusta ap. Mää voin myöntää ihan suoraan, että jos olisin joutunut samanlaiseen tilanteeseen, niin eipä tulisi mullekaan mieleen lastensuojelujutut heti.. Näin ainakin luulisin. Nyt kun asia tuli mieleen, niin otit vielä yhteyttä lastensuojeluun. Minusta tosi rohkeasti ja fiksusti toimittu.

Ei kannata välittää näistä provonhuutelijoista. Ikävää, että palstalla on aina näitä, jotka tekevät huonon mielen ja vielä haukkuvat lyttyyn. Ihan oikein laitoit heti ekalla rivilla tuon, et avaat sateenvarjon. Vaikka oisit soittanut heti lastensuojeluun, niin varmaan silloinkin jotain provon huutelua/haukkumista ois tullut.

Oletko jo törmännyt uudelleen tähän kaveriin?

Mitä jos kaverin vauvalle on sattunut jotain? En ole sitä kertaakaan synnärin jälkeen nähnyt, facebookissa ei ole kuvia (vaikka kaveri sitä muuten käyttää), eivät kertaakaan ole olleet vaunuilemassa (vaikka kelit olleet loistavat), eikä hän toisaan päästä minua asuntoon sisään... :/

Nuo asiat pelkästäänhän nyt eivät mitään tarkota, mutta tilanne huomioon ottaen... :(

no kamala! onko kaverisi yksin lapsen kanssa vai onko hällä mies?

On mies kuulemma, koskaan en ole nähnyt. En silti usko, että olisi siitä valehdellut. Jonkun kanssahan se lapsikin on tehty ja olen kyllä muistaakseni kuullut yhteisen tuttavamme nähneen miehen joskus.

Minua huolestuttaa tosi paljon! :(

aika omituinen juttu sitten. onkohan kaverisi masentunut?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Terve!

Ihan ekaks ihmettelen näitä provon huutajia. En ymmärrä miksi huudellaan provoiksi, vaikka on ihan yks lysti onko joku provo vai ei...

Toiseksi, teit tosi fiksusti minusta ap. Mää voin myöntää ihan suoraan, että jos olisin joutunut samanlaiseen tilanteeseen, niin eipä tulisi mullekaan mieleen lastensuojelujutut heti.. Näin ainakin luulisin. Nyt kun asia tuli mieleen, niin otit vielä yhteyttä lastensuojeluun. Minusta tosi rohkeasti ja fiksusti toimittu.

Ei kannata välittää näistä provonhuutelijoista. Ikävää, että palstalla on aina näitä, jotka tekevät huonon mielen ja vielä haukkuvat lyttyyn. Ihan oikein laitoit heti ekalla rivilla tuon, et avaat sateenvarjon. Vaikka oisit soittanut heti lastensuojeluun, niin varmaan silloinkin jotain provon huutelua/haukkumista ois tullut.

Oletko jo törmännyt uudelleen tähän kaveriin?

Ei olla nyt viikonloppuna nähty. Olen siis itse lähes koko viikonlopun ollut muissa maisemissa. :/

Kiitos sinulle(kin) tuesta! :)

Minulla tuli jo silloin kun vauva ei vielä ollut syntynyt sellainen fiilis, että onkohan kaikki ok vai onkohan vähän masennusta tms. Kaveri suosiolla teki sen Beckin testin eikä kyllä siitä pisteitä saanut paljoa ja itsekkin oli sitä mieltä, ettei ole mitään vikaa. En enää myöhemmin ottanut asiaa puheeksi, koska itse olen sairastanut masennusta enkä halua tuputella mitään diagnooseja muille... :|

Minulla tuli jo silloin kun vauva ei vielä ollut syntynyt sellainen fiilis, että onkohan kaikki ok vai onkohan vähän masennusta tms. Kaveri suosiolla teki sen Beckin testin eikä kyllä siitä pisteitä saanut paljoa ja itsekkin oli sitä mieltä, ettei ole mitään vikaa. En enää myöhemmin ottanut asiaa puheeksi, koska itse olen sairastanut masennusta enkä halua tuputella mitään diagnooseja muille... :|

olen itsekin ollut masentunut ja sairastan ahdistuneisuushäiriötä. ja kuulostaa siltä ettei kaverisi jaksa/pysty keskittymään vauvaan, ns. olennaiseen vaan käyttää voimavaransa johonkin vähemmän tähdelliseen. toisaalta en taas tiedä että onko kaverisi muuten vaan luonteeltaan vähän itseriittoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Jos kyseessä on oikeesti sun kaveris, ei tullu sitten mitenkään mieleen kommentoida kuukauden vanhan yksinjättöä sille kaverille?

se asia on varmaan nyt laitettu eteenpäin. turha jankata.

