Missä voi vielä säästää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli kaikki mahdolliset vinkit millä pienituloinen voi karsia menojaan otetaan vastaan:)
Tilanne se, että saattaa kestää kauankin ennen kuin tulot kasvavat ja tällä hetkellä esim. asumiskustannukset jne on jo karsittu minimiin, silti tuntuu ettei rahat riitä..
Mitään turhia tilauksia/ostoja en tee, ruokamenot ehkä saa vieläkin pienemmiksi (jos jollain vinkkejä halpoihin ruokiin, niin otetaan vastaan) ja kaikesta koitan säästää.
Silti tuntuu, että kaikki mikä tulee, se myös menee ja mitään ei jää säästöön:(

Mulle on auttanut vastaavassa tilanteessa se, että, kun saan tilin työstäni niin ensimäisenä otan siitä osan ja pistän sen sukanvarteen.
En tiedä toimisko se sinulla, mutta mulla se toimi.

Mimmoset kännykkäliittymät teillä on? Ja miten paljon muuten pistätte rahaa kun ostatte niitä laitteita. Olen huomannut, että monilla pienituloisilla on hienommat kännykät kuin minulla. Olen ihmetellyt sitä useasti.

Vakuutukset kannattaa tarkastaa ja kilpailuttaa. Jos on jotain suoratoistoon liittyviä kk-maksuja niin ne voi laittaa tauolle. Sekä toki muut kulutustottumukset: voiko pyöräillä/kävellä paikkoihin, ostaako ruokaa ns.roskiin etc. Laittaa lämmön ja sähkön kulutukset minimiin .

Lidl se on oman ruokatalouden perusjuttu.
Sieltä löytyy halvalla peruselintarvikkeita, jauhelihaa, kanaa, hernekeittoa ym.
Köyhän, kuten minun ei paljon kannata perusruokaan sijoittaa rahaa, joten tässäpä muutama resepti useamman päivän sapuskaan.
Iso purkki valmishernekeittoa 1 euro.
700gr jauheluhaa 3 euroa ?
Wokkikastike
sweet source sauce? 2 euroa.
Perunoita/nuudeli/makaroni 1 euro
Sipuli mausteita. 1 euro.
Paista sipuli ja jauheliha, keitä perunat tai nuudeli/makaroni.
Heitä kaikki vähintään 5 litran kattilaan ja anna hautua hiljaisella puolisen tuntia. Vaikka ainekset kuulostavat yhteensekoitettuna sian appeelta, siitä tulee maistuva lämminruoka itselleni viikoksi, noin euron päivä :-)

Makaroni laatikko, makkaralla euron paketti tai jauhelihalla 3 euroa, saat alle seitsemällä eurolla tehtyä hyvän ruoan usemammaksi päiväksi.
Pakastin on ehdoton juttu, niin ei tarvitse syödä useampaa päivää samaa sapuskaa.

Juustokeittoa, jauhetta kaksi pussillista ja siihen joukkoon kanaa, koipi/reisipaloista ja edelleen useamman päivän safka muutamalla eurolla.
Mielikuvitusta kehiin ja itse tehden saat todella edullisesti ruokaa tehtyä.
K-kaupassa näyttää olevan halvempaa leipää kuin muissa kaupoissa ja mielestäni paras tumma leipä, Saariston varras, alle euron/leipä :-)

Lidl se on oman ruokatalouden perusjuttu.
Sieltä löytyy halvalla peruselintarvikkeita, jauhelihaa, kanaa, hernekeittoa ym.
Köyhän, kuten minun ei paljon kannata perusruokaan sijoittaa rahaa, joten tässäpä muutama resepti useamman päivän sapuskaan.
Iso purkki valmishernekeittoa 1 euro.
700gr jauheluhaa 3 euroa ?
Wokkikastike
sweet source sauce? 2 euroa.
Perunoita/nuudeli/makaroni 1 euro
Sipuli mausteita. 1 euro.
Paista sipuli ja jauheliha, keitä perunat tai nuudeli/makaroni.
Heitä kaikki vähintään 5 litran kattilaan ja anna hautua hiljaisella puolisen tuntia. Vaikka ainekset kuulostavat yhteensekoitettuna sian appeelta, siitä tulee maistuva lämminruoka itselleni viikoksi, noin euron päivä :)

Makaroni laatikko, makkaralla euron paketti tai jauhelihalla 3 euroa, saat alle seitsemällä eurolla tehtyä hyvän ruoan usemammaksi päiväksi.
Pakastin on ehdoton juttu, niin ei tarvitse syödä useampaa päivää samaa sapuskaa.

