Mistä apua, kun omat voimat ei enää riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uupunut"

Vieras
Nyt potkii elämä päähän ja kovaa, fyysisesti, henkisesti ja taloudellisesti.

Kahden lapsen yh, kolmas tulossa ensi kuussa. Rahatilanne on nolla ja tulevalta vauvalta puuttuu vielä lähes kaikki. Exäni(tulevan lapsen isä) uhkailee, kiristää ja käy päälle säännöllisesti. Lasten lemmikin jouduin viemään piikille alkuviikosta viimeisillä rahoillani. Juuri muutettu ja aivan yksin olen hoitanut kaiken jokaisesta verhon ripustuksesta jokaisen härvelin asennukseen.
Päivisin menee 3-4 tuntia aikaa lasten kouluun viemiseen busseilla. Muutama tunti kotitöihin, toiset pari tuntia lasten kanssa touhuamiseen, läksyihin yms. Kodin laitto edistyy hitaasti, tulevan vaavin tavaroita en pysty edes ajattelemaan.
Tuntuu kuin uusi kotimme olisi kirottu, koska kaikki vaan hajoaa, lemmikkiä myöten.
Saan täydellisen hallitsemattomia itkukohtauksia vähän väliä, mm. eläinlääkärissä, (vaikka lopetuspäätös oli ainoa vaihtoehto karvapallon halvaantumisen takia), ruokakaupassa(rahat ei riitä mihinkään), iltaisin, kun lapset on mennyt jo nukkumaan.

Exästäni erosin nimenomaan väkivallan ja täysin sairaalloisen mustasukkaisuuden takia. Keskellä yötä, salaa lapset taksiin ja helvetin kauas hänestä. Eipä tilanne ole paljoa muuttunut senkään jälkeen. Minulla ei ole omaa elämää. Jos en vastaa exäni soittoihin tai tekstareihin, hän tulee oven taakse. jos en avaa ovea, tulee silti sisään. Viimeksi tänään, kattojen ja parvekkeen kautta tupsahti keskelle olohuonetta. Mä olen kahden lapsen kanssa, maha pystyssä yksin ja äijä huutaa, raivoaa ja uhkailee. (Tämä ex ei siis ole vanhempien lasten isä). Kertoo tappavansa, tuhoavansa ja mitä lie kaikkea muuta mukavaa. Kaikki sen takia, koska MINÄ olen aiheuttanut tämän paskan, kun en halua olla missään tekemisissä hänen kanssaan.
Lähestymiskiletoa olen miettinyt lähes päivittäin, mutta suurin pelko on se, että se vaan pahentaa asioita. Exä kun huutanut moneen otteeseen, että luulenko että se jotain vaikuttaisi, hänellä ei ole mitään menetettävää.
Turvakotia tai muuhun en uskalla mennä, koska silloin on pelkona, että menetän vanhemmat lapseni isällensä, joka vain kärkkyy tilaisuutta saada huoltajuus.
Häneltä on turha odottaa myötätuntoa tai ymmärrystä mihinkään, vaikka omalla tavallaan hyvä isä onkin. Hän haukkuu mut säännöllisesti pystyyn rahatilanteeni vuoksi(ja maksaa silti yhteensä vain 200€ elatusapua) ja yrittään vakuuttaa että olen paska äiti, kun olen köyhä. Nyt hän haukkui minut, koska lasten lemmikki jouduttiin lopettamaan? Mun vika kun ostin heille eläimen ja aiheutin surua, kun se piti lopettaa. Lapset kuulemma kärsivät uudesta vauvasta ja munkin pitäisi tajuta, että fiksuinta olisi antaa huoltajuus kokonaan hänelle. Mutta lapset nyt ei halua asua isänsä kanssa. Menevät mielellään lomilla ja viikonloppuisin, mutta eivät halua sinne asumaan. Ja ovat muuten alusta asti olleet innoissaan tulevasta vauvasta.

Jouduin käymään sosiaalihuollossa hakemassa toimeentulotukea, että sain maksettua kahden asunnon päällekkäiset vuokrat. Sosiaalityöntekijän ensi kommentti oli, että ei ole tarkoitus muuttaa ja tulla heti ensimmäiseksi tänne. Alkoi myös heti tenttaamaan mihin olen menossa töihin lapsen saamisen jälkeen ja kommentoi myös asumista exäni kanssa, että miksi siitä ei tehty lastensuojeluilmoitusta, jos MINÄ olen joutunut väkivallan uhriksi. Eipä siinä sitten voinut oikein alkaa avautumaan ja kyselemään apua nykyiseen tilanteeseen.

