Missä vaiheessa kerrotte raskaudesta TYÖPAIKALLA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AaPee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AaPee

Vieras
Raskauteni on nyt todella alussa, viikkoja 4+3, eli olen vasta itsekin saanut tietää odottavani. Olen nyt kesälomalla ja töihin paluu elokuun alussa, jolloin viikkoja on 7+3. Työsopimukseni päättyy elokuun lopussa, jolloin raskausviikkoja 11+4. Mahdollisesta jatkosta on keskusteltu, mutta mitään varmaa tietoa ei ole.

Mitä siis teen? Emme ole vielä miehen kanssa kertoneet raskaudesta kenellekään ja sukulaisillekin ajattelimme ilmoittaa syksymmällä, ehkä ensimmäisen ultran jälkeen. En siis haluaisi kertoa töissäkään aiemmin, en siis ainaakaan nyt heti elokuun alussa. Mutta jos mahdollisesta jatkosta keskustellaan, pitäisikö minun jo siinä tilanteessa kertoa olevani raskaana?

Olen hoitoalalla, kolmivuorotyössä. Pelottaa jo valmiiksi, miten jaksan yövuorot, jos kauhea uupumus tai pahoinvointi tulee, kuten viime raskuadessa...

Älä kerro. Kerro vasta, kun on pakko. Minulla oli raskausaikanani neuvolassa kokenut terveydenhoitaja, koulutukseltään kätilö. Olin määräaikaisessa työssä ja hän antoi minulle neuvon, etten kerro töissä raskaudesta mitään. Näkyihän se sitten lopulta, jolloin raskaudesta pystyi jo hyvin kertomaankin.

ja jos et pysty tekemään yövuoroja saat varmasti niistä vapautuksen, ainakin lääkärintodistuksella. ja palkallista sairaslomaa yms.
Eli ei missään kannata kertoa siinä vaiheessa kun jatkosta keskustelet.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Älä kerro. Kerro vasta, kun on pakko. Minulla oli raskausaikanani neuvolassa kokenut terveydenhoitaja, koulutukseltään kätilö. Olin määräaikaisessa työssä ja hän antoi minulle neuvon, etten kerro töissä raskaudesta mitään. Näkyihän se sitten lopulta, jolloin raskaudesta pystyi jo hyvin kertomaankin.

...sitä vaan mietin, että jos väsymykseni/pahoinvointini vaikuttaa työhön/näkyy, niin selitänkö sen kertomalla syyn?? Ja työ on sillä tavalla "vaarallista", että väkivaltatapauksia saattaa olla ja pitää mennä väliin... mielelläänhän en tässä tilassa menisi, mutta miten selitän, jos en kerro raskaudesta??

Mä kerroin sit kun alkoi näkymään. Jouduin tehdä sen koeajalla (yritin sinnitellä koeajan yli mutten onnistunu), mutta en saanu potkuja :D pomo vaan totes että lapset pitää tehdä ajallaan, ehdit kyllä tehdä töitä senkin jälkeen vielä piiiiitkään! :D

Alkuperäinen kirjoittaja AaPee:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

...sitä vaan mietin, että jos väsymykseni/pahoinvointini vaikuttaa työhön/näkyy, niin selitänkö sen kertomalla syyn?? Ja työ on sillä tavalla "vaarallista", että väkivaltatapauksia saattaa olla ja pitää mennä väliin... mielelläänhän en tässä tilassa menisi, mutta miten selitän, jos en kerro raskaudesta??

Tuossa tilanteessa kertoisin. Turvallisuus kuitenkin on tärkeintä. Ehkä saisit helpotusta työtehtävien osalta.

Ei tarvinnut kertoa, kun rv 6 alkoi hillitön pahoinvointi. Jokainen arvasi syyn, kun vähän väliä piti käydä oksentamassa... Jäinkin sitten melko pian saikulle moneksi viikoksi voimakkaan pahoinvoinnin takia.

Mutta siis sinun tapauksessa jos vaan pystyt pitämään asian salassa, niin pidä ja kerro vasta kun on pakko tai kun raskaus alkaa näkyä.

