mistä apua ujouteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapuuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapuuuva

Vieras
siis olen todella ujo,en uskalla keskustella muille kun todella tutuille jännittymättä...ajatukset katoaa ja vaikutan todella tylyltä ja tyhmältä kun en saa sanaa suustani,vapinaa ja lihakset ikäänkuin "lukkiutuu"ja minusta tulee kömpelö!itsetuntoni on jossain nollan alapuolella!tämä on todella kauheaa enkä mitään lääkkeitä halua...mistä/mikä avuksi??

Kyllä lääkkeitä kannattaa harkita. Esim. masislääkkeet ovat yvä apu myös ujouden hoidossa. Niiden avulla pystyt olemaan enemmän ihmisten kanssa, ja saat itseluottamusta jota kovasti tarvitset. T:Lääkkeitä käyttävä myös :hug:

Liittyykö sulla siihen ujouteen punastelu?? Mulla on ongelmana punastelu, jonka takia mielummin jään taka-alalle ja olen hiljaa. Pelkään että punastun jos alan jotain selittämään jollekin jne... Ei tarvitse kuin joku puolituttu tulla kaupassa vastaan ja kysyä että mitäs kuuluu, niin jopas valahdan punaiseksi.. Eikä aina todellakaan edes ole syytä miksi punastuisin..Välillä on kausia jolloin huomaan että hei nyt en ole punastellut aikoihin, ja välillä taas on ihan päinvastoin.. Ei oo kivaa tääkään...

Täällä kans yksi ujo ja punasteleva. Tuntuu että kaupan kassallakin täytyy
pelätä punastuvansa. Punastelu rajoittaa jollakin tapaa elämää, ei pahasti.
Onko muita punastelevia, miten selviät tilanteesta?

täällä myös yksi punasteleva ja jännittäjä äippä. kaupan kassoilla paniikki iskee ja naama punanen,myös tuttujen ja tuntemattomien seurassa. kiusallista ja rajottaa elämää. tuskan hiki virtaa ja ahdistaa. olen nyt käyttänyt joe blascon meikkivoiteita,on auttanut punastumiseen,helpommin tulee lähdettyä tilanteisiin joissa sitä tapahtuu, syön myös välillä propanol lääkettä,otan sitä tilanteen mukaan,auttaa sydämen tykytykseen ja käsien tärinään,näiden avulla uskaltaa tehdä asioita joita on yrittänyt vältellä:

Punasteletko kahvipöydässä jos teillä vieraita? Itselläni tulee sellainen olo että kahvi pitää juoda nopeasti ja sitten pois pöydästä. Tämä punastumiseni liittyy jotenkin kuukautiskiertoon koska viikko ennen kuukautisia tuntuu että punastumista esiintyy enemmän. Kuinka teillä muilla?

Minä en kyllä jännittäessä viitsi juoda kahvia, se vain pahentaa jännitysoireita.Mulla auttaa kuntoilu tai ihan vaikka kävely. Jos ennen jännittävää tilannetta onnistuu tekemään vaikka kävelylenkin, pienenkin, niin se auttaa rauhoittamaan.

Mulla auttoi jännittämiseen synnytys! Ses oli niin karsea, että ajattelin että jos selviän tästä, niin selviän mistä tahansa. Punastelen edelleenkin, mutta en välitä siitä. Ajattelen että mulla on oikes punastua, oikeus olla olemassa vaikka minkä värisenä.

Minulla ujouteen auttoi vain ikä. Ja lasten syntymä antoi myös jonkinlaista itsevarmuutta, en tiedä mistä se johtui.
Lääkehoitoa en ole kokeillut, mutta jälkeenpäin ajatellen se olisi ehkä voinutkin olla hyvä juttu. Opiskelukin jäi kesken ujouden ja epävarmuuden takia!!
En vieläkään ole mikään suuren joukon keskipiste,mutta ihan reipas ja sinut itseni kanssa.

Heippa, täällä kans ujo punastelija! Olen kärsinyt vaivasta ihan koko ikäni, sen kummemmin siihen apua saaneena. Välillä punastelu on voimakkaampaa, ja minä oon huomannut että hormonaaliset tekijät vaikuttavat ehkä jonkin verran. Eli mulla on just menkkojen aikana pahat punastelut, samoin raskauden loppuvaihe, ja vauva-aika on tosi pahaa aikaa. Olen yrittänyt olla välittämättä siitä itse, mutta monesti on tullut tttoooooosiiii noloja tilanteita ihan tuttujenkin kesken ja väärinkäsityksiäkin, mitkä sitten tietysti lisäävät vain punastelua, koska eihän sitä voi mennä noin vaan kelleen sanomaan, että heeei, ethän sää ymmärrä väärin jos mää punastelen kun tavataan jossain vaikka yhtäkkiä?? Sitten sitä vaan itsekseen miettii, että mitähän noikin nyt ajattelee?? Tiedän, tämä on typerää, mutta minkäs sitä voi itselleen? Ja aikanaan luulin että iän myötä vaiva häviää, mutta ei. Ehkä lasten jälkeen ehkä pikkuisen on täytynyt rohkaistua, on ihan pakkokin, koska eihän äiti voi olla aina se hiljainen hissukka joka vetäytyy takavasemmalle heti, kun joku vieraampi ihminen ilmestyy kuvioihin.

Mutta, tuo oli hyvä pointti, minkä huomasin eräässä viestissä, eli se, että on oikeus olla olemassa , vaikka sitten minkä värisenä tahansa. Tuon minä aion muistaa seuraavan kerran pahassa paikassa :) :snotty:

Joka tapauksessa kiva huomata että on muitakin samasta vaivasta kärsiviä! Kun tuntuu että nyky-yhteiskunnassa kaikki ovat sellaisia rohkeita, menestyviä, ja itsevarmoja ihmisiä. Pysyy tasapainossa homma, kun löytyy monenlaisia ihmisiä, eikö?

Koitetaan vaan jotenkin pärjätä tän vaivan kanssa ja aina kannattaa miettiä, että antaako punastelun hallita itseään vai hallitseeko itse sen punastelun?

Tsemppiä!

Yhteistyössä