Missä vaiheessa lasten kanssa harrastaminen loppuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenis"

Vieras
Noiden ulkoilu-aiheisten ketjujen innoittamana: minkä ikäisten lasten kanssa harrastatte ulkoilua tai kuntoilua, esim. pulkkamäkeä, hiihtämistä, luistelua, uimista tms.?

Jos ette, miksi ette? Onko se mielestänne hyvä esimerkki lapsille? Siis tuo, että mamma istuu sisällä palstailemassa ja lapset liikkuu keskenään...

[QUOTE="Jenis";27884336]Noiden ulkoilu-aiheisten ketjujen innoittamana: minkä ikäisten lasten kanssa harrastatte ulkoilua tai kuntoilua, esim. pulkkamäkeä, hiihtämistä, luistelua, uimista tms.?

Jos ette, miksi ette? Onko se mielestänne hyvä esimerkki lapsille? Siis tuo, että mamma istuu sisällä palstailemassa ja lapset liikkuu keskenään...[/QUOTE]

Minä olen vieläkin mukana lapseni harrastuksessa,nyt vaan huoltojoukoissa ja kuljetus puolella. Ja pienemmän kanssa olen aina ulkona leikkimässä tai ainakin olen läsnä.

Minä olen vieläkin mukana lapseni harrastuksessa,nyt vaan huoltojoukoissa ja kuljetus puolella. Ja pienemmän kanssa olen aina ulkona leikkimässä tai ainakin olen läsnä.

Sitä mä just tarkoitin. Minkä ikäinen sun lapsi oli, kun lakkasitte harrastamassa yhdessä vaikka ihan hiihtoa tai mitä nyt vaan, joka ei vaadi erikoisvälineitä tai tiloja? Mä oon oikein oottanut että lapset on siinä iässä, että niiden kans voi ns. oikeasti liikkua. Esikoinen on kolmannella, ja kyllä se ihan mielellään ottaa aikuisen mukaan luistelemaan, hiihtämään ja uimaan. On vaan noita pienempiä sen verran, ettei voi täysipainoisesti mennä esikoisen vauhdilla.

Meillä kotona on käyty yhdessä hiihtämässä, luistelemassa, vaeltamassa, uimassa jne varmast tonne ala-asteen lopulle. Mitään maksettuja harratuksia meillä ei oo koskaan ollu, sen vuoksi kun vanhempani ovat sitä mieltä että kilpaurheilu on järjetöntä. Yläasteella sitten hyvin pitkälle kaikki liikunta jäi
Mutta niinkai se jää monella muullakin, vaikka siihen asti ois harrastanu seurassa.

Mulla on nyt 5 ja 8v. lapset ja yhdessä käydään pyöräilemässä, luistelemassa, hiihtämässä, uimassa jne... Omasta lapsuudesta muistan, että kävin kyllä äidin kanssa kävelemässä ihan läpi koko sen ajan kuin asuin kotona ja samalla juteltiin kaikenlaista. Samoin yhteisillä Lapinreissuilla hiihdettiin ja lasketeltiin yhdessä ja nytkin ollaan oltu meidän perhe äitini kanssa monesti talvilomalla samassa mökissä ja yhdessä hiihdellään, joten meillä yhdessä harrastaminen näyttää jatkuvan läpi koko elämän.

Riippuuhan se vähän lapsista ja vanhemmista ja mielenkiinnon kohteista miten pitkään yhdessä tehdään asioita. Meillä asiaa auttaa se, että olen itse tottunut liikkumaan pienestä pitäen ja haluan antaa omille lapsille saman elämäntavan, koska se on aika fiksua.

