Mirena vs Nuvaring

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kettukarkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kettukarkki

Vieras
Ehkäisyaiheista pähkäilyä näin aamutuimaan. Mahtaako löytyä ketään, joka olisi kokeillut sekä hormonikierukkaa että ehkäisyrengasta? Kaipaisin kokemuksia onko h-kierukka sopinut, vaikka e-renkaasta on tullut ikävät sivuvaikutukset?

Meillä olisi nyt tarve pitkäaikaiselle ehkäisylle. Nuvaring kokeiltu mutta sivuvaikutusten takia siitä luovuin, vaikka se muuten olisikin hyvä ja huoleton. Gyne oli vahvasti hormonikierukan kannallla, sen hormonimäärä on kuulema pienempi kuin renkaan ja vaikutus vielä paikallisempi. Varmaan näin onkin, mutta silti mua epäilyttää että jospa ei sovi kuitenkaan. Päätös piätisi tehdä pikapuoliin, että ehtisi tuon kierukan laitattaa jo seuraavan kierron alussa. (Pillerit on poissa laskuista sivuvaikutusten takia ja siksi, että tunnetusti unohtelen niitä ottaa.)

Minulla on ollut käytössä nuvaring. Siitä ei tullut mulla mitään sivuoireita. Nyt on ollut n.kk käytössä mirena-kierukka, ja enpä taida enää muutä ehkäsyä huoliakkaan! Siinä ei ole mitään muistamista (paitsi vaihtaa 5vuoden välein) Ja ei ole tästä kierukastakaan mitään oireita tullut. Paitsi ensimmäiset menkat kesti aika kauan, mutta vuoto oli aika vähäistä!

Täällä yks!!! :wave:

Mulla oli aiemmin hormonikierukka mutta päätin kokeilla Nuvaringiä.Sivuvaikutukset täälläkin oli kaameet,kirvelyä ja tiputtelua...

Nyt ollut kaks kuukautta h-kierukka ja oon todella tyytyväinen!!
Ei tiputtelua,ei kipuja,kuukautisvuoto on vähentynyt,yhet menkat oli tässä jo ja ihanaa kun ehkäisy kunnossa!!!

Mä voin todellakin suositella mutta tä mun kokemus vain.

Tuoreena Mirenan "kantajana" voin todeta, että ei valittamista. Mulla siis ollut vasta pari viikkoa kierukka ja eipä mitään sivuvaikutuksia ole ollut. Kierukka asennettiin mulle silleen, että menkkojen piti alkaa samana tai viim. seuraavana päivänä, mutta eipä tullut kunnolla niitäkään menkkoja enää. Parina päivänä tiputteluvuotoa vain. Ja mä olen siis aina kärsinyt todella kovista vuodoista ja menkkakivuista. Eli toistaiseksi hyvältä vaikuttaa. Toivottavasti jäis menkat vaikka ihan kokonaankin pois näiksi pariksi vuodeksi jotka kierukkaa olis tarkoitus ptää.

Mulle kierukka on paras vaihtoehto juuri tuon matalan hormonitason vuoksi, koska mulla on taipumusta migreeniin menkkojen aikaan. Nuvaringkin testattu, mutta se oli mun mielestä kallis ja menkat oli ihan yhtä pahat sen käytön aikana, kun ilman mitään hormonia. Ja tosiaan se muistaminen.

Miinuksena sanon kyllä, että asennus sattui mulla aika kovin. Oli pari päivää asennuksen jälkeenkin ajoittain aika kovia kipuja, mutta niissä siis osin varmasti mukana myös menkkakipuja.

Oot jo tainnut päätöksen tehdä, mutta ajattelin silti vielä lisätä oman mielipiteeni :) Mulla oli joskus ennen toi rengas, mutta se tuntui muuten vaan jotenkin "oudolta" ja aiheutti joskus pahoin vointia. Kierukassahan on aivan erilaista hormonia vaikuttavana aineena, joten siitä ei ole ikinä tullut mitään oireita tai kipuja. Pois en ikuna vaihda!