Eli nyt se ap:n "kaveri" ei enää tarvi kaverinsa tukea kun sossu on usutettu perään?

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Jos kyseessä on oikeesti sun kaveris, ei tullu sitten mitenkään mieleen kommentoida kuukauden vanhan yksinjättöä sille kaverille?

se asia on varmaan nyt laitettu eteenpäin. turha jankata.

Eli nyt se ap:n "kaveri" ei enää tarvi kaverinsa tukea kun sossu on usutettu perään?

ei se sossu mee vaan sinne kaverin luo ja hae vauvaa pois. ne auttaa sitä kaveria, jos sillä onkin joku asia huonosti. se on mun mielestä tukea.

Olisin kyllä jo tehnyt ilmoituksen. Noin pienihän voi yksin vaikka tukehtua oksennukseen. Ei lapsia saa yksin jättää vaikkeivät vielä mihinkään pääsekään itse tai pahojaan tekemään

Alkuperäinen kirjoittaja taukki olet itsekin:
Olisin kyllä jo tehnyt ilmoituksen. Noin pienihän voi yksin vaikka tukehtua oksennukseen. Ei lapsia saa yksin jättää vaikkeivät vielä mihinkään pääsekään itse tai pahojaan tekemään

se ilmoitushan on jo tehty taukki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensin meni vain vastaajaan, mutta kun jo päätin etten enää yritä ja soitin kerran kiellon päälle, sain kiinni todella mukavan naisihmisen. Hän vielä varmisti, että varmasti nyt haluan ilmoittaa, kun selväähän on, että tähän loppuu kaveruus ja luultavasti saan aikamoisen k-pään maineen tässä tuppukylässä. Tein ilmotuksen ja nyt aijon juoda siiderin rauhottaakseni hermojan.

Eikös sen ilmoituksen voi tehdä nimettömänäkin?

Tein. Mutta eipä ole kovin vaikeaa arvata kuka sen on tehnyt; "ilmoittaja oli huolissaan, kun jätät vauvan yksin lenkkisi ajaksi" ja toissapäivänä minä ääneen ihmettelin tälle kaverille, että onko ihan oikein jättää vauva yksin lenkin ajaksi...

Saako perhe tietää ilmoittajan?

Perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Jos ilmoittaja on viranomainen, on tämä kysyttäessä kerrottava perheelle.

Yksittäistapauksissa joudutaan kuitenkin arvioimaan, annetaanko tieto ilmoituksen tekijästä perheelle tai lapselle. Ilmoituksen tekijän henkilöllisyys voidaan suojata julkisuuslain 11§:n 2 momentin mukaan. On tilanteita, joissa henkilöllisyyden paljastaminen olisi lapsen edun tai ilmoituksen tekijän turvallisuuden kannalta vahingollista.

Asianosaisella ei ole oikeutta saada tietoa, jos tiedon antaminen olisi vastoin lapsen etua, muuta erittäin tärkeää yksityistä etua tai erittäin tärkeää yleistä etua. Lapsen edun vaarantumisen perusteena voi olla tilanne, jossa ilmoituksen tekijä on lapselle läheinen henkilö, esimerkiksi isovanhempi, ja tiedon antaminen johtaisi lapsen hyvinvoinnille tärkeän ihmissuhteen katkeamiseen.

Yksityisen edun vaarantuminen voi olla esimerkiksi todennäköinen väkivallan uhka, tai jos on pelättävissä muita vastatoimenpiteitä ilmoittajaa kohtaan. Ilmoittajaa voidaan joutua suojelemaan.

Tiedon antaminen lastensuojeluilmoituksen tekijästä saattaa olla yksittäistapauksessa myös vastoin yleistä etua, jos tiedon antaminen voi vaarantaa lastensuojelun tarkoituksen toteutumisen. Jos on esimerkiksi vaarana, että lapsi pyritään viemään pois maasta tai muuten estetään lapsen suojelun tarpeen selvittäminen.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/

Alkuperäinen kirjoittaja taukki olet itsekin:

Taukki olet sinäkin. Lue ketju. Oletko SINÄ koskaan ollut tilanteessa, jossa joudut ilmoittamaan kaverisi lastensuojeluun? Mikäli et, pidä turpas kiinni.

