Minulla on taulu vuodelta 1949

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minskii

Aktiivinen jäsen
16.08.2008
12 062
2
38
ja signeeraus on E. Sallinen 1949. Tiedättekö voisiko tämä Sallinen olla sukua Tyko Salliselle? Ja mihin voisi viedä arvioitavaksi taulun, ehkä mielummin netissä.. Joihinkin paikkoihin olen jo laittanut kyselyjä ja kuvaa taulusta mutta ilman vastauksia.. :) Googlettamalla en löydä tietoa tekijästä :xmas:

Sehän voi olla joku ihan random sallinen, ei varmaan kovin harvinainen sukunimi. Joku on voinut omaksi ilokseen maalata.. voihan sillä jotain arvoakin olla, ainakin iän perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sehän voi olla joku ihan random sallinen, ei varmaan kovin harvinainen sukunimi. Joku on voinut omaksi ilokseen maalata.. voihan sillä jotain arvoakin olla, ainakin iän perusteella.

Niinhän se voi olla, paljon on Sallisia mutta eihän sitä koskaan tiedä :D

Minulle vastattiin taulusta! Mutta kuva ei onnistunut joten hän pyysi uudestaan lähettämään kuvan, juuri lähetin :). Saas nähdä minkälainen arviointi tulloo ja sanooko muuta taulusta :xmas:

Hei. Meitä on muitakin , jotka ovat kiinnostuneita E.Sallisen sign.valokuvasta piirretystä kuvasta. Olimme veljeni kanssa sotalapsina Ruotsissa jatkosodan aikana. Meistä oli Ruotsissa otettu valokuvat ja toimme ne mukanamme v.1945 Suomeen. Vanhempamme teettivät ko.valokuvista 30x40 suuruiset taulu, joissa oik.kulmassa vinottain e.Sallinen 1945. Kummatkin Ruotsin perheemme sai meistä ko.kuvan.Koto Suomeen teetettiin oma kuva, jossa olemme veljeni kanssa yhdistetty samaan kuvaan, se jäi meille kotiin. Kun sitten Ruotsin perheemme kuolivat saimme kummatkin takaisin omat kuvamme.

Tänään 14..01.12 aloin kiinnostua e.Sallisesta ja kun nyt menin nettiin, huomaan, että siellä on kysytty samaa asiaa. Onko sinulle selvinnyt kuka oli tai on E.Sallinen. Voi olla , että hän oli sen ajan muoti-ilmiö piirtää muotokuvia valokuvista.
Olisi kiva kuulla onnistuitko selvittämään asiasi. Kysy Stadin friidu, nyt yli 70 v

Minustakin on muotokuva vuodelta 1949. Muistan,että E. Sallinen asui Viipurinkadulla Linnanmäen luona. Veljeni maalaus jäi tekemättä, koska muistini mukaan Sallinen kuoli siinä 40-luvun ja 50- luvun taitteessa .Siinä salaperäisen Sallisen tiedot minun osaltani.

Ja minulla on muotokuvani lapsena, sign. E. Sallinen 1949.
Olen syntynyt 1943.

Hän maalasi muotokuvan mustavalkovalokuvasta, jossa olen 4-vuotias. Kävin kerran hänen luonaan edesmenneen äitini kanssa, istuin mallinaan jonkun aikaa ja hän merkitsi ylös värityksen.

Muistini mukaan asunto oli pieni ja pimeähkö ja olen muistissani paikantanut sen
Katajanokalle. Vrt. yhden vastauksen Viipurinkatu.

Maalari tuntuu olevan kaikissa vastauksissa sama. Minulla ei valitettavasti ole taiteilijasta sen enempää tietoa.

Ateneumissa on käsittääkseni ainakin joitakin aikoja sitten tehty yleisön maalausten arviointeja. Eli Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkistosta voisi ehkä saada tietoa. Itse en ajattele selvittää asiaa mutta kiva jos tietoa tältä palstalta löytyy lisää.

Terveisin Marja Paasio, 69 v.

[QUOTE="Stadin friidu";25437721]Hei. Meitä on muitakin , jotka ovat kiinnostuneita E.Sallisen sign.valokuvasta piirretystä kuvasta. Olimme veljeni kanssa sotalapsina Ruotsissa jatkosodan aikana. Meistä oli Ruotsissa otettu valokuvat ja toimme ne mukanamme v.1945 Suomeen. Vanhempamme teettivät ko.valokuvista 30x40 suuruiset taulu, joissa oik.kulmassa vinottain e.Sallinen 1945. Kummatkin Ruotsin perheemme sai meistä ko.kuvan.Koto Suomeen teetettiin oma kuva, jossa olemme veljeni kanssa yhdistetty samaan kuvaan, se jäi meille kotiin. Kun sitten Ruotsin perheemme kuolivat saimme kummatkin takaisin omat kuvamme.

Tänään 14..01.12 aloin kiinnostua e.Sallisesta ja kun nyt menin nettiin, huomaan, että siellä on kysytty samaa asiaa. Onko sinulle selvinnyt kuka oli tai on E.Sallinen. Voi olla , että hän oli sen ajan muoti-ilmiö piirtää muotokuvia valokuvista.
Olisi kiva kuulla onnistuitko selvittämään asiasi. Kysy Stadin friidu, nyt yli 70 v[/QUOTE]

Oon unohtanut koko taulun :D Ei ole selvinnyt mitään, en saanut enää vastausta. Taulu on kaapissa unohdettuna, ehkä vois alkaa taas selvittää asiaa :):whistle:

minulla o 2 taulua äidistä minusta , muotokuvia, suuruus 30 . 40 cm,, varmaan sama taiteilia kun tässä muut kertovat olisi mukavaa tietää onko helsingissä muita hänen tauluja, !

Olen saanut pari vuosiikymmentä sitten E. Sallisen signeeraaman vesivärityön, jonka aiheena on lotta. Maalauksessa on päiväys " Rajalla 6.1.43"
Olisiko sama taiteilija ja voisiiko hän olla TK-mies?

Meillä myös E.Sallisen muotokuva joka on miehestäni hän syntynyt 43 ja kuva maalattu v. 48. Pikkuveljestäänkin on maalattu kuva mutta pienin sisko joka syntynyt 50 ei ole kuvaa maalari oli kuollut kun kuvanteon aika oli tullut, kertoi edesmennyt anoppini. Kehystytin taulun uudelleen lahdessa ja kehystäjäkään ei tiennyt maalaria mutta kehui kovasti hyvin herkäksi maalaukseksi lapsesta.

Emil Sallinen oli Isäni tuttuja ja asui Viipurinkadulla. Hän maalasi kotonaan. Oli sodassa paleluttanut jalkansa ja niihin tuli kuolio. Jalat amputoitiin sodan jälkeen. Minulla on myös sotalapsi tausta. Istuin pikkupoikana Emilillä mallina -40 luvun loppupuolella. Sain taulun takaisin ruotsalaisvanhempien kuoltua. Minulla on Emililtä pari muutakin kuvaa. Lähetin valokuvan (ehkä -80 luvulla) taulusta Bukovskille arvioitavaksi ja he vastasivat että muotokuvilla ei ole laajempaa kiinnostusta. E-mailini on stidet5@gmail.com

Yhteistyössä