Minussako vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epänormaaliko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epänormaaliko

Vieras
Taas on yksi henkisesti rankka viikonloppu takana. Pitkään on mennytkin parisuhteessa hyvin, mutta taisi olla tyyntä myrskyn edellä.

Olemme nuori, lapseton avopari, yhteistä taivalta takana muutama vuosi. Mies jää reissuilleen todella harvoin, mutta muutaman kerran on tapahtunut niin, että mies lähtee kavereidensa kanssa liikenteeseen, kuskiksi, baariin tms. ja sitten "unohtuu" jonnekkin, ei edes ilmoita että nyt venyy vaan ilmestyy sitten seuraavana päivänä kotiin ja on kuin mitään ei olisi tapahtunut. Minulla ei ole tähän sanomisen varaa ja elämän tulee jatkua niinkuin ennenkin.

Siitä tämä ei ole kiinni, että rajottaisin jotenkin miehen menemistä, menköön niin paljon kuin haluaa. Kummallakin on omat menonsa omien kavereidensa kanssa, ja se on mielestäni normaalia. Itse ilmoitan miehelle liikkeistäni, esim. jos jään ylitöihin tms. Luonteeltani en ole "peräänkyselijä", ja se tuottaakin ongelman itselleni, sillä minusta tuntuu nololta ja suorastaan kyttäykseltä, jos alan miehen perään kysellä vaikka tekstiviestillä aamukahdeksalta kun herraa ei kuulu kotiin ja itse olen sydän syrjällään odotellut jo monta tuntia ja kuvitellut vaikka mitä kauheaa tapahtuneeksi.

Olen sanonut jokaisen reissuille unohtumisen jälkeen, että tämä sai olla viimeinen kerta. Että laittaa vaikka viestin, jos kuskinhommat venyy aamuun/seuraavaan päivään asti tai jatkoille mennään baarista. Ilmeisesti kavereiden seura saa tämän ilmiön aikaiseksi, että ei tule mieleen ilmoitella liikkeistään, sillä suurin osa näistä kavereista on sinkkuja tai "pelimiehiä", joita sitten "tyttöystävät" eivät odottele kotiin huolesta sekopäisinä. Tai odottelevat mutta eivät viitsi siitä ääneen mainita ja tunteitaan näyttää?

Tänä viikonloppuna näin miehen perjantai-iltana, ilmoitti lähtevänsä kuskiksi. Selvä. Itse olin menossa ylitöihin aamulla, mutta jäi sitten menemättä kun olin aamuyön valvonut ja miettinyt missä herra mahtaa taas olla. Aamupäivästä tuli sitten viesti, että vähän venähti. Raivostuin, ja päätin että niin metsä vastaa ja niin pois päin. Lähdin ystäväni luo toiselle paikkakunnalle ilmoittamatta mitään. Iltapäivällä mies soitti ja kyseli passiaan, oli lähdössä reissuun ilmeisesti tämän kuskaamansa kaveriporukan kanssa. Kysyin, että onkohan tämä nyt sellainen asia josta ei tarvitse minun kanssani neuvotella ollenkaan etukäteen, että ihan vaan ilmoitusluontoinen asia. Mies ei osannut vastata. Sanoin että etsi ite passis. Kaverit huuteli taustalta jotain että pitääkö koko viikonloppu puhelimessa tapella.

Passia ei kuitenkaan löytynyt, joten kaverit lähtivät reissuun ilman miestäni. Laittoi illalla viestiä, että on saatellut kaverit matkaan ja tulossa kotiin päin. En edes viitsinyt vastata, olin todella pettynyt, surullinen ja vihainen.

Yön yli pois oltuani tulin eilen illansuussa kotiin, kämppä lievästi ympäri käännetty ilemisesti passin etsimisen jäljiltä. Miestä ei näkynyt. Heräsin alkuyöstä kun mies kotiutui. Olisin odottanut edes pienimuotoista anteeksipyyntöä tai ihan mitä vaan, ois sanonut että oli huolissaan tai jotain, mutta ei sitten mitään. Ei sanan sanaa! Hermostuin ja lähdin sohvalle nukkumaan. Aamulla mies oli lähtenyt töihin, ja nyt odotan lievästi kutsuttuna sekavin tuntein iltapäivää, kun mies palailee töistä.

Saatan vaikuttaa nipolta, mutta tätä on tapahtunut ennenkin, enkä jaksais enää. Mies on itse valinnut elävänsä minun kanssani, ja silloin odottaisin että myös minut otettaisiin huomioon, myös silloin kun kavereiden kanssa ollaan jossain maailmalla. Olisin vain tyytyväinen, että mies ilmottaisi, että nyt menee myöhään/aikaseen, että tietäisin hänen olevan kunnossa, ettei ole ajanut kolaria tai hakattu sairaalaan tai ihan mitä vaan.

