Minua hoputetaan lastentekoon. Onko 30-vuotias vanha saamaan lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qwdf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri viime viikolla oli puhe lapsen saamisesta nelikymppisenä. Nyt puhutaan kolmekymppisistä! Haloo! Nuoria ihmisiä, kaikki mahdollisuudet edessä t. lapset saanut 37- ja 40-vuotiaana.

No minusta alle nelikymppinen ei ole liian vanha!! Ja senkään jälkeen ei ole myöhäistä. Tekee lapsia sitten, kun tuntee olevansa valmis siihen, miksi sitä aikaisemmin kannattaisi pakolla aloittaa? Nauttii elämästä ja parisuhteesta rauhassa...

No mun mielestä et ole liian vanha mutta mä olenkin jo 35 ja lapseton, lapsesta haaveileva.
Mun mielestä tosi tyhmää kun esim mulle on sanottu että ei tässä iässä enää jaksa samalla lailla kuin parikymppisenä. No, eihän mulla ole mitään mahdollisuutta vertailla vauvan saamista parikymppisenä ja lähempänä neljääkymmentä joten enpä siksi jättäisi lapsenhankkimista.
Ja toisaalta, me ollaan niin yksilöllisiä. Mä en olisi ollut valmis äidiksi alle kolmekymppisenä.

Mun kaveri sanoi vielä parisen vuotta sitten, että hänellä ei ole koskaan ollut vauvakuumetta. Nyt sitten 37-vuotiaana odottaa esikoistaan :)
Yksi toinen kaveri täyttää 40 tänä vuonna ja odottaa myös esikoistaan... :)

Että ehkä vielä toivoa on :D

mun leikkaus- ja sairastelukierre alkoi teini-iässä ja kestää edelleen, 27-vuotiaana. Mulla ei ole ollut edes mahdollisuutta hankkia lapsia vielä ja ei ole vielä ainakaan pariin vuoteen.

Mua ottaa kupoliin että tullaan sanomaan että on liian vanha koska asiat ei aina ole niin mustavalkoisia.

ja joku on valmis äitiyteen vasta myöhemmin, silloinhan se on ehdottomasti parempi yrittää perheenlisäystä vasta sitten ku siihen on valmis.

Kuopukseni sain nelikymppisenä ja hyvin meni raskaus ja hyvin jaksoi vauvan, taaperon, koululaisen ja nyt teinin äitinä.
Eli et missään tapauksessa ole vanha. Kuopusta tosin joutui hieman kauemmin yrittämään.

[QUOTE="vieras";23505876]täältä saa vaan pahan mielen ku sanotaan et liian vanha oot ja ei kannata enää ees yrittää.[/QUOTE]

Niin näköjään...

En edes pidä itseäni kolmekymppisenä, vaan suunnilleen kaksvitosena.
Minua tytötellään joka paikassa, odotan mielenkiinnolla milloin se, ja papereiden kysyminen loppuu...Näytän nuoremmalta kuin todellisuudessa olen, ja menen ihan samanikäisestä 10 vuotta nuoremman siskoni kanssa :D

Mun äiti sanoo että lapset pitää tehdä alle 25 vuotiaana. :/ Mä olin täyttänyt jo 25 kun esikoinen sai alkunsa ja äitini oli kauhuissaan. :D Mutta nyt hän on toki onnellinen kahden lapsen mummi... :)

Niin, ja mun mielestä sä et ole vanha. :) Ja tottakai lapset saa "tehdä" missä iässä vaan, jos tulee luomusti raskaaksi niin ei voi olla liian vanha luonnonkaan puolesta. :D

Ikäasiaa sivuten hammaslekuri sanoi mulle että noin vanhalta viisurin poisto on hankalampaa kuin nuoremmilta. Olen 31-v :whistle:
Jos ajatellaan fyysisesti optimaalista lastensaanti- ikää, niin se taitaa olla lähempänä 20-, kuin 30-v.

[QUOTE="vieras";23505454]Se juna meni jo. Valmistaudu sukkien kutomiseen ja kuivaan, sisällyksettömään lapsettoman vanhan akan elämään.[/QUOTE]

En ole koskaan halunnut lapsia, mutta onneksi pidän sukkien neulomisesta. ;)

AP:n on korkea aika aloittaa yrittäminen! Ei se niin vaan välttämättä käy. Me tekemällä tehtiin kumpaakin vuosi (ikäeroa 2v), onneksi saatiin luomusti. Kestää nääs se tutkimuksiin/hoitoihin pääseminenkin, tai muistakaa vähintään valehdella, että yli vuosi on yritetty, vaikka olis menny vähemmän.

