Missä menee raja lapsen ja äidin poissaoloihin kotoa parisuhteessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Etä-isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Etä-isä

Vieras
Ongelmani ei ehkä ole yleisin...Elän avovaimoni kanssa suurimmalta osin toimivassa suhteessa ja meillä on 1,5v lapsi. Asumme luonnollisesti saman katon alla, mutta näen lastani (ja naistani) noin puolet viikosta. Naiseni viettää toisen puoliskon ajastaan vanhempiensa luona eri paikkakunnalla 150km päässä kodistamme...minun puolestani saa viettää mutta hän ottaa lapsemme aina mukaan.

Yleensä nämä vierailut kaikenlisäksi ovat viikonlopun yli kestäviä joten silloin kun minulla olisi parhaiten töistä aikaa eli viikonloppuisin niin en pääsekkään olemaan lapseni kanssa. Hän selittää syyksi sen että lapsi näkee isovanhempiaan ja isovanhemmat lapsea (niin, näkee siis yhtä paljon kuin isäänsä). Lisäksi hän kertoo viihtyvänsä vanhalla kotipaikkakunnallaan että näkee vanhoja kavereitaan yms.

Olemme keskustelleet asiasta monesti mutta emme taida päästä yhteisymmärrykseen. Haluaisin nähdä ja olla lapseni kanssa enemmän, mutta tällä hetkellä näin tapahtuu yhtä usein kun eläisimme jaetussa huoltajuudessa.

Osaako joku kertoa onko olemassa linjausta/lakia siihen kuinka paljon vanhempi saa lastansa nähdä jos perhe ei ole hajonnut?

Mistään lakien määräämästä en tiedä, mutta ei tuo nyt suinkaan ole normaalia tai hyväksyttävää. Sinä olet lapsen vanhempi, siinä missä äitikin ja myös sinulla on päätäntä valta lapsen asioista.

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Miten vaimo suhtautuu, jos haluat lähteä mukaan viikonloppuvisiitille?
Noilla tiedoin tuo kuulostaa ihan siltä, että vaimosi ei ole irtaantunut vanhemmistaan ja aloittanut omaa itsenäistä elämää. Onko joku asia ehkä "pakottanut" hänet muuttamaan kotipaikkakunnalta pois? Jospa hän haluaisi oikeasti muuttaa takaisin sinne, mutta ei halua sitä myöntää tai vaatia sinulta sellaista.

Musta tuntuis hirveeltä asua kaukana vanhemmista... Haluan, että lapset voi aina tahtoessaan pyyhältää sinne. Täten minunkaan ei tarvitse mennä sinne yökylään tai olla päivätolkulla. Jos ne asuis kauempana, niin pitäs olla siel sit pitempii aikoja.

Kyllä minulla heräisi aika pahat epäilykset, jos puolisoni haluaisi enemmän olla "vanhempiensa" kuin minun luonani.

Ensi kerran mene itse heidän mukaan tai vaadi, että äiti jättää lapsen sinulle. Eihän se äiti yksin päätä teidän lapsen menemisistä.

Hankala tilanne. Vaikuttaa siltä, että avovaimosi on hoitovapaalla ja asuinpaikkakunnallanne yksinäinen. Onko näin? Jos vaimosi lähtee vanhempiensa luokse viikonlopuksi ja palaa vasta alkuviikosta, onko sulla mahdollista saada arkipäiviksi lapsellenne hoitajaa siksi aikaa, kun olet töissä? Paras vaihtoehto tietenkin olisi, jos avovaimosi löytäisi itselleen ystäviä asuinpaikkakunnaltanne, mutta se ei aina ole ihan helppoa.

Voisitteko sopia, että avovaimosi voisi olla vanhempiesi kanssa vain viikolla ja viikonloput olisivat sitten teidän oman perheen yhteistä aikaa?

Onhan tuossa se hieno juttu, että lapsellanne on tiiviit välit isovanhempiinsa, mutta ei se saisi mielestäni tapahtua isä-lapsi-suhteen kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24215238:
Miksi et mene mukaan sinne?

Oletko ajatellut, että muuttaisitte lähemmäs naisesi vanhempia?

Silloin tällöin menenkin ja hyvin siihen suhtautuu vaimo ja appivanhemmatkin :) Kysymys on kuitenkin eenemmän siitä - onko minun pakko mennä viikonlopuksi appivanhemmille jotta näen lastani? Ja ehkä kysymys on enemmän periaatteellinen...Olisi tietty mukava tehdä viikonloppuisin ja viikollakin yhdessä jotain - ilman appivanhempia :)

Muutto on aikalailla poissuljettu, ainakin toistaiseksi johtuen työkuvioista.

