Kilppa; oletko puhunut asiasta reaalielämässä kenellekkään? Minä olen keskustellut paljon tästä lapsen haluamisesta monen ihmisen kanssa, niin oikeastaan ne, joilla vauvakuume on ollut, on aika lailla vähemmistönä. Minä taidan olla niitä harvoja, jotka on aina tykänneet lapsista. Ei lasten haluaminen ole mitenkään itsestään selvää. Ja mitä vaikeampi äitisuhde ja traumaattisempi lapsuus, sen vaikeampaa on päättää, mitä oikein haluaa.
Nyt kun pikkujouluaika on tulossa, niin sulla on älyttömän hyvä mahdollisuus tehdä galluppi tästä asiasta.

Odotat, että tyypit on pikkaisen hiprakassa, ja sitten kysyt kahden kesken suoraan, että oliko sulla vauvakuume kun perustit perheen? (JA huom! sun ei tarvitse selitellä mitään omasta tilanteestasi. Humalassa ihmiset tuppaa olemaan sen verran narsistisia, ettei ne kysy, että miksi kysyt, vaan alkaa innoissaan kertoa miltä heistä silloin tuntui. Varsinkin, kun siitä voi olla jo sen verran aikaa, ettei aihe ole arka)
Mun galluppitulokset on jotenkin hämmentäviä. Yksikään niistä, jotka kertoo epäröineensä vauva-asiaa, ja on sitten kuitenkin tehnyt ne lapset, ei kadu tätä päätöstä. Mun ystäväni teki lapset, koska mies halusi, ja hänestä oli selvää, että jos hän haluaa elää rakastamansa miehen kanssa, on lapsia tehtävä. Kuulemma oma äidiksi kasvaminen ja omat lapset on jotain täydellisen erilaista kuin toisten lapsien hoitaminen.
Mun kummipoikani taas on ns. "ihmelapsi". Hänen äitinsä eli vuosia onnellisesti lapsettomassa liitossa, kunnes lähes nelikymppisenä huomasi olevansa raskaana, vaikkei hänen pitänyt koskaan saada lapsia. Se oli valtava järkytys molemmille. Mies ei sopeutunut enää ollenkaan tähän ajatukseen, mutta on kuitenkin ollut ihan kelpo isä. Myöhemmin kummilapseni äiti kertoi minulle, että joskus hän ajattelee kauhuissaan, kuinka lähellä oli, ettei hän koskaan olisi tullut äitiä. Hän kun ei koskaan ajatellut, että oikeasti voisi elää lapsettomana; vuodet vaan vieri, aina oli jotain mukavaa tekemistä eikä hän ajatellut koskaan olevansa oikeasti niin vanha, että lapsettomuus olisi ollut sinetöity juttu.
Ja samalla kun kuuntelee näitä juttuja, päättyy ne aina siihen samaan neuvoon; tee lapset äläkä odota liian kauan. Tuo ohje tulee niin varmasti, että sitä alkaa jo jossain vaiheessa keskustelua odottaa.

Ainoastaan kaksi on sanonut, että katuu sitä että teki lapset. Toinen kuitenkin teki niitä kolme ja on nyt seitsämän lapsen mummo, jonka päivät menee siihen että omat lapset tuo pesueet hänelle hoitoon monta kertaa viikossa. Joten en sitten tiedä, puhuuko siinäkin väsyminen. Toinen taas teki lapsen, että mies ei ois jättänyt häntä (teki siis miehen tietämättä). Siitä voi jo arvata, että tosi huonot lähtökohdat on johtaneet surullisiin seurauksiin. Katumus voi olla ihan tervettä omantunnon ääntä eikä niinkään johtua äitiydestä.
Minä luulen, että kun alat puhumaan tästä asiasta, ahdistus helpottaa. Huomaat, että ei se päätöksen teko ole useimmille helppoa. Sekin jo auttaa, kun lakkaa syyllistämästä itseään siitä, ettei tiedä mitä haluaa, vaikka ympäristö odottaa ratkaisuja. Tämähän on kuitenin ihan eri tason päätös kuin se, mitä päättää opinnoistaan, työstä tai asumisesta.Missään niissä ei vastuu ole näin kova ja lopullinen!