Missä vaiheessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syöttötuoliin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syöttötuoliin?

Vieras
Missä vaiheessa olette laittaneet vauvanne syöttötuoliin istumaan? Eikö pitäisi laittaa vasta silloin kun lapsi osaa jo istua?

Mikä syöttötuoli on paras? Sellainen ""perinteinen"" vai Stocken Trip trap-tuoli?

Meillä aloitettiin syöttötuolin käyttö ennen kuin lapsi osasi istua. Pidin syöttötuolissa aina muutamia minuutteja ja heti kun lapsi ei enää jaksanut istua siinä (alkoi röhnöttää epämukavan näköisesti), nostin pois. Tykkäsi kovasti leikkiä pöydän ääressä.
Lastahan ei kai nykyisten ohjeiden mukaan saisi istuttaa ennen kuin osaa istua, mutta esim. äitini oli istuttanut minua jo kauan ennen kuin osasin istua. En tiedä kostautuuko se sitten myöhemmin elämässä, mutta ainakaan vielä minulla ei ole ollut mitään ongelmia.

Meillä aloitettiin syöttötuolissa istuskelu puolivuotiaana, kun kai muutenkin saa aloittaa ihan oikean istumisharjoittelun. Aluksi vaan jotain tyynyjä tms. tueksi sen tuolinpehmusteen lisäks ja lyhyitä aikoja kerrallaan. Oon ymmärtäny, et liian aikaisesta istuttamisesta seurais selkäongelmia (mua on istutettu 4kk ja selkärangassa on komea mutka... liekö syynä aikainen istuminen?) Ennen syöttikseen opiskelua harjoittelimme mössöjen syöntiä pari viikkoa sitteristä käsin.

Tuolin mallista en osaa sanoa, et mikä olis paras... lienee lähinnä makuasia.

Meillä aloiteltiin lyhyillä istumaharjoituksilla n. 5.5kk ikäisenä. Tyynyillä tuin, ettei kovin horjunut. Tuolina on Stokken Tripp Trapp ja on kyllä ollut hyvä hankinta (tyttö nyt 10kk). Varmasti tulee olemaan käytössä pitkään, ehkä jopa ensimmäisenä koululaistuolina ja kaikenlisäksi on vielä tyylikäskin.

Molemmat lapset ovat istuneet syöttötuolissa n. puolen vuoden iästä lähtien, eli kun ovat muutenkin istuneet napakasti selkä suorassa ilman tukea.

Esikoisella oli perinteinen taittuva syöttis, ei ollut hyvä koska kaatui mielestäni herkästi ja istuinosa oli liiankin tilava. Toisella on nyt Ikean Gulliver-syöttötuoli ja on ollut hyvä, ei kaadu ja on pienellekin hyvänmallinen. Ja oli edullinenkin. Tripp Trapp on varmasti hyvä, mutta myös älyttömän kallis, tosin jälleenmyyntiarvoakin on.

Meillä on Emman syöttötuoli. Muistuttaa näöltään hieman trip trapia mutta hinta noin kolmasosan. Ollut käytössä nyt reilu puoli vuotta ja olen edelleen tyytyväinen.

Yhteistyössä