Missä iässä viisaudenhampaat ovat vaivanneet teitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Professional Griefer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on lähete vetämäs keskussairaalaan kahden viisurin poistoon. Ylhäällä toinen kasvaa purupinta poskea vasten ja sen juuret on poskiontelossa. Eka puhkesi 27-vuotiaana ja toinen kuukausi sitten kunnolla. Ikää nyt 30-vuotta. Toi väärin kasvava oirii koko ajan ja mulla koko ajan poskiontelotulehdus kun hammas tulehtuu niin poskiontelokin tulehtuu tai jommin kummin päin. Tympeää ja on kipeä välillä niin, että vaatii antibioottikuurin.

Viimeksi en saanut suuta auki kunnolla viikkoon.

Alhaalla ei vielä puhjennut.

:S

Yritän täällä peilillä peilailla että näkyykö siellä mitään. Ei näy. Vielä.
Kohta joku valelääkäri tulee dynamiittipötkön kanssa räjäyttämään kuitenkin.
Ja kaikki loputkin hampaat mätänee suuhun.

Muistankohan oikein - :O, kiesus kun pätkii - mutta mulla rupes oireileen siinä 18- 19- vuotiaana. Ja ihan törkeessä paniikissa läksin sitten asialle tekemään jotain eli ihan paskahalvauksen saaneena hammaslääkäriin (kaikkien uhkakuvien ja - kertomusten saattelemana kuinka puoli päätä kiskotaan ko.operaatioissa irti), niin...hämmästys oli sekä lääkärille että mulle suuren suuri, kun huomattiin, että...

Eihän mulla ollut niissä juuria sitten niin lainkaan eli lähtivät aivan plop plop plop- kevyesti pois :O :)

Lekuri ei millään uskonut otettuja kuvia hampaista..."..jotain häikkää näissä on, ei voi olla näin.."...ja sitten kun tosissaan oli ryhtynyt poistamaan - ja mulle luonnollisesti laittanut hevosannoksen kaikkia puudutteita, että oli oikeesti kivasti töttöröö :D - niin... oho!, mites nää tällein lähtikin..!!

En mä kyllä pahakseni laittanut ollenkaan, paranivatkin niin helposti.

Viimeksi muokattu:
Eli mä menen sinne hamppilääkäriin sillein: "KAIKKI TROPIT SUORAAN SYDÄMEEN KIITOS!" vain kuullakseni jälkeenpäin, että mulla ei joko a) ole viisureita tai b) niistä ei tuu olee haittaa tai c) niillä ei oo juuria eli ne lähtee ihan plop plop.

Käy.

• Tykkää
Reactions: FreezeCat
26-vuotiaana puhkesi ensimmäinen, poistettiin 29-vuotiaana. Toinen puhkesi vähän noin vuoden ensimmäisen jälkeen ja on edelleen suussa. Poistetaan varmaankin ensi vuonna. Kaksi on puhkeamatta ja toivottavasti eivät puhkeakaan. Ovat kuulemma niin lähellä hermoja, että kirurgin on ne poistettava. Ekan viisurin poisto oli nopea ja ottaminen ei pahemmin tuntunut. Jälkikivut oli kyllä melkoiset, mutta kuitenkin kestettävissä olevat.

Mä oon nyt päättänyt, että mulle ne perkeleet eivät puhkea.
Onhan mulla vielä jopa kaksi maitohammastakin suussa :D

En kestä sellaista inhimillistä kipua, you know.

Eli mä menen sinne hamppilääkäriin sillein: "KAIKKI TROPIT SUORAAN SYDÄMEEN KIITOS!" vain kuullakseni jälkeenpäin, että mulla ei joko a) ole viisureita tai b) niistä ei tuu olee haittaa tai c) niillä ei oo juuria eli ne lähtee ihan plop plop.

Käy.

:D - jeb!

Mä olin sata varma, että mulla on aivan kamalat juuret niissä - kun kuulema periytyvät hienosti ja mun molemmilla vanhemmilla on ollut aivan hillittömät vänkkyräjuuret, joita on...no joo, siis heillä on aikanaan ollut siinä poistamisessa se tekeminen :x... Voit vain kuvitella, miten helpottunut olin.

Lääkärikin oli sitten varannut sitä aikaa huolella siihen poistamiseen ja oli sen visiitin jälkeen itekin pöllämystyneenä, että mitäs sitä sitten tekiskään :D...

Mutta hyvät tropit sieltä kyllä sain, myssy sekaisin huolella...

viisurit alkoi vaikuttamaan 20 vuotiaana ja 23vuotiaana oli jo kaikki poistettu.eka tuli yläviisurit jotka hinkkasivat ylä"poskea" piti poistaa. toinen alaviisuri puhkes läpi ja oli kivulias poistettiin. viimonen oli viel ikenen alla mutta alkoi tulehtumaan monta kertaa ja poistettiin kirurgillisesti.

Mulla ei ole vielä puhjennut yhtään. Ikää on nyt 27v. Kaksi on olemassa, röngtenkuvista niitä on seurattu. Nyt toinen poistetaan ikenen alta, vaikkei ole puhjennut, koska viereinen hammas on hankala ja joudutaan operoimaan. Saan esilääkityksen poistoon, sen verran pelottaa.

Mä oon nyt päättänyt, että mulle ne perkeleet eivät puhkea.
Onhan mulla vielä jopa kaksi maitohammastakin suussa :D

En kestä sellaista inhimillistä kipua, you know.

Ikävä kyllä minullakin on yksi maitohammas ja kaikki neljä viisuria puhkesi... :whistle:

Mulla vedettiin joskus lähes 10v. sitten kaikki pois. Ei ne mua mitenkään vaivannut. Kaikki meni hyvin, ei sattunut, yks viisuri oli vähän hankalampi et sitä jouduttiin vähän pitempään sorkkia, mut ei sekään pahemmin sattunut. Jälkeenpäinkään ei tullut mitään kipuja tai mustelmia.

Olin 18 kun hammaslääkäri sanoi röntgenkuvien perusteella, että kannattaa poistatuttaa kaikki heti, ennenkuin alkavat puskemaan hammasriviä vinoon. Eivät olleet vaivanneet mitenkään itseäni, osa oli ihan pienesti vain alkanut puskea esiin.

Jos poisto tulee eteen ja pelottaa hirveästi, suosittelen ottamaan esilääkityksen. Toisella kerralla esilääkitystä ei ollut ja se oli aivan kamalaa ja itkin vain ku ne niitä yritti repiä. Toisella kerralla sain esilääkityksen ja makoilin rentona hammaslääkärin tuolissa, vaikka välillä joku vähän kiskoilikin, verta roiskui ja kuului kamalia ääniä.

Jälkeenpäinhän ne reiät tuntuvat aivan kammottavilta ja ainakin mulla vei aikansa, ennen kuin reiät menivät umpeen, eikä sinne aina jäänyt hervottomia kasoja ruokaa.

Kipuja ei jälkeenpäin ollut muulloin kun hampaita harjatessa taikka syödessä jonkin aikaa. Viikon verran oli posket muutamankertaisiksi turvonneina ja mustelmilla. :)

Kolmikymppisenä alkoivat vaivata, kaks yläviisuria oli puhjennut eikä niissä mitään, mutta sitten toinen alaviisuri puhkesi vain puolittain ja tulehtui. Se piti leikata ja oli aika inhaa, samalla poistettiin nuo ylähampaat... neljäs viisuri on vielä puhkeamatta eikä oo vaivannut, jokohan uskaltaisi huokaista helpotuksesta? Oon 40 kohta :D