Missä iässä omaan asuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Missä iässä olette vaihtaneet vuokra-asunnosta omistusasuntoon?
Entä, jos sellainen kehitys on ollut, osakkeesta omakotitaloon?

Minulla on tunne että maalla tuo tapahtuu aiemmin kuin kaupungissa. Siis niillä joilla ylipäätään tapahtuu; on toki paljon niitäkin jotka arvostavat enemmän vuokra-asumisen hyviä puolia kuin omistusasuntoa tai joiden taloudellinen tilanne ei salli ostamalla säästämistä tms.

Itse olen ihmetellyt niitä jotka eivät pysty säästämään asuessaan vuokralla, vaan talous on niin tiukalla että kaikki menee mitä tulee.

Tarkoitatko että omaa rahaa ei ole ja asunto ostetaan täysin velaksi... ja se on säästämistä :)
... taloudellinen tilanne ei salli ostamalla säästämistä?

Mä oon 22(mies myös) ja aloitamme omakotitalon rakentamisen huhtikuun 4.päivä :) Siis silloin mies aloittaa tekemään perustuksia talolle, kun maa on myllätty jo aiemmin.

Minä itse asuin naimisiinmennessäni kaupungissa ja ostimme vähän ennen sitä yhdessä miehen kanssa kaksion. Olin 17.

Seuraava vaihe oli rivitalonpätkä maalla, kun olin 19 ja sen jälkeen niitä oli sitten muutama ennen kuin päädyimme tähän nykyiseen. Eli omakotitalon ostin(ostimme) kun olin 24.
Omakotitalo tosin on turhan suureellinen nimitys siitä, mitä tämä Tönö oli kun tähän tulimme...
:)

Omat aikuistuneet lapset ovat hypänneet noiden omistus-osake-vaiheiden yli ja ostaneet omakotitalon ensimmäiseksi omaksi asunnokseen. Vanhin tytär 21-vuotiaana, seuraava tytär 24-vuotiaana ja poika 21-vuotiaana. Yksi asuu vuokralla kaksiossa ja muut vielä kotona.

Me ollaan 28 ja 22 eikä vielä ainakaan pariin vuoteen osteta omaa. Mies valmistuu parin vuoden päästä, katsotaan sitten. En halua ottaa tolkuttoman pitkää laina-aikaa.

[QUOTE="vieras";23316447]Itse olen ihmetellyt niitä jotka eivät pysty säästämään asuessaan vuokralla, vaan talous on niin tiukalla että kaikki menee mitä tulee.

Tarkoitatko että omaa rahaa ei ole ja asunto ostetaan täysin velaksi... ja se on säästämistä :)
... taloudellinen tilanne ei salli ostamalla säästämistä?[/QUOTE]

En osa sanoa mitä tarkkaan ottaen tarkoitin.
Ihmisten elämäntilanteita ja -tarinoita on niin monenlaisia että halusin ottaa huomioon senkin, että kaikki eivät syystä tai toisesta pysty ostamaan omaa tai vaikka niin että oman ostaminen ei tuota todellista säästöä tai miten lie.

Eihän tuo mielestäni ole iästä kiinni vaan ennemminkin elämäntilanteesta. Me hankimme oman omistusasunnon siinä vaiheessa, kun perheenlisäystä alkoi tulla. Niin kai moni muukin tekee. Kolmikymppisiä olimme molemmat.
Vai meneekö se niin, että jos parikymppisenä jo hankkii lapset, ja silloin varaa asua "vain" vuokralla, niin eikö sitten myöhemminkään ole varaa tai haluja muuttaa omaan?

En ole koskaan asunut vuokralla ja tuskin tulen asumaankaan. 19v. omaan kotiin.

Kerrostalosta rivitaloihin on ollut kehitys, pienestä isompaan. Ainoa tapa välttyä jättilainoilta täällä pk-seudulla. Okt taloon tuskin muutan koskaan. Ne maksavat miljoonia ja harvassa on niin paljon yksityisyyttä tai niin hyvä tontti, että asumisessa olisi jäljellä enää mitään okt-asumisen hyviä puolia. Hintaa van hirveästi.

Ensin opiskelin, sitten olin työttömänä ja pätkätöissä pääkaupunkiseudulla. Lopulta 35 vuotiaana oli kaikki reilassa. Ostettiin saman tien omakotitalo, jossa aiomme asua loppuelämämme.

18-vuotiaana eka oma kerrostalo yksiö.

20-vuotiaana kerrostalo kolmio.

22-vuotiaana rivari neliö.

Nyt 26-vuotiaana asutaan 247 neliön omakotitalossa, rakennutettiin n. vuosi sitten. EIkä lainaa enää penninlatia :)

Yhteistyössä