Juustokeittoa, jauhetta kaksi pussillista ja siihen joukkoon kanaa, koipi/reisipaloista ja edelleen useamman päivän safka muutamalla eurolla.
Mielikuvitusta kehiin ja itse tehden saat todella edullisesti ruokaa tehtyä.
K-kaupassa näyttää olevan halvempaa leipää kuin muissa kaupoissa ja mielestäni paras tumma leipä, Saariston varras, alle euron/leipä :)
Einesruokia? Ei ole terveellistä ja hyvää.

Nyt oli puhe säästämisestä ja köyhyydestä :-)
Kylläpä noita terveellisiäkin ruokia, esim. kalaa söisi useamminkin, mutta kun eivät rahat riitä, niin............
En toisaalta kyllä usko hernekeiton tai jauhelihan epäterveellisyyteen kovinkaan paljon, vaikkei itse niitä sikoja lahtaisikaan tai valmistaisi sitä hernekeittia tuntikausia sähköä ja aikaa kuluttaen.

Nyt oli puhe säästämisestä ja köyhyydestä :)
Kylläpä noita terveellisiäkin ruokia, esim. kalaa söisi useamminkin, mutta kun eivät rahat riitä, niin............
En toisaalta kyllä usko hernekeiton tai jauhelihan epäterveellisyyteen kovinkaan paljon, vaikkei itse niitä sikoja lahtaisikaan tai valmistaisi sitä hernekeittia tuntikausia sähköä ja aikaa kuluttaen.
Tarkoitan wok valmiskastiketta, makkaraa ja pussikeittoa.

Olen todella pienituloinen mutta en ikinä käytä eineksiä, tosin hernekeitto tekee poikkeuksen mutta muuten mielestäni saa halvemmalla kun tekee kaiken itse alusta asti. Ajallisesti tietysti voi joillekin olla liikaa, ymmärrän sen hyvin että ostaa vaikka pussikeiton, mutta täyteen siitä ei tule. Parempi olisi tehdä keitto esim linsseistä tai vaikka kalakeitto seistä.

Olen todella pienituloinen mutta en ikinä käytä eineksiä, tosin hernekeitto tekee poikkeuksen mutta muuten mielestäni saa halvemmalla kun tekee kaiken itse alusta asti. Ajallisesti tietysti voi joillekin olla liikaa, ymmärrän sen hyvin että ostaa vaikka pussikeiton, mutta täyteen siitä ei tule. Parempi olisi tehdä keitto esim linsseistä tai vaikka kalakeitto seistä.
Kalakeittoa Norjalaisista perkuujätteistä, kalan osista joita ei voi myydä kalliimmalla fileinä?
Pussikeitto on pelkkä perusta ruoalle ja sen saa täyttävämmäksi perunalla/makaronilla/nuudeleilla ja jauhelihalla tai kanalla.

Ymmärrän sen että joutuu väliaikasesti syömään epäterveellistä ja halpaa ruokaa. Entä kun palkka on pieni eläkeikään asti ja eläke on pieni.
Jos ennen elettiin läskisoosilla, piimällä, voilla, silakoilla ja tummalla leivällä, niin ihmeenä pitäisin ellei nykyisten halpojenkin elintarvikkeiden avulla eläisi tarvittavaa 70 vuotta, ellei auton alle jääminen, jäätiköllä liukastuminen tai joka kolmannella ilmenevä syöpä vie ennenaikaiseen hautaan.

Jos on ollut kaukaa viisas niin kuivattuja sieniä saa käytettyä pitkin vuotta. Niistä taikoo kastikkeet ja piiraat, risotot jne. pikkurahalla. Näin itse olen säästänyt useamman kauppareissun. Pakastimen marjat ja ruisjauho saavat terveen marjapuuron aikaiseksi. Jos ei ole muuta ruokaa juuri siihen rakoon. Ensi satokaudella kaapit täyteen!

Jos on ollut kaukaa viisas niin kuivattuja sieniä saa käytettyä pitkin vuotta. Niistä taikoo kastikkeet ja piiraat, risotot jne. pikkurahalla. Näin itse olen säästänyt useamman kauppareissun. Pakastimen marjat ja ruisjauho saavat terveen marjapuuron aikaiseksi. Jos ei ole muuta ruokaa juuri siihen rakoon. Ensi satokaudella kaapit täyteen!
Julkinen liikenne ei kulje sinne missä kasvaa marjat ja sienet.