Onko mitään paikkaa, mistä saisi apua? Taloudellista ja henkistä. Raskaana ollaan siis 8.:lla kuulla joka sekin vie aika vahvasti voimat. Vauvalta puuttuu pari pikku juttua, niinku sänky, vaunut ja muuta "pientä".
Koti ei edisty, en ole nukkunut sängyssä 4 viikkoon, koska oma sänky on täynnä tavaraa. Päivittäin pelkään exääni, nytkään en saa nukuttua tämänpäiväisen kauhukuvan takia. Vanhempien lasten isä kärkkyy vaan syytä saada lapset. Itselläni on niin raskasta, että tekisi mieli vaan luovuttaa ja antaa lapset isälleen ja alistua tämän hullun exän vaatimuksiin eli ottaa hänet takaisin elämääni. Herätys taas 4 tunnin päästä ja uusi paska päivä taas odottaa.
Ja jos joku ei tajunnut, niin lapset ovat mun ainoa elämäntarkoitus. Ihania, fiksuja, reippaita ja tuovat kyllä sen ainoan valopilkun elämään :) Itken lähes joka ilta sen takia etten pysty antamaan niille sitä minkä he ansaitsisivat eli pelkkää iloa ja onnea aamusta iltaan(mikä ei tietysti ole tervettä eikä järkevää, vaikka siihen mahdollisuus olisikin). Mutta annan kaiken mitä mulla on, rakkautta, aikaa ja jos vähänkin rahaa jää, niin lapsille jotain extraa.

Jokunen vuosi sitten elämä oli ihan päinvastaista. En valinnut tätä tietä, jouduin sinne tahtomattani. Ydinperhe hajosi ja jouduin lasten kanssa lähtemään, tapasin väärän miehen, joka ei ainakaan ole helpottanut elämääni. Nyt yritän saada kaiken kasaan, mutta tuntuu kuin kaikki apu olisi pois ulottuvilta :(

Ikävä asia tuo exäsi, itselläni on ex josta eronnut jo vuonna 2006 ja vieläkin jahtaa ja siksi en laita mitään edes facebookiin tietojani kun kyllä se löytää ja itse muutin ihan toiselle paikkakunnalle alunperin vantaa nyt asun kanta-hämeessä ja onneksi ex asuu jossain satakunnassa niin ei se kovin helposti tänne eksy. Toivoisin että pystyt muuttamaan jonnekin kauas pois ja vaihdat etu/sukunimen tai kumpikin. Kerro kaikille perheelle/tuttavillesi että ei kerro ex miehellesi asuinpaikkaa ja nimeä. Taloudellisesti työttömyys tilanteessa ei auta kuin perusturva eli toimeentulotuki ja sitten on vielä kirkko eli seurakunta jotka antaa ruokaa ja ruokalippuja lähikauppaan. Kelasta kaikki tuet mitä voi saada niin sieltä myös hakemaan. Nyt on todella huono aika saada töitä varsinkin jos joudut muuttaa exäsi takiakin vielä niin eihän siinä muu auta sitten jos haluaa oman rauhan ja voit vaikka valehdella että on tullut keskenmeno niin on yksi syy vähemmän olla sinun perässä ja tietenkin laitat sen tiedon sen kotipostiin ja kun olet kaukana siitä ettei jää valheesta kiinni. Ota yhteyttä jos tarvitset velkatukeen, neuvovat vielä tarkemmin raha asioissa jos ei pysy budjetissa. Toivottavasti saat asiat nyt kuntoon ja toivottavasti minusta oli apua, ja muista jutella ongelmista avoimesti jollekin johon voi luottaa! Hyvää ja rauhallista talvea :-)

No eikö kouluun voi kulkea lapset itse jos monta vikkoa jo olette kulkeneet. säästyy sinun bussilippu. ei kovin reippaita. Jos kuitenki niitä on 2.

Ja jos tuo ei ole ongelma että rahaa menee sinun lippuun, niin mitä jos soitat poliisille kun ex tulee luvatta kotiisi.

Niin ja mlillä perusteella ne elariit on määrätty. luulin että ne on jotain 140 euroa /lapsi. Onko miehesi ylipuhunut sen joka ne määrää, sori, en tiedä kuka määrää elarit, niin olen pihalla.

