Minusta lama ja sen myötä tulleet irtisanomiset ja lomautukset on ihan oikein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sateenvarjo auki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Projektit ovat mielenkiintoisia ratkaisuja. Ne antavat työpaikan ja vähän paremman toimeentulon ihmisille. Jotkut (veronmaksajat) maksavat kuitenkin sellaisesta työstä, joka ei ole muulla tavoin ollut kannattavaa.
Tällainen on useimmiten sitä' "tempputyöllistämistä". Hyvä kuitenkin siinä mielessä, että tekemätöntä työtä aina riittää, vaikka ei työpaikkoja, joissa voitaisiin palkkaa maksaa. Tämähän on se Kiinan palkkatason ja Suomen palkkatason ristiriita.
Tuo on ihan totta, että veronmaksajat maksavat työstä, joka ei ehkä olisi aivan välttämätöntä. Mutta veronamksajat maksaisivat joka tapauksessa työttömien toimeentulosta, syrjäytymisestä ja masennuksesta, lasten ja nuorten pahoinvoinnista jne. Joten on ehkä mielekkäämpää laittaa niitä veroeuroja tempputyöllistämiseen kuin maksaa vielä 20 vuoden päästäkin siitä, että ei tempputyöllistetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Kun jollain tulot pienenevät, menotkin pienenevät. Josta seuraa, että jonkun toisen tulot kutistuvat ja hän joutuu leikkaamaan menojaan. Josta seuraa, että joku kolmaskin kärsii ensimmäisen rahattomuudesta...

Älä ruoki lamaa, RUOKI MINUA!! |O
Noinhan se menee :) Mä olen taantuman alettua pyrkinyt entistä enemmän katsomaan, että ostaisin kotimaista. Vaikka se hinnassa vähän kirpaiseekin. Jätän vaan ne ei-kotimaiset hankinnat sitten vähemmälle. Pyrin myös suosimaan pienten yritysten tuotteita.

Ei kotimaisen ostaminen paljon lphduta kun puolet bkt:sta tulee viennistä ja vienti sukeltaa ja pahasti. Tämän vuoden bkt:n miinus on todella karu luku jos suunta jatkuu samanlaisena, 90-luvun lama on pieni notkahdus nykyiseen kehitykseen verrattuna.

Suomen ulkomaankauppa supistui helmikuussa kolmanneksen
4.5.2009 9:17
A A HELSINGIN SANOMAT

Suomen viennin arvo oli helmikuussa 3,55 miljardia euroa eli 36 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin helmikuussa. Tuonti supistui 31 prosenttia ja sen arvo oli 3,51 miljardia. euroa.

Kauppatase oli helmikuussa 41 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Tammi-helmikuussa kauppatase oli vielä 74 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Sähkö- ja elektroniikkateollisuuden, metsäteollisuuden ja kemian teollisuuden tuotteiden vienti oli helmikuussa kolmanneksen laskussa. Koneiden ja laitteiden vienti supistui myöskin vajaan kolmanneksen. Metallien ja

kulkuneuvojen vienti väheni lähes 60 prosenttia.

Elintarvikkeiden ulkomaankauppa on puolestaan viime kuukausina supistunut selvästi vähemmän kuin koko ulkomaankauppa.

Saksa pysyi tammi-helmikuussa suurimpana kauppakumppanina ennen Venäjää ja Ruotsia. Tuonti Kiinasta ja monista muista Aasian maista supistui vähemmän kuin koko tuonti. Vienti näihin maihin hidastui lähes samaa tahtia kuin koko vientikin.

Suomen ulkomaankauppa supistui tammi-helmikuussa voimakkaammin kuin koko EU-alueen vienti ja tuonti, jotka olivat Eurostatin ennakkotilaston mukaan 22 - 23 prosentin laskussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Joo, paljon fiksumpaa on elää sossun rahoilla. Tulot pysyy tasaisena eikä niin helposti elä "yli varojensa". ;)

Tää oli aika osuvasti sanottu :laugh: :D

Niin, sinnehän sinäkin raukka vielä joudut. Nousukkaasta pääsyit aika nopeasti taas alas luuseriksi.

