Mistä apua jännittämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ujomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ujomamma

Vieras
Olen ihan älytön jännittämään kaikkea. Puhelimella soittaminen, uusiin tilanteisiin meneminen, kaikki jännittää. Sydän hakkaa, en saa unta jos tiedän että seuraavana päivänä on jotain asioita hoidettavana, hermostuttaa ja tiuskin muille.

Mistä saisin apua näihin oireisiin. Tänäänkin mulla on autokoulu ja jännittää niin että on vatsa sekaisin.

Olen jostain lukenut että vihreä tee auttais jännittämiseen? Mäkikuisma? Vai ihan oikea lääkitys?

Mulla pelottaa se että lapset jää ilman sosiaalisia tilanteita kun en jännitykseltäni uskalla mennä mihinkään kerhoihin yms.

Nuorempana masennus. Söin cipralexeja silloin. En kyllä tiedä vaikuttiko ne mitenkään.. tai no yhdessä välissä pelkäsin niin sosiaalisia tilanteita että en uskaltanut kaupassa käydä, joten ehkä siinä mielessä auttoivat että ulos sentään uskalsin.
Elämä on tuosta nuoruuden ajoista muuttunut niin paljon että en tiedä onko vaan ikä parantunut masennusta vai lasten saaminen tai jokin muu. Jännittäminen on pysynyt kyllä hyvin tiiviiisti mukana, joskus pahempana ja joskus lievempänä. Nyt olis pakko päästä eroon jännittämisestä, koska en halua että lapset jäävät jostain paitsi äidin takia.

Onkohan nuita aikoja lääkärille kuinka hankala saada? Eli meneekö kuukausien päähän?

Ei Propral jännitystä poista, ei mulla ainakaan. Mutta jännitysoireita se lievittää hyvin, ja kun niitä ei ole, niin ei huomio kiinnity esim. punastumiseen, käsien tärinään, sydämen tykytykseen. Mutta kyllä mä Propralia syötyänikin jännitän esim. lääkärissä käyntiä. Kaupassa sentään pystyn käymään ihan pokkana, kun olen heittänyt tabletin huuleen. Ja edellinen yö menee aina ihan mönkään, jos seuraavana päivänä on joku jännittävä tapahtuma, kuten esim. työpaikan kokous. Propral ei vaikuta keskushermostoon, joten siinä mielessä se on ihan turvallinen lääke.

Varaa aika mt-toimistoon.
Kyllä ne sieltä osaavat määrätä oikeat lääkkeet ja tehdä diagnoosin.
Kaikki lääkkeet ei sovi kaikille!
Mulla ei jännitykseen auta mikään muu kuin kunnollinen lääkitys. Kannattaa hommata apua, niin elämä helpottuu ainakin vähän. :)

Siis jos soittaa tuonne ml-toimistoon niin ottaako ne vakavasti jos vaan sanoo että jännittäminen rajoittaa elämää. Tuntuu että pitäis olla ihan itsemurhan partaalla jos tuonne alkaa soittamaan.

Siis jos soittaa tuonne ml-toimistoon niin ottaako ne vakavasti jos vaan sanoo että jännittäminen rajoittaa elämää. Tuntuu että pitäis olla ihan itsemurhan partaalla jos tuonne alkaa soittamaan.

Näihin mennään yleensä lähetteellä. Kannattaa ensimmäiseksi varata terveysasemalle lääkäriaika tai sitten yksityiselle. Yksityinen lääkäri voi myös kirjoittaa lähetteen kunnalliselle mt-toimistolle.

Itse ainakin soitin suoraan mt-yksikköön, jonne sain ajan aika nopeasti ns. arviointikäynnille.
Siinä käynnilllä kyselivät kaikkea ja varasivat ajan psykiatrislle erik. lääkärille, joka sitten määräsi lääkkeet.
On varmaan ihan paikkakuntakohtaista miten toimitaan (minne soitat). Ite asun pienellä paikkakunnalla.,

Yhteistyössä