Kalakeittoa Norjalaisista perkuujätteistä, kalan osista joita ei voi myydä kalliimmalla fileinä?
Pussikeitto on pelkkä perusta ruoalle ja sen saa täyttävämmäksi perunalla/makaronilla/nuudeleilla ja jauhelihalla tai kanalla.
Pussikeitto on täynnä lisäaineita ja on pahaa. Sei on hyvä kala jos osaa ostaa oikeaa, ei sekään tosin nykyään ole edullista mutta keitosta tulee paljon syötävää. Jos et osaa laittaa ruokaa niin suosittelen opettelemaan, siinä säästää rahaa.

No nyt se tuli, kaikkien aikojen säästämisvinkki :-)
Kahviinhan menee rahaa satoja euroja kuukaudessa, mutta eipä hätä ole tämän näköinen.
Sota-aikana kahvinkorviketta valmistettiin voikukan juurista, joten kesän aikana voi kerätä näitä juuria talteen ja saa herkulliset Juhla-Mokat aivan omatoimisesti.
Onko leipä mielestäsi kallista? Vetävätkö tukkuliikkeet liikaa rahaa välistä.
Ensi kesänä menet ja kuorit männystä uloimman kuorikerroksen pois ja otat talteen alla olevan pehmeän osuuden, nilan ja teet siitä jauhoa.
Sillä, eli petulla pula-aikoina ennenkin on selvitty ja voit laittaa leipäseesi jopa puolet pettujauhoa.
Ps. en pidä sienistä. Muistuttavat rakenteeltaan liikaa etanoita ja jätän etanansyönnin mieluusti ranskalaisille :-)

Julkinen liikenne ei kulje sinne missä kasvaa marjat ja sienet.
Näin on. Tai saa maksaa maltaita ennen kuin pääsee lähimmille paikoille mistä marjat yms on jo viety. Maalaisten on vaikea käsittää että Helsingissä et ihan tuosta vaan lähde sienimetsään. Sitäpaitsi ne sienet pitää tunnistaa.. minulle ne kaikki näyttävät ihan samoilta vaikka olin kuinka tutustunut.

No nyt se tuli, kaikkien aikojen säästämisvinkki :)
Kahviinhan menee rahaa satoja euroja kuukaudessa, mutta eipä hätä ole tämän näköinen.
Sota-aikana kahvinkorviketta valmistettiin voikukan juurista, joten kesän aikana voi kerätä näitä juuria talteen ja saa herkulliset Juhla-Mokat aivan omatoimisesti.
Onko leipä mielestäsi kallista? Vetävätkö tukkuliikkeet liikaa rahaa välistä.
Ensi kesänä menet ja kuorit männystä uloimman kuorikerroksen pois ja otat talteen alla olevan pehmeän osuuden, nilan ja teet siitä jauhoa.
Sillä, eli petulla pula-aikoina ennenkin on selvitty ja voit laittaa leipäseesi jopa puolet pettujauhoa.
Ps. en pidä sienistä. Muistuttavat rakenteeltaan liikaa etanoita ja jätän etanansyönnin mieluusti ranskalaisille :)

Sienet voi kuivattuna jauhaa jauheeksi ;)
Tuon allekirjoitan etten kahvista luovu. En toki osta yli 4e paketteja ja rahapulassa tyytyy kaikista halvempaan. :)

Seuraat kulkureittijesi varrella olevien ruokakauppojen tarjouksia. Ostelet tarpeellisia juttuja aina, kun jossain sattuu olemaan sopivaa tarjouksessa. Esim. jauho ym kuivatuotteiden varastoa kannattaa täydentää tarjoksen osuessa kohdalle, eikä ostaa vasta sitten kun ihan pakko ja maksaa täysi hinta.

Rahan kulutusta voi seurata siirtymällä maksamaan ostokset käteisellä. Kortilla maksaessa ne rahat kummasti vain menevät jonnekin, käteisellä on pakko seurata, että juuri tämä summa riittää ostoksiin.

"Minulla oli cu tasapainossa pitkään, jopa niin että 2002 - 2004 ei ollut mitään lääkitystä, Asacolitkin tauolla. Töissä söin vuosikausia luonaaksi ruispaloja ja teetä. Sitten kesällä 2004 kyllästyin teen juontiin ja otin leipien huuhteluksi "Kuuma kuppi" pussikeittoja. Voe mikä moka. Kaksi kuukautta ko evästä ja tärähti niin ankara relapsi päälle, ettei parane kuin leikkaamalla. Vasta tuon onnettomuuden jälkeen luin tuoteselosteen ja liityin cro-con keskustelupalstalle, josta sain asiallista tietoa, mutta heräsin liian myöhään. Pussikeitoissahan on lisä- ja säilöntäaineita niin paljon, ettei niiden nautiskelijan ruumiskaan mätäne koskaan. Kyllä nyt harmittaa moinen moka". - 10.3.2006 jutusteluja

Yhteistyössä