Mulla on nyt 5 ja 8v. lapset ja yhdessä käydään pyöräilemässä, luistelemassa, hiihtämässä, uimassa jne... Omasta lapsuudesta muistan, että kävin kyllä äidin kanssa kävelemässä ihan läpi koko sen ajan kuin asuin kotona ja samalla juteltiin kaikenlaista. Samoin yhteisillä Lapinreissuilla hiihdettiin ja lasketeltiin yhdessä ja nytkin ollaan oltu meidän perhe äitini kanssa monesti talvilomalla samassa mökissä ja yhdessä hiihdellään, joten meillä yhdessä harrastaminen näyttää jatkuvan läpi koko elämän.

Riippuuhan se vähän lapsista ja vanhemmista ja mielenkiinnon kohteista miten pitkään yhdessä tehdään asioita. Meillä asiaa auttaa se, että olen itse tottunut liikkumaan pienestä pitäen ja haluan antaa omille lapsille saman elämäntavan, koska se on aika fiksua.

Olihan täällä muitakin :) Mulla on samanlaiset ajatukset, ja olin tosi yllättynyt tosta toisesta ketjusta jossa vähän jokainen oli sitä mieltä että lapset ei "aikuista kaipaa" touhuihinsa. Kyllä mä ainakin muistan että oli kiva harrastaa yhdessä, ja omatkin lapset tuntuu siitä tykkäävän. Toki ulkoilevat (tai esikoinen ulkoilee) myös omien kavereidensa kanssa, en mä koko aikaa vieressä kyttää ;)

No, meillä mennään harrastetaan kyllä ulkoilua, vaikka toinen on 7 ja toinen vasta 1, mutta onneksi liikunnan lisäksi meillä harrastetaan myös aivotyöskentelyä. Kokeile sinäkin tuon liikunnallisen pakkomielteen lisäksi.

[QUOTE="Jenis";27884383]Sitä mä just tarkoitin. Minkä ikäinen sun lapsi oli, kun lakkasitte harrastamassa yhdessä vaikka ihan hiihtoa tai mitä nyt vaan, joka ei vaadi erikoisvälineitä tai tiloja? Mä oon oikein oottanut että lapset on siinä iässä, että niiden kans voi ns. oikeasti liikkua. Esikoinen on kolmannella, ja kyllä se ihan mielellään ottaa aikuisen mukaan luistelemaan, hiihtämään ja uimaan. On vaan noita pienempiä sen verran, ettei voi täysipainoisesti mennä esikoisen vauhdilla.[/QUOTE]

Meillä tuon ikäinen ottaa kyllä mukaansa mieluummin kaverin kuin äitin tai isin.

[QUOTE="Meira";27884561]No, meillä mennään harrastetaan kyllä ulkoilua, vaikka toinen on 7 ja toinen vasta 1, mutta onneksi liikunnan lisäksi meillä harrastetaan myös aivotyöskentelyä. Kokeile sinäkin tuon liikunnallisen pakkomielteen lisäksi.[/QUOTE]

Heko heko. Sehän tässä on tosiaan ongelmana että suomalaiset perheet on LIIKAA yhdessä ja harrastaa LIIKAA liikuntaa, pakkomielteineen :D

Minä kirjoitin tuon paljon kohotun tekstin, että lapset ulkoilee pihalla usein keskenään ja minä palstailen/teen ruokaa/pesen pyykkiä/järjestelen paikkoja jne.

Mutta kyllä me yhdessäkin liikutaan! :) Lapset vaan ovat niin liikkuvaisia ja minä en työpäivän jälkeen ehdi edes olemaan päivittäin 4 tuntia ulkona, kuten lapset mielellään tekevät.

Mun poika on 15v ja me käydään edelleen 2-4krt viikossa yhdessä hiihtämässä. Isänsä kanssa käyvät uimassa paljon. Koko perhe lasketellaan ja kesällä vaelletaan perheenä.

[QUOTE="Jenis";27884581]Heko heko. Sehän tässä on tosiaan ongelmana että suomalaiset perheet on LIIKAA yhdessä ja harrastaa LIIKAA liikuntaa, pakkomielteineen :D[/QUOTE]

En puhunut suomalaisista, vaan siitä että sinulla tuntuu olevan pakkomielle. Olet avaamassa jo kolmatta keskustelua aiheesta. Miksi ihmeessä?

