Missä iässä teidän lapset ovat saaneet alkaa kokeilla yksinään ulkoilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
... Ja minkälaisella alueella?

Meillä on kesällä 5v täyttävä poika ja 4v täyttävä tyttö. Asumme rivitalossa ja takapihamme on aika iso, ja lisäksi olohuoneesta näen/kuulen koko pihan. Nyt viime viikosta lähtien ovat saaneet olla kaksistaan tuossa omassa pihassa, edellyttäen että minä tai mies ollaan koko ajan olkkarissa näköyhteydessä.

Nyt pähkäilen, että päästänkö pojan jo taloyhtiön leikkipaikalle asti. Se alkaa heti meidän pihamme takaa ja rajoittuu metsään/naapuritaloon. Autotietä ei ole lähistöllä. Myös tuonne leikkipihalle näen, kun vähän ovenraosta kurkin(ei ihan suoraan näe kuitenkaan) ja sinne on ihan kuuloyhteys. Poika on ollut tosi ylpeä, kun on saanut tuossa omassa pihassa ulkoilla:) Miten teillä muilla on mennyt, oletteko päästäneet noin pieniä "silmistänne" ollenkaan?

Meillä 4v ja kesällä 3v täyttävät ja nyt kesällä ajattelin antaa heidän harjoitella ulkoilua ilman vanhempaa, tosin nyt olen hetkeksi antannut isomman jäädä omalle pihalle kun tullaan päikystä kotiin.

Takapihaan päästin 2½ v ikäisen; suora näköyhteys.

3½ v iässä suunnilleen oman kodin ikkunoiden alle, ts. edelleen näköyhteys.

Leikkipihaan/taloyhtiön pihapiiriin n. 5 v (ei enää näköyhteyttä).

esikonen halusi vasta esikouluikäisenä alkaa ulkoilla ilman aikuista.
kuopus, kolme vuotta ei todellakaan saa yksin vielä.

ja asutaan kaupungissa, rauhallisella asuinalueella.sekaisin omakoti,kerros ja rivitaloja :)

Meillä lapsi oli 2-3 -vuotias kun alkoi ulkoilemaan yksin ilman vanhempaa. Rajat oli sanottu lapselle tarkasti. Ulkoilla sai vain omassa, aidatussa pihassa niin, että näin tarvittaessa ikkunasta mitä napero puuhaa. Mutta lapsi onkin tottelevaista sorttia eikä karkaile pihasta tai ole muutenkaan kauhean villi. Riippuu vähän lapsen luonteesta, katsos.

Toinen lapseni, joka on paljon arvaamattomampi tuskin pääsee 2-3 -vuotiaana yksin pihalle. Karkaa heti.

Meidän 2-3v mene ulos yksin vielä! Vaikka onkin ok-taloalue ja iso oma piha ei lapsi todella tajua vielä mihin saa mennä mihin ei.. Karkaa taatusti ja sekunneissa. Lähialueella on suota ja järvenranta sekä umpimetsää ja tietenkin autotietä. Ehei varmaan mene kun 6 vuotiaana valvomatta on sen verran jukuripäinen tenava enkä luota siihen että ei karkaa kielloista huolimatta. Muutenkin on sorttia joka kaivelee kaiken naapurin kaivoista työkaluvajoihin.. Ja on vasta 3v.

En muista esikoisen ajoilta näitä enää, mutta kolmas on saanut olla tässä omassa pihassa tuossa kolmen ja puolen ikävuoden kieppeillä, sitä ennen asuimme joenrannassa jonne en isompiakaan päästänyt yksikseen... Rauhallinen okt-alue, ei vesialueita eikä isoja teitä. On ulkona yleensä isompien sisarusten kanssa, ei viihdy kovin yksikseen. Saa olla sekä etu- että takapihalla miten tahtoo.

kaksivuotias pienessä aidatussa pihassa (näköyhteydessä), kolmevuotias omakotitalon pihassa. ei karannut kun uskoo hyvin puhetta. nyt neljävuotias ja reviirinä on edelleen oma piha, siitä ei saa poistua. hyvin on ulkoilut sujuneet. toki myös itse ulkoilen lapseni kanssa silloin kun ehdin..

Riippuu täysin lapsesta ja ympäristöstä. Mun esikoinen on sellanen teen ensin ja ajattelen vasta sitten-tyyppi ja sitä aloin päästää yksin pihalle vasta eskaritalvena, sitä ennen se ois ollu aivan liian vaarallista. keskimmäinen sen sijaan on ihan toisenlainen ja se on nyt, vajaa 5vuotiaana, ollu tossa omassa pihassa ilman valvojaa.

