Missä käytte papakokeessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hitsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hitsi"

Vieras
Käyttekö papakokeessa terveyskeskuksessa vai yksityisellä gynellä?
Vai tekeekö tk-lääkäri lähetteen gynelle vai miten se menee?

Mulla tällä hetkeellä aika kaamee tk-lääkäri (töykeä mies) eikä tk:sta löydy yhtään kunnolla suomea puhuvaa naislääkäriä. Ei huvittais kyllä maksaa yksityis gyneäkään.. :(

[QUOTE="hitsi";27353878]Oletko siis vielä hoitovapaalla vai miten..

Meillä lähti juuri nuorimmainenkin kouluun. Voinkohan enää neuvolaan ängetä? Siellä olisi kyllä mukava henkilökunta..[/QUOTE]no en ole hoitovapaalla, mutta täällä nuo hoidetaan siellä.

Yksityisellä gynellä minäkin käyn. Työterveyteen ei meillä ole asiaa gynekologisten juttujen takia (ei edes gynekologisen leikkauksen jälkeen tikkien poistoon) ja tk:een on vaikea saada aikoja.

Ok. Olisin vaan kysynyt samalla noista vaivoista joita jonkin verran ollut. Pelkään että se tk:n ukko sanoo, että pöksyt kinttuihin ja katotaan.
Käyttekö papassa 3 vuoden välein?

Eikö ne yleensä oteta tk:n labrassa, eli ei gyne tai tk:n lääkäri niitä ota, laittaa vaan lähetteen, ja sen lähetteen saa varmasti hoidettua ihan soitolla tk:n jos edellisestä näytteestä on pitkä aika. Itse kävin viimeksi kans iän perusteella seulonnassa, ne hoidettiin täällä kesällä ammatikoulun terveydenhuollon tiloissa, oli tosi mukavat terkkarit siellä ottamassa näytteitä.
Tuskin tuo tosiaan maltaita maksaa yksityiselläkään.

Jos ei ole vaivoja, niin 3 vuotta on ihan ok väli. Joukkotarkastukset ovat viiden vuoden välein ja kerran siinä välillä olisi hyvä käydä.
Voitko soittaa tk:een ja kysyä miten saisit lähetteen papaan ja otetaanko se labrassa vai neuvolassa (tavallisimmat käytännöt)?

Meillä soitolla perhesuunnittelun puolelle neuvolaan selviää monesti paljon, terkkarilta voi kysyä jos on vaivoja ja se voi laittaa tai hommata sen lähetteen labraan. Ainakin täällä tuntuu että yrittävät hoitaa puhelimessa niin paljon asioita kun mahdollista, aina ekaks ei tarjota suoraan aikaa lääkärille.

Jos ei ole vaivoja, niin 3 vuotta on ihan ok väli. Joukkotarkastukset ovat viiden vuoden välein ja kerran siinä välillä olisi hyvä käydä.
Voitko soittaa tk:een ja kysyä miten saisit lähetteen papaan ja otetaanko se labrassa vai neuvolassa (tavallisimmat käytännöt)?

Näin taidan tehdä. Labra tai neuvolatädiltä ei vaan oikeen voi kysellä noista vaivoista joita on ollut :(
Tietenkin tuon papan kun saa otettua niin lähtee suurin huoli pois, että ei oo mitään siihen liittyvää.
Tk-lääkärin on varmaan kuitenkin ensin itse aina vilkastava ennen kuin voi tehdä lähetteen eteenpäin gynelle? Hitsit, kun en haluais nähdä koko ukkoa saati vilautella sille :(

No, se on kuitenkin vaan sen työtä. En usko, että se ajattelee sitä asiaa sen kummemmin. Ymmärrän kyllä sun ajatukset, mutta lohduttaudu sillä ajatuksella, että onpa se noita ennekin nähny ja sille se nyt on vaan yksi ihmisen ruumiinosa muiden joukossa! :)

[QUOTE="hitsi";27354042]Näin taidan tehdä. Labra tai neuvolatädiltä ei vaan oikeen voi kysellä noista vaivoista joita on ollut :(
Tietenkin tuon papan kun saa otettua niin lähtee suurin huoli pois, että ei oo mitään siihen liittyvää.
Tk-lääkärin on varmaan kuitenkin ensin itse aina vilkastava ennen kuin voi tehdä lähetteen eteenpäin gynelle? Hitsit, kun en haluais nähdä koko ukkoa saati vilautella sille :([/QUOTE]

Siis eikö teillä päin ole ehkäisy-/ perhesuunnitteluneuvolaa???
Minä en ole koskaan soittanut noissa asioissa tk-lääkärilleni vaan varannut ajan suoraan ehkäisyneuvolan terkkarille/ gynelle.

Alan soittelemaan ja selvittelemään tuota ehkäisy/perhesuunnitteluneuvolaa heti kun ehdin :)

Olen aikoinaan käynyt laitatuttamassa kierukankin lääkäriopiskelijoilla. Siinä makailin lavetilla noin seitsemän opiskelijan opiskelukappaleena. Eli en tosiaan kyllä arastele turhia, työtään ne lääkärit tekevät, tiedän sen.
Mutta tämä tk-lääkäri on jotain ihan omaa luokkaansa. Pari kertaa olen käynyt omissa asioissa ja pari kertaa olen ollut asiakkaani tukena. Todella töykeä, huutaa kun ei ymmärrä mitä hänelle selitetään. Toistaa samoja asioita kun luulee ettei potilas ymmärrä, vaikka oikeasti ei itse ymmärrä. Lopulta karjuu "ummarratko sina, ummarratko sina!!!" eikä keskustelusta tule mitään ja saattaa jopa lyödä nyrkkiä pöytään. Lisäksi on vielä iso kokoinen, karvainen ja jotenkin pelottavan oloinen ulkonäöltään. Sieltä ei todellakaan saan helpotusta vaivoihinsa. Voi hyvin lähettää minut vaikka nieluviljelyyn kun pyydän papakokeeseen.
Muutkin tk-lääkärit on ulkomaalaisia huonolla kielitaidolla. Pari venäläistä naislääkäriä löytyy jotka jostain syystä myös tosi tympääntyneen ja epäkohteliaan oloisia. Eivät katso silmiin ja vastailevat selin mutisemalla ennen kuin ehdit edes kertoa asiaa ja kohta olet ulkona resepti kädessä. Ei vain huvittais tälläisellekään ihmiselle kertoa intiimi vaivoista.

Tai sitten olen vain ronkeli, en tiedä.. :(

[QUOTE="mä vaan";27354490]"hitsi": meillä taitaa olla sama tk-lääkäri :D[/QUOTE]

Voi ei. Säälin kaikkia hänen potilaitaan. Tiedän ihmisiä jotka eivät uskalla käydä vastaanotolla vaikka vaivat olisivatkin jo pahat. Valitusten tekokaan ei tunnu auttavan :(