Missä pidät vauvaa, ettei taapero koko ajan pääse sen kimppuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asd

Vieras
Meillä on 5 kk:n ikäinen vauva, joka jo pyörii moneen suuntaan ja haluaa telmiä lattialla. Meillä on kuitenkin myös vauhdikas isoveli (2v5kk), joka haluaisi koko ajan olla painimassa vauvan kanssa ja vähän paukutella otsia yhteen. Alan olla jo kaikki keinot kokeillut, että missä pitäisin vauvaa, että saisin edes jotain kotitöitä tehdä. Vaunuissa vauva ei viihdy ja isoveli kiipeää sinne, jos laitan vauvan sinne. Isoveljen laitan välillä syöttötuoliin turvaremmeillä kiinni, että saan edes vessassa käydä rauhassa.

Miten te muut olette pärjänneet vauvan ja järkiä vailla olevan, hurjan vaudikkaan isoveljen kanssa? Missä pidätte vauvaa, että se olisi turvassa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten olis opettaa isompi tottelemaan?

Saat kaksi kertaa arvata, onko yritetty opettaa. Lempeästi, kovasti, rakkaudella, huutamalla, rankaisemalla, juttelemalla...Ei auta. Pikkuveli on vaan niiiiiin siisti kapistus, että sen kimppuun on rynnättävä heti, kun sen havaitsee lattialla...

Alkuperäinen kirjoittaja asd:

Saat kaksi kertaa arvata, onko yritetty opettaa. Lempeästi, kovasti, rakkaudella, huutamalla, rankaisemalla, juttelemalla...Ei auta. Pikkuveli on vaan niiiiiin siisti kapistus, että sen kimppuun on rynnättävä heti, kun sen havaitsee lattialla...

Opeta hoitamaan ja hoivaamaan ja leikkimään OIKEILLA tavoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja kippe:
leikkikehä?

Hmmm... tätä en muuten ole hoksannutkaan.

Tai pinnasänky?

Minusta sänky on pyhitettävä nukkumiselle, eli en suosittele tätä mylläyspaikaksi. Mieluummin se leikkikehä, tai lapsi sitterissä pöydälle tms. korkeammalle. Tässä täytyy toki olla tarkkana ettei koko värkki putoa lattialle.

Pystyisikö järjestämään jotain tekemistä isommalle? Onko jokin kiinnostava leikki, mitä voisi sillä aikaa leikkiä? Voisiko isompi autella jotain pientä niissä kotihommissa?

Itsellä on myös 2,5-vuotias poika ja 4 kk ikäinen vauva. Suht hyvin on vauvaan suhtautunut, ei pahempaa mustasukkaisuutta ole, mutta välillä otteet ovat rajuhkoja. Välillä saa isompaa käskyttää ottaa rauhallisemmin. Joskus otan mukaan jotain pientä tekemään. Pesukonetta saa täyttää, astianpesukonetta tyhjentää, imuroida hiukan jne... Ja kun vauvaa hoitelen, hän saa auttaa välillä tuomalla jotain vauvan tarvikkeita ja yritän saada hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi apulaiseksi... :)

kyllä mä annoin noitten olla yhdessäkin, harvoin mitään sattu. Vieressä toki olin. Kotitöitä voi tehdä kun mies tulee kotiin, ruuan voi laittaa kun vauva nukkuu tai illalla valmiiks jos tahtoo ettäon enemmän aikaa olla myös taaperon kanssa kahden.

Ja vauvan mä muistaakseni otin vessaan mukaan. Ei tulis kyllä mieleenkään sitoa lasta johonki kiinni.

Opeta hoitamaan ja hoivaamaan ja leikkimään OIKEILLA tavoilla.

