Missä menee raja? 5v:n jokailtainen pompotus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän "taktiikka" on että tarpeeksi paljon iltarutiineja niin eivät jaksa enää vänkyillä vastaan. Hampaitten pesussa loru, yövaatteet harjoittelee pukemaan ite (3v), sängyssä saa katella kirjoja, sitten iltarukous, tuiki tuiki tähtönen ja kaksi laulua. Sen jälkeen sanoo vaan että "nyt nukutaan" ja kohta kuuluu tuhina. Ennen tätä oli juurikin tuota showta, ääääääääitiiii anna sitä anna tätä. Sukat pois ja sitten tahotaankin sukat takaisin. Ruinaa maitoa, sitten kun vei, se ei kelvannutkaan kun pitääkin olla vettä. Peitto huonosti.. yms yms..

Mä niin tiedän miltä susta tuntuu, meillä tuo 5v kyllä käy nätisti nukkumaan, mutta sen iltarumban pitääkin 10v. Ei nyt peittelemään pyydä, mutta "äiti, mulla on yks juttu...", "mä käyn juomassa", "mä käyn vessassa", "mitä sä teet?", "mitä ohjelmaa te katotte?" jne jne, tuota saattaa jatkua se parikin tuntia. Jos siihen ei reagoi, tulee viereen ulisemaan kun ei vastata. Sitten kun mä loppujen lopuks olen niin ääriä myöten menettänyt hermoni ja karjun että SÄNKYYN SIITÄ JA SUU KIINNI, alkaa taas ulina että "mä en saa unta kun sä huudat"....

Voi ei :/ Tsempit sinne myös!

Meidän "taktiikka" on että tarpeeksi paljon iltarutiineja niin eivät jaksa enää vänkyillä vastaan. Hampaitten pesussa loru, yövaatteet harjoittelee pukemaan ite (3v), sängyssä saa katella kirjoja, sitten iltarukous, tuiki tuiki tähtönen ja kaksi laulua. Sen jälkeen sanoo vaan että "nyt nukutaan" ja kohta kuuluu tuhina. Ennen tätä oli juurikin tuota showta, ääääääääitiiii anna sitä anna tätä. Sukat pois ja sitten tahotaankin sukat takaisin. Ruinaa maitoa, sitten kun vei, se ei kelvannutkaan kun pitääkin olla vettä. Peitto huonosti.. yms yms..

Väsytystaktiikka :D Pitää kokeilla :)

Meillä 3v:n kanssa tuosta pompotuksesta on päästy sillä, että kun iltatoimet on hoidettu ja lapsi peitelty sänkyyn, hän saa vielä kertoa päivän kuulumisistaan. Hänelle tosi tärkeä juttu tuo iltajutustelu. Kertoilee mitä on puuhattu esim. kerhossa ja muutenkin kertaa päivän tapahtumia. Sitten hän itse sanoo, että nyt saa silittää. Silittelen hetken ja sitten hän vielä sanoo, että nyt voitaisiin vielä halata. Sen jälkeen saan lähteä ja laittaa oven kiinni, eipä kuulu enää pihahdustakaan sen jälkeen. Eli kun hetken maltan siinä peittelytilanteessa jäädä juttelemaan ja lapsi saa kaipaamansa huomion ja hellittelyt, saan loppuillan olla täysin rauhassa.

[QUOTE="a.p";22990321]Ja sit se,että miten olla reagoimatta jos lapsi tulee viereen seisomaan? Ei oikein voi teeskennellä ettei nää :/[/QUOTE]

Supernannyn neuvo :D

Vie lapsi takaisin sänkyyn ja sano rauhallisella äänellä että "nyt nukkumaan".

Jos lapsi tulee takaisin, sanot vaan että "nuku" ja viet hänet sänkyyn.

Jos lapsi vielä tulee takaisin, älä sano mitään, älä ota katsekontaktia lapseen, vie hänet vaan takaisin sänkyyn. Ja toista sitä vaikka maailman tappiin saakka, sillä jos et anna periksi niin lapsi oppii nopsaan, ja jos annat periksi niin kaikki alkaa taas alusta.

Anna ulvoa, pompottaa ja huudella. Älä pompi, älä vastaile, älä provosoidu. Älä tee mitään. Jos lapsi tulee pois sängystä, vie takaisin ja ilmoita, että nyt nukut.

Me koulutettiin kolme lasta muutama vuosi sitten ja se oli aika tiukka paikka koko perheelle. Mutta ne oppi ja me saatiin omaa aikaa iltaisin.

Jos lapsi vielä tulee takaisin, älä sano mitään, älä ota katsekontaktia lapseen, vie hänet vaan takaisin sänkyyn. Ja toista sitä vaikka maailman tappiin saakka, sillä jos et anna periksi niin lapsi oppii nopsaan, ja jos annat periksi niin kaikki alkaa taas alusta.

Tämä on oikesti mielettömän mahtava neuvo. Ei tarvinu viiä, ku 77 kertaa takaisin sänkyyn ekana iltana, mutta kolmantena iltana ei enää kertaakaan. :D

Tuo vaan toimii.

Mites olisi jokin palkintoratkaisu. Jos lapsi menee kiltisti nukkumaan ja odottaa hiljaa unentuloa saa tarran/jnkin merkin. Kun tarroja esim. 5 tai 10 saa palkinnon (uimareissu, lelu, tms.)

Meidän iltarumbat rauhoittui aikanaan, kun alettiin laittaa CD:ltä unilaulua soimaan toistolla niin pitkäksi aikaa, että nukahtaa. Iltapala+pesut+satu+halit ja sitten musiikki soimaan ja itse suihkuun tai telkkaa katsomaan. Välillä kyllä huutelee, muttei enää ole niin mahdotonta kuin joskus. Meillä ollut se etu, ettei ole koskaan tullut pois sängystään itse. Aamullakin lauleskelee ja odottaa, että aikuinen antaa luvan nousta. Tyttö nyt 4,5v.

Esikoisen kanssa tätä kokelltiin. Olin kuullut että saattas toimia kun parina ekana iltana jaksaa viedä sen 59 kertaa takas.
Meidän sitkeän 3v8kk pojan kanssa tehtiin tota yli 2 viikkoa; joka ilta 40-60 kertaa vietiin huoneeseen. Sitten ei enää jaksanut ku oli toi vastasyntynytkin kotona....:ashamed:

Sen jälkeen ollaankin menty sitten oman fiiliksen ja meille sopivien juttujen mukaan ja oltu palstalla hyvin hiljaa meidän perheen tavoista....;)

Yhteistyössä