Toinen juttu on se, että vauvan kanssa eläminen = valvomista valvomisen perään. SITÄ ei jaksa enää samalla tavalla kuin nuorena. Ja katsokin, että et jää sen valvomisen kanssa yksin. Kaksi tarvitaan lasta tekemään, kaksi tarvitaan hoitamaan.
nim. olin puolen vuoden jälkeen aivan zombi vaikka mun mies auttoi tosi paljon. Olin vaan sitten jo niin väsynyt, etten saanut unta, vaikka toinen piti vauvaa. Ulkopuolista apua (esim. isoäideiltä) ei saatu yhtään.

Ikäasiaa sivuten hammaslekuri sanoi mulle että noin vanhalta viisurin poisto on hankalampaa kuin nuoremmilta. Olen 31-v :whistle:
Jos ajatellaan fyysisesti optimaalista lastensaanti- ikää, niin se taitaa olla lähempänä 20-, kuin 30-v.

Onneks minulta lähti viimeinenkin viisaus jo 19-vuotiaana... :D

Tiedän kyllä, että hedelmällisimmät päivät on minun kohdaltani jo ohi.
Toivotaan kuitenkin, että vielä saamme vauvan, nyt kun oikeasti sydämestäni haluan tulla äidiksi.

Aikaisemmin en ollut valmis äidiksi. En ollut varma olisiko meillä ollut tarjota lapselle tarpeeksi, ja olisiko meistä ollut kunnollisiksi vanhemmiksi.

Synnytys pelotti kovasti. Nyt olen valmis siihenkin rääkkiin, pahimmassa tapauklsessa oman terveytenikin kustannuksella.

Ap

[QUOTE="alkup.";23506276]Onneks minulta lähti viimeinenkin viisaus jo 19-vuotiaana... :D

Tiedän kyllä, että hedelmällisimmät päivät on minun kohdaltani jo ohi.
Toivotaan kuitenkin, että vielä saamme vauvan, nyt kun oikeasti sydämestäni haluan tulla äidiksi.

Aikaisemmin en ollut valmis äidiksi. En ollut varma olisiko meillä ollut tarjota lapselle tarpeeksi, ja olisiko meistä ollut kunnollisiksi vanhemmiksi.

Synnytys pelotti kovasti. Nyt olen valmis siihenkin rääkkiin, pahimmassa tapauklsessa oman terveytenikin kustannuksella.

Ap[/QUOTE]

Näimpä juuri =)

Vaikka mullakin on ikää yli 30-v niin kovasti haluaisin vielä yhden lapsen.

Mä täytän tänä vuonna 30v ja en voi sanoa että tämän ikäinen olisi liian vanha saamaan lapsia. Teitty hedelmällisesti se on vaikeampaa ja riippuu paljon millainen ihminen on. Mutta eihän 30-vuotias mikään vanhus vielä ole, hyvin voi alkaa äidiksi ja on 50v kun lapsi 20v joten en voisi sanoa että tuo olisi mitenkään paha =)

Itse en lapsia halua tähän maailmaan tuoda, mutta jos haluaisin niin ainakaan en kokisi olevani liian vanha äidiksi :D Jos ikää katsotaan, niin 30-vuotias ei todellakaan ole liina vanha äidiksi. Ei me sentään mitään ikäloppuja vielä olla :D

Se on eriasia kun täyttää 40v, mutta kaikki riippuu myös henkisestä iästä. Jos nyt ei hedelmällisestä iästä puhuta, vaan siitä että onko ylipäätään liian vanha äidiksi. Esikoisen äidiksi.

Jokaisella on omat kuvionsa elämässä. Mun mielestä niitä lapsia kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun itse katsoo oman elämäntilanteensa olevan sellaiselle otollinen ja se kumppani on asiasta samaa mieltä. Toki jokainen (toivottavasti) tajuaa ne faktat, jotka hedelmällisyyteen ja sen laskuun liittyvät. Kuitenkin kyse on omasta valinnasta, jota yleensä ajatellaan laajemmin kuin pelkästään hedelmällisyyden kannalta. Kokonaisuus ratkaisee.

Meillä esikoista odoteltiin muutama vuosi (söin clomeja), olin 30 kun lapsi syntyi. Kakkonen saatiin myös aikaan clomeilla ja kolmas sitten ihan luomuna, kun olin 36. Enkä todellakaan kokenut olevani vanha!

