Missä ammateissa sitä oikeen on koulutettu? Onko vain korkiasti koulutettu oikiasti koulutettu?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja mim:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
ai, mun mielestä korkiasti koulutetut paperinpyöritystyöt yms ei ole "oikeita" töitä...

Sitten sä olet ihan yhtä hölmö kuin duunareita mollaavat kun et osaa arvostaa jokaisen työtä ja panosta. Todella kapeakatseista.

Men sille mitään maha että näin koen. Mutta joidenkin kapeakatseisten ihmisten on vaikea nähdä että ihmiset kokee ja näkee asioita eritavalla.

Moni ajattelee näin, koska omat aivokapasiteetti ei edes riitä käsittämään niitä papereita, niin kokee sen täysin oudoksi "ei-työksi". Sen sijaan moni paperityössä oleva (joka siis esim. suunnittelee jotain tai muuten on koneella yms) tekeekin hyvin mittavan arvokasta työtä ja ovat jopa väsyneempiä henkisesti kuin ne duunarit, jotka tekevät työtä vailla ajatustakaan. Joku sanoo mitä tehdään, duunari tekee ja that it's.

Niinpä, tämä on varmasti totta. Ja kyllä minäkin joudun papereita pyörittelemään jos yksityisyrittäjäksi tahdon, ja kyllä minä arvostan sitä että jotkut ihmiset viitsivät tehdä niitä töitä mitä minä en viitsisi. Suomessa on hienoa että jokainen saa valita oman työnsä, tai sanotaanko ammattinsa. Saa kouluttautua juuri siihen mihin haluaa. Jos kapasiteetti riittää.
Mä en ite vois montaakaan juttua työkseni tehdä, esim vanhustenhoito. Mutta arvostan niitä ketkä sitä pystyvät tekemään päivittäin.

MIM ( en jaksa lainailla tekstejä) ajokortti täytyy olla ja muut mahdolliset kaikki testit alalle
suoritetaan, tsemppiä! jos innostus joskus..
Raskaana ollessa ei vaan voi turvallisuussyistä enää kentällä olla mutta palaan taas kun aika on..ILOISTA ja onnellista loppudotusta sinullekin, taidan juuri itse pyöräyttää ennen sinua...ja sitten perhelukumme on koossa!

ai, mun mielestä korkiasti koulutetut paperinpyöritystyöt yms ei ole "oikeita" töitä...

Sitten sä olet ihan yhtä hölmö kuin duunareita mollaavat kun et osaa arvostaa jokaisen työtä ja panosta. Todella kapeakatseista.

Men sille mitään maha että näin koen. Mutta joidenkin kapeakatseisten ihmisten on vaikea nähdä että ihmiset kokee ja näkee asioita eritavalla.

Moni ajattelee näin, koska omat aivokapasiteetti ei edes riitä käsittämään niitä papereita, niin kokee sen täysin oudoksi "ei-työksi". Sen sijaan moni paperityössä oleva (joka siis esim. suunnittelee jotain tai muuten on koneella yms) tekeekin hyvin mittavan arvokasta työtä ja ovat jopa väsyneempiä henkisesti kuin ne duunarit, jotka tekevät työtä vailla ajatustakaan. Joku sanoo mitä tehdään, duunari tekee ja that it's.

Niinpä, tämä on varmasti totta. Ja kyllä minäkin joudun papereita pyörittelemään jos yksityisyrittäjäksi tahdon, ja kyllä minä arvostan sitä että jotkut ihmiset viitsivät tehdä niitä töitä mitä minä en viitsisi. Suomessa on hienoa että jokainen saa valita oman työnsä, tai sanotaanko ammattinsa. Saa kouluttautua juuri siihen mihin haluaa. Jos kapasiteetti riittää.
Mä en ite vois montaakaan juttua työkseni tehdä, esim vanhustenhoito. Mutta arvostan niitä ketkä sitä pystyvät tekemään päivittäin.

Mutta et arvosta sitä työtä mihin välttämättä vanhustenhoitaja tjms. ei pystyisi/jaksaisi/viitsisi tehdä? (esim. juuri suunnittelija tjms.)