Jos sä joudut oikeesti pelkäämän sitä miestä jatkuvasti, niin suosittelisin poliisille kertomista ja sitä lähestymiskieltoo. Ja olisin kyllä ite lastensuojeluun yhteydessä. Pahin skenaario ei varmaan kuitenkaan oo nimittäin se, että lapset joutuu isälleen (jos siellä kuitenkin viihtyy), vaan se, että lapset joutuu todistamaan sitä sun kauhua ja pelkoo ties kuin kauan, näkevät, miten se käy suhun käsiks niin että tulee todella pahaa jälkee, tai käy jopa lapsien päälle. Mä oon aika varma, että tilanne on sun kannalta parempi jos itse otat yhteyttä lastensuojeluun, kuin että se mies käy rähjäämässä tasasin väliajoin ja naapurit alkaa tehdä niitä ilmotuksia. Sä tarttisit nyt jonkun pätevän ja ymmärtävän kontaktin sosiaalihuoltoon, mistä sitte alettais selvittää ja järestää sulle ja sun lapsille sitä apua mitä te tarvitsette.

Miten muuten tohon koulumatkaan menee noin paljon aikaa? Eikö lapset pystyis saamaan koulukyytiä jos matka on kovin pitkä (muistaakseni 5 kilometriä on ainaki monesti se raja)? Tai kannattaisko harkita lasten siirtämistä vähän lähemmäs kouluun? Ymmärrän kyllä ettei se oo välttämättä lapsille helppoo, mutta jos arki menee pipariks tuommosen matkan takia, niin kannattaa ainaki harkita.

Pystysitsä vaikka jotakuta kaveria vähän vaivaamaan, että auttelis esimerkiks netin kautta hommaamaan sulle niitä tarvittavia vauvakamppeita? Että maksat itse, mutta jos kaverilla olis paremmin aikaa haeskella niitä netistä? Äitiyspakkauksen pahvilaatikko kyllä riittää alkuun vauvalle sängyksi. Ja niiden elatusmaksujen suuruus kannattais tarkistaa, kuulostaa melko pienelle summalle... Yritä olla sortumatta pikavippeihin, se ei nimittäin auta kun hetkellisesti ja vähän ajan kuluttua oot entistä pahemmassa lirissä. Pystyiskö esimerkiks sun vanhemmat tai sisarukset auttamaan tai lainaamaan rahaa?

Lastenvalvojaan yhteys ja tsekkaavat tuon sinun elatusapusi. Kyllähän Kela maksaa sitten loput, eikö se ois jotain 150 euroa per lapsi mitä Kela maksaa? Ja joo, jos pakko asua noin kaukana koulusta niin eikö kunta järjestä koulutaksin?

Olet ihan oikeassa kun tunnet varovaisuutta sosiaaliviranomaisia kohtaan.

Ne puuttuvat hyvin herkästi huostaanotolla perheen elämään, jos siellä on väkivaltaa.

Myöskin turvakodit ovat vaarallisia. Sitä kautta voi tulla ties mitä diagnoosia masennuksesta lähtien ja taas on lapset lähdössä huostaan.

Yritä jotenkin luovia tuon exän kanssa sovinnollisesti se voi olla paras tie.

Sopia jotain etäystävyyttä tms. Juonia jotenkin että saat pidettyä sen vähän kauempana elämästäsi kunnes hänen tunteensa hiukan viilenevät. Tällä hetkellä hän vaikuttaa niin kiihtyneeltä, että voi olla sinulle vaarallinen, jos tempaiset täyden katkon.

Ja jos tosiaan haluat olla kokonaan etäällä ja hän ei ole samaa mieltä.niin silloin ehkä syytä kadota kokonaan paikkakunnalta ja peittää hyvin jäljet minne menit.

Olet ihan oikeassa kun tunnet varovaisuutta sosiaaliviranomaisia kohtaan.

Ne puuttuvat hyvin herkästi huostaanotolla perheen elämään, jos siellä on väkivaltaa.

Myöskin turvakodit ovat vaarallisia. Sitä kautta voi tulla ties mitä diagnoosia masennuksesta lähtien ja taas on lapset lähdössä huostaan.

Yritä jotenkin luovia tuon exän kanssa sovinnollisesti se voi olla paras tie.