[QUOTE="höh";23506893]Jokaisella on omat kuvionsa elämässä. Mun mielestä niitä lapsia kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun itse katsoo oman elämäntilanteensa olevan sellaiselle otollinen ja se kumppani on asiasta samaa mieltä. Toki jokainen (toivottavasti) tajuaa ne faktat, jotka hedelmällisyyteen ja sen laskuun liittyvät. Kuitenkin kyse on omasta valinnasta, jota yleensä ajatellaan laajemmin kuin pelkästään hedelmällisyyden kannalta. Kokonaisuus ratkaisee.[/QUOTE]

Minusta on alkanut vasta nyt tuntua siltä, että meillä olisi asiat tarpeeksi hyvin vauvaa varten.

Olemme varmoja parisuhteestamme, menimme vasta naimisiin. Meillä on oma koti (pieni vanha talo) eikä onneksemme asuntolainaa, joka pakottaisi tekemään paljon töitä. Perhe-elämä olisi siis etusijalla.

Molemmilla on töitä, tarpeeksi, mutta kuitenkin työkuviot tulisivat joustamaan paljon lapsen takia, joten todennäköisesti pystyisimme hoitamaan lapsen/lapset kotona ainakin 3-4-vuotiaaksi.

Baareissa kulkeminen ei enää kiinnosta, enkä koe jääväni mistään paitsi, vaikka en lähdekään... paitsi päänsärystä aamulla... :D

Ei kolmekymppinen ole vanha, mutta se on totta, että ellei mitään syytä lapsien hankkimisen siirtämiseen ole ja niitä joskus toivoo saavansa, ei asiaa kannata kovasti lykätä. Myöhäinen alottaminen vaikuttaa myös lapsilukuun. Sain esikoiseni 31v ja nyt mietin, olenko liian vanha 37-vuotiaana saamaan kolmannen lapsen.

Et sinä liian vanha ole minkään jaksamisen puolesta tai muuta vastaavaa. Onhan se nyt yks lysti, saako sitä kolmekymppisenä ensimmäisen tai viidennen lapsen. Yhtä paljon sitä joutuu olemaan hereillä jne. Noh, ehkä sille viidennen lapsen saajalle asiat ei tule niin yllätyksenä, mutta se on aivan eri juttu.

Ainut asia on tuo hedelmällisyys, josta muutkin on huomauttaneet. Jos sitä lasta ei kuulukaan niin onhan sitä enemmän aikaa hoitoihin ja yritykseen, jos aloittaa 30 vuotiaana kuin jos vaikka 38 vuotiaana. Mutta sitä jokainen ajattalee itse, kuinka paljon sitä lasta haluaa ja millä "hinnalla", jos niin voi sanoa.

Löysin täältä vanhan, reilu vuosi sitten aloittamani ketjun.

Tilannehan on se, etten edelleenkään ole tullut raskaaksi. Tosin yritystäkin on ollut vain 6-7 kierrossa tuon keskenmenon jälkeen.

Tuntuipa pahalta löytää vanha ketju, ja todeta, ettei meidän lapsihaave ole yhtään lähempänä :(

Ap

Mä olen 31v ja haluan lapsia tai ainakin yhen,no tietyistä syistä en ole aiemmin niitä voinut saada ja nyt kun olisin ollut siihen valmis ja voinut saada niin mies petti ja jätti joten tuskin täälläkään niitä saadaan kun se mieskin lähti.
Tuntuu tosi pahalta muutenkin ja se et täällä aina sanotaan et 30+ on liian vanha niin se satuttaa. koska aina se lasten saaminen ei ole itsestään selvää. kyllä mä olisin lapset tehnyt jo ajat sitten jos se olis ollut mahdollista.

Kiire on suhteellinen käsite. Onhan 30v kuitenkin puolessa välissä hedelmällisyysikää ja kun ottaa vielä huomioon, että iän myötä hedelmällisyys laskee, niin kyllähän sitä asiaa pikkuhiljaa pitää alkaa miettimään, jos joskus sen nyytin haluaa synnyttää.

Olen31-vuotias. Olen hyvin nuorekas sisäisesti ja ulkoisesti ja samaan aikaan tódella kypsä ja viisas.Pidän itsestäni todella hyvää huolta. Aloitan pian oman pienen yrityksen. Olen opiskellut. Vietin 10 vuotta ulkomailla. Nyt sydämeni itkee jatkuvasti ,kun minulla ei ole lasta.
Ja mieihet eivät ole olleet parhaita valintoja (3 poikaystävää) viimeisimmän kenen kanssa olen olisin toivonut lasta., älykkäitä mutta kai jotenkin ei sopivia.elän sydänsuruissa.
Mitä voin tehdä?
Tunnen kuolevani mikäli en saa omaa lasta.
Älkää vastatko pahasti, tämä satuttaa.

Yhteistyössä