Minua pelottaa oikeesti! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Unohdin tässä mainita, että vauva pitelee paljon toisella kädellään sormistaan kiinni, valveillaollessaan. Tätä olen ihmetellyt,että miksi? En ole havainnut tälläitäkään vanhemmilla lapsillani. Tulee vaan mielee, että pelkääkö mahdollisen epilepsian aiheuttamia säpsyjä? Tämä on mullekkin aivan kauheeta :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kuuleppa ap:
Kyllä tuo on tosi epänormaalia.

VAADI päästä lastenosastolle yön yli jatkuvaan eeg-seurantaan. Monella on epilepsiaoireet selvinneet vasta tässä ja pitkän taistelun jälkeen. Nuo sinun lapsesi oireet kuulostavat jo voimakkailta. Ja tiesithän, että toistuvat epilepsiakohtaukset vaurioittavat aivoja hoitamattomina?
.

Äläs nyt pelottele ap:ta...

Ensinnäkin, vauvan nykimiset ja vapinat voivat ja useimmiten ovatkin täysin vaarattomia eivätkä ole mistään vammasta tai sairaudesta johtuvia.

Lisäksi, mulla on ollut kaksi nykivää ja säpsähtelevää vauvaa joista toista on syynätty päästä varopaisiin perussairauden takia viimeiset neljä vuotta niin tarkkaan että yksityiskohtaisemmin ei enää voi. Eikä kummallakaan mun lapsista ole ollut siis nykimisen ja säpsähtelyn taustalla mitään sairautta. Ja se on mennyt itsekseen ohi kun lapsi on kasvanut, molemmilta

Mutta aion selvittää tämän!

Heti huomenna soittelen sairaalaan ja vaadin sen pitkän EEG:n. Ajatelkoon vaikka mitä, mulle on tärkeintä lasteni hyvinvointi.

Kiitos paljon vastauksistanne. Toivotan teille kaikille hyvää yötä ja mukavaa helmikuun jatkoa!

mun nuorimmaisella oli samanlaisia nykimisiä vauvana,hänet tutkittiin useinkin..ei löytynyt mitään...nyt meillä onkin erittäin vilkas 6v poika..mutt jos olet noin huolissasi vauvan terveydestä,ni ota ihmeessä kännykällä tai kameralla kuvaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuleppa ap:
Kyllä tuo on tosi epänormaalia.

VAADI päästä lastenosastolle yön yli jatkuvaan eeg-seurantaan. Monella on epilepsiaoireet selvinneet vasta tässä ja pitkän taistelun jälkeen. Nuo sinun lapsesi oireet kuulostavat jo voimakkailta. Ja tiesithän, että toistuvat epilepsiakohtaukset vaurioittavat aivoja hoitamattomina?
.

Äläs nyt pelottele ap:ta...

Ensinnäkin, vauvan nykimiset ja vapinat voivat ja useimmiten ovatkin täysin vaarattomia eivätkä ole mistään vammasta tai sairaudesta johtuvia.

Lisäksi, mulla on ollut kaksi nykivää ja säpsähtelevää vauvaa joista toista on syynätty päästä varopaisiin perussairauden takia viimeiset neljä vuotta niin tarkkaan että yksityiskohtaisemmin ei enää voi. Eikä kummallakaan mun lapsista ole ollut siis nykimisen ja säpsähtelyn taustalla mitään sairautta. Ja se on mennyt itsekseen ohi kun lapsi on kasvanut, molemmilta[/quot

Toivottavasti näin olisi asian laita. Kiitos :) Parempi kuitenkin varmuuden vuoksi vielä kerran tutkituttaa. Vaikka ei ole kyllä ne tutkimukset ollenkaan kivoja, mutta parempi tutkia kuin katua.

Alkuperäinen kirjoittaja maallaonmukavaa:
mun nuorimmaisella oli samanlaisia nykimisiä vauvana,hänet tutkittiin useinkin..ei löytynyt mitään...nyt meillä onkin erittäin vilkas 6v poika..mutt jos olet noin huolissasi vauvan terveydestä,ni ota ihmeessä kännykällä tai kameralla kuvaa!!

Minkä ikäisenä oireet alkoi?