Kerroin n. 10 viikolla kun oli sydänäänet kuultu ja pomo oli mielissään että kerroin niin hyvissä ajoin että hänelle jää riittävästi aikaa hommata minulle sijainen. Kerroin ajoissa myös siitä syystä kun tulee neuvola, lääkäri ja ultrakäyntejä etten joudu käyttämään niihin omaa aikaa, nyt kun esimies tietää niin voin käydä työajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja MamaDeDos:
Kerroin ajoissa myös siitä syystä kun tulee neuvola, lääkäri ja ultrakäyntejä etten joudu käyttämään niihin omaa aikaa, nyt kun esimies tietää niin voin käydä työajalla.

meillä niihin ei saa käyttää työaikaa!! :o

Ite oon nyt 14. viikolla ei oo vielä aikoihin aikomusta kertoa. Pakko on kertoa vasta 2kk ennen loman alkua joten aikaa on.
Sairaslomat on sitä varten jos uupumus estää yksittäisien vuorojen tekemisen.
Raskaus ei saa vaikuttaa työsopimuksen jatkumiseen

Alkuperäinen kirjoittaja itsekin hoitsu kolmivuoroduunissa:
Ite oon nyt 14. viikolla ei oo vielä aikoihin aikomusta kertoa. Pakko on kertoa vasta 2kk ennen loman alkua joten aikaa on.
Sairaslomat on sitä varten jos uupumus estää yksittäisien vuorojen tekemisen.
Raskaus ei saa vaikuttaa työsopimuksen jatkumiseen

Hmm... minusta on epäreilua kertoa vasta 2kk ennen pois jäämistä. Kuten joku edellä jo sanoikin niin pomo on varmasti tyytyväinen, kun on aikaa etsiä sijainen ajoissa.

Jos olet ollut tosi hyvä työntekijä niin pomo antaa sun jatkaa vaikkka raskaana olisitkin. Näin minulla ainakin :) Minulle sanottu sitä, että joku onnekas saa sijaisuuden = joku toinen työllistyy edes hetkeksi :) Kannattaa kertoa niin ei kukaan ainakaan myöhemmin katso pahalla sitä ettet kertonut. Onnea raskaudesta! Rehellisyydellä voit taata itsellesi töitä lapsen syntymänkin jälkeen samasta paikasta. Epärehellisyydellä ei saa mitään hyvää aikaan.

Ollaankohan ap:n kanssa samassa paikassa töissä?! :D Tosiaan jos minulla työt jatkuu elokuun jälkeen, niin kerron vasta sitten, inhottavaa olla epärehellinen , mutta pelottaa pirusti, että jos pomo saa tietää niin sitten ei ainakaan työt jatku. Mulla vaan ongelmana se, että viikkoja on tänään 11+1 ja elokuussa jo aikas paljon enemmän, mut isoja vaatteita sitten vaan, et ei paljastuisi raskaus vielä.

Eikö sinulla ap ole mahdollista välttää väkivaltatilanteita? Tietenkin jos joku hyökkää odottamatta kimppuun on se todella vaikeaa, mutta esimerkiksi jos sinulla olisi ranne kipeä, et saisi osallistua kiinnipitoihin, koska siinä tilanteessa olet jo vaaraksi työkavereillesi.
Sinuna en kertoisi raskaudesta, koska olet niin aikaisilla viikoilla vielä, tietty sinulla raskaus ei ole ensimmäinen, että en tiedä miten mahasi alkaa näkymään..

Kerrot sitten kun työsopimus on allekirjoitettu, jossain sopivassa välissä, viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Jos olet joutumassa väkivaltaa uhkaavaan tilanteeseen niin siinä vaiheessa sanot työkavereille, pahoinvoinnin ym. takia ei tarvii kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Jos olet ollut tosi hyvä työntekijä niin pomo antaa sun jatkaa vaikkka raskaana olisitkin. Näin minulla ainakin :) Minulle sanottu sitä, että joku onnekas saa sijaisuuden = joku toinen työllistyy edes hetkeksi :) Kannattaa kertoa niin ei kukaan ainakaan myöhemmin katso pahalla sitä ettet kertonut. Onnea raskaudesta! Rehellisyydellä voit taata itsellesi töitä lapsen syntymänkin jälkeen samasta paikasta. Epärehellisyydellä ei saa mitään hyvää aikaan.
Tänä päivänä ei kannata olla liian sinisilmäinen. Työnantajatkaan (puhun nyt isoista yrityksistä) eivät ole lojaaleja työntekijöitä kohtaan, niin miksi työntekijöiden pitäisi olla.

Ap:n tilanteessa en kertoisi ennen kuin jatko on sovittu. Itse kerroin rv6. Ekan aikana sattui juuri kehityskeskustelu siihen ja kakkosen kanssa oli työpaikan pirskeet, jossa paljastuin, kun en ottanut alkoa.

Yhteistyössä