Sopia jotain etäystävyyttä tms. Juonia jotenkin että saat pidettyä sen vähän kauempana elämästäsi kunnes hänen tunteensa hiukan viilenevät. Tällä hetkellä hän vaikuttaa niin kiihtyneeltä, että voi olla sinulle vaarallinen, jos tempaiset täyden katkon.

Ja jos tosiaan haluat olla kokonaan etäällä ja hän ei ole samaa mieltä.niin silloin ehkä syytä kadota kokonaan paikkakunnalta ja peittää hyvin jäljet minne menit.
Mutta entä poliisi, onko se vaarallinen, jos ap soittaa ihan vaan poliisin jos eksä ilmestyy luvatta?

väkivaltahan on laitonta, mutta alkaa usein siitä mihin omat voimat loppuu..onko mies aina ollut väkivaltainen? olet kuitenkin alle vuosi sitten halunnun vielä vauvan hänen kanssaan?

onko tosiaan niin että exäsi on vain sekopää niinkuin annat ymmärtää. vai onko sinulla itselläsikin jotain osuutta asioihin?

ei suhteen negatiivinen vuorovaikutus ole koskaan vain toisen ihmisen aiheuttamaa...siihen tarvitaan 2 ihmistä. (toki toistuva väkivallankäyttö kertoo siitä että tällä toisella on enemmän ongelmia).

minulla on ollut omassa parisuhteessani aika jolloin on tehnyt mieli lyödä miestä, olen ollut niin vihainen siitä etten ole merkinnyt mitään hänelle-> olen kärsinyt miehen seksuaalisesta haluttomuudesta vuosia, puhunut nätisti, pyytänyt häntä menemään lääkäriin, itkenyt, pyytänyt uudelleen,kertonut sen miten pahalta tuntuu olla ei haluttu, mutta mun tunteillani ei tuntunut olevan mitään merkitystä koska mies ei mennyt lääkäriin,ei tehnyt mitään sen eteen että ongelma poistuisi.

lopulta olin siinä pisteessä että räyhäsin miehelle joka päivä ja välillä teki mieli lyödä(en edes ole mitenkään impulsiivinen ihminen vaan yksinkertaisesti olin yrittänyt ratkoa ongelmaa, mutta joka ekrran sain kokea että asia ei ole miehelle merkityksellin en=minä en merkinnyt mitään), lopulta tilanne oli se että aina kun puhuin haluttomuudesta ja mies vaan vaikeni,mun teki mieli lyödä häntä, olisipahan miestäkin sattunut edes vähän siitä miten hän satutti mua!
enkä ole edes mitenkään väkivaltainen koskaan ollut.

eli onko mies tosiaan niin v. kusipää kun ap antaa ymmärtää. vai onko miehen käytös lopputulosta suhteen negatiivisesta vuorovaikutuksesta? minkälainen ap on?

jos mies on niin karmea,miksi olet tehnyt lapsen hänen kanssaan?

jos mun mies lähtis lapsi mahassaan/kainalossaan menemään ja koko mun perhe ja tulevaisuus hajoaisi en voisi taata sitä mtien käyttäytyisin,senverran kamala asia olisi.

ps. me muuten mentiin pariterapiaan,jossa mies ymmärsi että jos hän ei puhu tunteista,eikä keskustele ongelmista, vaan pakenee ja vaikenee,niin negatiivista kehää on mahoton muuttaa, mies on ollut avoimempi,eikä minun ole tarvinnut olla vihainen koska keskinänen yhteys on lujittunut,tunnen että en enään taistele yksin suhteemme puolesta.

mies meni myös lääkäriin tutkituttaa hormoni arvonsa(johan olen pyytänyt sitä 2vuotta).

meillä menee nyt hyvin.

mitä te teitte ap suhteenne eteen? väkivaltakin on poistettavissa jos tahtoa olisi löytynyt..

mua eniten kalskahtaa tässä korviin se että ap ei myönnä tehneensä mitään virheitä kaikki on vaan kuspää exän syytä.

ap sosiaalitoimesta saat apua. tukiperheen tms. miksi sä kuljetat lapsia bussilla? eikö ole taksikyytei?

Kerro viranomaisille rehellisesti millainen ex on ja kuinka pelkäät oman ja lastesi turvallisuuden puolesta. voit soittaa vaikkapa turvakotiin ja poliisille kun ex vierailee luonasi. Tosin exälläsi ei ole mitään oikeutta tulla edes kotiovesi portaille. toivon, että saat apua nopeasti itsesi ja lasten vuoksi.

