Minun rahat, miehen rahat (taas...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuikituntematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuikituntematon

Vieras
Alkaa tää tilanne käydä ahtaaksi minun kannaltani. Raskaana ollessani juttelimme, että kun äitiysloma loppuu jään vielä kotiin hoitamaan lasta. Oli siis molempien mielipide siinä vaiheessa. Siinä vaiheessa kun täytin kotihoidontukihakemusta ja tarvitsin miehen palkkatodistuksen, hän sitten muuttikin mielensä. No, saatiin sellainen kompromissi aikaan (en todellakaan halunnut viedä pientä hoitoon, eihän tuo osannut hakemuksen teko vaiheessa kuin just ja just ryömiä), että minä maksan omat menot ja minun nimelläni tulevat laskut, lapsen menot ja ruuan. Mies maksaa vuokrat ja omalla nimellään tulevat laskut (vakuutukset).

Pari kuukautta meni ihan hyvin, kun sain pihisteltyä viimosista äitiysrahoista säästöön vähän. Mutta nyt pari kuukautta on menny ihan tosissaan miettiessä miten saan rahat riittämään vielä siihen ruokaan. Talvikin tulossa joten talvikenkää ja haalaria tarvis lapselle (onneksi on Anttilan ja elloksen kotiostotilit :ashamed: ) Kohta on odotettavissa myös tv-luvan maksu. Lisäksy lyhennän joka kuukausi opintolainaani.

Olen yrittäny puhua miehelle, että avustais edes ruuan kanssa, mutta mies vain toteaa että itse halusit jäädä kotiin joten siinä pärjäät. Silti syö niitä minun ostamiani ruokia. Olen nyt sitten kahden vaiheilla: mennäkkö töihin ja lapsi hoitoon vaiko ero. Jotenki hirvittää tuon pienen hoitoon vienti, lapsi on niin arka, että vierastaa välillä isäänsäkin, ei kävele eikä pahemmin vielä tule sanojakaan.

Miehen tiukka ehdottomuus tuntuu tosi pahalta, joten olen miettinyt tosiaan jo eroakin. Tuntuu, että mies yrittää painostaa minua tosissaan töihin. Alunperin suunniteltiin, että kun lapsi on n. 2 vuotias, menen takaisin töihin.

Pärjättäisiin todella hyvin jos tulot laskettaisiin yhteen, etenkin nyt kun ei tarvitse enää maksaa vuokraakaan (eikä ole lainoja).

En oikein tiedä mitä tehdä... Mutta toisaalta, vastoin miehen tahtoa olen kotona, joten pakko pärjätä. Onneks vanhemmiltani saan lihaa, ettei sitä tarvitse kaupasta ostaa.

ostat ruuat vain lapselle ja itelles.
minen nyt ihan kyllä tajua miestäs, meillä ukko halus että hoidan lapset kotona niin kauan ku tahdon, mitä pitempään sitä parempi, mä maksan meillä vaan ruuat ja vaatteet, mun rahoista paljo mitää laskuja maksella (no ehkä jonku parinkympin laskun...)

Siis MITÄ?!? Meidän isäntä olis saanut jo potkun persuuksille siinä vaiheessa kun olis yrittänytkään sopia että mä kustantaisin pienestä kotihoidontuesta ruokia ja lapsen menoja yksinäni. Käsittääkseni perhe on yhteinen yritys johon molemmat panostaa ja toi ei oikein kuulosta tasapuoliselta. En oo ikinä ymmärtäny miten kukaan suostuu kotihoidontuesta elättämään myös työssäkäyvää ukkoaan joka saa omilla rahoillaan tehdä mitä huvittaa ja viis veisaa lapsen ja lapsen äidin tarpeista. |O