Nyt voisin olla itsekkin ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Monta kuukautta menee taas ihan hienosti, kunnes... Ja vaikka sanoisinkin, että olin huolissani tai sanonpa ihan mitä vaan, niin ei se taas ensi kerralla muistu mieleen. En jaksaisi oikeasti enää yhtään tällaista viikonloppua, jo huolen takia, ja sitten oman itsetuntoni takia, sillä mieheni osoittaa hienosti ja oikein onnistuneesti paikkani elämässään näillä tempauksilla. Että ensin kaikki muu ja kun kaverit hylkää niin sitten minä. Olen tosi surullinen ja ahdistunut taas. En tiedä mitä ajatella ja miten mennä taas tästä eteenpäin.

Niin ja unohtui sanoa, että minä olen tässä suhteessa se rauhantekijä, eli mies voi murjottaa ja osottaa mieltään päiväkausia, eikä takuulla lähde kysymään mikä on vialla vaan odottaa että minä teen aloitteen. EN JAKSAISI!!! Koska mielestäni olen kantani näihin reissuihin selväksi tehnyt ja mitä mieltä olen siitä ettei hän edes viestillä ilmoita, hermo on ihan loppu taas. Auttakaa viisaammat!

Alkuperäinen kirjoittaja IHmettelenpä:
Ei kuulosta tasavertaiselta parisuhteelta. Itse en hyväksyisi ollenkaan, että jätetään ilmoittamatta, nykyisenä kännykkäaikakautena.

Olen kyllä selväksi tehnyt, etten hyväksy minäkään, mutta miten saada mies uskomaan se?

Elämä on valintoja. Miehesi tekee myös valintoja koko ajan. Hän valitsisi sinkkuelämän yhdistettynä parisuhteeseen.
Mikä on asunnon omistussuhde, tehokkainta olisi laitta mies jatkamaan poikamieselämää vuokra-asuntoon. Et ole nipo ja tiedät varsin hyvin miten kuluttavaa tuollainen elämä on. kannattaa sanoa miehelle, että jos sinun aliarviointi ei lopu niin se on ero.

"Nyt voisin olla itsekkin ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Monta kuukautta menee taas ihan hienosti, kunnes... Ja vaikka sanoisinkin, että olin huolissani tai sanonpa ihan mitä vaan, niin ei se taas ensi kerralla muistu mieleen. En jaksaisi oikeasti enää yhtään tällaista viikonloppua, jo huolen takia, ja sitten oman itsetuntoni takia, sillä mieheni osoittaa hienosti ja oikein onnistuneesti paikkani elämässään näillä tempauksilla. Että ensin kaikki muu ja kun kaverit hylkää niin sitten minä. Olen tosi surullinen ja ahdistunut taas. En tiedä mitä ajatella ja miten mennä taas tästä eteenpäin."

Olet tuossa kiteyttänyt koko asian ytimen. Mietipä, etkö ole enemmän arvoinen? Jos kaveri ei sitä ymmärrä ja sisäistä, kannattaako häneen satsata enää yhtään enempää?

Itsekeskeinen ja itsekäs ihminen ajattelee aina itseään ensimmäisenä. Kumppanin tunteilla ei ole merkitystä, riittää että itsellä on hauskaa. Epäkypsän ihmisen merkki.

Ei ole kivaa katsella huolettoman miehen touhuja, olet kuin vastuuhenkilö. Sinun pitäisi tietää minne on jättänyt passinsa ja sitten ei siivoa jälkiään mylläämisen jälkeen.
Voitko kuvitella miehen muuttuvan vastuullisemmaksi ja mieti tulevaisuutta, kun teillä olisi lapsiakin.. mitä se tuo tullessaan.
Mies ei ole ottanut vastuuta itsestään tai saatikka sinusta. Mies on lapsi ja jaksatko kasvattaa ns. aikuista miestä.

Miehellä painaa punnitessa kaverit enemmän, kuin tyttöystävä. Kavereilla on paljonkin sananvaltaa ja eihän yksi nainen voi "määräillä" mies on nynny jos toisin on.
Epäkypsä ihminen ei välitä kumppanista ja petaa huonosti itselleen tulevaisuutta, ei ajattele mitä sitten vanhempana.

Vaikka olenkin nainen, tunnistan miehesi toiminnan omissa teoissani. Parisuhteenne järjestely on myös tuttu. Omalta kohdaltani suhde mieheeni oli emotionaaliselta puolelta ohi, kun venyvät yöt alkoivat. Silti meillä oli hyviäkin kausia pitkän yhteiselon ja ystävyyden vuoksi.

Olemme eronneet. Tahallani en loukannut, mutta silloin yön tunteina ei mies tai hänelle ilmoittaminen käynyt mielessäkään. Välillä hän etsi minua kaupungin kaduilta huolissaan, ja tunsin hirveää syyllisyyttä. En silti osannut lopettaa vaan ilta vei mukanaan.

Ma en ainakaan katselis tollaista menoa paivaakaan. En ota kantaa siihen, mita miehen mielessa liikkuu sinun suhteen, mutta itsellesi voit vaatia paljon parempaa. Olet jo nyt paljon joustavampi kuin mina ikina kykenisin olemaan, joten kun nama reissut aiheuttavat ymmarrettavaa ahdistumista, laita tuo mies nyt tilille tavoistaan. Joko han muuttaa kayttaytymistaan tai sitten heivaat hanet ulos elamastasi. Olette olleet kuitenkin suhteellisen lyhyen aikaa yhdessa, joten ala anna miehen tuhota koko elamaasi.