No musta tuntuisn et jos lapsiasi ajattelisit, olisit ne jo isälleen vienyt, olisivat siellä varmaan paremmassa turvassa kuin sun kanssasi.

ja sit voisit vauvamahasi kanssa mennä turvakotiin.

mitä te teitte ap suhteenne eteen? väkivaltakin on poistettavissa jos tahtoa olisi löytynyt..

ohhoh että mua suututtaa tollanen sokeus. väkivalta ei todellakaan ole ihan noin vaan poistettavissa. väkivallan tekijän täytyy tehdä hirmuinen duuni ittensä kanssa, ja yleensä noi mustasukkaset vaimonhakkaajat on niitä viimesiä ketkä tosissaan terapiaan lähtevät ittestään virheitä etsimään. koska niitähän ei ole. se miksi pitää naista piestä on niiden mielestä tasan naisen oma vika, josta seurauksena sitten selkäsauna. ja syyksi riittää melekosen pienikin juttu.. ja kokemusta on, valitettavasti! toivottavasti ap saat jotain kautta helpotusta elämääsi, toivon puolestasi että exäsi löytää pian uuden uhrin.

Nyt on vaan pakko tuoda vähän off topicina. Jos ap olisi alkuraskaudessa kysellyt palstalaisilta kannattaisiko tehdä abortti, niin palstalaiset ois vaan sanonut pärjäät kyllä, abortti on murha jne kaikkia valheita suoltaneet. Kunpa joku vastaavassa tilanteessa mutta aikaisemmassa vaiheessa oleva lukis tämän apn tarinan ja keskeyttäisi raskauden koska lapsti tulee kärsimään väistämättä. Parempi tietysti jos olisi käyttänyt ehkäisyä, mutta jos näin pitkälle on jouduttu niin ... kyllä sun ap täytyy uskaltaa hakea nyt apua. On pakko, lastenkin takia.

Oisko vanhemmilla lapsilla sittenkin parempi olla isänsä tykönä nyt?
Jos ap:lla on kaikki ihan sekaisin ja päin persettä niin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Lapsille ei varmasti tee hyvää tuollainen että joku exä käy häiriköimässä vähän väliä ja muutenkin taitaa olla ap:lla voimat vähissä. Ei sen tarvitse olla lopullinen ratkaisu, välissä vaan tuntuu että lasten on oltava äidin kanssa vaikka menisi miten päin persettä tahansa. Ei se ole aina lapsille paras ratkaisu.

Viimeisimmästä exästä tietenkin ilmoitat poliisille ja hommaat tarvittaessa lähestymiskiellon. Tuollaista ei tarvitse kenenkään joutua sietämään.

Eli kiitos kaikille kannustavista kommenteista eli ette tekään paskan vertaa tiedä. Kaikki äidit, jotka olivat valmiita luopumaan lapsistaan näiden tahtoa vastaan, niin miettikää vielä kerran...Miten paljon se satuttaa lasta, että äiti hylkää, koska niin he sen tulevat kokemaan sanoin sitten mitä vaan. Ja tämän tiedän omasta kokemuksesta, koko lapsuuden ja edelleen mietin miksi äiti jätti, en suinkaan sitä miksi isi löi äitiä.
Juu ja olenhan mä tosiaan provosoinut tätä exää, sanomalla että on parempi kaikille, jos ei olla tekemisissä. Siitäpä tämä hermostuu. Ei ymmärrä, että HÄN on se syy miksi haluan pitää välit poikki, keksii aina jotain ihmeen mieskuvioita mulle, että sen takia haluan pitää hänet pois elämästämme. Se oli se syy viimekertaiseenkin. En vastannut puheluihin/tekstareihin, enkä avannut ovea, mutta mies tuli parvekkeelta sisään ja alkoi raivoamaan, että minä olen aiheuttanut tilanteen, kun en päästänyt sisään. Vähän väliä saan kuulla huorittelua, haukkumista, tappouhkauksia yms ja vain sen takia, että en suostu yrittämään enää suhdetta kyseisen miehen kanssa. Tunnustan, olin naaivi, kuvittelin että asiat muuttuu raskauden myötä, mutta ovat itseasiassa pahentuneet.
Kun puhutaan oikeasti sairaasta ihmisestä, niin silloin ei normi ajattelutapa toimi. Yhdessäoloaikanamme en saanut mennä töihin=mullahan tulisi heti suhde siellä, lapsi ei saanut olla tarhassa=koska silloin olisin päivät yksin, en saanut mennä edes ruokakauppaan yksin tai saanut puhua kenenkään kanssa, ei sukulaisten, kavereiden tai edes naispuolisten naapureiden kanssa. Facebook, kännykkä, sähköposti ja käsilaukku tutkittiin säännöllisesti. Ja enkä koskaan tehnyt mitään, mikä olisi voinut johtaa tälläiseen epäluottamukseen. Mies on ollut useita kertoja putkassa hakattuuan jonkun miehen siitä hyvästä, että joku on erehtynyt puhumaan tai katsomaan minua liian pitkään. Eli tarviiko oikeasti selittää ihmisestä enempää?
Jos nyt voisin päättää, kaiken tämän tietäen, tekisin vamaan abortin. Lapsen päädyin pitämään, koska haluan tämän lapsen, mutta ei ollut tietoakaan kuinka kieroutuneeksi tilanteet menee. Aborttia tosiaan mietin, mutta se ei ole minua varten.