Voi ei. Ikävä tilanne. En osaa sinua neuvoa mutta jos näin virtuaalisesti halaan :hug:
Ehkä voisit laittaa ruokaa itsellesi ja lapsellesi vain? Että kun laitat ruokaa niin mies syö kuitenkin puolet. Ja pärjäisit ihan hyvin rahoillasi jos ruokkisit vain itsesi ja lapsesi? Tai lopetat siivoamisen ja siivoat vain sen missä itsekin olet. Esimerkiksi olo huoneen nurkan tms. Sanot että turhaa toiselle ilmaiseksi siivota ja ruokaa laittaa.

teet jääkaappiin lapun hyllyyn missä säilytät teidän ruokia miehelle oma hylly. Ihmeellistä, että kun jo lapsiakin on niin ihmiset haluaa asua kuin solussa.. Mitä yhteistä elämää tuo tuollainen on? Toinen juttu on, se, että mä en edes pesisi äijän vaatteita tms. jos noin suhtautuisi. Tosi asia on se, että jos mies noin käyttäytyisi ja ajattelisin ilman hyvää syytä niin sanoisin moro. Tuolla hyvällä syyllä tarkoitan, että kaikki äidit ei ole luotuja olemaan kotona, ja joskus lapselle voisi olla hyvä olla pk:ssa. (esim. jos on alko-ongelmaa, väkivaltaisuutta) mutta teillä tuskin tästä kyse!

:o
Kotihoidontuki on jotain vajaa 300? -350? ja lapsilisä 100?. Eli sun täytyy maksaa siitä rahasta viel miehenkin ruoat.... No mä en kyl maksais. Ostaakoon itse ruokansa. Toivon, et tää on provo, koska eihän sen nyt noin pitäis mennä.

en todellakaan tajua ap:tä enkä varsinkaan sen miestä! perhe on yhteinen asia, perheen ruokamenot maksaa se, kummalla on rahaa. lastenmenojen maksaminen kuuluu molemmille, koska lapsi on yhteinen!!! ap ja sen mies taitavat elää täysin eri maailmassa kuin me, koska en millään korkeallakoulutetulla logiikallani ymmärrä heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Nostanpa aikaisempia keskusteluja...

Olikos se tämä vai olikos vielä joku.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1139908

Nuo linkit ihan vain tiedoksi että kyllä naisetkin osaavat? Itse kannatan sitä että kulut jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kumpikaan ei saisi elää toisen kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Älä anna sen syödä sun ostamia ruokia! Pidä ite yhtä tiukka linja kuin se. Miks sun pitää alistua siihen??

No kun silloin sovittiin että minä hommaan sapuskat yhteiseen pöytään kun mies sitten maksaa asumisen muuten. Ei mies suostu siihen, että joutuu omat ruokansa ostamaan...

Sano miehellesi suoraan, että pärjäät taloudellisesti paremmin ilman sitä ellei meno muutu.
Minä olin kotona 4,5 vuotta, eikä mies ikinä nurissut. Elin säästäväisesti tietenkin, niinhän lähes jokainen kotiäiti joutuu tekemään, mutta itkua tai paniikkia ei tarvinnut koskaan kokea - eikä ostaa vaatteita tilille. Minun mies oli silloin aikas huonolla palkalla, joten ei se ole suoraan rahan määrästä kiinni vaan toisen huomioimisesta.

Teet laskelman, jossa suhteutat menot tuloihin. Eli esim. lapsen menoja miehen parempituloisena kuuluu ehdottomasti maksaa enemmän. Miehesikin logiikalla.
Tai otat eron. Ei mulla kyllä ole mitään hyviä neuvoja. Aivan kaamea tilanne.. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
teet jääkaappiin lapun hyllyyn missä säilytät teidän ruokia miehelle oma hylly. Ihmeellistä, että kun jo lapsiakin on niin ihmiset haluaa asua kuin solussa.. Mitä yhteistä elämää tuo tuollainen on? Toinen juttu on, se, että mä en edes pesisi äijän vaatteita tms. jos noin suhtautuisi. Tosi asia on se, että jos mies noin käyttäytyisi ja ajattelisin ilman hyvää syytä niin sanoisin moro. Tuolla hyvällä syyllä tarkoitan, että kaikki äidit ei ole luotuja olemaan kotona, ja joskus lapselle voisi olla hyvä olla pk:ssa. (esim. jos on alko-ongelmaa, väkivaltaisuutta) mutta teillä tuskin tästä kyse!