Niinkuin mä sanoin,etten kuvitellut kyseistä työtä tekeväni loppuikään asti :D
Sossun luukulle en ole menossa,vaikka musta yh tulisikin =)
Tässä nähtiin mitä sä haet takaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Joo, paljon fiksumpaa on elää sossun rahoilla. Tulot pysyy tasaisena eikä niin helposti elä "yli varojensa". ;)

Tää oli aika osuvasti sanottu :laugh: :D

Ja täytyy vielä tunnustaa, että sinä ja miehesi olette NIIN osuva esimerkki tästä ihmisryhmästä. Ja rehellisyyden nimissä, olen erittäin vahingoniloinen teidän tilanteen vuoksi :D

Minkä tilanteen vuoksi? :o :D

Projektit ovat mielenkiintoisia ratkaisuja. Ne antavat työpaikan ja vähän paremman toimeentulon ihmisille. Jotkut (veronmaksajat) maksavat kuitenkin sellaisesta työstä, joka ei ole muulla tavoin ollut kannattavaa.
Tällainen on useimmiten sitä' "tempputyöllistämistä". Hyvä kuitenkin siinä mielessä, että tekemätöntä työtä aina riittää, vaikka ei työpaikkoja, joissa voitaisiin palkkaa maksaa. Tämähän on se Kiinan palkkatason ja Suomen palkkatason ristiriita.
Tuo on ihan totta, että veronmaksajat maksavat työstä, joka ei ehkä olisi aivan välttämätöntä. Mutta veronamksajat maksaisivat joka tapauksessa työttömien toimeentulosta, syrjäytymisestä ja masennuksesta, lasten ja nuorten pahoinvoinnista jne. Joten on ehkä mielekkäämpää laittaa niitä veroeuroja tempputyöllistämiseen kuin maksaa vielä 20 vuoden päästäkin siitä, että ei tempputyöllistetty.
Kyllä, kyllä. Samaa mieltä. Suurin hyöty tulee tietenkin siitä, että ihmiset eivät niin helposti syrjäydy ja pysyvät työnTEOSSA kiinni. Tarkoitin vain, että tavalaan tämä on juuri Suomen ongelma. Töitä riittää, mutta siitä ei pystytä maksamaan nykyisensuuruisia palkkoja muuten kuin tukemalla verovaroista, joka taas lisää verotaakkaa. Parempi tämäkin kuin työttömänä makuuttaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Ei kotimaisen ostaminen paljon lphduta kun puolet bkt:sta tulee viennistä ja vienti sukeltaa ja pahasti. Tämän vuoden bkt:n miinus on todella karu luku jos suunta jatkuu samanlaisena, 90-luvun lama on pieni notkahdus nykyiseen kehitykseen verrattuna.
No en mä ajatellutkaan pelastavani valtiontaloutta ostopäätöksilläni :D Mutta suosin mieluummin kotimaista pienyritystä/toimijaa kuin jotain kansainvälistä suuryritystä.

Kyllä, kyllä. Samaa mieltä. Suurin hyöty tulee tietenkin siitä, että ihmiset eivät niin helposti syrjäydy ja pysyvät työnTEOSSA kiinni. Tarkoitin vain, että tavalaan tämä on juuri Suomen ongelma. Töitä riittää, mutta siitä ei pystytä maksamaan nykyisensuuruisia palkkoja muuten kuin tukemalla verovaroista, joka taas lisää verotaakkaa. Parempi tämäkin kuin työttömänä makuuttaminen.

Miksi pitäisi pystyä maksamaan nykyisen suuruisia palkkoja?

Totta. Suomi on kallis maa ja niin asuminen kuin eläminenkin täällä maksaa. Jotta palkallaan tulisi toimeen, palkan pitäisi olla tietyn suuruinen. Muussa tapauksessa yhteiskunta joutuu tukemaan perheitä ainakin asumistuen muodossa. Hintojakaan ei oikein alas saa, koska työvoimakustannukset ovat suuret, ilman yhteiskunnan tukea. Työvoimakustannukset taas ovat suuret, koska palkalla pitäisi tulla myös toimeen ja eläminen on kallista. Vähän sellanen noidankehä enkä kyllä keksi, millä sen saisi katkaistua.

Koska Suomessa asuminen ja eläminen maksaa. Lähtöajatuksena siis se, että palkansaaja tulisi sillä palkallaan toimeen eikä tarvitsisi asumistukia ja toimeentulotukea palkkansa lisäksi.

Koska Suomessa asuminen ja eläminen maksaa. Lähtöajatuksena siis se, että palkansaaja tulisi sillä palkallaan toimeen eikä tarvitsisi asumistukia ja toimeentulotukea palkkansa lisäksi.