Ja joku ihmetteli miksen laita lapsia vaan bussiin. Olen kai jotenkin ylisuojeleva, kun en pakota niitä menemään kaupungin vilkkaaseen keskustaan yksinään ja suunnistamaan sieltä koululle. Ja ainoa asia mitä lapset ovat pyytäneet tän kaiken paskan keskellä on se, että saisivat pitää vanhan koulunsa eli kaverinsa. Jos ne eivät muuta pyydä, niin teen kyllä kaikkeni, että edes sen toiveen voin pitää. Taksikyytiä olen hakenut, en saanut, perusteluna se, että meneehän sieltä 2 kertaa tunnissa bussi, niitä ei siellä muu kiinnosta.

Olen siis varmaankin hyvin huono äiti, kun en halua lapsistani luopua. Se tuntui olevan valtaosan mielipide. Minä ja lapsethan tässä ollaan se suurin syntipukki eli meidänhän kuuluisi kärsiäkkin, vai?

No emmä tiedä. Jos tilanne on sellainen, että omat voimavarat on niin tiukoilla, että pää meinaa hajota niin silloin on vaan pakko karsia niitä asioita, jotka voimia verottaa. Jos vaihtoehtoina alkaa olla huoltajuuden siirto tai lastensuojelun ottaminen mukaan kuvioihin niin sori vaan, en enää katsois minkään lupauksen lapsille mistään vanhasta koulusta painavan mitään. Lähikouluun vaan, jää aikaa olla kotona, lapset selviää koulumatkasta itsekin ja on voimia olla vanhempana lapsille.

Tällä palstalla koulunvaihto on vissiin suurin pahuus mitä voi lapsille tehdä, enkä ymmärrä miksi. Vanhemmuus on sitä, että ollaan tarpeeksi aikuisia tekemään isot valinnat lasten puolesta.

• Tykkää
Reactions: MIES! ja Data
Mitäpä sitten teet kun saat vauvan ja lapset pitäisi kouluun laittaa? Meinasitko ottaa vastasyntyneen mukaan saattamismatkalle?

Voimia sinulle kuitenkin. Varmasti raskasta aikaa.

Arvostan sitä, että olet valmis uupumatta tekemään kaikkesi lapsesi eteen :) Sydämesi kuulostaa olevan hyvä ja sulla on ihan oikea ajatus miehestäsi. Sinussa ei ole mitään vikaa, koska sinua rakastava ihminen ei koskaan olisi sinulle tuollainen. Toivon että löydät miehen, joka on sulle paljon parempi, koska jos pystyt rakastamaan lasta tuolla voimalla, pystyt varmasti olemaan tosi hyvä myös oikeanlaista miestä kohtaan :)

Se tavara ei ole vauvalle eikä lapselle se tärkein, vaan se, että sinä välität hänestä ja rakastat. Sun kannattaa keskittyä nyt selviytymään vähän kerralla. Ensimmäinen askel on että saat rauhan ex-mieheltäsi ja tämä onnistuu esimerkiksi muuttamalla asuinpaikkasi salaiseksi ja kertomalla aloitusviestin sisällön sukulaisillesi tms. ihmisille, jotka ovat miehen kanssa yhteistyössä. Se antaa sulle lisää energiaa lähteä selvittelemään talousasioita, niihin uskon kyllä löytyvän apua kun haet apua rauhassa.