Juu, muutama edellinen puhuu asiaa. Jos mies tekee ehdoin tahdoin sellaista, minkä tietää sinua satuttavan niin kilometritehtaalle vain.. Aito välittäminen puuttuu jos toista loukkaavan asian selvittely ei kiinnosta.

Ihminen joka rakastaa toista ihmistä, ei halua loukata tai pahoittaa tämän tunteita.

Sinun miehesi ei taida sinua kovin kummoisesti rakastaa tai sinusta erityisesti välittää. Hän taitaa kokea sinut eräänlaisena riippakivenä. Tykkää ehkä olla kanssasi, mutta haluaa samaanaikaan olla vapaa mies, mennä kuten tykkää, tehdä kuten haluaa. Siksi hän ei siedä sitä, että sinä rajoitat yhtään tätä menojalan vipatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Naisen kokemus:
Vaikka olenkin nainen, tunnistan miehesi toiminnan omissa teoissani. Parisuhteenne järjestely on myös tuttu. Omalta kohdaltani suhde mieheeni oli emotionaaliselta puolelta ohi, kun venyvät yöt alkoivat. Silti meillä oli hyviäkin kausia pitkän yhteiselon ja ystävyyden vuoksi.

Olemme eronneet. Tahallani en loukannut, mutta silloin yön tunteina ei mies tai hänelle ilmoittaminen käynyt mielessäkään. Välillä hän etsi minua kaupungin kaduilta huolissaan, ja tunsin hirveää syyllisyyttä. En silti osannut lopettaa vaan ilta vei mukanaan.

Olet ollut aivan hirveä puoliso. En usko, että ap:n mies toimii noin suunnitelmallisesti, hän on vain keskenkasvuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Akkah:
Onko sulla kämppis, vai kumppani?

Ihan sama tuli mieleen minullakin. Tuossa avosuhteessa on kyllä jo niin paljon ilmaa välissä että sen avommaksi ei voi mennä paitsi jos muutatte kokonaan eri osoitteisiin. Kertoo paljon ettei mies kotiintullessaan näköjään edes ollut kiinnostunut siitä mihin sinä olit hävinnyt, ainoastaan siitä mihin hänen kallisarvoinen passinsa oli hävinnyt. Sait loukkauksen päälle vielä siivota ketaleen jäljet.

Mies ei arvosta naista jos nainen osoittaa teoillaan (ei siis sanoillaan) ettei häntä tarvitse ottaa vakavasti. Olet joka kerran sanonut miehelle että nyt oli viimeinen kerta. Vaan siinähän olette edelleenkin, tilanne ei ole muuttunut mitenkään, eli sinun viimeinen kertasi oli tyhjä uhkaus ja sellainen paljastaa miehelle heti ettet ole vakavasti otettavaa lajia. Juhlat voi jatkua eikä mitään oikeita seurauksia tule koskaan, vähän natkutusta, ja siitäkin hyvästä pyydät SINÄ anteeksi, kunhan hemmo vaan tarpeeksi kauan murjottaa.

Toinen huono enne on se seura jossa miekkonen pyörii. Mikähän mahtaa vetää miestäsi nimenomaan juuri pelimiesten ja ikisinkkujen seuraan, niin, mietipä sitä.....

Vanhemmiten olen ymmärtänyt, että suhteessa täytyy olla myös toisen kunnioittamista, mutta myös rakkautta ja välitttämistä. Muuten suhteella ei ole mitään pohjaa, eikä ole mieltä jatkaa "kämppiksinä" oloa.

Miehenkin täytyy välittää toisen tunteista, eikä tahallaan loukata toista, tahallaan pahoittaa toisen mieltä. Hieman mietityttää miksi mies on suhteessa, kovin kiinnostuneelta sinusta hän ei vaikuta olevan. Näin nettikirjoituksen perusteella ei voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Mutta itse tulkitsisin tuon aika nopeasti välinpitämättömyydeksi. Enkä halua olla "kumppanin" kanssa, ketä ei ole kiinnostunut minusta. Kämppäkaverina en halua asua miehen kanssa kenestä välitä. Yksipuolinen kiinnostus on turha tie, siiTä ei tule kuin sydänsuruja pidemmän päälle.

Heittäydyt kynnysmatoksi ja kyselet, miksi päälläsi kävellään?????

Olet jotenkin sairaan ripustautunut tähän mieheen, vaikka tiedät suhteen yksipuolisuuden ja mahdottomuuden. Lähde pois vaikka johonkin tilapäiskämppään
muutamaksi viikoksi. Katselette sitten kumpikin, onko niin parempi vai yhdessä oikeassa suhteessa.

Kyllä kumppanin tulee tietää edes suunnilleen missä toinen liikkuu ja koska tulee. Mikä suhde se muuten on? Kämppis, aivan niin. Mutta riittääkö se sinulle ja onko siinä aineksia perhe-elämään?