Mirena?

  • Viestiketjun aloittaja Äityli 82
  • Ensimmäinen viesti
Äityli 82
Haluaisin kuulla kokemuksia Mirena-hormoonikierukasta! Sellaisen meinaan asennuttaa, kun pillereiden sivuvaikutukset alkoi käydä liian rajuiksi. Kertokaa, ketkä kyseisestä kirukasta enemmän tiedätte! Kiitti!
 
Kolmen äitsykkä
Itselläni pillerit eivät sopineet lainkaan, joten aluksi käytin tavallista kuparikierukkaa 5 vuotta ja nyt vuoden verran mulla on ollut tuo hormonikierukka. Olisin jatkanut varmasti kuparikierukan käyttöä, koska se on hormoniton vaihtoehto, mutta koska itselläni on jo ikää lähemmäs 40v, niin kuukautisvuodon määrä alkoi kasvaa ihan järkyttäviin mittasuhteisiin, joten halusin saada vuodot minimiin.

Kannattaa vaikka netistä katsoa, mitä sivuvaikutuksia voi olla, jottei tule yllätyksenä. Mirenan tavallisimmat sivuvaikutukset lienee se, että tiputteluvuotoa voi jatkua jopa muutaman kuukauden ajan. Itselläni tiputtelua oli vain viikon ajan, mutta tosin onnistuin olemaan kierukan asennuksen ajan ihan rentona (etukäteen tuntia ennen laittoa kaksi buranaa kivunlievityksenä ja sitten psyykkausta, että rentous onnistuu), joten en tiedä, auttoiko se sitten siihen, että kierukka ainakin tuli hyvin saatua paikoilleen. Satunnaista pikkuvuotoa oli ehkä noin 4 kk:n ajan juuri ennen kuukautisia. Käsittääkseni hormonista aiheutuvia vaivoja ei pitäisi olla läheskään niin paljon kuin pillereissä. Itselläni pillerit aiheuttivat esim. päänsärkyä, aknea ja karvoittumista sekä mielialaan apeutta.

Tällä hetkellä kuukautisvuotoa tulee niin vähän, että pärjään pikkuhousun suojalla. Vuotoa tulee vain noin 3 päivänä (aiemmin tuli 5-6 päivänä). Mitään kipuja tai ovulaatiotuntemuksia ei ole. Olen siis todella tyytyväinen, koska minun ei tarvitse muistaa mitään eikä tehdä mitään ehkäisyn eteen ennenkuin vasta 5 v on tullut täyteen. Tosin gyne suositteli, että ainakin kerran gyne katsoisi, että kierukka on paikoillaan. Mun kierukka laitettiin ihan terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa ilmaiseksi, joten pelkkä kierukka maksoi noin 160 euroa, mutta 5 vuoden ajalle mitoitettuna sehän on vain alle 3 euroa/kk.

Suosittelen lämpimästi. Itse asentaminen tuntuu vähän pahalta, mutta onneksi tuntemus ei kestä kauan ja koko homma on ohi housut pois jalasta housut jalkaan -systeemillä vartissa.
 
Yksi kokemus
Mulla oli se reilun vuoden. Alkuun oli tiputteluvuotoa n. 4-5 viikkoa. Sen jälkeen taisi tulla kahdet menkat n. 2 kk:n välein, olivat toooosi niukat. Sen jälkeen ei ollut menkkoja ollenkaan. Mitään sivuoireita en huomannut. Tosin seksuaalisen haluttomuuden kuvittelin kierukan syyksi. Kun kierukka poistettiin alettuamme yrittämään toista lasta, huomasin, ettei se halukkuus muuttunut miksikään, joten syy ei ollut kierukassa...

Minulle jäi Mirenasta ihan positiiviset kokemukset, enkä olisi sitä poistattanut, ellei olisi yllättäen iskenyt vauvakuume. Otan kierukan tod.näk. sitten, kunhan on taas ehkäisyn aika.
 
ai niin...
lisään vielä, että mullekin asennettiin se ehkäisyneuvolassa. Itse sain osan hinnasta Kelasta takaisin, kun kierukkaresepti oli runsaisiin kuukautisiin. Omaosuudeksi jäi n. 80 euroa.

