Missä on ihmisten käytöstavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiakaspalvelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asiakaspalvelija

Vieras
Työskentelen asiakaspalvelussa. En nyt ala eritellä sen tarkemmin olenko töissä Kelassa, sossussa tms, mutta joka tapauksessa joudun olemaan tekemisissä hyvin monenlaisten asiakkaiden kanssa. Tänään jäin, jälleen kerran, miettimään, että missä on ihmisten käytöstavat, kun mitä tahansa huudetaan puhelimeen ja haistatellaan asiakaspalvelijalle asioista, joihin hän ei voi mitenkään vaikuttaa, koska ei ole kyseisiä lakeja laatinut, joiden perusteella asiakkaan asia on käsitelty. Tänään multa meni hermot niin totaalisesti, että löin luurin korvaan sanottuani ensin asiakkaan järjettömän raivoamisen päälle että kiitos kuulemiin. Asiakas meni jo henkilökohtaisuuksiin kommenteissaan. Mä en ikinä kehtaisi tehdä vastaavaa. Aika noloa ensin kertoa henkilötietonsa ja sen jälkeen raivota ja huutaa puhelimessa miten sattuu. Ja taustalta kuului pienen lapsen ääni. Hyvän käytösmallin taisi saada :headwall:

Surullista.. taitaa olla hermot menneet lopullisesti ihmisellä tai sitten on käytöshäiriöinen ei pärjää. Älä välitä moisesta, itse hän kärsii eniten käytöksestään, ja on oikein että etuja ei saavuteta häiriköimällä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Surullista.. taitaa olla hermot menneet lopullisesti ihmisellä tai sitten on käytöshäiriöinen ei pärjää. Älä välitä moisesta, itse hän kärsii eniten käytöksestään, ja on oikein että etuja ei saavuteta häiriköimällä.

No ei tässä ko asiassa saa mitään etuja vaikka miten hyvin käyttäytyisi. Päätökset perustuu lakiin, joka on kaikille sama. Jos lakipykälät ei miellytä, ei ole mitään hyötyä karjua puhelimeen asiattomuuksia. "Mua hävettäis olla siellä töissä, miten sä kehtaat tehdä tuollaista työtä, oikeesti sä oot ihan täys paska, mä häpeisin sun asemassas jne" Ja tätä tämä asiakas toisteli, vaikka itse oli väärässä asiansa suhteen. Yritin ystävällisesti selittää mihin päätös perustuu, mutta minkäs teet kun toinen ei yhtään kuuntele, raivoaa vaan. Mun teki mieli vastata, mua hävettäis nyt olla siellä puhelimen toisessa päässä, mut en toki sitä sanonut asiakkaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja en ihmettele jos:
vaikka työkkärissä on töissä, siellä kun ei väitetä mistään mitään, ainakaan täällä :(

No en ole työkkärissä töissä ja tässä tapauksessa asiakkaan asia oli käsitelty täysin oikein ja pykälien mukaisesti, mutta hän ei vaan tyytynyt lopputulokseen. Mut kehtaisitko sä mennä raivoamaan sinne työkkäriin, jos olisit tyytymätön?

Kuule kyllä niissä asiakaspelvelijoissakin on vikaa niin ettö nolottaa,itse muutin jokin aika sitten erääseen kaupunkiin jossa olenkin nyt etenkin virastoissa saanut osakseni murteeni takia syrjintää,on jopa suoraan asiakaspalvelija haukkunut ja sanonut "miksi muutit tänne" kiva kuule siinä koittaa selitellä tai anteeksi pyydellä että täytyy sitten hajoittaa perhe ja minun muuttaa takasin kotikaupunkiini josta lähtöisin kun täällä ei haluat toisella murteella puhuvia palvella.
Ja ihan selventääkseni asiaa en ole mikään "vähemmistö kansalainen" tms. vaan ihan Suomalainen ja Suomesta siis kyse.

Khihihi.. Oon aika monta kertaa antanut samalla mitalla takaisin kun asiakkaat käyvät syyttelemään minua asiasta johon en voi vaikuttaa, tai riehuneet jostain muuten vaan syyttä. Mun mielestäni asiakaspalvelija ei tarkoita sitä että olen orja, terapeutti tai roskakori.

Vielä lisäyksenä: Jos minua kohdellaan asiakkaana huonosti, annan kyllä silloinkin samalla mitalla takaisin. Missään tapauksessa asiakaspalvelun kumminkaan puolin, ei asiakas tai asiakaspalvelija saa olla epäkunnioittava..

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Khihihi.. Oon aika monta kertaa antanut samalla mitalla takaisin kun asiakkaat käyvät syyttelemään minua asiasta johon en voi vaikuttaa, tai riehuneet jostain muuten vaan syyttä. Mun mielestäni asiakaspalvelija ei tarkoita sitä että olen orja, terapeutti tai roskakori.