Ymmärrän toki että vanhempia haluaa nähdä...mutta oman napanuorani on jo irti eikä minun tarvitse viettää puolta ajastani vanhempieni kanssa (eikä siinä tietysti mitään väärää ole vaikka haluaakin)...

tuo on väärin. Ymmärrän hyvin, että sinua harmittaa ja et varmastikaan halua aina lähteä vapaalla anoppilaan kyläilemään. Pyydä että lapsi jää kanssasi kotiin.

Minusta ei ole normaalia, että pitää aikuisen ihmisen olla koko ajan vanhempiensa luona. On varmaan juuri niin, että ei ole löytänyt ystäviä ja siksi haluaa olla paljon vanhermpien paikkakunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Etä-isä;24215355:
Silloin tällöin menenkin ja hyvin siihen suhtautuu vaimo ja appivanhemmatkin :) Kysymys on kuitenkin eenemmän siitä - onko minun pakko mennä viikonlopuksi appivanhemmille jotta näen lastani? Ja ehkä kysymys on enemmän periaatteellinen...Olisi tietty mukava tehdä viikonloppuisin ja viikollakin yhdessä jotain - ilman appivanhempia :)

Muutto on aikalailla poissuljettu, ainakin toistaiseksi johtuen työkuvioista.

Ymmärrän toki että vanhempia haluaa nähdä...mutta oman napanuorani on jo irti eikä minun tarvitse viettää puolta ajastani vanhempieni kanssa (eikä siinä tietysti mitään väärää ole vaikka haluaakin)...

Sujuuko teillä muuten parisuhde hyvin? Minusta on aika luonnollista että äiti haluaa olla vanhempiensa kanssa. Mutta en minä itse haluaisi puolet viikkoa viettää muualla kotoa. Ellen olisi tosi tosi väsynyt. Olisiko niin että puolisosi tietää saavansa apua vanhempiensa luona. Toisaalta kuulostaa jo hieman isovanhempien hyväksikäytöltä.

Mene mukaan viikonloppuna sinne. Teette jonkun sopimuksen siitä että kuinka monta viikonloppua vuodesta olette poissa kotoa.

Onkos sun naises nainen vai pikkutyttö joka tarvii vanhempiaan...pikkasen liikaa. Toi on jo läheisriippuvuutta vai tuliko tää vasta lapsensaannin jälkeen? (en lukenu kuin aloituksen).
Jos tuli lapsen jälk. niin sysää hoitovastuun omille vanhemmilleen, joko ei osaa tai luota itseensä tai ei halua - ole valmis sittenkään...
Lähipiirissä vastaava, aina kaikki lomat vanhemmillaan, nytkin koko kesän!

Onko avovaimosi tosi väsynyt lapsen hoidosta ja tarvitsee sen takia vanhempiensa apua, että saisi välillä hengähdettyä?

Ei toi reilulta kuulosta. Voisitko ihan sanoa avovaimollesi, että haluaisit viettää viikonlopun perheenä hänen ja lapsen kanssa ihan kolmestaan ja tehdä jotain kivaa yhdessä?

[QUOTE="eee";24215479]Onko avovaimosi tosi väsynyt lapsen hoidosta ja tarvitsee sen takia vanhempiensa apua, että saisi välillä hengähdettyä?[/QUOTE]

Ja ottaa siksi pennun mukaan?? Onko tuo sitä kuuluisaa Naisen Logiikkaa?

Vaimo ei itseasiassa ole hoitovapaalla vaan työelämässä mutta työkuvansa vuoksi pystyy tekemään töitä myös muualta kuin työpaikaltaan. Ei ole enää pikkutyttö vaan lähempänä 30v kuin 20v...
Lapsi on normaalisti hoidossa tuttavallamme joka on perhepäivähoitaja joten hoitopvät yms. on täysin sovellettavissa...

Hän kyllä saa PALJON hoitoapua vanhemmiltaan jotta saa levättyä mutta en sitten tiedä miksi on niin väsynyt koska lapsia on vain yksi ja vielä helppo tapaus joka tosiaan on vielä päivät hoidossa, työ ei ole rankkaa nähnytkään ja itse yritän parhaani mukaan kaikessa auttaa...