Alkuperäinen kirjoittaja ´harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Voi sua. Syyllistyit juuri samaan mistä toista moitit.

Kuinka niin? En sanonut, että en pitäisi duunarin hommia "ei-työnä" kuten sinä..?? Vaikka duunarin ei tarvitse ajatellakaan, on´sekin työ arvokasta -mun mielestä.

Huom. katso nikit tarkemmin.
Tarkoitin että samalla tavalla kuin se duunari ei mielestäsi ymmärrä papereitten pyöritytystä, et sinäkään tai se paperinpyörittäjä ymmärrä duunarin työnkuvaa. Duunarin hommat on aina niistä puhuttaessa yksinkertaistettu. Se on valitettavaa. Ja aiheuttaa arvostuksen puutetta puolin ja toisin.

Mutta jos tietää kokevansa ja näkevänsä asioita ihmisiä ja heidän töitään alentavasti niin kai niitä ennakkoluuloja voi yrittää muuttaa.

No mä en usko että se maailmaa haittaa jos mun pienessä päässä maalari on hienompi työ kuin vaikka XXX paperinpyöritystyö. ...

Okei, kunhan et lastesi ammatinvalintoja tolla asenteella ikinä kommentoi. Sitten kaikki hyvin =)

:) no en tietenkään. eniten mä toivon että lapsi löytää oman juttunsa tässä maailmassa ja oman paikkansa, sillä ei väliä ole mitä se on. Tietysti kunhan on laillista ja rehellistä :D
Mulla on ympärillä ihmisiä jotka eivät tiedä mitä ovat tai mitä haluavat. se on surullista...

Minusta jokainen, jolla on ammattipaperit, on koulutettu. Sitten voi olla jatkokouluttautunut, korkeakoulutettu jne. Mutta kyllä, esim. merkonomilla on tietenkin koulutus.
Eri asia on se, että onko sitä ammattitaitoa siltikään, itse tuossa mietintävaiheessa kävin myös media-assistentin koulutuksen ja valmistuin sieltä hyvin arvosanoin, mutta todellisuudessa en älyä tietokoneista muuta kuin välttämättömimmän, ratsastin siellä koulussa sillä että osasin piirtää ja sitähän siinä työssä olisi tarvinnut. Mutta pitkälle ei pötki pelkällä piirustustaidolla jos ei osaa sitä koneella hyödyntää. Se onkin yleinen vitsi se minun assari-koulutukseni lähipiirissä...
Mutta vastaavasti sitten sen jälkeen käymäni koulutus vastaa omaa ammattitaitoani, ja olen taitava työssäni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIM ( en jaksa lainailla tekstejä) ajokortti täytyy olla ja muut mahdolliset kaikki testit alalle
suoritetaan, tsemppiä! jos innostus joskus..
Raskaana ollessa ei vaan voi turvallisuussyistä enää kentällä olla mutta palaan taas kun aika on..ILOISTA ja onnellista loppudotusta sinullekin, taidan juuri itse pyöräyttää ennen sinua...ja sitten perhelukumme on koossa!

joo mä olen tätä ajatusta pyöritelly päässäni pidemmän aikaa... mieheni ei vaan oikeen innostu ajatuksesta. joutuisi olemaan huolissaan liikaa... pelkää että jos olisin kentällä niin jotain kävisi... mutta luotan että asiat elämässä menee niinkuin pitääkin. :)
onnellista odotusta sinnekkin!

Tarkoitin että samalla tavalla kuin se duunari ei mielestäsi ymmärrä papereitten pyöritytystä, et sinäkään tai se paperinpyörittäjä ymmärrä duunarin työnkuvaa. Duunarin hommat on aina niistä puhuttaessa yksinkertaistettu. Se on valitettavaa. Ja aiheuttaa arvostuksen puutetta puolin ja toisin.