No mun mielestä en asiakaspalvelijana voi sanoa mitä vaan sylki suuhun tuo, vaikka joillekin tekisikin oikeasti mieli karjua tai lyödä muuten vaan luuri korvaa heti. Mutta mä olen aikuinen ihminen ja mulla on sen verran käytöstapoja, etten mitä tahansa suustani päästele.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja voi:

No ei tässä ko asiassa saa mitään etuja vaikka miten hyvin käyttäytyisi. Päätökset perustuu lakiin, joka on kaikille sama. Jos lakipykälät ei miellytä, ei ole mitään hyötyä karjua puhelimeen asiattomuuksia. "Mua hävettäis olla siellä töissä, miten sä kehtaat tehdä tuollaista työtä, oikeesti sä oot ihan täys paska, mä häpeisin sun asemassas jne" Ja tätä tämä asiakas toisteli, vaikka itse oli väärässä asiansa suhteen. Yritin ystävällisesti selittää mihin päätös perustuu, mutta minkäs teet kun toinen ei yhtään kuuntele, raivoaa vaan. Mun teki mieli vastata, mua hävettäis nyt olla siellä puhelimen toisessa päässä, mut en toki sitä sanonut asiakkaalle.

Juu, ei se varmaan auta yhtään että asiattomuuteen vastaa toisella asiattomuudella. Ei muuta kuin toteat vaan, että nyt kuule menit jo henkilökohtaisuuksiin ja tätä mun ei tarvitse enää kuunnella.

No mun mielestä en asiakaspalvelijana voi sanoa mitä vaan sylki suuhun tuo, vaikka joillekin tekisikin oikeasti mieli karjua tai lyödä muuten vaan luuri korvaa heti. Mutta mä olen aikuinen ihminen ja mulla on sen verran käytöstapoja, etten mitä tahansa suustani päästele.

Niin, tuloksenahan on vaan sitkeä riita joka jatkuis vaikka maailman tappiin. Fiksu ihminen ei edes aloita moista.

vaikka työkkärissä on töissä, siellä kun ei väitetä mistään mitään, ainakaan täällä :(

No en ole työkkärissä töissä ja tässä tapauksessa asiakkaan asia oli käsitelty täysin oikein ja pykälien mukaisesti, mutta hän ei vaan tyytynyt lopputulokseen. Mut kehtaisitko sä mennä raivoamaan sinne työkkäriin, jos olisit tyytymätön?

no jos erittäin kaltoin olisi kohdeltu esim väärin perustein hylätty joku juttu tms niin varmasti menisin todella vihaisena, mutta ei tulis mieleenkään henk.kohtasuuksia päästellä, se on jo törkeää, joku raja pitäisi olla

Tämä on muuten totta, että monelta puuttuu käytöstavat. Kohtelias kanssa käyminen ihmisten kanssa on joillekin aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa! Jos joku sitten käyttäytyy erittäin kohteliaasti, niin katsotaan kieroon, että onko tuollakin nyt ihan kaikki kotona..

Kyllä mulla on niin huonoja kokemuksia Kelan virkailijoista, ettei oo tosikaan! Kilttinä ihmisenä en kuitenkaan rähjää kellekään...

Oon saanut vaikka kuinka monta väärin perustein tehtyä päätöstä, jotka on muka olleet aivan oikein, mutta kas kummaa, valituksen tehtyäni aina muuttuneet. Yksi virkailija neuvoo toimimaan yhdellä tavalla, toinen toisella. Ei ne pahoittelut auta, kun mokia sattuu enemmän kuin oikeita toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja en ihmettele:

no jos erittäin kaltoin olisi kohdeltu esim väärin perustein hylätty joku juttu tms niin varmasti menisin todella vihaisena, mutta ei tulis mieleenkään henk.kohtasuuksia päästellä, se on jo törkeää, joku raja pitäisi olla

No sanotaan nyt vaikka esimerkkinä, että kelan kotihoidontuki on kaikille se n 300 eur ja asiakas haluaa, että hänelle maksetaan enemmän, vaikka ei ole mitään perusteita. Asiakas alkaa raivota virkailijalle ja haistattelee, vaikkei päätöstä voi mitenkään muuttaa. Asiakas voi ehkä kokea olevansa kaltoin kohdulta ja pienituloinen, mutta mitä siinä voi virkailija tehdä. Ei mitään, jos asiakas ei suostu kuuntelemaan mitään perusteluja. Ja ei, en ole Kelan täti, kunhan nyt otin tälläisen yksinkertaisen esimerkin.

Mulla on kanssa huonoja kokemuksia kelasta kun ovat itse mokanneet ja olleet todellä töykeitä eikä perään ole tullut edes anteeksi pyyntöä, että kylläne käytöstavat joskus puuttuu siellä asiakaspalvelun puolellakin.

Siinä on sellanen juttu, ettei tarvitse karjua tai haukkua tai muuten vajota sen toisen tasolle... Esimerkiksi hyväntuulinen päivänjatkojen toivotus ja "tervetuloa uudelleen!" ja luuri kiinni...

Yhteistyössä