Missähän ammatissa tienaisi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpä vaan

Vieras
Mikähän sellanen ammatti ois, jossa pienellä opiskeluvaivalla tienaisi isosti rahaa? Onko sellaisia edes?

Toinen kysymys on että minkälainen koulutus on toimittajilla ja kirjailijoilla?
 
Toimittajilla ainakin on aika monenlaista koulutusta, yliopistoa osalla, osalla ihan opistotausta. Toimittajana ei kyllä ainakaan tienaamaan pääse, ei ennen kuin pääsee jonkun isomman lehden päätoimittajaksi, ja niillä kyllä melkein järkeään on yliopistokoulutus. Varsin monilla kirjailijoillakin on ainakin jonkin verran esim. suomen kielen opintoja yliopistosta.
 
Ristiriitainen kysymys..
Toimittajat ja kirjailijat ovat aika huonopalkkaisia (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta)
Rahaa tienaa sitten taas ihan muissa ammateissa.
Pienellä opiskeluvaivalla ei ihan suuriin palkkoihin taida päästä?
-Paperiala kun lomauttaa työntekijöitä, niin vähiin käy 'peruskoulusta hyville palkoille' työt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Toimittajilla ainakin on aika monenlaista koulutusta, yliopistoa osalla, osalla ihan opistotausta. Toimittajana ei kyllä ainakaan tienaamaan pääse, ei ennen kuin pääsee jonkun isomman lehden päätoimittajaksi, ja niillä kyllä melkein järkeään on yliopistokoulutus. Varsin monilla kirjailijoillakin on ainakin jonkin verran esim. suomen kielen opintoja yliopistosta.

Mikä se niiden opintolinja on? Mikä koulutusnimike?
 
kenen kulutusnimikettä tarkoitat? Kirjailijan ammattiin tuskin voi suoraan mistään valmistua. Toki voit käydä esim. luovan kirjoittamisen kursseilla jne. Periaatteessa kirjailijaksi voi ruveta kuka vaan. Vaikea vain on saada tekstejään läpi.

Toimittajilta "vaaditaan" nykyään yliopistokoulutusta. Tuskin kukaan palkkaa muuten, kun ylitarjontaakin taitaa olla. Ainakin muutama vuosi sitten oli vaikea päästä opiskelemaan alaa. Esim. Tampereella tiedotusoppi tai Jyväskylässä journalistiikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Et halua sellaiseen ammattiin mistä tykkäät? Rahako ratkaisee?

tää on nyt teoreettinen kysymys. oikeasti olen paskasti koulutettu ja unelmatyössäni, onnellinen mutta varaton. ihan vaan noin niinkuin teoreettisesti olis kiva tietää missä sitä sitten ansaitsisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mikä se niiden opintolinja on? Mikä koulutusnimike?

Siis jossain ammattikorkeakouluissa ja opistoissakin on ihan toimittajan koulutusta, olisko medianomi sitten jossain se nimike. Turussa ainakin Diak kouluttaa toimittajia. Joillain on tosiaan sitten ihan vaan suomen kielen opintoja yliopistosta, Tampereella on ihan tiedotusopiston laitos kai. Tosi monenmoista koulutusta on tarjolla, yhtään en tiedä mikä on parasta ja millä koulutuksella pääsee parhaiten ammattiin ja etenemään.
 
Niin ja jos määrittelisit vielä hyvin tienaamisen? Itse alan olla sitä mieltä, että nykyään, jos lyhyellä koulutuksella haluaa suht hyvät tienestit, kannattaa valmistua kädentaitajaksi, esim. sähkäriksi tai puusepäksi. Tienaavat ainakin saman kuin monet yliopiston käyneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Missä ammateissa sitä sitten tienaa? Ja minkälainen koulutus niihin ammatteihin on?

No on jännä lähtökohta ammatinvalinnalle. Mutta jos vain palkkaa ajattelee, niin siten voi päästä aika pitkälle, että välttelee selvästi naisvaltaisia aloja, erityisen suosittuja, "kivoja" ja mediaseksikkäitä linjoja (taide, kulttuuri, media jne.) sekä julkisen sektorin työpaikkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Niin ja jos määrittelisit vielä hyvin tienaamisen? Itse alan olla sitä mieltä, että nykyään, jos lyhyellä koulutuksella haluaa suht hyvät tienestit, kannattaa valmistua kädentaitajaksi, esim. sähkäriksi tai puusepäksi. Tienaavat ainakin saman kuin monet yliopiston käyneet.

Eivät pitkällä tähtäimellä, koska usein sähkärit ja puusepät ovat kausityöttömiä kun taas yliopiston käyneillä työpaikka säilyy huomattavasti varmemmin.

 
Lääkärin elämänaikainen kokonaisansio häviää putkimiehen vastaavalle. Opiskeluaika on pitkä. Erikoistuminen kuin 6 vuoden intti todella surkealla tuntipalkalla ja palkko päivystää itsensä äärirajoille. Tuntipalkka surkea, mutta kun tekee 60-80 tintia viikossa niin tokihan siitä kertyy, verottajalle ainakin. Palkan takia ae kannata ryhtyä eikä kyllä sillä motivaatiolla sisään lääkikseen yleensä pääsekään.
 

Yhteistyössä