Nimim. Yksi kokemus
 
Mulle ainakin sopii!!!
Toimii loistavasti! Ei vuotoja, ei mitään pillereiden ja muiden suun tai ihon kautta annosteltavien hormonien haittavaikutuksia.
Asennus ei sattunut, hinta tosiaan toi 80 euroa. Tiputteli asennuksen jälkeen pari viikkoa, ei mitään suurta. Suosittelen lämpimästi!
 
kirsi.73
Ollut kohta vuoden. Tiputteli ensimmäisen puoli vuotta, tosin ei päivittäin. Kuukautiset jatkuvat edelleen. Aluksi masennuksen kaltaisia oireita ja ruokahalun nousu. Lisäksi aiheutti kivuliaita vuotoja, jonka aiheuttaja kystä (appelsiinin kokoinen). Näitä kystiä hormonikierukan käyttäjillä tavallista enemmän. Jos ei olisi niin kallis, poistattaisin. En voi kehua...
 
ap 1
Kiitos kovasti kaikille kokemuksista! Itellä asennut muutaman päivän päästä ja näin aluksi ehkä tosiaan pelkään eniten sitä, että se sattuu. Mulla aina sattunut jo pelkkä gynegologinen tutkimuskin:( Toivotaan, että tämä ehkäisykeino soveltuisi. Pillereitä koitin 5 eri merkkiä ja niistä sain niin kovat migreenit monta kertaa viikossa, että lääkäri jo sanoi sen olevan suorastaan vaarallista.

 
Mulle ainakin sopii!!!
Hei ja vielä se, että mulla sattuu normaalisti jopa papakoe tosi paljon, tämä ei tuntunut juuri missään.
Ota 1-2 400mg Buranaa n. tuntia ennen kun menet, itse tein näin.
 
rentona vaan
Kannattaa yrittää pitää vatsalihakset ihan rentona. Toimenpide nipistää jonkun verran, mutta kipu on lyhytkestoista. Itselläni ainakin auttoi se, että Buranaa otti varmuuden vuoksi 2 kpl noin tuntia ennen toimenpidettä, jotta kipu pysyi siedettävänä. Ekan kierukan laitossa en pystynyt olemaan niin rentona kuin halusin, joten silloin kivut ja toipuminen oli hitaampaa. Nyt tokaa laitettaessa osasin jo olla rennompi, joten tiputteluvaivat ja muut oli myös vähäisempiä.

Mulla halukkuus on vähentynyt jonkun verran (ei niin paljon kuin pillereissä, jolloin haluja ei ollut yhtään), mutta en ole varma, paljonko se johtuu ehkäisystä ja paljonko sitten parisuhteen ongelmista.
 
virpi H
olen kuullut paljon hyvää!Useimmilla kai toimii ihan hyvin!Minulla asentamisen jälkeen kivuliaat oltavat!vuotoa monta kuukautta ja kun alkoi loppua, niin alko uudestaan!Supistelun kaltasia kipuja on ollu kans paljon!Naama on kukkinu kans hyvästi!Hyvä muuten!
 
Harkitsen poistamista
Minulla on Mirena ollut kohta kaksi vuotta. Asennus oli ok ja tiputteluvuotoa oli noin 4 kuukautta. Minulle se asennettiin runsaiden kuukautisten vuoksi. Homma toimii niiltä osin eli pärjään pikkuhousunsuojalla (ihanaa, kun ennen ei riittänyt edes tamponi ja side), mutta kuukautisten kestoaika on pidentynyt 7 päivään entisen 5 sijaan. Ei kuitenkaan haittaa. Olen nyt 40 v ja kolme synnytystä takana. Ongelmia on, mutta johtuuko Mirenasta, en tiedä. Eikä lääkärikään tunnu tietävän. Eli minulla kierto on nykyisin ihan mitä sattuu: kahdesta viikosta yli 30 päivää. Varsikin kuukautiset kahden viikon välein on tosi raivostuttavaa. Lisäksi papa on muuttunut II-luokaksi, mikä kuulemma johtuu lankojen hankauksesta. Follikkelikystien määrä on lisääntynyt ja ne aiheuttavat ajoittain kipua. Myös yhdynnän jälkeistä veristä vuotoa on usein. Ultrassa ei mitään vikaa ole löytynyt... Koska kukaan ei tunnut tietävän olisiko minulla ilman kierukkaakin näitä vaivoja ja mitkä liittyvät ikään ja mitkä muuhun, harkitsen parhaillani kierukan poistamista ja klipsien hankintaa.
 
Raisa.
Mullakin hyvä ja ei hyvä. Olen 30 v. kerran synnyttänyt nainen, ei vauvoja tulossa lähiaikoina, joten ihanne-ehkäisy sinänsä.

Hyvää: ei tarvitse muistaa pillereitä, ei lihota, ei mitään muitakaan ulkonäkö- tai mielialasivuvaikutuksia. Kuukautiset pärjää pikkuhousunsuojalla.

