Missä kaikki iltavuoroa tekevien isien perheet piileksii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöh..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöh..

Vieras
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Eli missä on kaikki ne äidit jotka lapsien kanssa on illan eikä aamua?
Meillä kun koko perheen rytmi on muokattu niin, että nukutaan aamulla ja valvotaan illalla, 1,5v menee klo 22-23 nukkumaan ja herää 9-10, sitten äidin oma aika on siitä johonki 24-02 kunnes isi tulee töistä ja sitten ollaan kaksin ja nukkumaan 01-03. Aamulla siis ainakin äiti herää sillon kun lapsi ja isi nukkuu usein 10-11 asti. Siinä ei hirmu usein kerhoihin kahviloihin ym ehdi ilman että olis herätys sitä varten ja pitää käydä kaupassa yms siinä aamupäivällä ja tehdään ruokaa ym. Ja isi lähtee töihin 14-16 aikoihin. Sitten on äidillä ja lapsella(joka yleensä herää päikkäreiltä klo 17) koko ilta aikaa ja missään ei ole enää mitään perhekerho tms toimintaa. Ja muita äitejä ei ole puistoissa eikä kaduilla kun kaikki ilmeisesti on isin töistä tultua kotona tai jossain koko perheen kanssa..
Vaan onko jossain muita äitejä joilla on tämä sama pulma? Mitä teette iltaisin (ja missä)?
(ja ei tarvii kenenkään tulla neuvomaan, että lasten pitää mennä klo 20 nukkumaan ja herätä kuudelta kun sillonhan mä en näkis miestäni ollenkaan, eikä hän ainakaan lastaan kun lapsi nukkuis jo päikkäreitä kun mies heräilee..)

Ainakin Turussa järjestetään iltaisin mm. seurakunnan perhemuskaria ja Turun urheiluliiton aikuinen-lapsi-jumppia. Monet yli 1-vuotiaille tarkoitetut harrastukset ovat iltaisin, koska sen ikäisistä moni on jo päivähoidossa ja vanhemmat töissä. En tiedä missä te asutte, mutta ainakin täällä Turussa on esim. torstai-iltaisin perhekahvila Mammakeitaalla klo 17 alkaen. Ehkä teidänkin paikkakunnalta löytyisi joku iltaharrastus, jossa ehkä tapaa muita samassa tilanteessa olevia?

Täällä ei taida olla mitään tuollaisia harrastuksia. Jotain törkyhintaisia kansalaisopistonjuttuja, mutta nekin on joskus klo16. Pitää vielä selvittää liikuntakerhojen tilanne.. Kiitoksia vinkeistä.
Onkos muilla ehdotuksia?

Meillä on myös vuorotyöläinen iskä ja erittäin ei-tehokas-aamuihminen-äiti. Sinänsähän se on aivan se ja sama, minkälainen rytmi lapsiperheellä on. Pääasia, että jonkinlainen rytmi ja rutiini on. (; Meilläkin lapset (2,5v ja 8kk) menevät nukkumaan tuossa 21-21.30 aikoihin ja äiti siinä puolenyön tienoilla. Kuopus herää usein jo ennen kahdeksaa, esikoinen saattaa jatkaa unia yhdeksäänkin ja esikoisen päiväuniaika on n. 14-->joskus jopa 16.30 asti. Kyllä tuota "painostusta" aina silloin tällöin kuulee siihen suuntaan, että lasten pitäisi mennä nukkumaan viim. klo 20 ja herätä aamulla kukonlaulun aikaan. Mm. naapurin perhepäivähoitaja sanoi minulle, että rupeaisin vaan herättämään lapsia aikaisemmin, niin kyllä se rytmi siitä muuttuu, kun harmittelin, ettemme ehdi heidän kanssaan pihalle leikkimään. Miksi lasten pitäisi kotihoidossa herätä klo 6 tai mennä nukkumaan klo 19.30?

Itse olen törmännyt hitaana aamulähtijänä samaan. Ulkona olen molempien lasten kanssa yleensä vasta 10.30-11 aikoihin, jolloin muut lapsiperheet rupeavat jo lähtemään lounaalle. Perhekerhoihin yms. emme myöskään vähän myöhäisen rytmimme takia tahdo ehtiä. Siispä useimmiten ulkoilemme lähiympäristössä itseksemme, mikä on tietenkin vallankin esikoiselle vähän kurjaa ja äitikin tykkäisi joskus rupatella toisten aikuisten kanssa.

Kun meillä isi on iltavuorossa (14-22), niin kutsumme usein muita lapsiperheitä kylään tai kyläilemme itse tutuilla tai mummulassa. Onneksi naapurissa on parikin mukavaa lapsiperhettä, joiden kanssa olemme ystäviä.

Et kertonut, minkä ikäinen lapsesi on, mutta vähän isomman lapsen kanssa voi iltasella lähteä esim. uimahalliin, jossa usein on muitakin lapsia. Myös kirjastoretki voisi olla mukava leikki-ikäisen retkikohde. Itse olen käynyt esikoisen kanssa äiti-lapsijumpassa, joka on täällä klo 18 illalla. Itselläni on vain kahden lapsen kanssa se ongelma, että isin iltavuoroviikolla emme pääse jumppaan tai uimahalliin, koska pitäisi ottaa myös vauva mukaan.

Henkilökohtaisesti puolison inhokkivuorot ovat yövuoroja, kun sekä ilta- että aamurumba kahden lapsen kanssa kaatuu omille harteille. Mies kun lähtee töihin juuri 21 aikoihin ja nukkuu aamulla meidän herätessä. Yleensä pyrimme lähtemään aamusta johonkin "evakkoretkelle", että talossa olisi edes jonkinlainen nukkumisrauha...

Vuorotyön etuja taas on se, että iltavuorossa saadaan tehdä aamupuuhia yhdessä ja talvellakin ehditään ulkoilemaan koko perhe valoisan aikaan. Tai mies voi mennä lasten kanssa pihalle ja itse saan puuhailla aamupäivän omiani (;

Olisi kiva kuulla muidenkin vuorotyöperheiden haasteista ja hyvistä puolista.

Meillä ei mies vuorotöissä ole (itse taas olen kun joskus palaan töihin hoitovapaalta), mutta oli pakko kommentoida Muumimammalle, että rytminne on kuin meidän elämästä, meilläkin äiti hitaasti aamulla käyntiin lähtevä ja samalla lailla ollaan pihalla vasta n. 11 jälkeen kun muut jo palaavat puistoista kotiin! :) Ja syyllistetään minuakin tästä. Eihän siinä mitään järkeä olekaan, että kotihoidossa olevat lapset HERÄTETTÄISIIN klo 6-7 vain siksi että niin "kuuluisi" olla. Meilläkin viis veisataan muiden rytmeistä ja eletään sitä omaamme. Ehtii sitä rytmittää lapsille aikaisemman rytmin sitten kun joskus päivähoidon aloittavat.

Ihanaa että teitä on muitakin! :) :) :)

Yhteistyössä