[QUOTE="Meira";27884604]En puhunut suomalaisista, vaan siitä että sinulla tuntuu olevan pakkomielle. Olet avaamassa jo kolmatta keskustelua aiheesta. Miksi ihmeessä?[/QUOTE]

Mitähän sä nyt sekoilet? Tämä on ensimmäinen ja ainoa ketju, jonka olen avannut.

[QUOTE="Laura";27884598]Mun poika on 15v ja me käydään edelleen 2-4krt viikossa yhdessä hiihtämässä. Isänsä kanssa käyvät uimassa paljon. Koko perhe lasketellaan ja kesällä vaelletaan perheenä.[/QUOTE]

Jotain tällaista mä just tarkoitin! Ei siis sitä, että lapset on JOKO kavereidensa TAI vanhempiensa kans 24/7, vaan että perheellä edelleen tehdään asioita vaikka lapset ois jo isojakin :)

Itse en ole ikinä harrastanut vanhempieni kanssa. Ihan taaperona äiti lykki mua rattaissa kauppaan mennessään, mutta varsin pian sain hoitaa ulkoilut omin nokkineni/sisarukseni kanssa. Mihinkään liikuntaharrastukseen ei osallistunut vanhempani: eivät ikinä uineet kanssamme, eivät hiihtäneet tai luistelleet jne. Sen verran luistelua opettivat joskus kun olin 5v että opin pysymään itse pystyssä ja sitten sainkin raahautua kentälle ihan itse. Hiihtäminen oli sitä, että äiti pisti sukset jalkaa ja lähti itse sisälle sillä välin kun hiihdin sisarukseni kanssa pihallamme. Ihan hyvä suhde liikuntaan mulle on silti kehittynyt.

[QUOTE="Jenis";27884336]Noiden ulkoilu-aiheisten ketjujen innoittamana: minkä ikäisten lasten kanssa harrastatte ulkoilua tai kuntoilua, esim. pulkkamäkeä, hiihtämistä, luistelua, uimista tms.?

Jos ette, miksi ette? Onko se mielestänne hyvä esimerkki lapsille? Siis tuo, että mamma istuu sisällä palstailemassa ja lapset liikkuu keskenään...[/QUOTE]

hmmm, alle kouluikäisten lasten kanssa kävimme luontoretkellä ja pulkkamäessä ja luistelemassa. koululaisilla on taas jo omat vaativat urheiluharrastukset, joissa käyvät.
hiihtävät ja luistelevat oikeastaan vaan koulussa.

[QUOTE="vieras";27884587]Minä kirjoitin tuon paljon kohotun tekstin, että lapset ulkoilee pihalla usein keskenään ja minä palstailen/teen ruokaa/pesen pyykkiä/järjestelen paikkoja jne.

Mutta kyllä me yhdessäkin liikutaan! :) Lapset vaan ovat niin liikkuvaisia ja minä en työpäivän jälkeen ehdi edes olemaan päivittäin 4 tuntia ulkona, kuten lapset mielellään tekevät.[/QUOTE]

Anteeksi, en tarkoittanut ottaa sua silmätikuksi :D

[QUOTE="Jenis";27884706]Jatkokysymys: jos ette harrasta ulkoilua/kuntoilua isojen (esim. kouluikäisten) lastenne kanssa, niin millaisia juttuja harrastatte? Siis yhdessä.[/QUOTE]

Katotaan salkkareita ja palstaillaan ja pleikkarilla pelataan!! :DDDDD Tätä vastaustahan sä hait vai mitä???