No katsoin sen myöhemmin sit. :)

Miten niin en ymmärtäisi duunarin työkuvaa??? Monien duunareiden työ vaan sattuu olemaan liukuhihna rumpaa. Laita tämä tuohon pussiin jne. Ei siinä vaan tarvi miettiä sen kummemmin vaan se tulee hetken päästä aivan rutiinilla. Joidenkin työ voikin sisältää ajatustyötä sen lisäksi, mutta monilla tehtailla on juuri nimenomaa tuota katso tämä, jos hyvä, siirrä tuonne- metodia. Työtä sekin on, enkä sitä väheksy, vaikkei siinä tarvikkaan ajatella sen kummemmin. Samahan se on paperityöläisten kanssa, että niiden pitää ajatella, mutta ei tarvi tehdä fyysisesti mitään. En niitäkään väheksy.

Ottaako se vaan niin koville, että duunareiden työ on monesti sitä, ettei tarvi ajatella?

Kaikki ammatit on yhtä tärkeitä, ja kaikkiin tarvirtaan koulutus.

Mutta mä luulen, että kun puhutaan kouluttautuneista ihmisistä, puhutaan nimenomaan niistä, jotka on opiskelleet pidemmälle kuin sen 2. asteen tutkinnon. Sitä pidetään itsestäävselvyytenä. Tämä ei tee mistään ammatista / ammatin edustajasta toista huonompaa tai parempaa, kyseessä on vain puheenparsi.

Miten niin en ymmärtäisi duunarin työkuvaa??? Monien duunareiden työ vaan sattuu olemaan liukuhihna rumpaa. Laita tämä tuohon pussiin jne. Ei siinä vaan tarvi miettiä sen kummemmin vaan se tulee hetken päästä aivan rutiinilla. Joidenkin työ voikin sisältää ajatustyötä sen lisäksi, mutta monilla tehtailla on juuri nimenomaa tuota katso tämä, jos hyvä, siirrä tuonne- metodia. Työtä sekin on, enkä sitä väheksy, vaikkei siinä tarvikkaan ajatella sen kummemmin. Samahan se on paperityöläisten kanssa, että niiden pitää ajatella, mutta ei tarvi tehdä fyysisesti mitään. En niitäkään väheksy.

Ottaako se vaan niin koville, että duunareiden työ on monesti sitä, ettei tarvi ajatella?

Yleistys "monien duunareiden" ottaa ehkä vähän koville :) Duunariksi luokiteltuja ammatteja on paljon ja aika suppea osa niistä tehtaiden liukuhihnoja.
Sähkömies, kirvesmies, myyjä, lähihoitaja ja lista jatkuu vaikka kuinka pitkälle. Mutta vaikka nämä mainitut ovat kaikki monipuolisia ammatteja, vastuullisia kun ajattelee ihan kunnolla. Toki näitäkin varmasti toteutetaan vaikka niissä tehtaissa ja kassalla liukuhihnatyönä mutta useasti tarkoittavat jotain ihan muuta.

Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia ja hauskaa syksyä, en jaksa jäärätä :) :) :)

Yleistys "monien duunareiden" ottaa ehkä vähän koville :) Duunariksi luokiteltuja ammatteja on paljon ja aika suppea osa niistä tehtaiden liukuhihnoja.
Sähkömies, kirvesmies, myyjä, lähihoitaja ja lista jatkuu vaikka kuinka pitkälle. Mutta vaikka nämä mainitut ovat kaikki monipuolisia ammatteja, vastuullisia kun ajattelee ihan kunnolla. Toki näitäkin varmasti toteutetaan vaikka niissä tehtaissa ja kassalla liukuhihnatyönä mutta useasti tarkoittavat jotain ihan muuta.

Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia ja hauskaa syksyä, en jaksa jäärätä :) :) :)

No mää en pidä ihan tavan duunaria sähkömiestä tai lähihoitajaa. Heillä on koulutus allaan. Myös monesti kirvesmiehillä on, enkä niitäkään pidä tavan duunareina.
Peruskoulusta tehtaaseen siirtyneet tai peruskoululaiset oppisopimuksella tekevät sen sijaan on duunareita. Eli ehkä pidetään duunari rajaa erilaisena..

Ja hyvät syksyt sullekin :)

Yhteistyössä