Huonoa: Tiputtelua aina kuukautisvuodon puolessavälissä, siis 30 päivän kierrosta varmaan 15 päivää vuotoa. Tosin keskivaiheen kierron vuotoon ei tarvitse edes pikkuhousunsuojaa. Mullakin on kystia, ja jos tulee vielä yksi joudun poistamaan kierukan. Muuten suosittelen lämpimästi.
 
Helen.
Mulla ollut Mirena nyt kaksi viikkoa. Parina päivänä tiputellut ja hiukan koskenut vatsaan. Ensimmäisen asennus epäonnistui. Jäi kohdun kaulaan jo asennusvaiheessa. Kipuja ei ollu, lankoja kokeillessa vain tutui muutakin kuin langat. Molemmat asennukset olivat siedettäviä, ei hirveän kivuliaita (otin panadolia varmuuden vuoksi). Rentous on todellakin tärkeintä, hengittelee vaan syvään. En täysin uskalla luottaa, että kierukka on paikallaan, koska hirveästi ei ole tuntemuksia siitä ollut.
 
Raisa.
Alkuperäinen kirjoittaja Helen.:
En täysin uskalla luottaa, että kierukka on paikallaan, koska hirveästi ei ole tuntemuksia siitä ollut.
Hyvin asennettu kierukka ei pidäkään tuntua! Jos sen tuntee, jokin on vialla..

Kannattaa käydä tarkistuskäynnillä n. vuoden välein.
 
äippä*3
Minulle laitettiin mirena toukokuussa -06, kolme kuukautta synnytyksen jälkeen. Laittaminen nipisti hieman, mutta synnytyksiä läpi käyneenä siedettävä :) Minulle se ei ole sopinut, tiputteluvuotoa 9kk!!!! Kävin lääkärissä ja mitään ei ollut vialla. Yhdynnän jälkeen aina kohtalaiset kovat alavatsakivut ja kaiken kukkuraksi iho kukkii rajusti, jonka vuoksi kävin kaksi kertaa ihotautipoliklinikalla, jossa lääkäri totesi kaiken johtuvan kierukasta. Tänään poistatin härvelin n. 1.5kk käytön jälkeen enkä voi sanoa siitä mitään hyvää :( Nyt kahden kuukauden lääkekuuri ihon kukintaan,pitäs mennä ohitse kun kierukkakin on nyt veks. Tälläinen kokemus minulla.
 
alkuperäinen kysyjä
Laitan nyt vielä ketjun jatkoksi millaiset omat kokemukset ovat olleet. Kierukka asennettiin elokuussa ja olen tähän mennessä ollut todella tyytyväinen. Asettaminen nipisti vain hieman ja pientä kipua tuntui sen jälkeen 2 päivää. Tiputteluvuoto kesti 2 viikkoa ja yhdet menkat olleet. Se onkin ainoa huono puoli eli menkat kesti 2 viikkoa myös:( Oli kyl niukat, mut toivottavasti ei tästä lähtien kestä noin kauan!!!

Muuten olo aivan eri kuin pillereitten aikana. Ei migreenejä tai muitakaan oireita, ihanaa!
 
minulle sopii
Minulle laitettiin ko härveli 9 vuotta sitten ensimmäisen kerran. Silloin sattui aika lailla, kun en osannut ottaa särkylääkettä ennen toimenpidettä. Gyne sanoi, että kohdun kaulakanava on ahdas, koska en ole synnyttänyt. Toisella kerralla alle 2 Buranaa ja kipua en tuntenut juuri lainkaan, vain pienen nipistyksen, joka on verrattavissa Papa-kokeeseen.

Alunperin minulla oli kuukautiskierto 21 pv ja vuotoa aina 8 pv. Vuodon runsautta kuvaa se, että tamponin ja siteen yhdistelmä riitti maksimissaan kolmeksi tunniksi. Kierukan laiton jälkeen vuotoa oli yhtämittaisesti 31 päivää. Muutaman viikon kohtu supisteli jatkuvasti. Kuukautiset tulivat muutaman kerran ja noin vuoden sisällä loppuivat kokonaan. Yhdeksässä vuodessa on tullut 5-6 kertaa muutama tippa. Olen ollut todella tyytyväinen.

Pillereistä saamiani sivuoireita ei ole ollut lainkaan. Ei PMS-oireita, ei aknea, ei seksuaalista haluttomuutta, ei turvotusta, ei päänsärkyä, ei alavatsakipuja. Minulla toimii loistavasti.

Kierukan vaihto sujui myös hyvin. En edes huomannut, kun gyne oli jo poistanut entisen. Uuden laitto nipisti hieman, mutta kierukka asettui heti kohtuun. Ensimmäisen asennuksen jälkeiset supistelut puuttuivat toisella kertaa kokonaan.
 