Todellakin riippuu paljon lapsesta ja ympäristöstä:) Me muutettiin tänne vasta vähän aikaa sitten. Aikaisemmin asuttiin myös rivarissa, mutta alue oli paljon levottomampi: leikkipaikka tosi kaukana, autot ajelivat ja parkkipaikat siellä lähistöllä myös. Siellä en olisi uskaltanut päästää edes omalle pihalle. Tämä alue taas on tosi rauhallinen. Ja poika on esimerkiksi viime syksystä tosi paljon kasvanut ja "järkeistynyt", eli ymmärtää kyllä, kun sanotaan, minne asti saa mennä. Nyt esim, kun ei ole vielä saanut poistua tuosta pihalta, tuli kysymään, että saako hakea leikkipaikan vesilammikosta vettä leikkeihin, eikä siis mennyt ilman lupaa. Tyttöä en vielä uskaltaisi mielelläni päästää, vaikka hän on kaikenkaikkiaan rauhallisempi lapsi kuin poika. Saattaa kuitenkin ajatuksissaan lähteä kauemmaksi ja kauemmaksi, vähän niinkuin huomaamattaan.

Itse ulkoilen kyllä lasten kanssa joka päivä kaksi kertaa, mutta tuota pojan yksinulkoilua mietin vähän siltäkin kannalta, että saisi multa ikään kuin "luottamuksenosoituksen", ja ison pojan edun ikäänkuin:)

Todella nuorina teidän lapset ulkoilee yksin! Viime kesänäkin hukkui Suomessa useampi pieni lapsi, hirveitä tapauksia :( Mun kohta 4-vuotias ei taatusti poistu kotoa yksin pariin vuoteen.

Täälä kaupungissa ja kerrostalossa en missään tapauksessa tota 4v laske minnekään yksin. Maalla on 3v hetkittäin harjotellu yksinkin oloa silleen kuitenkin tarkkaan seurattuna. Nyt on sielä maalla tarkka reviiri jolta ei saa poistua yksin ja tähän asti on pysynyt rajojen sisäpuolella. Silleen että sisältäkin näkee ja kuulee kokoajan missä muksu on.Emme luota silti vaan vahdimme ja vaadimme saatavilla oloa.

No hyvä, että pidätte jälkikasvunne silmienne alla :D, mutta kyllä mun lapset on 3-4 -vuotiaina aloittaneet valvonnatta pihalla olon, ihan samanikäsestä lähtien ne pyöräilevät kanssani kaupunkiliikenteessä, eli ihan pienestä pitäen on opeteltu miten kaupungissa ollaan ja liikutaan.

Eskarilainen saa jo kävellen itse kulkea viiden korttelin matkan harrastuksiin ja takaisin, koska itse tuntee olevansa valmis tuollaiseen itsenäistymiseen ja itse luotan häneen täysillä (ja en todellakaan pelkää muita ihmisiä = en suostu pedokammoiseksi). Autoilijat tietty ovat kusipäitä, mutta heitä meillä on opittu varomaan natiaisesta saakka.

Varmasti jonkun maan (ehkä jopa Suomen) lainsäädännön mukaan em. toiminta on rikollista, mutta mulle, itsekin kaupunkilaiskakaralle, tuo on normaalia elämää.

Todella nuorina teidän lapset ulkoilee yksin! Viime kesänäkin hukkui Suomessa useampi pieni lapsi, hirveitä tapauksia :( Mun kohta 4-vuotias ei taatusti poistu kotoa yksin pariin vuoteen.

No meidän lähellä ei ainakaa oo minkäänlaista vettä mailla halmeilla. killometri¨kaupalla saa kävellä ennenku tulee joku isompi oja tms. tietenki jos ois joki, järvi tms lähellä niin pitäis ootta et lapset on isompia enneku saavat olla yksin pihalla.

3veenä sai mennä edeltä ulos takapihalle.
4veenä sai ulkoilla kotipihalla yksin, sitä tarkkailtiin silloin tällöin ikkunasta
5veenä on nyt saanut mennä naapuriinkin. Tarkkaillaan silloin tällöin ikkunasta.

Piha on niin iso, että ei sitä näköyhteyttä ole koko ajan. Sitten saatan karjaista ja odotan toki vastausta :) JA tosiaan vain karjumisyhteys pihan perukoille.

Jos lapsi ei olisi tottelevainen ja olisi esim karkaillut myös minun pihalla ollessa, niin eihän tälläistä sallittaisi. Ja jos menee tekemään jotain tyhmää, niin siitä sitten oikeuden vähenevät. Nyt jännityksellä nähdään, miten lapsi noudattaa ohjeita, kun kaverina on naapurin "isot" koululaiset, joilla toki on oikeus mennä vaikka minne.

Täällä on järvi alle 400m päässä. Sinne voisi juosta ihan hyvin minun ollessa pihassakin, jos sellainen luonne olisi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä