Missä kohtaa tein väärin lapseni kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Onko hän siis sellainen, että kun yrittää keskustella, niin ei saa otetta, koska ei pysty puhumaan kuin lapselle. Onko siis sellainen lapsi, johon ei pysty ottamaan auktoritetti asemaa ja joka yllättää sinut heti, jos yrität ikäänkuin johtaa keskustelua.

Tavallaan, mutta toisaalta taas ei, mutta koska minä ja mieheni ei anneta vedättää eikä siis luovuta auktoriteettiasemasta missään nimessä niin homma on aika hurjaa kun meillä 'keskustellaan'. Se on siis henkisesti hyvin raskasta.

Mun tytär on nyt pian viisivuotias. Ongelmakäytöstä ei erityisemmin hänellä ole esiintynyt, mutta on aikamoinen monilahjakkuus urheilu, taide, matematiikka, äidinkieli yms. Pohtii vaikeita asioita ikäisekseen. Joskus murehtii todella raskaita juttuja. Hänen kanssaa keskustellessa oln huomannut, että en voi itse yrittää vedättää häntä tai käyttää esim. mitään käänteistä psykologiaa, koska hän huomaa sen heti ja rupeaa pitämään omaa peliään. . Olen alkanut selkeästi sitten ilmaisemaan suoraan hänelle asiat. Olen tavallaan aika jyrkkä, enkä liikaa pyri selittelemään päätöksiäni. Samalla kuitenkin pyrin välttämään antamasta kuvaa, että olisin hänen yläpuolellaan älyllisesti tai muulla lailla. Lisäksi pyrin näyttämään hänelle, että hän on arvokas omana itsenään eikä arvoa varten tarvitse suorittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
mun on vaikea uskoa, että lapsi jonka äiti kirjoittaa tällä tasolla olisi lahjakas.
Ja juu, toki äo ja taidot voi hypätä sukupolven yli, mutta silti...

Voi herran pieru, kylläpäs nyt joku älypää tietää lahjakkuudesta jotain. Taidat ite olla joku lahjaton ja kateellinen... |O

Yhteistyössä