Mummeli vm-59
Minulla on jo neljäs hormonikierukka menossa, pari viikoo sitten laitettiin. Ja olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mitään ongelmia ei oo koskaan ollut. Ensimmäisen kierukka laitettiin vuonna 1987. Kierukkaa suositeltiin koska oli niin kauheet kuukautiset, runsaat, kivuliaat ja monta päivää piti kulkea jopa vaippojen kanssa kun ei siteet eikä tamponit riittäneet. Kuukautiset jäivät pois n. vuoden päästä kierukan laittamisesta eikä sen jälkeen oo tulleet, enkä oo kaivannutkaan. Eli olen todella tyytyväinen ja vaikka ikää jo onkin niin gynekologi suositteli tätä vaihtoehtoa. Tosta kivusta laittamisen yhteydessä: Ota Buranaa esim. 600 mg noin pari tuntia ennen laittamista niin ei koske ja muistaa vaan hengittää, olla rentona ja miettiä mukavia asioita. Suosittelen!!
 
Mrs
Hei Mirenalaiset,

mitä sanotte siitä, että vuoto vain lisääntyy? Mulla asennettiin Mirena helmikuussa ja se tuntui sopivan oikein hyvin, tuli vain vähäistä tiputteluvuotoa. Nyt parin viime kuukauden ajan mulle on kuitenkin tullu ihan kunnon menkat. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi, ettei se välttämättä ole merkki kierukan poistumisesta kohdusta, mutta mua mietityttää. Mistä muusta yhtäkkiä runsastuvat kuukautiset voivat kertoa?
 
yli 40v
runsaiden vuotojen takia laitettiin elokuun puolessa välissä toi hormoonihärveli, olin kyselly kohdun poistoa (sterilisaatio tehty vuonna piparitaivas) mut lääkäri ei ollut suostuvainen ajatukseen vaan tyrkytti tota vekotinta. Asennuksen yhteydessä sitten totes et gynis olis voinu sen kohdun poiston suodakkin kun mulla on paljon myoomia. No joka tapauksessa toi vekotin on nyt ollu mulla pian 3kk, hirveitä kipuja, vuotoja kera isojen hyytymien :( Parin viikon päästä olis aika oikeelle gynelle, josko saisin kohdun nyt sitten pois. Lankoja en ole tuntenu pian kuukauteen mut TIEDÄN et vekotin on mun sisällä todennäkösesti vinksallaan. En anna gynen ottaa vehjettä ennen kohdunpoistoa pois, työn vuoksi en tämän suurempia vuotoja voi itelleni suoda :(
Muilla vastaavia kokemuksia??
 
Tänään 2 1.11.2007
Ihan terveysaseman ehkäisyneuvolassa. Laittaja tuntui osaavan hommansa ja sai sen paikoilleen nopeasti. koko touhu kesti ehkä minuutin. Olin ottanut kotona 1+½ ipumax 400mg tablettia tuntia ennen toimenpidettä. En tiedä auttaako tabletti kipuun,mutta rentouttanee lihaksia? Jokatapauksessa toimenpide "tuntuu",minulla vihlomisella ( ei nipistämisellä). Vihlonta oli aika rajua,mutta kuten kerroin,niin ohi siinä minuutissa. Minulla takana 3 alatie synnytystä,joka vaikutti asiaan positiivisesti,paikat eivät siis olleet niin "ahtaat". Nyt kun toimenpiteestä on kulunut 4 tuntia,niin alavatsaa särkee ja ristiselkää vihloo sekä nivusiakin vihloo. Jotenkin olo verrattavissa synnytys supistuksiin. Vuoto on selvästi lisääntynyt (koska menkat olivat jo lopuillaan)...saas nähdä kauan vuoto jatkuu : ( 3kk päästä on tarkistusaika lekurille.
 
Mamma Mia-56
Minulle laitettiin eilen Mirena. Se ei sattunut ollenkaan, enkä ottanut etukäteen mitään lääkettä. Aivan kuin normaali papakoe. Olen 50 v. ja vuodot olivat kaamean runsaat. Aina istuin verilammikossa. Eilisestä alkaen on ollut pientä tiputtelua, muttei kipuja. Odotan jännityksellä, mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Olen vasta mennyt naimisiin, joten kuukautiset eivät oikein sovi suunnitelmiin sellaisina mitä ne olivat viimeiset puoli vuotta. Vauvanvaippoja housuissa ja kaameita klimppejä tuli. Myoomia ei löytynyt eilisissä tutkimuksissa. Toivon pääseväni kokonaan noista vaippasirkuksista. Johan sitä laatua oli neljän lapsenkin kanssa aikoinaan!
 

Yhteistyössä