Nii tosiaan, ei pyykinpesua tai muutakaan mikä periaattees kuuluis miehelles. Ite on valinnu mennä töihin joten pesköön pyykkinsä :laugh: :whistle:

no onpa tilanne! en minäkään osaa juuri neuvoa. Jos kerran itse kustannat kotona olemisesi niin olen myös sitä mieltä, että mies voi jättää syömättä ruokasi! Eikä miehen jälkiä silloin sinun tarvitse siivota, esim. pyykit yms.

Meillä mies on ollut sitä mieltä, että saan olla kotona lasten kanssa, menot maksetaan sieltä, missä rahaa sillä hetkellä on. Rahojen käyttö on vakiintunut niin, että lainan lyhennyt maksetaan mun rahoista ja loput miehen tilistä. Kaikki on yhteistä. Minä pidän kodin suht siistinä, lapsen tyytyväisenä ja ruoan pöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
en todellakaan tajua ap:tä enkä varsinkaan sen miestä! perhe on yhteinen asia, perheen ruokamenot maksaa se, kummalla on rahaa. lastenmenojen maksaminen kuuluu molemmille, koska lapsi on yhteinen!!! ap ja sen mies taitavat elää täysin eri maailmassa kuin me, koska en millään korkeallakoulutetulla logiikallani ymmärrä heitä.

Lues noista linkeistä juttujani ja kerro sen jälkeen minulle että perhe on yhteinen yritys?

En ymmärrä miksi mies ei osllistu lapsen menoihin???????? Sen nyt jollain asteella ymmärtää, että mies ei halua kustantaa sulle vaatteita tai jotain, mutta ettei lapsen elättämiseen suostu. Ja välttämättähän tässä ei ole kysymys rahasta vaan siitä että miehellä ärsyttää käydä töissä kun sinä saat olla kotona.

No joo, olettekohan te niinku kämppiksiä vai puolisoita toisillenne. Meillä ainakin sovitaan perheen yhteinen talous, eli mietitään että miten pärjätään ja sit elellään yhteisillä rahoilla. Kummallakin oma tili ja esim. se maksaa ruoat kummalla nyt sattuu paremmin olemaan rahaa. Minä olen pääsääntöinen tulonhankkija, niin jos näyttää että on paljon laskuja ym. niin mainitsen miehelle että nyt on sun varassa ruokaostokset kun on vakuutukset tms. maksussa. Ja yhteiseksi hyväksihän sinä siellä kotona olet! Lisäksi varmaan myös teet kotihommia ja ruoat, eikö niillä ole mitään arvoa siten? Ja jos ukkosi vaikka jäisi työttömäksi ja sinä pääsisit töihin, niin hyväksyisikö hän sitten tuon saman asettelun? Ukot osaa olla itsekkäitä! Haluaa vain itselle tuhlailurahaa!

No laita mies pihalle, tulet paremmin taloudellisesti toimeen. Ei yhdessäolo ole tuollaista kiristystä ja kyllähän sitä miehellä on sinuun ja lapseen elatusvelvollisuus.
Kerro miehelle että olet tehnyt laskelmat että tulet paremmin toimeen kun hän lähtee kuvioista ja saat hoitaa lapsen parivuotiaaksi kotona.

sen 233e? Pyydät mieheltäsi tuosta summasta puolet, koska hoidat lasta ja VARMASTI paremmin kuin kukaan ulkopuolinen! Mä ottaisin ton niin syvänä loukkauksena, että sanoisin moro. En ymmärrä miksi et puolusta itseäsi!?

Yhteistyössä