Täytyy varmaan se kuuluisa kissa nostaa kunnolla pöydälle....jahka anoppilasta kotiutuvat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Etä-isä;24215557:
Vaimo ei itseasiassa ole hoitovapaalla vaan työelämässä mutta työkuvansa vuoksi pystyy tekemään töitä myös muualta kuin työpaikaltaan. Ei ole enää pikkutyttö vaan lähempänä 30v kuin 20v...
Lapsi on normaalisti hoidossa tuttavallamme joka on perhepäivähoitaja joten hoitopvät yms. on täysin sovellettavissa...

Hän kyllä saa PALJON hoitoapua vanhemmiltaan jotta saa levättyä mutta en sitten tiedä miksi on niin väsynyt koska lapsia on vain yksi ja vielä helppo tapaus joka tosiaan on vielä päivät hoidossa, työ ei ole rankkaa nähnytkään ja itse yritän parhaani mukaan kaikessa auttaa...

Täytyy varmaan se kuuluisa kissa nostaa kunnolla pöydälle....jahka anoppilasta kotiutuvat :)

Entä ne ystävät nykyisellä asuinpaikkakunnalla? Mulla on lapset jo aikuisia, mutta etätöitä tekevänä olen huomannut, että ystävien merkitys korostuu, kun päivät on käytännöllisesti katsoen yksin.

No miten sun vanhemmat näkee lasta jos selittää sillä että pitää nähdä isovanhempia??? On toi ihan selkeetä läheisriippuvuutta, onko siis aina ollut noin???? Tai jos siis lapsen saannin jälk. niin tosiaan taitaa haluta huidella kamujen kanssa ja äippä ja iskä hoitaa (töissäkin kun jo on...eli ei hoida muutenkaan...???).
Vaikka ikää ois 40v voi olla ihan pikkutyttö sisältä ja riipuvainen vanhemmistaan...toi on joko riippuvuttaa tai sitä hoitovastuun sysäämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24215605:
Entä ne ystävät nykyisellä asuinpaikkakunnalla? Mulla on lapset jo aikuisia, mutta etätöitä tekevänä olen huomannut, että ystävien merkitys korostuu, kun päivät on käytännöllisesti katsoen yksin.

Kyllä hänellä ystäviä on täälläkin sillä ollaan samassa kaupungissa asuttu jo 5v, mutta voi olla että ne parhaat ystävät asuvat siellä 150km päässä...Tosin hän näkee niitäkin kyllä joka viikko, aina kun siellä päin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ååååå;24215641:
No miten sun vanhemmat näkee lasta jos selittää sillä että pitää nähdä isovanhempia??? On toi ihan selkeetä läheisriippuvuutta, onko siis aina ollut noin???? Tai jos siis lapsen saannin jälk. niin tosiaan taitaa haluta huidella kamujen kanssa ja äippä ja iskä hoitaa (töissäkin kun jo on...eli ei hoida muutenkaan...???).
Vaikka ikää ois 40v voi olla ihan pikkutyttö sisältä ja riipuvainen vanhemmistaan...toi on joko riippuvuttaa tai sitä hoitovastuun sysäämistä.

Omat vanhemmat asuu tässä aika lähellä missä päästään käymään vaikka iltasella tai että he käy meillä niin ei tarvii aina olla lasta kärräämässä johonkin.
Kyllä tää "läheisriippuvuus" on vaimolla aina ollut, ja olisin ehkä kuvitellut että lapsen saaminen ja perheen muodostuminen olisi jotenkin vähentänyt sitä...mutta ehkäpä päinvastoin!

Alkuperäinen kirjoittaja Etä-isä;24215653:
Kyllä hänellä ystäviä on täälläkin sillä ollaan samassa kaupungissa asuttu jo 5v, mutta voi olla että ne parhaat ystävät asuvat siellä 150km päässä...Tosin hän näkee niitäkin kyllä joka viikko, aina kun siellä päin on.
Sitten kannattaa tosiaan keskustella asiasta. Ei niinkään siitä, miksi menee aina vanhempiensa luokse, vaan pikemminkin siitä, miksi ei viihdy kotona/asuinpaikkakunnalla. Joku syyhän siihen on. Pidemmän päälle ei ole lapsenkaan kannalta kivaa, jos isää näkee vain satunnaisesti, joten jo senkin vuoksi olisi hyvä löytää jokin ratkaisu tilanteeseen.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie

Yhteistyössä