Noin pienen vauvan uni ja valverytmiä on aika mahdotonta lähteä itse säätelemään.
Lapsen unenlaatu muuttuu siinä 6kk iässä, ja jos siihen mennessä ei ole tapahtunut muutosta, niin sitten sitä voi alkaa itse lempeästi muuttamaan.
Yleensä lapset kyllä itse vaistomaisesti alkaa nukkumaan pidempiä unia yöllä, kun on siihen valmiudet. Toki sitä voi edesauttaa -> yöllä ei seurustella, ei sytytellä valoja kun lapsi herää syömään / vaippa pitää vaihtaa, mahdollisimman hiljaa ja vähäeleisesti hoitaa hommat ja takaisin uneen. Onhan joskus sitten niitäkin tapahtunut, että vauva valvookin yöllä sen pari tuntia ennen unen saamista. Mutta ajan kanssa se rytmi muuttuu.
Ton ikästä ei kannata väkisin valvotella siinä toivossa, että yöt nukkuisi paremmin - sillä ei ole mitään vaikutusta. Annat lapsen nukkua päivällä jos nukuttaa ja voit vain odottaa että yöstäkin tulisi parempi.
Olen itse kamppaillut ja etsinyt tietoja paljon lasten unista. Esikoinen nukkui ensimmäisen kokonaisen yönsä 1v3kk iässä. Sitä ennen heräili 1-10 kertaa yössä.
Kuopus ei nuku vieläkään öitään, ei ole koskaan nukkunut yli 3h pidempää pätkää (ei päivällä eikä yöllä) ja ikää on nyt 1v1kk. Hän nukkuu niin päiväunet kun yöunet 30-60min pätkissä. Ja ollaan tietenkin yritetty kaikkea mahdollista, jotta saataisiin kokonaisia yöunia.