täällä yksi Mirenan kanssa lähes vuoden pähkäillyt..
kapistus laitettiin jälkitarkastuksessa 6vko synnytyksestä (itse olin asennoitunut lähinnä keskustelemaan vaihtoehdoista tuossa vaiheessa, mutta lekuri sitten tarkastusta tehdessä tokaisi, että nythän se on hyvä laittaa kun on paikat vielä auki). heti laitosta alkoi kunnon vuodot (oli vasta jälkivuoto loppunut muutamaa päivää aiemmin!) ja ketutti niin vietävästi. tuosta ei lekuri maininnut mitään kun keskusteltiin haitoista ja hyvistä puolista... mur.
vuodot tasoittui n. kolmen kk ajalla, mutta jopa nyt 11kk laitosta olo on joka toinen viikko sitä, että milloin lorahtaa tai tuhraa taas jotain pöksyihin... kuukautismaista oloa on lähestulkoon siis joka toinen vko, joskus tiheäämpäänkin. vuoto ei koskaan äidy kovaksi, pikkuhousunsuojilla pärjää. mutta olo on ärtynyt, vatsaa turvottaa, munasarjoja jomottaa harvase päivä. aion alkaa nyt tarkkailemaan ja pitää kirjaa miten usein näitä tuntemuksia oikein on.
lueskelin tästä ketjusta jonkun jo postittamasta linkistä kystista:
Fimea
"Koska Mirena-valmisteen vaikutusmekanismi on pääasiassa paikallinen, munarakkuloiden kehitys ja
puhkeaminen on useimmiten normaalia hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Joskus kuitenkin
munarakkuloiden atresia voi viivästyä ja munarakkuloiden kehittyminen jatkua. Näitä laajentuneita
munarakkuloita ei voi kliinisesti erottaa munasarjakystoista. Munasarjakystoja on raportoitu
haittavaikutuksena noin 7 %:lla Mirena-valmisteen käyttäjistä. Joskus ne saattavat aiheuttaa
alavatsakipua tai yhdyntäkipuja.
Suurimmalla osalla naisista munasarjakystat häviävät spontaanisti 23 kk:n aikana. Ellei näin tapahdu,
suositellaan ultraäänitutkimusta tai muuta tutkimusta ja löydösten mukaista hoitoa. Kirurgista hoitoa
tarvitaan harvoin."
mietin, voisiko tuo munasarjojen kolutus johtua kystista. ennen raskautta minulla todettiin isohko kysta, mutta eikös ne parane tosiaan itsekseen? toinen kiinnostava kohta linkissä oli paino, olen itse kevyehkö (57kg), joten jäin miettimään olisiko Mirenan hormoonit minulle "liikaa"?
"Painon ja seerumin SHBG-pitoisuuden on osoitettu vaikuttavan systeemiseen
levonorgestreelipitoisuuteen eli pieni paino ja/tai suuri SHBG-taso suurentavat
levonorgestreelipitoisuutta. Hedelmällisessä iässä olevilla pienipainoisilla naisilla (3755 kg)
levonorgestreelin pitoisuuden mediaani seerumissa on noin 1,5 kertaa tavallista suurempi."