Voisiko olla mahdollista, että kaverisi olisi antanut vauvan adoptioon jo laitoksella, eikä haluaisi puhua siitä? Outoa sekin tosin olisi, että salaisi tuollaisen jutun, mutta tulipa vain mieleeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Voisiko olla mahdollista, että kaverisi olisi antanut vauvan adoptioon jo laitoksella, eikä haluaisi puhua siitä? Outoa sekin tosin olisi, että salaisi tuollaisen jutun, mutta tulipa vain mieleeni.

mullaki tuli tää mieleen mut mietein et oisko liian hullu ajatus. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

mullaki tuli tää mieleen mut mietein et oisko liian hullu ajatus. :/

Onhan se hullu ajatus, mutta mikään nyt ei ole mahdotonta. Paitsi kuulin mä sen vauvan kerran itkevän, ku puhuttiin puhelimessa. Silloinki sai vaan itkeä, ei kaveri millään olis halunnu lopettaa puhelua, vaikka jo hätistelin. Just vasta muistin. :/

Halus se mut kuitenki laitokselle jo kattomaan vauvaa, pyys tuomaan kaikkia tarvikkeita ja hoiti siellä kyllä vauvaa jonkun verran vauvalassa (vauva oli sokeriseurannassa)... Mä en ymmärrä tätä enää ollenkaan.

Ja raskausaikana kyllä kysy kaikkia neuvoja, lainas kestoja ja halus, et opetan kuinka kantoliinaa käytetään. Soitteli joka päivä ja kysy juttuja.

Tää mun kaveri on aina ollu vähän omintakeinen, mutta niin olen minäki. Siis se on sellanen, että mitä vakavampi asia, sen kovempi "olankohautus-asenne" ja leveempi hymy... :| Ja kehuu osaavansa kaikkea, mutta ei ihan kuitenkaan osaa; saanu esim kenkää jokasesta duunistaan, ku ei ookkaan ollu homma hallussa. :(

tuloki teille mieleen ettei kuulosta miltään kaverisuhteilta tämä ystävyys, jos et tiedä mitään ystäväsi elämästä, niin tuskin olette kavereita, jos et koko miestä ole nähnyt, saata lasta ja kotia...?! provo

Alkuperäinen kirjoittaja m:
tuloki teille mieleen ettei kuulosta miltään kaverisuhteilta tämä ystävyys, jos et tiedä mitään ystäväsi elämästä, niin tuskin olette kavereita, jos et koko miestä ole nähnyt, saata lasta ja kotia...?! provo

ääliö...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Minulla on jo sateenvarjo auki, haukkukaa pois. Minua silti harmittaa miten kaverini kohtelee pientä poikaansa, mitään en kuitenkaan oikein voi asialle tehdä... :(

Raskausaikana kaveri kehui, kunka "vauva saa sitten luvan sopeutua hänen elämänrytmiinsä/menoihinsa". Silloin ajattelin, että siperia opettaa. Ei ole ainakaan vielä opettanut.

"Vauva saa myös luvan oppia, etten joka itkuun ja kitinään rupea reagoimaan". Tätä toteutettiin jo synnrillä.

"En jaksa odottaa, että saan lautamahani takaisin, se on ykkösjuttu" - entäs se vauva...?

Ja niinhän se kaveri tuli lenkkipolulla taas männäpäivänä vastaan. Kysyin, onko mies vapaalla. Eipä ollut, vauva oli yksin kotona. "Kyllä se siellä pärjää, laitoin sen häkkisänkyyn".

Tulee niin paha mieli pienen puolesta... :'( Ei se vauvan vika ole, että on vahinkolaukaus... :( Ikää vauvalla vasta 1kk.

Eikä ole sitten mahdollista,että kaverisi laski leikkiä? Jos oot kyyläilly sitä ni se heitti sulle että se vauva on yksin kotona?

Mä en noissa muissa kohdissa nää mitään outoa tai väärää..

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Öh, miten niin en tiedä mitään kaverin elämästä? Mihin perustat nuo väitteesi? Ja mistä ihmeestä repäsit, etten olis lasta nähnyt, kun juuri olen sata kertaa sanonut nähneeni heti synnärillä. Taisat olla vähän vajaa...

Kaverin miestä en ole koskaan tavannut. Mitä ihmeellistä siinä on? Ovat olleet yhdessä vasta vuoden.

Etkä erota sanoja toisistaan? Olen koko ajan puhunut kaverista, en ystävästä.