Missä asuminen ja eläminen ei sitten maksa?

Missä asuminen ja eläminen ei sitten maksa?

No vertaapa vaikka muiden EU-maiden ruokien hintoja Suomessa kaupassa mytäviin ruokiin, niin sama tuote maksaa Suomessa huomattavasti enemmän. Ilmastomme takia meillä on myös asunnot rakennettava vähän toisella tavalla kuin etelässä ja lämmitystäkin tarvitaan talvisaikaan toisella tavalla kuin vaikka Italiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfjklö:
Miksi kukaan toivoisi toiselle pahaa?

Ilkeyttään tai ymmärtämättömyyttään?
Tai kateuttaan :)

Tulihan se kateuskortti.
Missä minä olen toivonut PAHAA? Minun mielestä kun se ei ole ollenkaan pahaksi, että nousukkailla tulot tippuu ja joutuu sen eteen, kun ei kaikkea rahalla saakkaan.

Tulihan se kateuskortti.
Missä minä olen toivonut PAHAA? Minun mielestä kun se ei ole ollenkaan pahaksi, että nousukkailla tulot tippuu ja joutuu sen eteen, kun ei kaikkea rahalla saakkaan.
En mä puhunut sinusta vaan vastasin vain esitettyyn kysymykseen :) Jos olisin puhunut sinusta, olisin kirjoittanut jotain tyyliin "ap on varmaan kateellinen".

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Kaikesta huolimatta en mä kyllä kellekään toivo tulojen yhtäkkiä loppuvan kuin seinään, vaikka olisi millanen tuhluri aiemmin ollut.

tätä voisi peesata. aika surullista että joku iloitsee toisen ahdingosta :|

Tiedän etten ole ainoa vahingoniloinen. Mutta tietenkään tässä tilanteessa sitä ei missään nimessä saa sanoa ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Kaikesta huolimatta en mä kyllä kellekään toivo tulojen yhtäkkiä loppuvan kuin seinään, vaikka olisi millanen tuhluri aiemmin ollut.

tätä voisi peesata. aika surullista että joku iloitsee toisen ahdingosta :|

Niin onhan se kamala "ahdinko" kun ei voikaan pitää yllä sitä elämäntapaa, jossa kulutetaan, kulutetaan ja kulutetaan. Voihan kyynel taas :(

Tiedän etten ole ainoa vahingoniloinen. Mutta tietenkään tässä tilanteessa sitä ei missään nimessä saa sanoa ääneen.
Mä en olisi kuitenkaan vahingoniloinen. On hyvä, että ihmiset oppivat elämään tulojensa mukaan, mutta ei mun mielestä tarvitsisi kaikista rankimman kautta sitä asiaa oppia. Ja jos niin käykin, turha siitä meidän muiden on iloita. Pikemminkin voisimme miettiä, miten voisimme pulaan joutunutta auttaa.

Niin Vieras,miten sä olet meidän tilanteesta vahingoniloinen,mistä tilanteesta?

Molemmat lomautettu. Aiemmin puhuit liki koko ajan rahasta, nytpä onkin suu mennyt supulle.

Eihän mua ole lomautettu :D Mieskin on osittain ja se ei enää mulle kohta kuulu,kun muutetaan erilleen.
Nykyään mä puhunkin jatkuvasti vauvoista,raha ei kiinnosta tällä hetkellä niin paljoa.
Toki oon tyytyväinen jos lomautukset ei jatku,niin mies voi maksaa mulle kunnon elarit*euron kuvat vilistää silmissä* B)
Että taidat olla pikkasen hakoteillä meikälaisen suhteen =)

Eihän mua ole lomautettu :D Mieskin on osittain ja se ei enää mulle kohta kuulu,kun muutetaan erilleen.
Nykyään mä puhunkin jatkuvasti vauvoista,raha ei kiinnosta tällä hetkellä niin paljoa.
Toki oon tyytyväinen jos lomautukset ei jatku,niin mies voi maksaa mulle kunnon elarit*euron kuvat vilistää silmissä* B)
Että taidat olla pikkasen hakoteillä meikälaisen suhteen =)

Eikun niin sä ressukka olit jo ihan työttömänä kunnes sait jäädä äitiyslomalle ja nyt voitkin kehuskella ettet ole enää työtön :saint:
Ja hei, mä puhun varmasti tuhansista muistakin, en vain pelkästään sinusta.

Yhteistyössä