Juu, välillä se yhdessä olo näyttääkin ihan mukavasti sujuvan, mutta sitten isoveli yhtäkkiä unohtaa, että pikkuveli on vielä vauva, ja aloittaa melkoisen karhunpainin sen kanssa. Pikkuinen ei IHAN vielä osaa oikeita otteita siinä hommassa, joten mulle tulee aina kiire mennä väliin. Selvästikään isoveli ei ole pahantahtoinen (ainakaan koko ajan), vaan enemmänkin haluaa leikkikaveria ja esitellä omia lelujaan (kuten leikkivasaraa, jolla tottakait täytyy paukutella pikkuveljeä...) :/

leikkikehä?

Hmmm... tätä en muuten ole hoksannutkaan.

Ei auta, taapero kiipeää näppärästi laidan yli... tai ali jos on vanhanmallinen pohjaton versio! Pinnasänky ehkä, jos taapero ei sinne pääse. Kaukalossa kannoin vauvaa esim vessaan mukaani, ja meil nukkui pitkät päiväunet ulkona vaunuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Pystyisikö järjestämään jotain tekemistä isommalle? Onko jokin kiinnostava leikki, mitä voisi sillä aikaa leikkiä? Voisiko isompi autella jotain pientä niissä kotihommissa?

Itsellä on myös 2,5-vuotias poika ja 4 kk ikäinen vauva. Suht hyvin on vauvaan suhtautunut, ei pahempaa mustasukkaisuutta ole, mutta välillä otteet ovat rajuhkoja. Välillä saa isompaa käskyttää ottaa rauhallisemmin. Joskus otan mukaan jotain pientä tekemään. Pesukonetta saa täyttää, astianpesukonetta tyhjentää, imuroida hiukan jne... Ja kun vauvaa hoitelen, hän saa auttaa välillä tuomalla jotain vauvan tarvikkeita ja yritän saada hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi apulaiseksi... :)

Niin, tällaisia hommia mä teen yhdellä kädellä vauvaa toisella kantaen (mä en sitä kantoliinaa koskaan kokenut omakseni) . Välillä otan isoveljen mukaan hommiin, mutta ei sitä kiinnosta esim. pyykkikoneen tyhjennys niin paljon kuin pikkuveli...:) No, mä yritän lohduttaa itselleni, että parin kuukauden päästä tilanne voi olla jo paljon helpompi, kun vauva kasvaa ja ryömii jo ja alkaa olla yhä enempi sosiaalisempi ja vastailla isoveljen kontaktiin. Onpahan innokas leikkikaveri odottamassa!

Meillä on vauvaa säilötty pinniksessä - tätä nykyä hän on siellä myös turvassa itseltään, että ei esim. minun vessassäkäynnin tai pakollisten kotihommien aikana ryömi sängyn alle tms jumipaikkaan :D

Myös liinassa olen pitänyt. Isosisko jäähylle, jos toistuvista kielloista huolimatta riehunta ja revittely vain jatkuu. On usein itsekin sitä mieltä, että jäähy on ainoa oikea ratkaisu :) Ikää esikoisella nyt 2 v 8 kk, vauva 9 kk.

Meillä tuo vauva oleilee ihan lattialla, jotenkin nuo isommat pienet kuitenkin ovat varovaisia... vaikka kyllä tuo 1v6kk:n ikäinen "Monsteri" meinaa välillä "hoitaa" liiankin innokkaasti, ja jos suuttuu, niin silloin ei kyllä katso, että onko edessä vauva vai isompi tapaus... päälle mennään ja lujaa!

Mutta kun en itse jouda olemaan ns. taakilla, niin vauva on sitterissä tai vaunuissa tai nukkumassa. Tai joskus tuo pahin noista isoista pienistä, Monsteri siis lempinimeltään, on "arestissa" matkasängyssä :ashamed:
Noin siis esim. kun menen vessaan, ja vauvalla on just omat leikit lattialla joita en halua keskeyttää.
(Meillä on siis matkasänky olohuoneen nurkassa just nimenomaan tähän tarkoitukseen laitettuna. )

Yhteistyössä