Mirena kierukka, masennus ja seksielämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masennus ja kierukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masennus ja kierukka

Vieras
Mulle soitti justiinsa neuvola, sain peruutus ajan maanantaille kierukan laittoon. nyt kuitenkin rupesi mietityttämään että kannattaako se kuitenkaan. Nyt mulla on käytössä yasmin e-pillerit jotka mun mielestä silloin kun aloitin ne noin vuosi sitten laukaisi tän masennuksen. nyt on aika tasainen tilanne ja epäilyttää ruveta horjuttamaan sitä tasapainoa muuttamalla ehkäisyä. sekä yasmin että hormonikierukkahan voi pahentaa masennusta ilmeisesti, ainakin haittavaikutuksissa lukee niin. Kierukka vaan olisi helpompi, ei tarttisi muistaa syödä pillereitä, vuoto voisi loppua kokonaan. mutta haittavaikutuksiakin on paljon :( miten ihmeessä tääkin nyt pitäisi jaksaa päättää.. blaah. Miten muilla masentuneilla ehkäisy ja sen yhdistäminen masennuslääkkeisiin on sujunut?

Mietityttää myös miten käy seksi elämälle, meillä miehen kanssa on todella aktiivinen seksi elämä, seksi on joka ilta ja käytetään myös leluja usein. Haittaako kierukka aktiivista seksielämää? kovasti mietityttää että jos mulla tuleekin jatkuvaa tiputtelu vuotoa niin miten se haittaa sänkyleikkejä.

No nyt mulla on tosi hyvä masennuslääkitys joka on saannut voinnit parantumaan ja halut palaamaan. Ja ollaan aina oltu miehenkanssa todella aktiivisia

noo, mulla on kierukka ja ei oo kierukka vaikuttanu mitenkää tuohon seksielämään. Alussa sillon kun kierukan laitto oli sitä vuotoo jonkun aikaa, mutta ei mulla oo ollu muita oireita. Ja eipä tuo masennuskaa oo pahentunu siinä yhtään. Eihän sun auta ku kokeilla? Jos se ei oo sulle yhtään hyvä, niin sitten käyt ottamassa sen pois :)

Ei haittaa kierukka aktiivista seksielämää.:) Mulla ollut kohta 3 vuotta kierukka ja hyvä on ollut. Ei ole ollut kolmeen vuoteen menkkojakaan ollenkaan.:) Tosi hyvä on! Mutta sen näkee vasta sitten kun sen laittaa että kelle sopii ja kelle ei.

... mitens kauan sulla sitä vuotoa tuli alkuun? oliko se kivuliasta? entäs tiputtelu vuotoa? kun tossa mirenan tuoteselosteessa lukee että voi puolikin vuotta olla jatkuvaa vuotoa :(

kyllä mulla tiputteli sen 8kk putkeen. kuukautiset pysyi ennallaan eli en päässyt niistä eroon. rupesin kärsimään aknesta ja hiustenlähdöstä. mulla ainakin kierukka aiheutti kipuja seksin aikana.

tämä oli mun kokemus...

mulla oli yli sen ekan puoli vuotta tiputtelua, mutta eipä tuo seksielämää haitannut.. tosin pysyvä haittavaikutus on pmsoireena mielialojen heittely, ei mikään kovin iso juttu mutta huomattava, kun ei ennen kierukkaa sellasta ole ollut :) ja toki se vaikuttaa ahdistus- ja masennusihmisen elämään muttei mitenkään kummemmin eikä tulis mieleenkään sen takia kierukasta luopua. kokeilemaan vaan!

Tota mä pelkään että tulee ihan hirveät haittavaikutukset, niinku Nellalla. Mutta hirveästi olen kuullut myös hyviä kokemuksia kierukasta, toivon vaan että kuulun niihin joilla haittavaikutuksia ei tule ollenkaan tai hyvin niukasti.

Just juttelin meidän neuvolankanssa ja se ei osannut oikeen ottaa kantaa, lupasi kyllä että maanantaina on vielä aikaa keskustella lääkärinkanssa että laitetaanko kierukka vai ei. jotenkin tuntuu nyt tyhmältä kuitenkin alkaa vaihtamaan pillereistä pois kun ne sopii mulle niin hyvin?

Pillereihin verrattuna hormonikierukka voi olla helpotus sun hormonitasapainolle. Siinä on hormonia vähemmän, koska se vaikuttaa paikallisesti. siitäkin voi olla haittoja, mutta pillereiden haitat on isompia siihen verrattuna.

On tietysti ihmisiä, joille ei kierukkakaan oikein sovi. Minulla oli kymmenisen vuotta ja se sopi jotenkuten, mutta kun se poistettiin, huomasin positiivisen muutoksen ihossa ja mielialassa. turpoilu lakkasi. En uskalla kuvitellakaan, millaisia vaikutuksia pillereillä olisi minuun ollut. Hormonikierukka sopii useammalle, kuin pillerit.

Yhteistyössä