Meidän tyttö alkoi nykimään n.2vrk iässä. Nyki vain nukkuessaan. Tytölle on tehty 3 eeg tutkimusta, magneettikuvat aivoista ja 4-5kertaa aivot ultrattu. Mitään poikkeavaa ei löydetty. Epilepsia lääkitys aloitettiin kuitenkin alle viikon ikäisenä. Lopulta saimme diagnoosin jonka latinankielistä nimeä en muista, mut suomeksi se oli muistaakseni vastasyntyneen unenaikainen lihasnykimä tauti. Meillä oireet loppuivat n2kk iässä ja sen jälkeen myös lääkitys purettiin (jota siis söi turhaan). Jospa teilläkin olisi kyse jostain tälläisestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Meidän tyttö alkoi nykimään n.2vrk iässä. Nyki vain nukkuessaan. Tytölle on tehty 3 eeg tutkimusta, magneettikuvat aivoista ja 4-5kertaa aivot ultrattu. Mitään poikkeavaa ei löydetty. Epilepsia lääkitys aloitettiin kuitenkin alle viikon ikäisenä. Lopulta saimme diagnoosin jonka latinankielistä nimeä en muista, mut suomeksi se oli muistaakseni vastasyntyneen unenaikainen lihasnykimä tauti. Meillä oireet loppuivat n2kk iässä ja sen jälkeen myös lääkitys purettiin (jota siis söi turhaan). Jospa teilläkin olisi kyse jostain tälläisestä?

Ihmettelen vaan miksi oireet olisi alkaneet nyt kun vauva on 3 kk?

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:

niin.. en tiedä. Uskon kyllä että olet huolesta soikeana, niin olimme mekin. Koska asia selvästi huolestuttaa sinua kovasti, niin huolestutti meitäkin, niin vaadi että lapsesi pääsee vielä lisätutkimuksiin. Tuo aivojen magneettikuvaus on käsittääkseeni paras keino selvittää asiaa. Ja niinkuin tuolla joku mainitsi, niin yritä saada nykimisiä ja jäykistelyjä kuvattua. Meillekin lääkäri laitoksella sanoi et vauvat nyt välillä nykii ja säpsäilee, samoin sanoi 3 kätilöä. Kunnes kotiutustilanteessa lääkäri näki nykinät ja ei sitten kotiin päästykkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:

niin.. en tiedä. Uskon kyllä että olet huolesta soikeana, niin olimme mekin. Koska asia selvästi huolestuttaa sinua kovasti, niin huolestutti meitäkin, niin vaadi että lapsesi pääsee vielä lisätutkimuksiin. Tuo aivojen magneettikuvaus on käsittääkseeni paras keino selvittää asiaa. Ja niinkuin tuolla joku mainitsi, niin yritä saada nykimisiä ja jäykistelyjä kuvattua. Meillekin lääkäri laitoksella sanoi et vauvat nyt välillä nykii ja säpsäilee, samoin sanoi 3 kätilöä. Kunnes kotiutustilanteessa lääkäri näki nykinät ja ei sitten kotiin päästykkään.

Joo, olen ihan stressaantunut. Huomenna aion soitella. Oon ollut tämän viikonlopun ajan tosi pelokas ja stressaantunut asian suhteen. Pakko saada jokin järkevä vastaus asialle. Tai ainakin täysi varmuus ettei mitään huolestuttavaa ole takana.

Varmaan ne ajattelee siellä minua ylihysteeriseksi, mutta ei voi mitään kun asia huolettaa. Ja kuten jo kerroin, sanoin että tämä jäykistely on tullut uutena mukaan. Eivät tästä siis olleet sairaalassa ollenkaan huolestuneita, mutta minä oon!

kannattaa kuvata niitä nykimisiä vaikka kamerakännykällä, videolle. moni ylihysteerinen äiti vie lapsensa turhaan, ja ei sairaaloilla ole resursseja kaikkia tutkia, valitettavasti. eli jos on mahdollista niin kuvaamaan, niin on ainakin "todisteita" =)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
En tiedä tuosta vauvojen jäykistelystä tms. (että voiko olla normaalia) eikä ole kokemusta, mutta EEG:stä jotain tiedän ja siinä ei näy mitään epänormaalia jos ei "kohtausta" ole juuri sillä hetkellä päällä. Eli siksi tuo esimerkiksi vuorokauden kestävä EEG-seuranta olisi varmempi kuin kertaluontoinen vai millaisessa olette olleet?

Suurimmalla osalla epileptikoista sitä poikkeavaa sähkötoimintaa näkyy siellä kyllä ihan aina. Suurimmat purkaukset sitten aikaansaavat kohtauksen.

Ap, soita sairaalaan uudestaan, ne nopeat nykäykset esim.sormissa kuulostavat siltä, että se voisi liittyä epiinkin. Mutta se on näkemättä paha sanoa, koska voihan ne olla myös liiallisesta lihastonuksesta johtuvia jäykistelyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap. :
Mutta aion selvittää tämän!

Heti huomenna soittelen sairaalaan ja vaadin sen pitkän EEG:n. Ajatelkoon vaikka mitä, mulle on tärkeintä lasteni hyvinvointi.

Kiitos paljon vastauksistanne. Toivotan teille kaikille hyvää yötä ja mukavaa helmikuun jatkoa!

Kannattaa vaatia uni-eeg jos sitä ei viimeks tehty, siinä näkyy epilepsia useimmin kuin valve - eeg:ssä.

Yhteistyössä