Me siis kyllä harrastetaan jonkin verran liikuntaakin yhdessä, mutta paljon myös mm. tehdään kotitöitä yhdessä, tehdään ruokaa yhdessä, käydään yhdessä kylässä tai otetaan meille vieraita vastaan, tyttären kanssa tehdään käsitöitä "yhdessä" eli molemmilla omat kutimet ja neuloskellaan. Pelataan paljon lautapelejä, lempparit on tällä hetkellä Piirrä ja arvaa sekä Afrikan tähti. Täytetään ristisanatehtävä, mummomaista mutta mukavaa! :) Kirjastossa käydään yhdessä.

Liikuntalajeista harrastetaan yhdessä eniten lenkkeilyä ja kävelyä, kesäisin käydään paljon kalassa (hmm.. onko se nyt sitten liikuntaa, mutta soudellaankin siinä samalla), ratsastamassa käydään yhdessäkin, siis minä harrastan ratsastusta ja samoin osa lapsista (kaikki on harrastaneet jossain vaiheessa). Tykkään maalata ja askarrella ja lapsetkin on innokkaita näitä tekemään, joskus yhdessä ja joskus erikseen. Kesällä laittelen mielelläni puutarhaa ja lapset siinäkin aika paljon on mukana.

Semmosta, tavallista puuhaa. Salkkareita meillä ei oikeasti katso kukaan ja muutenkin telkkaria hyvin vähän. Tosin piilokameratyyppisiä komedioita katsotaan yhdessä kyllä. Pleikkarilla pelataan ehkä puolen vuoden välein.

[QUOTE="Jenis";27884706]Jatkokysymys: jos ette harrasta ulkoilua/kuntoilua isojen (esim. kouluikäisten) lastenne kanssa, niin millaisia juttuja harrastatte? Siis yhdessä.[/QUOTE]

aika vähän meillä on koko perheen yhteisiä juttuja, mikä on harmi. lähes ainoa on telkkarin katsominen yhdessä ja saunominen. lasten harrastukset vievät aikaa.

Katotaan salkkareita ja palstaillaan ja pleikkarilla pelataan!! :DDDDD Tätä vastaustahan sä hait vai mitä???

Me siis kyllä harrastetaan jonkin verran liikuntaakin yhdessä, mutta paljon myös mm. tehdään kotitöitä yhdessä, tehdään ruokaa yhdessä, käydään yhdessä kylässä tai otetaan meille vieraita vastaan, tyttären kanssa tehdään käsitöitä "yhdessä" eli molemmilla omat kutimet ja neuloskellaan. Pelataan paljon lautapelejä, lempparit on tällä hetkellä Piirrä ja arvaa sekä Afrikan tähti. Täytetään ristisanatehtävä, mummomaista mutta mukavaa! :) Kirjastossa käydään yhdessä.

Liikuntalajeista harrastetaan yhdessä eniten lenkkeilyä ja kävelyä, kesäisin käydään paljon kalassa (hmm.. onko se nyt sitten liikuntaa, mutta soudellaankin siinä samalla), ratsastamassa käydään yhdessäkin, siis minä harrastan ratsastusta ja samoin osa lapsista (kaikki on harrastaneet jossain vaiheessa). Tykkään maalata ja askarrella ja lapsetkin on innokkaita näitä tekemään, joskus yhdessä ja joskus erikseen. Kesällä laittelen mielelläni puutarhaa ja lapset siinäkin aika paljon on mukana.

Semmosta, tavallista puuhaa. Salkkareita meillä ei oikeasti katso kukaan ja muutenkin telkkaria hyvin vähän. Tosin piilokameratyyppisiä komedioita katsotaan yhdessä kyllä. Pleikkarilla pelataan ehkä puolen vuoden välein.

En mä hakenut mitään tiettyä vastausta, mua nyt vaan sattuu kiinnostamaan tämä aihepiiri :) Niin moni oli sitä mieltä, että lapset puuhailee keskenään eikä siihen aikuista tartte.

Yhteistyössä